[E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Pino » za 24 nov 2018, 18:07

Chris schreef: za 24 nov 2018, 14:20 DO = Denominación de origen. Het wordt vooral gebruikt voor wijnen maar ook andere landbouwproducten. Als je geen wijn drinkt heb je er niks mee, maar het heeft voor aficionados wel enig toeristisch belang denk ik. In Frankrijk heb je ook de routes des vins.
Routes des vins genoeg, en in Italië heb ik zo hier en daar ook wel kleine bordjes gezien dat je de een of andere DOC inreed (de meeste Franse appellations zijn dan weer te klein daarvoor). Maar dus nooit zo'n groot bord. Ik ben wel redelijk wijn-afficionado, maar dit soort grote borden zijn voor mij even charmant als een groot billboard van JP Chenet. Niet vanwege de kwaliteit van het product, maar omdat een bord met een druiventros en een naam nietszeggend is en juist het verhaal van wijn zo'n leuk product maakt. Het feit dat je iedere zoveel kilometer een andere DO inrijdt, is op zijn best een bewijs voor de culinaire veelzijdigheid van Catalonië. Het zal wel zijn dat de Catalaanse junta deelstaatregering daarvoor reclame wil maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Chris » di 18 dec 2018, 17:58

Uit een EuroRAP studie blijkt dat twee wegen in het binnenland van Catalonië het grootste risico op ongevallen hebben; de C-37 tussen Igualada en Manresa en de C-55 tussen Manresa en Súria.

De C-37, ook wel bekend als de "Eix Diagonal" is een relatief nieuwe weg, tussen 2005 en 2011 aangelegd over een nieuw tracé als ongelijkvloerse super two met soms inhaalstroken. Dit type wegen wordt door de frontale aanrijdingen als onveilig beschouwd, in Spanje zijn een aantal van dat soort wegen relatief snel na ingebruikname al verbreed naar autovía, in Catalonië is de C-25 een goed voorbeeld, die tussen 2007 en 2013 over 150 kilometer is verdubbeld naar autovía. In Galicia zijn er ook meerdere van dat soort wegen omgebouwd tot autovía.

De C-55 is gedeeltelijk ongelijkvloers en heeft een wat lagere uitbouwstandaard. Dit is een relatief drukke weg waar veel frontale aanrijdingen voorkomen.

Dit soort onderzoeken zijn in het verleden nogal invloedrijk geweest op de politiek, die besloot dat soort wegen te verdubbelen. Misschien zal dat met de C-37 en C-55 ook wel gaan plaatsvinden. Met 13.000 voertuigen op de C-37 tussen Igualada en Manresa is daar ook wel voldoende verkeersaanbod voor.

Het betreffende traject van de C-37:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Chris » wo 02 jan 2019, 18:42

De verkeersintensiteiten rond Barcelona.

Er zijn 3 drukste punten;
* B-20 westzijde Barcelona: 157.000
* C-58 noordzijde Barceona: 156.000
* A-2 westzijde Barcelona: 155.000

De drukste corridor is echter tussen Barcelona en Martorell, de A-2 en B-23/AP-7 verwerken gecombineerd 209.000 - 244.000 voertuigen per dag. Al denk ik dat de samenkomst van de C-17, C-33 en C-58 nog wel wat meer verwerkt (daar liggen 20 rijstroken).

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Pino » wo 02 jan 2019, 20:26

Chris schreef: wo 02 jan 2019, 18:42 Al denk ik dat de samenkomst van de C-17, C-33 en C-58 nog wel wat meer verwerkt (daar liggen 20 rijstroken).
Vlug de cijfertjes optellen suggereert toch iets anders. Het aantal rijstroken daar is vermoedelijk ook een gevolg van weef- en bochtenwerk, en wellicht ook de hoogteverschillen. Ben hier een paar keer Centraal Barcelona ingereden en het is een behoorlijk gedraai dat wel capaciteitsverlagend moet werken. In vergelijking zijn de wegen naar Matorell veel vlakker en rechter.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Chris » wo 02 jan 2019, 21:02

Het is inderdaad meer distributie dan echt 20 rijstroken aan capaciteit.

Ik heb het Pla d'aforaments van 2016 er op na geslagen. Er is geen dwarsdoorsnede met intensiteiten voor die samenkomst van de drie snelwegen, maar de eerste telpunten ten noorden daarvan geven aan;

* C-17: 55.900
* C-33: 59.800
* C-58: 149.400

totaal: 265.100

De C-17 is dan nog best druk voor zo'n substandaard situatie. Een paar aansluitingen hebben daar eigenlijk geen eens invoegstroken, gewoon een STOP-streep. Er is zelfs één huis dat alleen op de C-17 is ontsloten. Er zal best wel wat verkeer zijn dat de tol op de C-33 wil vermijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Pino » wo 02 jan 2019, 21:45

^^ Hoewel Google Maps anders aangeeft, staat (het grootste deel van) het stedelijke deel van de C-17 bewegwijzerd als niet-autosnelweg: witte borden, rode schildjes. Dus daar mag je die substandaard elementen wel verwachten. Maar goed, dat zal een beetje ter plaatse bekende tolmijder niet weerhouden. De intensiteiten laten dat deels zien, maar bedenk je ook dat het niet altijd even makkelijk is om te wisselen tussen C-17 en AP-7. Zeker vanuit het noorden moet je een redelijke omweg maken om op de C-17 stad-in te komen. Stad-uit via C-17 naar AP-7 noord gaat wel, maar het blijft wat bewerkelijk en even later ga je toch het tolstation van Granollers door. C-17 is in die zin bovenal de meest logische route naar een redelijk aantal voorsteden waar C-33/AP-7 veel meer een route voor doorgaand(er) verkeer is.

Overigens zie ik inmiddels dat er op het kaartje dat he postte geen blokjes stonden voor C-17 en C-33: beetje gezichtsbedrog door de plekken van de tekstblokken. Dus mijn eerdere opmerking "telt niet op" klopt niet, en ik geloof zo wat jij uit het Pla d'aforaments haalt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Chris » wo 02 jan 2019, 22:04

De C-17 is sowieso een wat omhoog gevallen 'snelweg'. Het was de tweede hoogwaardige weg van de regio Barcelona, opengesteld als de 'Autovia de l'Ametlla' in 1964. Het was echter geen autovía zoals we dat nu kennen, maar een ongelijkvloerse 3-strooks weg die in de jaren 80-90 is verbreed naar 2x2. Van alle snelwegen rond Barcelona is de C-17 één van de meest substandaard routes, op een erg krap profiel met substandaard aansluitingen en vaak geen echte vluchtstroken. Pas veel later is die verdiepte ligging door Montcada i Reixac aangelegd (2009). Tot circa 2013 was er nog een kruispunt op de C-17 direct ten noorden van die grote samenvoeging met de C-33 en C-58.

Dit soort wegen worden straks overigens niet verlaagd van 100 naar 90. Dubbelbaans 2x2 zonder autovía-status blijft 100 km/h, zo heb ik begrepen. Deze wegklasse komt echter niet zo heel veel voor, de ongelijkvloerse uitvoering heeft al snel de status van autovía. Formeel is het een 'carretera multicarril', maar de meeste daarvan hebben rotondes.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Pino » wo 02 jan 2019, 22:48

Pas bij afrit 44 krijgt C-17 autovia-status (zie deze borden dat langzaam verkeer daar toch echt weg moet wezen). Dus dat is vanuit Barcelona een lange dubbelbaans en ongelijkvloerse niet-autosnelweg, met het slag aansluitingen dat daarbij hoort. Ongetwijfeld ook met zo hier en daar hapsnap verbeteringen wanneer de situatie daarom vroeg, waarvan dat gelijkvloerse kruispunt uit 2013 de laatste zal zijn geweest.

Dat Spanjaarden in de jaren '60 naar de ongelijkvloerse driestrooksweg keken als iets bijzonders verbaast ergens niet, maar het is later flink ingehaald door de realiteit en nu verwachten mensen ook op die eerste 44 kilometer een snelweg die er geen is. De witte borden vertellen hier meer dan een landkaart of een wegnummer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Chris » do 03 jan 2019, 14:06

Zie ook de geschiedenis op de Wegenwiki: https://www.wegenwiki.nl/C-17_(Spanje)

Het deel vanaf afrit 44 (Centelles) is een concessie met schaduwtol, inderdaad precies op de overgang waar de autovía status begint.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Chris » ma 14 jan 2019, 20:59

De ontwikkeling van de intensiteiten in de Vallvidreratunnel van de C-16. Dit is een enkelbuizige tunnel met 3 rijstroken (1 wisselstrook) tussen Barcelona en de suburbs in de Vallès. Je ziet wel dat de economische crisis een serieuze impact had. Je moet hier overigens ook tol betalen.

Afbeelding

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Mundial » wo 16 jan 2019, 17:18

^^ Op de StreetView beelden (van 2018) bij het tolplein zie ik dat er een korting geldt voor voertuigen met 3 of meer inzittenden, dat had ik nog niet eerder gezien in Spanje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Chris » wo 16 jan 2019, 17:25

Dat geldt op meerdere tolwegen rond Barcelona: https://www.autopistas.com/descuento/ve ... ocupacion/

C-32 Montgat – Blanes
C-32 Castelldefels – Sitges - El Vendrell
C-33 Barcelona – Montmeló

De meeste concessiehouders zullen dit echter niet uit zichzelf doen, ik denk dat de Catalaanse overheid de concessionair hiervoor compenseert.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Chris » wo 16 jan 2019, 20:59

Ik kwam dit opmerkelijk stukje infrastructuur tegen op de N-240 bij Valls.

Het viaduct is dus alleen voor doorgaand verkeer van rechts naar links, andersom moet je via de rotonde. Het gekke is echter dat de N-240 hier afslaat. De weg van rechtsboven komt uit Valls, van links naar rechtsonder is de doorgaande route van de N-240.

Afbeelding

Het viaduct / talud heeft wel 2 rijstroken, meer de ene rijstrook is alleen voor verkeer vanaf dit bouwval. Dat zal in de praktijk dus vrijwel nooit gebruikt worden.
Afbeelding

Verderop moet verkeer voorrang verlenen aan de toerit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door mavas » wo 16 jan 2019, 22:52

Wat ongelofelijk ingewikkeld ziet dat er uit. :schrikreactie:
Zou in dat gebouw iemand met grote invloed gewoond hebben?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Coen Tunnel » do 17 jan 2019, 8:30

Ik vermoed dat de doorgaande route vroeger over het viaduct liep, over de huidige N-240A. Daarmee bypass je namelijk wel de oude binnenstad van Valls.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Chris » do 17 jan 2019, 17:56

Ik vermoed dat dit de ontwikkeling was van het wegennet. Wel geinig om die oude routevorming te traceren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Chris » vr 05 apr 2019, 21:56

Een heel kort stuk met 7 rijstroken in één richting op de Avinguda Diagonal in Barcelona.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Chris » wo 02 okt 2019, 20:54

Fietsen op de vluchtstrook van de C-17 bij Sant Quirze de Besora. Dit is een autovía.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Vinny » wo 02 okt 2019, 21:59

Mijn hemel; een fietsstrook in zulke tunnels is je reinste waanzin. :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door NWH » wo 02 okt 2019, 22:05

^^ Ik ben het met je eens. Aan de andere kant zullen de intensiteiten hier niet bijzonder hoog liggen en daarbij is het geen hele lange tunnel.
Na de tunnel dient men de snelweg al weer te verlaten
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 okt 2019, 22:10

Het verdient zeker geen schoonheidsprijs, maar er is hier niet echt een goede alternatieve route voor fietsers beschikbaar, alleen een steile route door de bergen die deels onverhard is.

Maar nog erger zijn de Autovía's zonder vluchtstrook waar je mag fietsen en je dus gewoon op de rechter rijstrook moet fietsen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Vinny » wo 02 okt 2019, 22:17

Het is waarschijnlijk te duur om een goede fietsvoorziening te bouwen. Aan de andere kant, wat is het probleem om langzaam verkeer te verplichten via Saderra om te rijden? 216 meter klimmen moet toch te doen zijn: dat zijn de heuvels in Limburg ook.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Coen Tunnel » do 03 okt 2019, 9:48

^^ Een Autovía is niet per definitie gesloten voor langzaam verkeer, zoals een Autopista. En de route via Saderra lijkt op het bergachtige stuk onverhard te zijn: https://www.google.nl/maps/place/08580+ ... 69!5m1!1e1

OpenStreetMap geeft het als een pad aan, niet als een weg.

Je kunt je ook afvragen hoe groot het risico is van die paar fietsers op de Autovía door een korte tunnel. Afdalen over een onverharde weg is niet noodzakelijkerwijs veiliger. Als je daar wat overkomt en je van de weg af geraakt bij een val is er niemand die je komt helpen, vermoedelijk is er nauwelijks ander verkeer op die onverharde weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Vinny » do 03 okt 2019, 21:08

Het is gewoon gevaarlijk. Overigens is de andere kant op nog erger:
https://goo.gl/maps/JgcA1Lp97TRmPjMq5
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Coen Tunnel » do 03 okt 2019, 21:38

"Het is gewoon gevaarlijk" - maar wat wil je dan? Uiteraard is het gevaarlijk, dat ben ik ook met je eens. Ik zie echter geen ander goed en minder gevaarlijk alternatief. Een aparte fietstunnel of alternatieve verbinding is te duur voor die handvol fietsers (op veel dagen waarschijnlijk 0), en verder is er alleen een onverharde weg/pad door de bergen. Dan kun je beter fietsers faciliteren op een kort stukje Autovía en het overige verkeer daar zo goed mogelijk op attenderen met borden. Persoonlijk zou ik liever hier door een goed verlichte tunnel fietsen, met ook nog waarschuwingsborden er bij, dan op sommige wegen in bv. Italië waar er bubeko onverlichte tunnels van 200-300 meter lang in een bocht zijn met geen waarschuwingen dat er ook fietsers gebruik van kunnen maken.

Dit soort situaties met fietsers op de Autovía zijn niet uniek in Spanje - soms is er gewoon (geen) goed alternatief voor een Autovía beschikbaar.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Jeff » do 03 okt 2019, 23:56

Hier zijn het nog korte stukken en wordt met borden aangegeven de Autovia direct te verlaten.

Baas-boven-baas: 99% van alle klasse I wegen die 2x2 zijn in Estland zijn toegestaan voor alles met wielen, ook fietsers. (opritten kennen alleen gebodsborden voor voetgangers)
+ zijn de belangrijkste en drukste wegen daar. (Snelwegen bestaan alleen in theorie >> wetten)
Klasse I 2x2 wegen worden overwogen vanaf 9k+ AADT

Meeste ongeluken gebeuren in Estland ook tussen fietsers/voetgangers en gemotoriseerd verkeer, alleen Manteemet heeft zo'n klein jaarlijks budget(In verhouding: Gemeente Rotterdam kan meer uitgeven) dat het nauwelijks te doen is

Grote kans dat het op veel plaatsen in Spanje vergelijkbaar is

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door nederland24 » vr 04 okt 2019, 22:01

Je zou er eventueel een vangrail tussen het fietspad en de weg kunnen bouwen. Het fietspad is trouwens wel erg breed en ik denk dat dit fietspad ook wel eens als vluchtstrook wordt gebruikt of om uit te wijken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Chris » vr 04 okt 2019, 22:09

De primaire functie is ook een vluchtstrook. Soms mag je in Spanje op de autovía fietsen, dit moet dan altijd op de vluchtstrook gebeuren, maar normaal staat er geen fietssymbool aangegeven.

In de praktijk fietst er vast niemand. Misschien een paar per week. Ik heb duizenden kilometers in Spanje gereden (waaronder bijna de helft van alle autosnelwegen) en ben een fietser maar één keer tegengekomen op een autovía.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 okt 2019, 22:36

^^ Als er een vluchtstrook is. Ik ben ook wel eens een groepje fietsers tegengekomen op een Autovía zonder vluchtstrook, dat is ook niet ideaal. Maar in totaal heb ik maar tweemaal fietsers gezien op een Autovía.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [E] Catalunya / Cataluña / Catalonië

Bericht door marcel » zo 13 okt 2019, 22:08

Lijkt op de A16/H6 in Zwitserland (daar geen autoweg)
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie