[E] [A067] Palencia - Santander (Autovía de la Meseta)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Chris
Moderator

[E] [A067] Palencia - Santander (Autovía de la Meseta)

Bericht door Chris » zo 25 okt 2015, 19:49

A-67 Torrelavega - Santander

Wat foto's van de A-67 tussen Torrelavega en Santander in Cantabria in noord-Spanje. Op mijn terugreis naar Frankrijk was dit het enige deel langs de noordkust waar het niet regende, en ik dus wat foto's kon maken.

De A-67 verloopt vanaf Palencia tot Santander en is ruim 200 kilometer lang. Een groot deel is pas tussen 2003 en 2009 opengesteld, maar dit deel tussen Torrelavega en Santander is al wat ouder en is in 1990 opengesteld. De snelweg is daarmee dus 25 jaar oud, maar dat zie je er niet echt aan af.

We beginnen nog een klein stukje op de A-8 rond Torrelavega.
Afbeelding
A-67-1 by European Roads, on Flickr

We verlaten dan de A-8 om de A-67 op te rijden. Langs Torrelavega zijn de A-8 en A-67 kortstondig dubbelgenummerd. Hier wordt gek genoeg alleen de A-8 aangegeven, maar is Palencia de hoofdbestemming. Sinds gisteren kan je dus hier rechtdoor als je richting Bilbao wilt.
Afbeelding
A-67-3 by European Roads, on Flickr

Nog een paar druppels.
Afbeelding
A-67-5 by European Roads, on Flickr

VMSs met deze tekst zag ik overal in Spanje.
Afbeelding
A-67-8 by European Roads, on Flickr

Gornazo. De vluchtstroken van autovías zijn wel wat smal. In de meeste gevallen is dat geen probleem, maar op wat drukkere verbindingen zoals hier zou een 3 meter brede vluchtstrook veiliger zijn.
Afbeelding
A-67-9 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-67-10 by European Roads, on Flickr

De vangrail rechts doet wat Italiaans aan.
Afbeelding
A-67-13 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-67-15 by European Roads, on Flickr

Boo
Afbeelding
A-67-17 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-67-21 by European Roads, on Flickr

De S-20 is een wat noordelijkere route naar Santander. Bij de stad liggen 4 snelwegen, de A-67, S-10, S-20 en S-30.
Afbeelding
A-67-22 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-67-24 by European Roads, on Flickr

Hier verlaat ik de A-67 om de S-30 richting Solares en Bilbao te volgen. Sinds gisteren hoeft doorgaand verkeer dus niet meer om te rijden via Santander.
Afbeelding
A-67-26 by European Roads, on Flickr

Frits
2x2 autosnelweg

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Frits » ma 26 okt 2015, 17:47

Mooie fotoserie weer. :top:
De autogordel: een band voor het leven.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 okt 2015, 20:15

Chris schreef:De vluchtstroken van autovías zijn wel wat smal. In de meeste gevallen is dat geen probleem, maar op wat drukkere verbindingen zoals hier zou een 3 meter brede vluchtstrook veiliger zijn.
Dit stuk van de A-67 is met :G1:-borden bebord en officieel dus een Autopista. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 okt 2015, 20:25

Een aparte eigenaardigheid is dat. Het komt denk door de leeftijd, de snelweg is in 1990 geopend, en dus in de jaren '80 ontworpen, toen nog een veel duidelijker onderscheid was tussen de autopista en de autovías. Autovías uit die tijd waren grotendeels goedkope verdubbelingen van de bestaande wegen op de Meseta. Met name de radialen van Madrid en wat autovías in het zuidoosten.

Voor zover ik weet heeft dat stuk nooit als de AP-67 bewegwijzerd gestaan. Ik kan me dat ook niet van oudere kaarten herinneren.

Wat zou dan eigenlijk het praktische verschil zijn tussen autovía en autopista in dit geval? De maximumsnelheid is gelijk. Alleen op een autopista is fietsen volgens mij per definitie verboden, en op een autovía is dat alleen verboden als dat aangegeven staat (in de praktijk mag op heel veel autovías niet gefietst worden).

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 okt 2015, 21:37

Chris schreef:Een aparte eigenaardigheid is dat. Het komt denk door de leeftijd, de snelweg is in 1990 geopend, en dus in de jaren '80 ontworpen, toen nog een veel duidelijker onderscheid was tussen de autopista en de autovías. Autovías uit die tijd waren grotendeels goedkope verdubbelingen van de bestaande wegen op de Meseta. Met name de radialen van Madrid en wat autovías in het zuidoosten.

Voor zover ik weet heeft dat stuk nooit als de AP-67 bewegwijzerd gestaan. Ik kan me dat ook niet van oudere kaarten herinneren.
Een aantal tolvrije snelwegen, vooral in het noorden van Spanje, heeft Autopista-status. Onder anderen delen van de A-8, A-15, A-64, A-66 en A-67; veelal oudere wegen die al in de jaren '90 of nog eerder al als snelweg zijn aangelegd. Ook het tolvrije deel van de A-8 door Bilbao en eerder ook door San Sebastián (tegenwoordig GI-20) is/was als Autopista aangegeven. Zelfs op de N-637 zijn her en der nog :G1:-borden te vinden, al staan daar ook Autovía-borden. AP staat dan ook niet voor Autopista, maar voor Autopista a Peaje, en de AP-prefix is dus expliciet voor tolsnelwegen bedoeld. A kan zowel Autopista als Autovía betekenen.
Wat zou dan eigenlijk het praktische verschil zijn tussen autovía en autopista in dit geval? De maximumsnelheid is gelijk. Alleen op een autopista is fietsen volgens mij per definitie verboden, en op een autovía is dat alleen verboden als dat aangegeven staat (in de praktijk mag op heel veel autovías niet gefietst worden).
Ik denk dat het in dit geval een meer historisch ontstaan onderscheid is. Deze snelwegen zijn ouder en zijn aangelegd in een tijd dat er nog geen onderscheid was tussen Autopista en Autovía. Ze zijn gelijk als snelweg aangelegd, dus met een :G1:. De :G1: zegt enkel iets meer over wat voor verkeer er is toegelaten, en er is niet een hoop verbodsborden nodig om bv. fietsers en landbouwverkeer alsnog de toegang te ontzeggen. Het is mij verder ook niet helemaal duidelijk waarom dat onderscheid wordt gemaakt in dit soort gevallen.

Chris
Moderator

Re: [E] [A067] Palencia - Santander (Autovía de la Meseta)

Bericht door Chris » di 27 dec 2016, 14:43

Bij Cieza (ten zuiden van Torrelavega in Cantabria) komt een verzorgingsplaats in beide richtingen. Tevens komt er een parkeerplaats voor vrachtwagens als er te veel sneeuw valt in de winter, aangezien een deel van de A-67 op 800 - 1.000 meter hoogte ligt. De verzorgingsplaatsen kosten € 6,1 miljoen en het opstelterrein voor vrachtwagens kost € 1,3 miljoen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Re: [E] [A067] Palencia - Santander (Autovía de la Meseta)

Bericht door Chris » ma 16 okt 2017, 15:12

Vandaag is een contract van € 165 miljoen gegund om de dubbelnummering tussen de A-8 en A-67 bij Torrelavega te ontwarren. Dit is het grootste project in Cantabria de komende jaren.

De dubbelnummering komt te vervallen door de A-67 over 3 kilometer door te trekken tot Barreda. Dit omvat een 420 meter lange tunnel. Tevens wordt de A-67 verder tot Polanco naar 2x3 rijstroken verbreed (circa 3 km). Ook wordt de toegang naar Sierrapando, het bedrijvenpark aan de N-634, aangepast. De huidige aansluiting met de A-67 wordt een halve aansluiting, alleen nog van en naar het zuiden. De toegang vanaf het noorden, westen en oosten komt via een nieuwe aansluiting op de A-8. Hiermee wordt een lastige weefsituatie opgelost. De huidige toerit vanaf de N-634 is een extreem krappe lus (straal van 18 meter!) omhoog met daarna een 200 meter lang weefvak.

Afbeelding

Plaats reactie