[E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

[E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door marcel » zo 26 okt 2014, 22:54

A49 Portugal - Huelva, 98 foto's
https://picasaweb.google.com/monterie.fr/SpainA49Neg

A49 Huelva - Portugal, 91 foto's
https://picasaweb.google.com/monterie.fr/SpainA49Pos

Het viel mij op dat er meestal snelwegborden staan maar af en toe ook autowegborden. Ik neem aan dat die oud zijn.

Overige foto's (94) uit Huelva en omgeving:
https://picasaweb.google.com/monterie.fr/Huelva

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door marcel » zo 26 okt 2014, 23:02

Pino schreef:
Coen Tunnel schreef:Bij Bergamo matchen de pijlen op de borden boven de weg wél met de rijstroken en staat er een bord dat de rechter strook naar links moet invoegen. Dat dat alleen geldt voor doorgaand verkeer en niet voor uitvoegend verkeer staat er helaas niet bij, maar het is beter dan op veel andere plekken in Italië.
Is natuurlijk helemaal waar. Maar daar koop je niet veel voor wanneer je nu net op de aanname bent gaan opereren dat je de pijlen op Italiaanse portalen kunt negeren, omdat ze toch niet matchen met de rijstroken. Het strookt wél met het principe dat ik hierboven omschreef: staat een afslaand doel boven een vallende pijl recht naar beneden, dan zal die rijstrook afvallen.
In Spanje heb je dit ook. Ik nam hier het linkervak om rechtdoor te gaan (NB let op de afrit naar links):
Afbeelding

Maar dat bleek dus niet nodig:
Afbeelding
Afbeelding

De pijlen lijken niets te betekenen. Nog een voorbeeld: er gaan hier gewoon twee rijstroken rechtdoor
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Robbert297 » zo 26 okt 2014, 23:27

marcel schreef:In Spanje heb je dit ook. Ik nam hier het linkervak om rechtdoor te gaan (NB let op de afrit naar links):

Maar dat bleek dus niet nodig:
Deze situatie snap ik niet helemaal. Je ging dus richting Portugal, maar om richting Portugal te gaan moet je alsnog van rijstrook gaan wisselen, anders ga je richting Huelva?
Слава Україні

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door marcel » zo 26 okt 2014, 23:47

Ja, het is een TOTSO. Er komen rechts twee rijstroken bij, die gaan naar de A49 naar Portugal. Rechtdoor wordt het de H31 naar Huelva. Dit staat als afrit naar links aangegeven, vooral ook daardoor dacht ik dat ik het linkervak moest hebben.
Overigens staat er op de km-borden nog E1 bij, wat fout is want die loopt over de A49:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Robbert297 » ma 27 okt 2014, 0:02

^^ Ik dacht inderdaad al zoiets.
De borden zijn dan inderdaad ook verwarrend, maar wat ik persoonlijk ook vreemd vind, is dat de twee hoofdrijstroken zomaar veranderen in een afrit.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak » ma 27 okt 2014, 0:11

Mooie foto's van een regio die ik niet ken van Spanje :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 okt 2014, 8:38

^^ Het is niet echt een afrit, eerder een knooppunt. De H-31 is ook een snelweg en het oude tracé van de A-49 van Sevilla naar Huelva. Pas later is het deel van de A-49 richting Portugal aangelegd, wat hier dus afsplitst. De H-31 is vanaf Sevilla de doorgaande richting gebleven.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Robbert297 » ma 27 okt 2014, 15:48

^^ Maar waarom staat er dan een afritsymbool bij? Het is toch geen afrit?
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 okt 2014, 15:58

^^ Omdat een afritsymbool in Spanje niet per se een afrit aanduidt. Het kan ook een knooppunt zijn. Het afritsymbool is gebruikelijk in Spanje als een aansluiting of knooppunt genummerd is. Een apart knooppuntsymbool kennen ze daar niet.

Dit is bijvoorbeeld toch echt een knooppunt (tenminste, wat wij een knooppunt zouden noemen) tussen twee tolplichtige Autopista's: https://maps.google.nl/maps?ll=42.09042 ... 23,,0,0.99

A-49 x H-31 bij Huelva is ook gewoon een knooppunt, waarbij de doorgaande route (en dus ook de doorlopende afritnummering) naar rechts uitvoegt en de weg rechtdoor/naar links feitelijk niet meer dan een inprikker is.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 27 okt 2014, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak » ma 27 okt 2014, 16:00

In feite alleen te zien aan de blauwe uitsmijter en het A/AP-nummer.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 okt 2014, 16:15

^^ Een Autovía of Autopista heeft niet per definitie een A-nummer. En ook niet per definitie blauwe bewegwijzering (wit komt ook voor). Er is zelfs minstens één Carretera Nacional met een Autopista-status (en dus een N-nummer).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Rein » di 10 mei 2016, 14:45

Ponte Internacional do Guadiana, de grensbrug tussen Spanje (A49) en Portugal (A22). De brug zelf heeft overigens geen snelwegstatus.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Wesso » do 03 jan 2019, 20:01

Er is momenteel groot onderhoud aan de Ponte Internacional do Guadiana. De maximumsnelheid is 50 km/h op dit gedeelte (wat toch al geen snelwegstatus had). Richting Spanje:
Afbeelding

En richting Portugal. Kennelijk mogen fietsers ook op de weg, net als op de Pont de Normandie. Om hier nu achter te blijven hangen ging ons toch te ver.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Pino » do 03 jan 2019, 20:22

^^ Apart. Want al geldt op de brug geen verbod om op te fietsen, Streetview suggereert dat aan Spaanse kant het bord :G2: pas vlak voor het begin van de brug staat, en daarna komt er geen fiets/voetpad meer bij waarover fietsers en voetgangers legaal de brug kunnen bereiken (ik neem maar even aan dat :G1: ook in Spanje een geslotenverklaring voor langzaam verkeer impliceert). Dus dan zou je alleen op de brug mogen fietsen wanneer iemand je daar met fiets en al heeft afgezet. De Pont de Normandie heeft wel zo'n fietspad dat achter de :G2: aansluit en een (behoorlijk smal) fietspad alias vluchtstrook vormt over de brug, om aan de andere kant vóór de :G1: de weg weer te verlaten. Maar goed, dat is Streetview dus misschien is het nu anders.

Overigens vind ik dat Franse fietspad er al behoorlijk eng smal uitzien om overheen te moeten, er ligt in ieder geval meer dan op deze brug.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Chris » do 03 jan 2019, 20:31

Ik was ook niet zeker of fietsen op autopistas is toegestaan. Op autovías mag dit namelijk wel (tenzij verboden, wat vaak het geval is).

Ik heb de wettekst even opgezocht:
  • Artículo 20. Circulación en autopistas y autovías.
    1. Se prohíbe circular por autopistas y autovías con vehículos de tracción animal, bicicletas, ciclomotores y vehículos para personas de movilidad reducida.
    No obstante lo dispuesto en el párrafo anterior, los conductores de bicicletas podrán circular por los arcenes de las autovías, salvo que, por razones de seguridad vial, se prohíba mediante la señalización correspondiente.
Er staat dus dat het verboden is om op autopistas en autovías te fietsen, maar de uitzondering wordt wel meteen gemaakt dat fietsers op vluchtstroken van autovías wel mogen fietsen, tenzij dat verboden is met borden.

De autopista wordt dus expliciet niet genoemd in de uitzondering. Daarmee kan je vanaf de Spaanse kant dus niet legaal met de fiets op de brug komen, want er is nog autopista-status tot direct voor de brug.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Wesso » do 03 jan 2019, 20:36

^^ Op een andere foto die ik had gemaakt zie ik nog een klein (waarschijnlijk tijdelijk) bordje met verboden, waaronder een verbod voor fietsers.

Waarom die fietser er toch reed kwam misschien doordat er geen andere oeververbinding in de buurt is... Er vaart wel een pontje tussen Ayamonte en Vila Real de Santo António (maar misschien niet op Nieuwjaarsdag toen wij er reden).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Chris » do 03 jan 2019, 20:43

Als de boot niet gaat dan is de eerstvolgende brug bij Mértola, 60 kilometer stroomopwaarts en een tocht van bijna 150 kilometer om aan de overkant te komen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Pino » do 03 jan 2019, 21:27

Chris schreef: do 03 jan 2019, 20:31 Ik was ook niet zeker of fietsen op autopistas is toegestaan. Op autovías mag dit namelijk wel (tenzij verboden, wat vaak het geval is).
Nou fiets ik nog steeds liever over een autovia met fatsoenlijke vluchtstrook dan over een brug zonder of met een miniem fietsstrookje à la Pont de Normandie. Wel opvallend dat deze regel bestaat. Ik kan me er nog iets nij voorstellen waar een autovia een oude N-weg vervangt (tweede rijbaan ernaast) en het dus ontbreekt aan een doorgaande route voor fietsers. Maar wat bladerend op Streetview kom ik toch ook de nodige autovia's zonder geslotenverklaring voor fietsers tegen waar nog een oude N-weg direct parallel aan loopt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Coen Tunnel » do 03 jan 2019, 22:22

^^ Ik heb hier ooit fietsers ingehaald. Ondanks dat ze er legaal reden, kijk je er toch raar van op.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Chris » ma 13 apr 2020, 14:50

De A-49 heeft tussen Sevilla en Huelva een aantal aansluitingen met extreem korte in- en uitvoegstroken. Een kort uitvoegstrook is nog niet zo problematisch, maar zijn ook een aantal invoegstroken die eigenlijk niet eens zo mogen heten, ze gaan direct schuin over een lengte van 40-50 meter.

Ik vond dit wel opmerkelijk omdat dit deel van de A-49 oorspronkelijk als autopista is aangelegd in de periode 1969-1981. Kennelijk met lagere ontwerpeisen dan elders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Jeff » ma 13 apr 2020, 15:06

In Denemarken (voorbeeldje: https://www.google.nl/maps/@54.7793921, ... 312!8i6656 ) doen ze het bijna niet anders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 apr 2020, 16:11

^^ Klopt, alleen is er in Denemarken vaak wel wat meer ruimte en is het ook de verantwoordelijkheid van verkeer op de hoofdrijbaan om invoegend verkeer een kans te geven (geen van beiden heeft voorrang). Het is dus wettelijk wel wat anders geregeld. In Spanje kom je dit soort korte invoegstroken (of soms simpelweg een stopstreep) toch zo nu en dan wel tegen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Snelwegfreak » ma 13 apr 2020, 16:55

Een korte in- of uitvoegstrook zelf is geen probleem. Het gaat om de ruimte ervoor of erna, voor zicht op verkeer op de hoofdrijbaan of ruimte om af te remmen voor een bocht of kruising. In Denemarken is dat precies wat ze doen: de invoegstrook zelf is kort, maar ervoor heb je een lang stuk om te accelereren én goed zicht op het verkeer te hebben.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Chris » ma 13 apr 2020, 17:10

In Denemarken is het chevronvlak van invoegers ongeveer 200 - 220 meter lang. Dat geeft tijd om een goede invoegsnelheid te vinden, maar je ziet ook in Denemarken dat dit minder goed werkt op drukke snelwegen met 2x2 rijstroken. Verkeer op de hoofdrijbaan moet bij toenemende drukte vaker remmen voor invoegers, wat de doorstroming hindert. Er is ook een reden dat dit model in andere landen niet is toegepast als standaard ontwerp.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door verfmeer95 » ma 13 apr 2020, 21:42

Ik heb dit model ook wel eens in Duitsland gezien bij wegwerkzaamheden. Ik kan je zeggen dat dat met de Duitse ontwerpstandaarden geen goed idee is.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door omNOMNOMNOM » di 21 apr 2020, 23:49

verfmeer95 schreef: ma 13 apr 2020, 21:42 Ik heb dit model ook wel eens in Duitsland gezien bij wegwerkzaamheden. Ik kan je zeggen dat dat met de Duitse ontwerpstandaarden geen goed idee is.
Ik heb een tijd geleden gezien op de A73 ten zuiden van Nürnberg, daar kwam de politie op een gegeven moment de autoweg afsluiten omdat het zo krap was dat vrachtwagens beide rijstroken nodig hadden om in te kunnen voegen :facepalm: Die blokkeerden dus de hele oprit omdat ze niet konden invoegen, en dat was niet eens op een weekdag...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A049] Sevilla - Huelva - Ayamonte (Portugal)

Bericht door Chris » do 01 feb 2024, 18:55

Maandag opent de aansluiting van Espartinas op de A-49.

Deze aansluiting is al tussen 2010 en 2016 aangelegd, destijds als onderdeel van het knooppunt met de SE-40. Het is echter tot nu toe niet aangesloten op het wegennet van Espartinas, waardoor die aansluiting er al 8 jaar ongebruikt bij ligt. Er ontbrak een verbindingsweg van 280 meter.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie