[E] [A001] A-1 Madrid - Burgos - San Sebastián

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[E] [A001] A-1 Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Chris » vr 21 sep 2007, 15:49

De A1 in aanbouw in het noorden van Spanje, in de regio Vitoria/Gasteiz en Donostia/San Sebastian.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[E] A-1 Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Chris » za 24 dec 2011, 22:13

Deze week is ook de renovatie van de A-1 afgerond, tussen de grens met Madrid (de comunidad, niet de stad) en Burgos. Toch wel een flink stuk, een kilometer of 140. De Spanjaarden zijn momenteel bezig de oude radialen van Madrid op te waarderen. Deze zijn in de jaren 80 goedkoop aangelegd door gewoon een tweede rijbaan naast de oude weg te bouwen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » za 24 dec 2011, 22:14

^^ Daar waar de oude N-I dorpjes doorkruiste is een nieuw tracé aangelegd. Vaak heet de oude weg dan de Carretera Madrid-Irún of, in sommige dorpen, Calle Real. Tussen Milagros en Costaján, ruim om Aranda de Duero heen, ligt wel een geheel nieuw tracé, al weet ik niet of dit er misschien ten tijde van de N-I ook al lag, of dat dit er pas is gekomen toen de weg werd uitgebouwd tot autosnelweg. Wat is er dan precies aan gerenoveerd? Nieuw wegdek neem ik aan, en verder nog wat anders?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 24 dec 2011, 22:20

Ik weet niet precies wat ze gedaan hebben, ze noemen het een "remodelación". De snelweg is niet verbreed, maar misschien zijn wel de vluchtstroken verbreed.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » za 24 dec 2011, 22:29

Probleem bij al die opgewaardeerde oude N-wegen is dat ze vaak erg substandaard gebleven zijn. Inderdaad smalle of ontbrekende vluchtstroken, veel en erg krappe aansluitingen en weinig voorzieningen direct aan de snelweg, meestal is het een tankstation bij een afrit en soms een oud restaurantje er bij. Het is meestal maar afwachten wat voor voorzieningen er precies zijn. Moderne verzorgingsplaatsen die 24/7 geopend zijn en direct aan de snelweg liggen zijn er nauwelijks langs de tolvrije Autovías, en dat terwijl deze wegen toch wel een behoorlijk nationaal en zelfs internationaal (doorgaand verkeer naar Portugal, Marokko) belang hebben. Langs de nieuwe Autopistas, en overigens ook langs de oude Autopistas van het eerste Spaanse snelwegennetwerk, is dat een stuk beter. Zelfs langs een grotendeels tolvrije Autopista zoals de A-15 zijn dat soort voorzieningen er, en ook langs sommige nieuwe Autovías zoals de A-12. Maar het zijn juist die oude opgewaardeerde N-radialen, zoals de A-1 en de A-4, die een groot internationaal belang hebben, waar de voorzieningen het slechtst zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 24 dec 2011, 22:44

Ik denk dat de verkeersintensiteiten op de lange-afstandsassen te laag zijn voor voorzieningen direct langs de snelweg. In Scandinavië zie je dat ook veel. In Spanje verwerken de meeste nationale A-wegen niet veel meer dan 25.000 voertuigen tussen de grote steden, dat is toch wel beduidend lager dan in Frankrijk, Duitsland of Italië. Tanken moet je inderdaad vaak naast de afrit doen, net zoals bij de Autohof in Duitsland.

Toch heeft Spanje denk ik wel het beste wegennet ter wereld. Grotendeels tolvrij, lage brandstofprijzen, veel snelwegen en ook het onderliggend wegennet is meestal wel vrij goed op plekken waar geen snelweg zijn. Moet je de Pyreneeën maar eens oversteken op het OWN van Frankrijk naar Spanje. In Spanje zijn de wegen ineens veel breder met een beter alignement.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » za 24 dec 2011, 23:17

Chris schreef:Ik denk dat de verkeersintensiteiten op de lange-afstandsassen te laag zijn voor voorzieningen direct langs de snelweg. In Scandinavië zie je dat ook veel. In Spanje verwerken de meeste nationale A-wegen niet veel meer dan 25.000 voertuigen tussen de grote steden, dat is toch wel beduidend lager dan in Frankrijk, Duitsland of Italië. Tanken moet je inderdaad vaak naast de afrit doen, net zoals bij de Autohof in Duitsland.
Tja, in Spanje zullen op de tolwegen die voorzieningen ook wel in de tolprijs verwerkt zitten. :) Ondanks dat de meeste tolwegen nog minder voertuigen verwerken.
Toch heeft Spanje denk ik wel het beste wegennet ter wereld. Grotendeels tolvrij, lage brandstofprijzen, veel snelwegen en ook het onderliggend wegennet is meestal wel vrij goed op plekken waar geen snelweg zijn.
Dat ben ik met je eens. Het Spaanse wegennet is goed en voldoet prima. Het OWN rijdt goed door.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Seat » do 29 dec 2011, 12:59

^^ Nou, het beste vraag ik me af. Er is nog veel aan verbetering mogelijk: hele, hele korte op- en afritten bij snelwegen zorgen voor ongelukken en files, het wegdek is vaak in redelijk tot goede staat, maar lang niet overal ligt zoab. Daarnaast is het wegennet ook erg verweven met de bebouwde omgeving, waardoor overlast groter is dan in bijvoorbeeld Nederland. Maar inderdaad, capaciteit, bewegwijzering, ruim OWN ... het ligt er prachtig bij.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door HAFRABAisfun » ma 02 jan 2012, 12:19

Zijn autopista's ook beter dan autovia's (aangezien je moet betalen om op een autopista te rijden)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » ma 02 jan 2012, 12:20

Er zit eigenlijk geen verschil tussen beide wegen. De meest opvallende verschillen zijn de grotere afstand tussen aansluitingen, wat meer tankstations direct langs de snelweg en de meeste tolwegen zijn rustiger, vooral de AP-2 vs A-2 en de AP-7 vs A-7 in Andalucía. De maximumsnelheid is hetzelfde.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door HAFRABAisfun » ma 02 jan 2012, 12:27

Zijn er geen verschillen in de kwaliteit van het wegdek of de onderhoud ervan?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » ma 02 jan 2012, 12:34

Niet per se. Het verschil Autopista - Autovía is historisch gekomen. Oorspronkelijk werden vanaf eind jaren 60 een aantal tolwegen aangelegd in het noordoosten van Spanje. In de jaren 80 werd besloten om de zes radiale N-wegen vanaf Madrid naar de hoeken van het land provisorisch op te waarderen door een tweede rijbaan naast de bestaande weg aan te leggen, met slechts beperkt nieuwe tracé's. Deze snelwegen waren substandaard, en kregen dan ook de naam autovía. Vanaf midden jaren 90 werden er echter op grote schaal volledig nieuwe autovías gebouwd, nieuwe tolwegen zijn er sindsdien amper nog aangelegd, min of meer alle nieuwe snelwegen in Spanje kregen de naam autovía, ook al waren ze niet substandaard zoals de opgewaardeerde N-wegen uit de jaren 80. Het verschil is sindsdien steeds meer vervaagd en uiteindelijk opgeheven. De maximumsnelheid en verkeersregels zijn nu gelijkwaardig. Het enige verschil is dat incidenteel op oude autovías nog fietsers zijn toegestaan op de vluchtstrook, maar dit is maar een klein percentage van het netwerk. Kenmerkend is wel dat autovías meer afslagen hebben, maar eigenlijk komt dat juist omdat tolwegen op dat punt afwijken, en niet de autovías.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 jan 2012, 16:13

HAFRABAisfun schreef:Zijn autopista's ook beter dan autovia's (aangezien je moet betalen om op een autopista te rijden)
Er zijn ook enkele tolvrije Autopista's, om het ingewikkeld te maken. ;) Het Baskische deel van de A-15 is bijvoorbeeld een Autopista, en de M-50 bij mijn weten ook.
Chris schreef:Vanaf midden jaren 90 werden er echter op grote schaal volledig nieuwe autovías gebouwd, nieuwe tolwegen zijn er sindsdien amper nog aangelegd,
Mwa, toch nog aardig wat. De radialen van Madrid, de AP-41 tussen Madrid en Toledo, de M-12 bij de luchthaven van Madrid, de AP-1 in Baskenland tussen Eibar en Vitoria, de AP-7 langs de Costa del Sol en ook ten zuiden van Alicante, volgens mij ook een handvol wegen in Galicië en de AP-71 is volgens mij ook redelijk nieuw.
Het enige verschil is dat incidenteel op oude autovías nog fietsers zijn toegestaan op de vluchtstrook, maar dit is maar een klein percentage van het netwerk.
Er zijn ook nog veel Autovías met bushaltes, vele Autovías hebben ook substandaard aansluitingen (bijna haaks zonder invoegstrook of uitvoegstrook) en de MA-24 heeft zelfs een stoep langs de weg, zonder vangrail tussen de weg en de stoep. Er zijn ook een paar Autovías met haarspeldbochten, zoals de N-I bij de Puerto de Etxegarate en eerder de A-4 bij de Desfiladero de Despeñaperros.

Veel Autovías hebben ook nog substandaard knooppunten met andere Autovía's, vaak met rotondes. Het toch wel belangrijke knooppunt tussen de A-62 en A-66 bij Salamanca is daarvan een mooi voorbeeld. Maar ook het knooppunt tussen de A-1 en de M-12 bij Madrid.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » ma 02 jan 2012, 16:18

Een autopista is toch altijd een autosnelweg met een AP-nummer? Een gewoon bord autosnelweg duidt dacht ik altijd op een autovia of een autopista.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 jan 2012, 16:35

Vinny schreef:Een autopista is toch altijd een autosnelweg met een AP-nummer?
Nee. Veel tolwegen die niet in beheer van de staat zijn, zijn wel Autopista. Alle radialen van Madrid bijvoorbeeld (de R-wegen), een handvol C-wegen rond Barcelona en nog wat meer.
Een gewoon bord autosnelweg duidt dacht ik altijd op een autovia of een autopista.
Dat bord duidt altijd op een Autopista. Autovías hebben een ander bord. AP staat voor zover ik weet niet voor AutoPista, maar voor Autopista a Peaje. De meeste Autopista's zijn tolwegen, maar er zijn dus enkele uitzonderingen. Ook sommige AP-wegen hebben tolvrije delen (zoals de AP-4), die dan wel in beheer van de concessionair zijn. Maar goed, dat soort dingen komen in Frankrijk bijvoorbeeld ook voor.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door marcel » ma 02 jan 2012, 16:36

Het lijkt mij dat een autosnelwegbord een autopista aangeeft, de R5 is dus ook een autopista
http://maps.google.de/maps?hl=de&ie=UTF ... 67,,0,6.05
terwijl het autovia-bord een autovia aangeeft.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 jan 2012, 16:41

marcel schreef:Het lijkt mij dat een autosnelwegbord een autopista aangeeft, de R5 is dus ook een autopista
Volgens mij zijn alle tolsnelwegen sowieso een Autopista en zijn er geen tolplichtige Autovías. Dus al die Madrileense radialen, de R-2, R-3, R-4 en R-5, zijn allen Autopista's.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem » ma 02 jan 2012, 18:13

^^ Dat zie je hier en daar direct in de wegnummering terugkomen. Zo wordt de A6 dan opeens AP-6.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » ma 02 jan 2012, 18:28

marcel schreef:Het lijkt mij dat een autosnelwegbord een autopista aangeeft, de R5 is dus ook een autopista
http://maps.google.de/maps?hl=de&ie=UTF ... 67,,0,6.05
terwijl het autovia-bord een autovia aangeeft.
Afbeelding
Tja ik heb het normale snelwegbord ook op snelwegen bij Barcelona gezien (met een C prefix), maar dat zijn dus ook gewoon autopista's... :mrgreen:

Raadsel is weer uit de wereld... (de verwarring groter, want uit dat bord blijkt niet echt dat je tol moet betalen, maar ach)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A001] Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Chris » zo 19 feb 2017, 20:08

De A-1 in de provincie Álava (Baskenland), vanaf Vitoria naar het oosten.
SPOILER: TOON

1. Het knooppunt met de N-240 bij Vitoria. Doorgaand verkeer richting Frankrijk wordt hier naar de AP-1 geleid.
Afbeelding
A-1-3 by European Roads, on Flickr

2. Dit deel van de A-1 is in de jaren '90 aangelegd en heeft sindsdien volgens mij geen groot onderhoud meer gehad. Het is ook wel een beetje aan de snelweg af te zien, alhoewel het wegdek niet slecht was.
Afbeelding
A-1-5 by European Roads, on Flickr

3. De N-104, ook zo'n vage N-weg die volgens mij geen carretera nacional is. Volgens mij bestaat de N-240 rechtdoor ook niet meer.
Afbeelding
A-1-8 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
A-1-10 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
A-1-12 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
A-1-14 by European Roads, on Flickr

7. De vallei wordt nauwer en de bergen hoger.
Afbeelding
A-1-16 by European Roads, on Flickr

8. Woest landschap. Doet me wel wat denken aan de Franse A51 bij Gap. Daar heb je ook zo'n panorama.
Afbeelding
A-1-18 by European Roads, on Flickr

9.
Afbeelding
A-1-22 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A001] Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Chris » wo 22 feb 2017, 19:53

Nog een paar foto's verder tot Altsasu.
SPOILER: TOON

Afbeelding
A-1-24 by European Roads, on Flickr

Welkom in Navarra. De A-1 loopt slechts een kort stuk door Navarra.
Afbeelding
A-1-26 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-1-27 by European Roads, on Flickr

De A-1 loopt hier door een serie dorpen met cementindustrie. Urbasa is een hoger gelegen plateau (mijn camping was daar op).
Afbeelding
A-1-29 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-1-31 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt met de A-10.
Afbeelding
A-1-33 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt heeft 3 niveau's, en ook enkele toe- en afritten van andere aansluitingen in de directe omgeving.
Afbeelding
A-1-34 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A001] Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Chris » za 25 mar 2017, 13:38

De A-1 vanaf Navarra naar Baskenland, over de 650 meter hoge Etxegarate, richting zuiden één van de meest beruchte stukken snelweg van Spanje vanwege de haarspeldbochten.

1. Altsasu, klein plaatsje dat bekend is vanwege de ligging bij het knooppunt tussen de A-1 en A-10. Dit is nog in Navarra.
Afbeelding
A-1-2 by European Roads, on Flickr

2. Paris 857 km!
Afbeelding
A-1-4 by European Roads, on Flickr

3.
Afbeelding
A-1-6 by European Roads, on Flickr

4. Pau had ik hier ook niet verwacht eigenlijk.
Afbeelding
A-1-8 by European Roads, on Flickr

5. De beruchte Etxegarate, de snelweg daalt hier over korte afstand 450 meter. In de winter zeer lastig voor vrachtwagens.
Afbeelding
A-1-9 by European Roads, on Flickr

6. We've reached the top! De rijbaan richting San Sebastián is veel moderner dan richting zuiden. Doorgaand verkeer wordt echter westelijker via de AP-1 geleid.
Afbeelding
A-1-10 by European Roads, on Flickr

7. Mooi landschap en een bochtige autovía.
Afbeelding
A-1-11 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
A-1-13 by European Roads, on Flickr

9.
Afbeelding
A-1-14 by European Roads, on Flickr

10. Idiazabal. Dit is op 200 meter hoogte.
Afbeelding
A-1-17 by European Roads, on Flickr

11. De A-1 wordt in de provincie Gipuzkoa als N-I bewegwijzerd. Dit is alleen in deze provincie zo, en niet heel Baskenland als soms gedacht wordt.
Afbeelding
A-1-18 by European Roads, on Flickr

12. De Etxegarate-pas.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] [A001] Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Coen Tunnel » za 25 mar 2017, 19:26

Heerlijk stukje snelweg is dat. En beide kanten op een leuke beklimming en afdaling. 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A001] Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Chris » za 25 mar 2017, 19:43

De Etxegarate was vroeger de N-I voordat de snelweg werd aangelegd. Er is indertijd alleen een tweede rijbaan op een moderner tracé naastgelegd, waarna de oude rijbaan gewoon als éénrichtingsweg werd gebruikt. Dit is ook pas vrij laat gebeurd, in twee fases in 2002-2003. De rest van de A-1 dateert van begin jaren '90 of ouder.

Dit beeld is van 2001, dus toen de tweede rijbaan pas net in aanbouw was. Wel apart dat de andere rijbaan nooit gemoderniseerd is. Er hoeft alleen een tunnelbuis bij en een rechte rijbaan naast de rijbaan van 2003.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] [A001] Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Coen Tunnel » za 25 mar 2017, 19:46

Het zal wel geen prioriteit hebben. Het is ook niet het drukste stuk weg. En ik vind deze aparte situatie wel leuk als ik er rijd. Haarspeldbochten op de snelweg, dat kom je niet veel tegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A001] Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Chris » vr 07 apr 2017, 21:35

Wat dieper het Baskenland (provincie Gipuzkoa) in. Een bochtig traject rond Beasain. Ik vond die valleien nogal eens naar vis ruiken, er zit nogal veel visverwerkende industrie. San Sebastián is daar natuurlijk ook zeer bekend om.

Afbeelding
A-1-19 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-1-24 by European Roads, on Flickr

Het knooppunt met de GI-632.
Afbeelding
A-1-25 by European Roads, on Flickr

Beasain is een wat groter plaatsje, dat nogal stedelijk aandoet omdat het in een nauw dal is ingeklemd met de snelweg.
Afbeelding
A-1-27 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-1-29 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-1-31 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-1-32 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-1-33 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-1-36 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-1-37 by European Roads, on Flickr

Niet alleen gebruikt men de oude N-I, ook het autowegsymbool i.p.v. autovíasymbool. Qua wegen is dit wel een ouderwets stuk Spanje.
Afbeelding
A-1-40 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A001] Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Chris » za 22 apr 2017, 13:00

Verder op de A-1 tot San Sebastián. Dit deel is erg bochtig en vaak nogal smal. De maximumsnelheid is grotendeels gereduceerd naar 80 of 100 km/h.

1. Tolosa
Afbeelding
A-1-43 by European Roads, on Flickr

2. Je kan kiezen om hier binnendoor naar de A-15 te rijden, of 11 kilometer verderop de A-15 op te rijden.
Afbeelding
A-1-44 by European Roads, on Flickr

3.
Afbeelding
A-1-46 by European Roads, on Flickr

4. Nogmaals Tolosa.
Afbeelding
A-1-48 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
A-1-49 by European Roads, on Flickr

6. Irura.
Afbeelding
A-1-51 by European Roads, on Flickr

7. Villabona.
Afbeelding
A-1-55 by European Roads, on Flickr

8. Het knooppunt met de A-15. Het verkeer moet hier via het onderliggend wegennet keren om de A-15 richting Pamplona op te rijden.
Afbeelding
A-1-58 by European Roads, on Flickr

9. Andoain. En een palmboom. :D
Afbeelding
A-1-60 by European Roads, on Flickr

10. Splitsing met de A-15, bedoeld voor doorgaand verkeer naar Frankrijk.
Afbeelding
A-1-61 by European Roads, on Flickr

11. Lasarte-Oria. De rijbanen zijn hier gesplitst.
Afbeelding
A-1-64 by European Roads, on Flickr

12. Nogmaals Lasarte-Oria. Dankzij de A-15 rijden hier geen 75.000 voertuigen per dag meer, wat niet echt ideaal was op een dergelijk alignement.
Afbeelding
A-1-67 by European Roads, on Flickr

13. Het knooppunt met de AP-8 langs San Sebastián. Vanaf hier wordt de N-I niet meer bewegwijzerd, verkeer gaat verder via de GI-11 naar San Sebastián.
Afbeelding
A-1-69 by European Roads, on Flickr

14.
Afbeelding
A-1-70 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] [A001] Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Coen Tunnel » za 22 apr 2017, 19:16

Ik vind dat altijd een leuk stukje weg. 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A001] Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Chris » di 25 apr 2017, 18:36

In 2011 en 2012 is de A-1 noordelijk van Madrid grootschalig gemoderniseerd. Op drie plekken is de A-1 verlegd over een meer optimaal alignement, de meest rigoureuze verlegging was bij Pardilla:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] [A001] Madrid - Burgos - San Sebastián

Bericht door Chris » vr 19 mei 2017, 15:36

Madrid - El Molar

Men is begonnen met de procedures om de A-1 te verbreden en verleggen aan de noordkant van Madrid. Over 9,5 kilometer zal de A-1 worden verlegd tussen de M-12 bij de luchthaven Barajas en het Circuito del Jarama. De rest van de A-1 tot El Molar wordt dan naar 2x3 rijstroken verbreed. De kosten worden geschat op € 289 miljoen. De verlegging moet doorgaand verkeer van de huidige A-1 bij Alcobendas halen, hier rijden 140.000 voertuigen per dag.

Het plan van de A-1 borduurt voort op de oorspronkelijke plannen voor de tolweg R-1, die geheel over een nieuw tracé gepland was tussen de M-12 en El Molar. De A-1 wordt wat korter verlegd. Met deze upgrade van de A-1 wordt definitief afgezien van de bouw van de tolweg R-1.

Een kaart:
Afbeelding

Plaats reactie