[E][A052] A-52 Benavente - Ourense - Vigo

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Chris
Moderator

[E][A052] A-52 Benavente - Ourense - Vigo

Bericht door Chris » di 03 apr 2018, 14:05

De A-52 is een 307 kilometer lange autovía in het noordwesten van Spanje, de snelweg vormt een oost-westroute tussen de A-6 bij Benavente en de A-55 bij O Porriño in Galicia. De snelweg is in hoog tempo in de tweede helft van de jaren '90 opengesteld.

Afbeelding

De A-52 eindigt nu bij O Porriño op de A-55, die de laatste 10 kilometer tot Vigo vormt. De A-55 is in de jaren '80 ontstaan door de oude N-120 te verdubbelen tot autovía. Dit deel is bochtig, steil en substandaard. Er zijn plannen om de A-52 van O Porriño naar Vigo te verlengen, deels ondertunneld. De kosten worden als PPS geschat op € 330 miljoen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Re: [A052] A-52 Benavente - Ourense - Vigo

Bericht door Chris » ma 02 sep 2019, 13:06

Ik heb gisteren en vandaag de hele A-52 gereden van Vigo naar Benavente. Een prachtige route, met mooie bergtrajecten, ook tal van serieuze afdalingen. De enige buitenlanders die je ziet zijn Portugezen en Fransen.

Wat mij opviel is dat het oostelijkste deel van Requejo tot de A-6 bij Benavente de status van autopista heeft. De rest is autovía. De autopista valt samen met het vlakke traject. Ook liggen de afritten hier een stuk verder uit elkaar, dat is een zeer dunbevolkt gebied.

Verder is het wegdek matig tot slecht op vrij grote delen. Veel versleten asfalt met gaten en hobbels. Ik heb sowieso de indruk dat de wegkwaliteit in Castilla y León slechter is dan elders.

Plaats reactie