[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak » do 10 apr 2014, 10:48

Foto van mij op de A7:

València -> Tarragona (juli 2009)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Tarragona -> València (juli 2011)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » do 10 apr 2014, 10:53

^^ Ik meende dat ik zoiets al een keer had gezien in Spanje, maar ik wist niet meer waar. Maar dan zal het daar wel op de A-7 zijn geweest. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 25 apr 2014, 19:55

Nieuwe stijl bewegwijzering? Dit is de C-13 rondom Vilanova de la Barca in Catalunya.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » vr 25 apr 2014, 20:40

Doet een beetje Frans aan, ook met de wegnummerruiters.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak » vr 25 apr 2014, 21:31

Volgens mij is het typisch Catalaans.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak » za 26 apr 2014, 18:07

Ik heb het namelijk ook rond Reus gezien enkele jaren terug:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze wijken ook al weer iets af van de allernieuwste borden. Het lijkt inderdaad wel wat meer op de Franse bewegwijzering. Misschien toeval, misschien niet, maar het Catalaans lijkt ook wel wat meer op het Frans dan Spaans ;)

Overigens, ik zag net toen ik de video van die C-13 bekeek dat de verkeerde asmarkering is gebruikt, namelijk die van niet-autosnelwegen (4,5-8 meter) in plaats van die voor autovías en autopistas (6-11 meter) :p
Enne gojje mins blieft altied leave.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door marcel » ma 30 jun 2014, 18:17

Onlangs hadden we toch een foto van een rotonde in een autovia, met een afritnummer. Ik dacht dat het aan de A7 was, maar ik kan het nergens meer vinden.
Weet iemand nog waar dit was?

EDIT: ik heb het toch gevonden, het was in Bewegwijzering Nederland:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 3&p=753039
Ik zat onder Spanje te zoeken.

mave94
dorpsstraat
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 15:08
Locatie: Nederland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door mave94 » do 24 jul 2014, 21:57

A-6 Galicië

Ik heb foto's van mijn vakantie in Spanje uitgezocht. Hieronder in de spoiler staat de eerste fotoserie. De eerste foto's zijn gemaakt op de A-6 van Ponferrada naar A Coruña.

Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding
1. Ik vind dit echt een schitterende snelweg. Deze eerste foto die ik maakte was bij Ambasmestas. De andere rijbaan ligt ook op een viaduct, maar dan zo'n 50 meter lager.

Afbeelding
2. Deze foto is een paar honderd meter na de brug op foto 1 gemaakt. Vanaf hier kent de A-6 veel hellingen. Op dit deel van deze snelweg zijn ook veel tunnels en viaducten te vinden.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7. Eén van de vele tunnels

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Afbeelding
10. Een oud viaduct

Afbeelding
11.

Afbeelding
12. De A-6 loopt nog verder door, maar ik sla hier af.
Laatst gewijzigd door mave94 op vr 25 jul 2014, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door GuteFahrt » do 24 jul 2014, 22:13

Prachtige foto's, zeg! :top: Imposant landschap ook. Mooie route, ik kijk uit naar meer... 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door verfmeer95 » vr 25 jul 2014, 0:03

mave94 schreef: Afbeelding
Wat betekenen die verbodsborden? Niet meer dan 100 meter afstand tussen 2 voertuigen, of juist meer dan 100 meter afstand?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door keokiracer » vr 25 jul 2014, 0:09

^^ Maakt niet uit, zolang het maar niet precies 100 meter is :dyn_hyp:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 jul 2014, 0:31

verfmeer95 schreef:Wat betekenen die verbodsborden? Niet meer dan 100 meter afstand tussen 2 voertuigen, of juist meer dan 100 meter afstand?
Minimaal 100 meter afstand houden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door verfmeer95 » vr 25 jul 2014, 0:34

^^ Waarom zou dat verplicht zijn? Is 2 seconden (67 meter bij 120 km/u) niet voldoende?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » vr 25 jul 2014, 7:42

Beperkt doorzicht wegens de tunnel denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door waldo79 » vr 25 jul 2014, 9:17

Zie je wel vaker in Spanje ;) Op de A7 en de A45 in het zuiden ben ik het ook tegen gekomen.

mave94
dorpsstraat
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 15:08
Locatie: Nederland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door mave94 » vr 25 jul 2014, 11:34

Dat bord kwam ik bij zo'n beetje elke tunnel in Galicië tegen. Het betekent inderdaad gewoon afstand houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 25 jul 2014, 13:11

Mooie foto's! :top:

Je zult wel weinig Nederlanders zijn tegengekomen op dit stuk.

Bijna geen enkel deel van de A-6 in Galicia is ontstaan door het verdubbelen van de oorspronkelijke weg, daar was hij te bochtig voor.

De openstellingsjaren zijn hier te zien; http://www.wegenwiki.nl/A-6_%28Spanje%2 ... schiedenis

mave94
dorpsstraat
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 15:08
Locatie: Nederland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door mave94 » vr 25 jul 2014, 14:09

^^ Klopt, ik ben op deze hele weg geen enkele Nederlander tegengekomen. Wellicht een enkele Portugees, maar voor de rest waren het alleen maar Spanjaarden.

mave94
dorpsstraat
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 15:08
Locatie: Nederland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door mave94 » vr 25 jul 2014, 22:22

N-525 Galicië

De tweede fotoserie bevat foto's van de N-525 in Galicië. Dit gedeelte van deze weg loopt vrijwel de hele tijd parallel aan de AP-53.
SPOILER: TOON

Afbeelding
1. Het begin van de N-525. Zoals te zien is de bewegwijzering tweetalig in het Galicisch en in het Spaans.

Afbeelding
2. Een typisch Galicisch straatbeeld

Afbeelding
3. 2+1-wegen zie je heel veel hier.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5. De Camino de Santiago, de Jacobsroute naar het welbekende bedevaartsoord loopt dwars door Galicië. Er zijn twee mogelijkheden: langs de kust en door het binnenland. Ik volg in het binnenland een deel van die route en onderweg kom je steeds dit symbool tegen. De Jacobsschelp staat symbool voor deze bedvaartstocht.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7.

mave94
dorpsstraat
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 15:08
Locatie: Nederland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door mave94 » ma 28 jul 2014, 17:10

De volgende fotoserie betreft een aantal foto's van de AP-9 tussen A Coruña en Santiago de Compostela.

Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding
1. Het begin van het tolgedeelte. "Só telepeaxe": Veel teksten op borden in Galicië staan in het Galicisch (Gallego) als ook hier.

Afbeelding
2. Dit stuk snelweg is 50 km lang, maar heeft maar een paar afritten. De snelweg is, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de A-6, tamelijk saai. Dit beeld illustreert het een beetje.

Afbeelding
3. Eén van de weinige afritten

Afbeelding
4. Beetje knip- en plakwerk

Afbeelding
5. In deze bocht vond vorig jaar een zeer ernstige treinramp plaats. Het spoor en de bovenleiding is inmiddels gerepareerd. In het dorp nabij is een monument opgericht ter nagedachtenis aan de 79 overledenen.
Het gaat om deze treinramp:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_ ... ompostella

Afbeelding
6. Dit is niet de AP-9, maar dit is gemaakt op de AP-53 vlak voor Lalín.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door GuteFahrt » di 29 jul 2014, 10:20

mooie foto's weer.
mave94 schreef:beetje knip en plakwerk

Afbeelding
Dit bord komt nogal onrustig over. :hm: Ik zou de informatie niet zo snel kunnen verwerken ben ik bang. ;)

Lijkt me verder wel een aparte ervaring parallel aan het spoor te hebben gereden waar het vorig jaar zo misging. Het ligt er weer pico bello bij zo te zien, maar het was een enorme ravage weet ik nog... :(
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Rein » do 28 aug 2014, 13:22

Chris op 28 maart 2014 schreef:De minister van Fomento, Ana Pastor, wil de noodlijdende tolwegen een bailout van € 2,4 miljard bieden. Dat is ongeveer de helft van wat de schuldeisers eisen van de tolwegen (€ 4,6 miljard). Op die manier hoopt men te voorkomen dat de Spaanse overheid voor 100% aansprakelijk wordt gesteld voor de uitstaande schuld.

Het plan is om een publieke tolwegbeheerder op te richten die 9 tolwegen overneemt. Het gaat om 750 kilometer tolweg, 22% van alle tolwegen in Spanje, die noodlijdend zijn. Onder het contract hoeft die € 2,4 miljard niet bij de staatsschuld opgeteld te worden.
Het Financieele Dagblad meldt vandaag dat de schuldeisers van de tolwegen een beetje ongeduldig worden.
Het Financieele Dagblad schreef:Een kwestie van ‘enkele dagen’, dan zal het reddingsplan voor tien failliete Spaanse tolwegen rond zijn. Dat verzekerde het Spaanse ministerie van transport in mei vorig jaar, toen het financiële gat bij deze tolwegen € 3,5 mrd bedroeg. Ruim een jaar later is die schuld opgelopen tot € 4,6 mrd.

[…]
De tijd begint te dringen. De geldschieters van de tolwegen — een dertigtal banken uit binnen- en buitenland, waaronder ING — worden ongeduldig. Vorige maand zijn enkele schuldeisers naar de rechter gestapt met claims tegen de concessiehouders van de noodlijdende tolwegen. Maar het fiasco van de tol­wegen dreigt ook het begrotingstekort flink onder druk te zetten. De Spaanse staat heeft zich indertijd garant gesteld voor de bouwkosten en een minimale exploitatieopbrengst van de concessiehouders. Als het nu tot liquidatie van de tolwegbedrijven komt, kunnen de kredietverleners deze garanties aanspreken en de onbetaalde schuld op de staat verhalen. Dat kan zo’n € 5 mrd gaan kosten.

[…]
Minister Ana Pastor van transport en openbare werken wil de failliete wegen nationaliseren na afwaardering van de helft van de uitstaande schuld van € 4,6 mrd. Als de minister haar zin krijgt, ontstaat op deze manier het nieuwe staatsbedrijf Empresa Nacional de Autopistas met een resterende schuld van € 2,3 mrd. Die wil minister Pastor vereffenen door de schuldeisers obligaties aan te bieden met een looptijd van dertig jaar. Het is echter de vraag of de kredietverleners warm zullen lopen voor het reddingsplan, waarvan de eerste versie in maart gelanceerd werd. Tot nu toe tonen de banken weinig enthousiasme.

[…]
De tien mislukte tolwegen zijn in gebruik genomen tussen 2003 en 2007. Dat inmiddels alle negen exploitanten van die tien snelwegen surseance van betaling hebben aangevraagd, komt voor deskundigen niet echt als een verrassing. Zes van de tien — lege — tolwegen zijn aangelegd rond Madrid, pal naast reeds bestaande gratis snelwegen. Ook voor de overige vier wegen bestonden al goede alternatieven.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door marcel » za 13 sep 2014, 10:45

Coen Tunnel schreef:Hoe het zit met voetgangers weet ik niet, maar fietsers zijn op sommige Autovías op het vasteland gewoon toegestaan. Ik denk dat dat op Tenerife wellicht ook wel het geval zal zijn.
Daar ben ik ook pas kort geleden achter gekomen. Alleen als er zo een bord staat
Afbeelding
is langzaam verkeer op autovias niet toegestaan. Zelfs op de A5 bij Madrid mag het bijvoorbeeld ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » za 13 sep 2014, 23:12

Zijn dit niet uitgebouwde nationale wegen, waar kennelijk het geld op was voor een fatsoenlijke parallelweg voor fietsers en landbouwverkeer?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » za 13 sep 2014, 23:52

^^ Het kunnen allerlei soorten wegen zijn. Bijna alle snelwegen die geen tolweg zijn hebben een Autovía-status, er zijn slechts een handvol tolvrije Autopista's; vaak korte stukjes (bv. bij Marbella waar de A-7 kort meelift over de AP-7), alleen in het noorden (Baskenland, Cantabrië en Asturië) ben ik langere tolvrije Autopista's tegengekomen, en de M-50, de buitenring van Madrid, is ook een tolvrije Autopista. Die wegen staan bij Google Maps dan wel in het rood aangegeven; al is de BI-636 blijkens de borden geen van beide, maar wel met een geslotenverklaring - een vreemde eend in de bijt, maar goed, daar vlakbij is ook de N-637, zo ongeveer de enige Carretera Nacional met Autopista-status. :)

Betreffende die Autovías waar je langzaam verkeer kan treffen: Dat zijn soms inderdaad uitgebouwde Carreteras Nacional, soms ook nieuwere tracés waar men blijkbaar toch geen reden zag om langzaam verkeer te verbieden; het kan natuurlijk zijn dat anders een enorme omweg noodzakelijk zou zijn. Met de vrij lage intensiteiten op het merendeel van de betreffende Autovías gecombineerd met nauwelijks langzaam verkeer levert het in de praktijk geen problemen op. Ik heb één keer een fietser op een Autovía gezien, op de A-48 bij San Fernando, en dat was dan toevallig een situatie die wel gevaarlijk was, want de betreffende weg heeft 2x3 rijstroken zonder vluchtstroken. Er is hier echter geen brug voor langzaam verkeer in de nabijheid - de alternatieve route is meer dan 15 km langer en gaat eveneens deels over een Autovía, de A-4. Er zijn hier simpelweg geen opties om een route volledig over OWN te kiezen. Grappig is dat Google Maps denkt dat Autovías verboden zijn voor voetgangers en dan krijg je als voetganger zo'n advies voor een route die met de auto 3,5 km zou zijn: https://maps.google.nl/maps?saddr=Onbek ... tm&t=m&z=6 :lol:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » zo 14 sep 2014, 9:26

Ik heb één keer een fietser op een Autovía gezien, op de A-48 bij San Fernando, en dat was dan toevallig een situatie die wel gevaarlijk was, want de betreffende weg heeft 2x3 rijstroken zonder vluchtstroken. Er is hier echter geen brug voor langzaam verkeer in de nabijheid -
Dat doet me denken aan deze brug:
https://maps.google.nl/?ll=49.770068,4. ... 8.4,,0,2.1
Je mag hier dus wel gewoon fietsen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Jeroen » zo 14 sep 2014, 10:33

Ik ben ze in ieder geval allebei meermaals tegen gekomen en veilig vond ik het allerminst, zeker op plekken waar geen vluchtstrook ligt. Eén keer zelfs een voetganger in de middenberm gezien die de snelweg duidelijk wilde oversteken...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 sep 2014, 14:17

Vinny schreef:Dat doet me denken aan deze brug:
https://maps.google.nl/?ll=49.770068,4. ... 8.4,,0,2.1
Je mag hier dus wel gewoon fietsen...
Gelukkig is daar de Vmax een stuk lager. 70 of 120 maakt een behoorlijk verschil. Al denk ik dat daar in Charleville-Mézières de meeste fietsers wel een andere route zullen kiezen, want dat is geen grote omweg. Als fietser zelf zou ik in ieder geval dan door de stad rijden en niet over deze brug.
Jeroen schreef:Ik ben ze in ieder geval allebei meermaals tegen gekomen en veilig vond ik het allerminst, zeker op plekken waar geen vluchtstrook ligt. Eén keer zelfs een voetganger in de middenberm gezien die de snelweg duidelijk wilde oversteken...
Tja, dat zijn dingen die we in Europa toch niet echt gewend zijn. Ik heb het in Oman meegemaakt, maar goed, dat is natuurlijk een compleet ander land. Ik kan begrijpen dat het in Spanje is toegestaan omdat het land relatief dunbevolkt is en het dus niet uit kan om overal voorzieningen voor langzaam verkeer te treffen, maar het zou dan toch wenselijk zijn dat voetgangers, fietsers en langzaam verkeer dan tenminste van een vluchtstrook gebruik zouden kunnen maken, eigenlijk net als op de brede Zweedse 1x2-wegen waar soms de Vmax zelfs 110 km/u is. Dat lijkt me toch een stuk prettiger dan je op de reguliere rijstroken te moeten begeven.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Jeroen » zo 14 sep 2014, 14:43

Tenerife is nu niet bepaald een dunbevolkt eiland. Als er in de buurt helemaal geen lokale wegen liggen of de omweg wordt te extreem, dan kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar dat was hier iig niet het geval.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 sep 2014, 15:04

^^ Als er alternatieve routes zijn dan snap ik niet waarom er geen geslotenverklaring is...

Plaats reactie