[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jun 2017, 13:31

^^ Hoe is een tankhulp goed voor de omzet?

Als ik zelf ga tanken gaat het sneller dan als een tankhulp dat doet...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hajo » ma 19 jun 2017, 19:40

Dat gaat leuk worden straks, als ik in Spanje ben. Die pompbediende zal mij het nodige gaan vragen, al is het maar welke soort brandstof ik wil hebben en of de tank vol moet. Ik spreek geen woord Spaans en verstaan doe ik het ook niet... :D

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jun 2017, 20:08

^^ Op de meeste plekken in Spanje tank je gewoon zelf. Mijn ervaring is dat pompbediening op het platteland nog voorkomt, maar ook daar zie je het niet veel. In verreweg de meeste gevallen is er geen bediening, in de steden en drukke toeristengebieden zoals de Costa del Sol zeker niet.

Diesel heet gewoon diesel of gasóleo, benzine is gasolina. Lleno is het Spaanse woord voor 'vol', en bij benzine kan het nog zijn dat de bediende vraagt of je noventa y cinco (95) of noventa y ocho (98) moet hebben. En anders kun je ook nog altijd aanwijzen wat je nodig hebt. ;) Het is me zonder kennis van de taal ook gelukt in Oekraïne, Rusland, Georgië, Azerbeidzjan, Armenië en Turkije, waar je altijd geholpen wordt door een pompbediende. ;) In Spanje moet dat zeker lukken; Spanjaarden zijn vriendelijke mensen en verwachten ook niet dat je als Nederlander Spaans spreekt (al worden een paar woorden Spaans zeker gewaardeerd!).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hajo » ma 19 jun 2017, 21:01

^^ Gracias, amigo. ;)

Tot zover mijn kennis van de Spaanse taal. Meer is het niet. :) Gaat wel goed komen. Als ik getankt heb bij pomp 4, dan steek ik wel 4 vingers omhoog. Of ik maak een klein memootje met de belangrijkste uitdrukkingen en getallen. :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » ma 19 jun 2017, 21:02

Ik heb toch in de meeste gevallen gehad dat ze voor mij wilden tanken. Ik denk meer dan 10 keer aangezien ik ook wel eens stop bij een tankstation om de voorruit schoon te maken.

De enorme hoeveelheid tankstations valt wel op, met name bij oudere autovías heeft bijna elke aansluiting wel een tankstation. Vaak, maar niet altijd worden ze vanaf de snelweg aangegeven oo het 750 en 250 m bord, tussen de reguliere bewegwijzering op 1000, 500 en 0 meter in.

Je ziet ook regelmatig vrij luxe tankstations die schoon en goed onderhouden zijn, met gratis en schoon sanitair. Het kan allemaal uit voor € 1.15 - € 1.20 per liter schijnbaar. Alleen moet je geen mooie picknick bankjes verwachten zoals in Frankrijk. Vanwege de hitte zit men binnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jun 2017, 22:03

Chris schreef:Je ziet ook regelmatig vrij luxe tankstations die schoon en goed onderhouden zijn, met gratis en schoon sanitair. Het kan allemaal uit voor € 1.15 - € 1.20 per liter schijnbaar. Alleen moet je geen mooie picknick bankjes verwachten zoals in Frankrijk. Vanwege de hitte zit men binnen.
Nog een reden waarom ik de voorkeur geef aan de tankstations van Repsol - met name die met een 'Sprint' winkeltje. :top: Modern, gratis goede wc's en meestal vers afgebakken napolitana's (choclade- en roombroodjes) verkrijgbaar. :yes:
Chris schreef:Ik heb toch in de meeste gevallen gehad dat ze voor mij wilden tanken. Ik denk meer dan 10 keer aangezien ik ook wel eens stop bij een tankstation om de voorruit schoon te maken.
Dat is best vaak. Ik ben het erg weinig tegengekomen. Zal wellicht ook afhangen van de streek, of ben je het overal in Spanje wel tegengekomen?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door vynkce » wo 21 jun 2017, 18:33

Coen Tunnel schreef:Bij Galp tank ik nooit meer. Op hun benzine reed ik duidelijk veel minder zuinig dan op die van Repsol. Toen ik daarna weer bij Repsol tankte had de auto weer een normaal verbruik.

Ik tank in Spanje sindsdien altijd bij Repsol.
Vandaag getankt bij Repsol, heel vriendelijke persoon, maar wel zelf moeten tanken. Diesel aan 1,079 de liter, niet slecht!

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Rein » wo 21 jun 2017, 20:46

Dat betaal je in Nederland ook bij bepaalde pompen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017, 8:44

In Spanje mag je 100 km/h op enkelbaans wegen met een halve vluchtstrook. Dat staat niet altijd expliciet aangegeven. Wel staat het aangegeven als de maximumsnelheid in zo'n geval niet 100 is. Bordjes 90 staan er dan vaak. In de praktijk zijn de meeste doorgaande wegen van zo'n halve vluchtstrook voorzien, op het onderliggend wegennet mag je in Spanje dus best vaak 100 km/h.

Afbeelding
Spain speed limit sign by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem » vr 23 jun 2017, 11:20

Inmiddels zal Spanje een van de laatste landen zijn (met Scandinavie) waar je op de snelweg maar 120 mag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jun 2017, 11:33

^^ België, Ierland, Portugal, Zwitserland en Servië hanteren ook allemaal 120 km/u. En in sommige landen is het nog lager, zoals 70 mph (113 km/u) in het Verenigd Koninkrijk en 110 km/u in Albanië, Wit-Rusland en Noorwegen. Estland en Letland hebben geen formele autosnelwegen, op sommige expresswegen aldaar is 110 km/u de maximumsnelheid.

Overigens denk ik dat op veel Spaanse Autopista's (zeker de toldelen, de AP-wegen, bv. grote delen van de AP-1, AP-2, AP-4, AP-7, AP-46, AP-68) en sommige moderne Autovía's, zeker in vlakker gebied (grote delen van bv. de A-62 en A-66), 130 km/u veilig mogelijk zou moeten kunnen zijn. Maar nog maar een paar jaar geleden werd in heel Spanje de Vmax tijdelijk verlaagd naar 110 km/u, dus een verhoging zie ik niet gauw gebeuren.

Op sommige bergtrajecten van tolwegen is de huidige 120 km/u overigens al vrij fors, op de AP-8 vind ik die 120 km/u hard zat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017, 11:35

In Spanje wordt opvallend weinig te hard gereden op de autovía vind ik. Zeker gezien het vaak geringe verkeersaanbod en de grote afstanden die harder rijden zouden kunnen uitlokken. Je ziet nauwelijks verkeer dat sneller dan 130 gaat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jun 2017, 12:12

Behalve in sommige grote steden wordt er in Spanje sowieso vrij passief gereden, bijna gezapig. Soms mag men ook wel wat assertiever zijn, bijvoorbeeld bij het oprijden van een kruispunt of rotonde wachten veel Spanjaarden ook lang.

Mijn ervaring is ook dat er op de snelwegen nauwelijks te hard wordt gereden, zeker op de rustige snelwegen komt het weinig voor. Op een drukke weg als de A-4 van Andalusië naar Madrid heb je er uiteraard ook wat meer hardrijders tussen zitten, maar ook daar viel het mee. Harder dan 130 zie je inderdaad weinig, ook niet op de tolwegen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem » vr 23 jun 2017, 14:10

^^ Het idee dat je bij Spanje als Zuid-Europees land hebt is dat er, zoals bv. in Italië, vrij ruig gereden wordt. In werkelijkheid klopt dat beeld niet. Met de auto heb ik in Spanje alleen enkele kilometers over de grens gereden, dus niet representatief, maar bv. op stedentrip in Barcelona valt het me altijd op dat er in die stad, in tegenstelling tot het beeld wat je hebt, altijd zo keurig gereden wordt

Een roadtrip verder Spanje in dan die paar kilometer over de grens staat hoog op mijn wensenlijstje.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hajo » vr 23 jun 2017, 22:12

Wat mij opvalt op diverse foto's en filmpjes over Spaanse wegen zijn twee dingen:

1) Er rijdt weinig tot heel weinig verkeer op de snelwegen, alleen rond en in de grote steden is het wat drukker. Is het Spaanse wegbeeld echt zo rustig? Kan het me bijna niet voorstellen.

2) Op het OWN schijnt er een invoegstrook te zijn voor linksaf slaand verkeer: je nadert een T splitsing en bij linksaf slaan kom je uit op een invoegstrook, waar je naar rechts moet uitvoegen om op de rijstrook voor doorgaand verkeer uit te komen. Hoe werkt dat in de praktijk? Lijkt mij enigszins riskant, vooral voor verkeer dat rechtdoor rijdt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017, 22:20

De wegen in Spanje zijn over het algemeen erg rustig inderdaad. De bevolkingsdichtheid is buiten de grote steden heel laag. Ik heb in de provincie Teruel rondgereden op autonome wegen en daar heb je soms minutenlang geen enkele auto. Ik ben regelmatig gestopt, een eindje gewandeld voor wat foto's en weer terug naar de auto, een periode van 5-10 minuten waarin er geen enkel voertuig passeert. En dan praat je over de nog enigszins belangrijke wegen.

Veel snelwegen zijn ook rustig alhoewel dit varieert. Spanje heeft ook de drukste weg van Europa, de M-30 in Madrid verwerkt meer dan 300.000 voertuigen per dag. Het is wel zo dat Spaanse steden niet filegevoelig zijn door het zeer adequate wegennet. Spaanse steden scoren allemaal als laagste in de lijst van meest filegevoelige steden in Europa. Barcelona is de meest filegevoelige stad van Spanje maar scoort pas op plaats 44 in Europa op de TomTom congestie-index. Madrid wordt zelfs genoemd als de minst filegevoelige agglomeratie van meer dan 5 miljoen inwoners ter wereld.

Voor wat betreft die kruispuntvormen, het komt vrij veel voor inderdaad dat je op een T-splitsing linksaf slaat op een korte invoegstrook. Op die manier hoef je maar één rijstrook per keer over te steken in plaats van twee. Het is ongebruikelijk in andere delen van Europa maar het werkt wel vrij goed. Overigens heeft Spanje nog meer afwijkende kruispuntvormen. Zo komt het vaak voor dat je rechts moet uitvoegen om linksaf te slaan, je steekt dan de weg recht over. Ook kan je vaak keren op T-splitsingen, aan het begin van de secundaire weg is dan een keermogelijkheid. U-turns is iets wat in Spanje heel prominent wordt aangegeven, zowel op autosnelwegen bij aansluitingen als op het onderliggend wegennet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hajo » vr 23 jun 2017, 22:38

^^ Dank voor deze uitgebreide toelichting, Chris! :top: Dat wordt een feest, auto rijden in Spanje. Ik kijk erna uit! :woop:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » di 27 jun 2017, 20:28

In Spanje zie je bij veel grote winkelcentra een zonnescherm op parkeerplaatsen, hier in het wit. In Zuid-Frankrijk zie je het ook soms. Het maakt echt een serieus verschil als je na een rondje winkelen weer terugkomt en je auto is 30 in plaats van 55 graden.

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door nederland24 » di 27 jun 2017, 21:20

Hajo schreef:^^ Dank voor deze uitgebreide toelichting, Chris! :top: Dat wordt een feest, auto rijden in Spanje. Ik kijk erna uit! :woop:
Origineel bedacht zo'n invoegstrook, maar er is een reden waarom 'we' aan de rechterzijde invoegen. Het verkeer op de linkerrijstrook heeft een hogere snelheid, waardoor je ook meer ruimte nodig hebt om in te voegen. Vooral bij vrachtverkeer kan dit nog wel eens een probleem worden. Dan kun je beter een dive-under maken onder de hoofdrijbaan door voor linksafslaand verkeer, waardoor het verkeer uiteindelijk op de rechterrijstrook kan invoegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » di 27 jun 2017, 21:51

^^ Dit soort constructies kunnen natuurlijk alleen op wegen met vrij lage intensiteit. Een kunstwerk als een dive-under (of andere vorm van conflictvrijheid) is natuurlijk ideaal, maar daar krijg je op rustige wegen de kosten-batenanalyse niet voor rond.

Zo'n strook in het midden geeft je de mogelijkheid om in ieder geval de eerste rijstrook met verkeer van links over te steken zonder je nog zorgen te hoeven maken over invoegen tussen het verkeer van rechts. Je kunt nog langzaam oprijden over de eerste rijstrook heen, terwijl je op de tweede rijstrook nog even wat verkeer voorlaat om daarachter vervolgens in te voegen. Even inritsen tussen veel verkeer van rechts zal moeilijker zijn, want daarvoor is dat strookje te kort. Maar goed, je praat ook over niet heel drukke wegen hier. Als een weg drukker is, gaan de Spanjaarden toch al heel snel over op ongelijkvloerse oplossingen!

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door verfmeer95 » di 27 jun 2017, 22:04

nederland24 schreef:
Het verkeer op de linkerrijstrook heeft een hogere snelheid, waardoor je ook meer ruimte nodig hebt om in te voegen. Vooral bij vrachtverkeer kan dit nog wel eens een probleem worden.
Op wegen met maar 1 doorgaande rijstrook per richting is dat toch geen probleem? Je komt op dezelfde rijstrook terecht, dus verkeer rijdt niet harder of zo. Alleen een grotere dode hoek zou problemen kunnen geven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » di 27 jun 2017, 22:13

Dit soort oplossingen worden vooral gekozen op kruispunten met lage aantallen linksafslaand verkeer. Op veel plekken denk ik minder dan 300 voertuigen per dag die die beweging maken. Bijvoorbeeld op het voorbeeld met die linker invoeger op 2 rijstroken (ivm helling) heeft de kruisende weg CV-235 een intensiteit van 1.000 voertuigen per dag. Als dat 50/50 links en rechts gaat praat je over 250 voertuigen die zo'n linker invoeger gebruiken.

De CV-235 heb ik overigens helemaal gereden, ik zie nu dat de intensiteit verderop op de 100 - 200 voertuigen per dag ligt. Toch onvoorstelbaar dat een doorgaande weg zó weinig verkeer verwerkt. In Nederland zou je dat niet tegenkomen. Zelfs gemeentelijke erftoegangswegen in het buitengebied zonder doorgaande functie verwerken al rond dergelijke intensiteiten. Desondanks was de kwaliteit van de weg hoog, brede rijstroken, uitgebreide drainage, wegmarkering, geleiderails, bebording, etc. De complete uitvoering van een fatsoenlijke weg.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Emil » wo 28 jun 2017, 0:26

Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar de Scandinavische oplossing waarbij je eerst de gehele weg oversteekt om vervolgens in te voegen. Heeft weliswaar meer conflictpunten, maar komt bij bij logischer over. Op zich is deze oplossing ook prima, maar dan zou ik bij lastige kruisingen wel werken met barriers in plaats van uitsluitend belijning.

In Spanje kiest men ook weleens voor deze oplossing. Op de onderstaande aansluiting is het dus de bedoeling dat al het verkeer de rotonde gebruikt, met uitzondering van de doorgaande stroom op de N-332. Stel je komt van rechtsboven en moet naar links, dat zul je dus eerst rechts moeten voorsorteren om vervolgens de weg weer over te steken.

Afbeelding

Overigens ligt deze kruising bij een van de meest bizarre verkeersituaties die ik ooit heb gezien. Engeland in Spanje. :schrikreactie:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 jun 2017, 12:15

^^ Kun je een linkje naar Streetview geven voor die laatste locatie?

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Emil » wo 28 jun 2017, 12:21


Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 jun 2017, 12:31

Wat een vreemde situatie. Ik heb daar vlakbij ooit in een hotel gezeten maar ben hier (helaas) niet langs geweest.

De enige reden die ik kan bedenken is dat het op deze manier veiliger is omdat verkeer dat door het tunneltje gaat het verkeer dat de afrit vanaf de N-332 heeft genomen beter kan zien...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hajo » wo 28 jun 2017, 12:42

Dat rechts invoegen zal eerst wel vreemd zijn, denk ik. Zeker voor mensen die dit niet gewend zijn en zo'n situatie voor het eerst tegenkomen. Maar met de geschetste lage intensiteiten zal het geen probleem opleveren.

De andere situaties zijn voor ons ook vreemd, maar ik denk dat het vrij snel went.

Het is in ieder geval verstandig even voorzichtig aan te doen bij zo'n situatie.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » wo 28 jun 2017, 19:22

Coen Tunnel schreef:Wat een vreemde situatie. Ik heb daar vlakbij ooit in een hotel gezeten maar ben hier (helaas) niet langs geweest.

De enige reden die ik kan bedenken is dat het op deze manier veiliger is omdat verkeer dat door het tunneltje gaat het verkeer dat de afrit vanaf de N-332 heeft genomen beter kan zien...
Het lijkt me echter een recept voor vergissingen en dus niet meteen veilig...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 28 jun 2017, 21:49

In Spanje zijn snelwegen in bergachtig gebied beter ontworpen dan in Frankrijk vind ik. Op hellingen krijg je in Spanje gewoon een derde rijstrook erbij. In Frankrijk is het vaak een klimstrook op de vluchtstrook waar aan het einde iedereen moet invoegen. Ik verbaas me er ook wel eens over dat sommige klimstroken precies bovenop de helling eindigen. Dat is helemaal niet logisch omdat het verkeer dan moet samenvoegen op het moment dat het vrachtverkeer op zijn langzaamst rijdt. Het best wordt zo'n klimstrook een paar honderd meter langer gemaakt zodat vrachtwagens weer op snelheid kunnen komen.

In Spanje is het over het algemeen beter, al heb ik in Frankrijk wel eens volwaardige derde rijstroken gezien en in Spanje ook wel klimstroken in plaats van de vluchtstrook, maar in verreweg de meeste gevallen in Spanje heb je gewoon een stuk met 3 rijstroken en vluchtstrook. In Spanje lijkt men dit toe te passen ongeacht de verkeersintensiteiten. Ze gaan gewoon naar 3 rijstroken op snelwegen die heel rustig zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 01 jul 2017, 11:02

Wat ik in Spanje wel irritant vind zijn de drempels in bebouwde kommen. Deze zijn niet zo mooi sinusachtig ontworpen als in Nederland, maar echt een bump in het wegdek. Je moet in sommige gevallen terug naar ruim onder de 30 om niet gelanceerd te worden. Optisch valt het niet altijd op dat je echt naar 20 of minder terugmoet dus met een beetje pech knal je te hard op zo'n drempel. Ik heb er genoeg meegemaakt waar je met 20 km/h alsnog over de weg stuitert.

Plaats reactie