[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Palance » zo 01 jan 2017, 19:45

Dat miste ik even. Ik dacht zelf aan de busbaan op het bedrijventerrein Papendorp in Utrecht.

Misschien is het wel een carpoolstrook :duck:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » ma 30 jan 2017, 21:30

Een rotonde + kruispunt in Zaragoza.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door mavas » di 31 jan 2017, 18:24

Bijzonder! Als ik dat zo zie, staan er op elk conflictpunt verkeerslichten. En als ik dat goed bekijk, kun je dit volgens mij regelen met slechts 2 fasen.
Lijkt me bijzonder efficient in dat geval, als de bewegwijzering een beetje goed staat aangegeven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Palance » di 31 jan 2017, 18:52

Het nut van zo'n kruispunt ontgaat mij. Men had beter voor een soort Rottepolderplein kunnen kiezen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jan 2017, 19:26

^^ Alle afslaande stromen gaan via de rotonde. Dan kun je met veel minder fases toe, inderdaad met 2 (of 3 als je wil voorkomen dat linksafslaand verkeer twee rode lichten tegen kan komen). Net als bij de Spaanse hamburgerrotondes waar maar één doorgaande weg is.

En dat zonder dure kunstwerken. :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Palance » di 31 jan 2017, 21:04

Ik zie nu pas dat je in dat midden niet linksaf kunt/mag. Dat maakt het ietsjes minder nutteloos.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » do 02 mar 2017, 17:06

Verkeersdoden in Spanje. Het aantal overledenen door verkeersongelukken binnen 24 uur steeg een klein beetje, het totaal is nog niet bekend. Maar wat een verschil met de jaren '90 en begin jaren 2000. Je ziet wel die afvlakking van de daling na 2010, in heel veel landen is dat zichtbaar. De belangrijkste oorzaak is ook afleiding (van een smartphone?)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Jeroen » do 02 mar 2017, 17:25

Chris schreef:Rare wegen. Wat is de functie van die weg in het midden? (edit: lijkt een soort parkeerstrook te zijn of zo). Dit is een onafgebouwd gebied net buiten Granada, er zijn diverse wegen die er zo uit zien:

Afbeelding
Parkeerstroken in de middenberm van een doorgaande weg komen zo af en toe in Nederland ook nog wel eens voor, bijvoorbeeld hier.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak » do 02 mar 2017, 17:30

Om de één of andere reden had ik het gevoel dat je die zou bedoelen :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Jeroen » do 02 mar 2017, 17:44

Ik heb een vermoeden dat een aantal hier die lokatie vrij bekend voor komt, ja. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door mavas » do 02 mar 2017, 20:31

Chris schreef:Verkeersdoden in Spanje. Het aantal overledenen door verkeersongelukken binnen 24 uur steeg een klein beetje, het totaal is nog niet bekend. Maar wat een verschil met de jaren '90 en begin jaren 2000. Je ziet wel die afvlakking van de daling na 2010, in heel veel landen is dat zichtbaar. De belangrijkste oorzaak is ook afleiding (van een smartphone?)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Wat een ongelofelijk verschil ja met de jaren 90.
Wat verder opvalt aan deze grafiek is dat Spanje dus het hoogste aantal doden had in 1989, terwijl dat in veel andere landen veel eerder was. Nederland had dit bv in 1972. Verrassend dat Spanje dus zo laat piekte.
Verder interessant dat "alcohol" ook als oorzaak wordt onderzocht. In Nederland wordt dat niet eens in de statistieken opgenomen, omdat het niet gemeten wordt. :(
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » do 02 mar 2017, 21:15

In het het Franco-tijdperk was Spanje een autarkie, er werd nauwelijks geld aan iets uitgegeven. Het is ook pas sinds de jaren '80 dat grotere delen van Spanje iets van een massamobiliteit begonnen te krijgen, daarvoor was dat vooral in Madrid, Catalonië en een paar andere steden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem » vr 03 mar 2017, 9:09

En in 1989 waren er in Spanje nog heel weinig snelwegen, dat heeft invloed op het aantal verkeersslachtoffers.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 19 mei 2017, 15:20

De Spaanse regering heeft verschillende onderhoudscontracten gegund voor een totaalbedrag van € 415 miljoen. Het betreffen diverse kavels van de nationale wegen waarvoor een aannemer verantwoordelijk is voor onderhoud, inspectie en winterdienst. De contracten lopen 4 jaar en kunnen 24 maanden verlengd worden. In totaal zijn 15 kavels gegund in diverse delen van Spanje.

Onderhoud heeft dus wel een serieuze prioriteit in Spanje. In het verleden is wel eens gesteld dat Spanje teveel wegen aanlegt die later niet onderhouden zouden worden, maar dat is niet het geval. De wegen zijn voor het overgrote deel in prima conditie.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door mavas » za 20 mei 2017, 18:51

Die vraag leefde wel bij velen ja, waaronder bij mij. Als je zoveel wegen aanlegt die < 20.000 voertuigen per dag verwerken, dan krijg je een scheefgroei in de kosten-batenratio.
Goed dat er onderhoudscontracten komen per gebied, dat werkt altijd vrij efficiënt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem » za 20 mei 2017, 20:25

Die onderhoudscontracten betalen zich op de langere termijn uit, want dat voorkomt Duitse toestanden: een infrastructuur die na zeg 40 a 50 jaar totaal versleten is en zoveel onderhoud c.q. vernieuwing behoeft dat dit niet meer bij te benen is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » za 20 mei 2017, 21:07

Goed wegonderhoud betekent dat je jaarlijks 2% van de aanlegkosten aan onderhoud besteed.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 20 mei 2017, 21:23

Ongeveer 45% van het wegenbudget van Fomento is toegekend aan onderhoud, dus dat zit wel goed volgens mij. Het gaat om circa € 1 miljard per jaar.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door mavas » zo 21 mei 2017, 11:14

^^ Hoe moet ik die cijfers interpreteren? Voert Fomento ook aanleg en verbredingen uit?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 21 mei 2017, 11:23

Fomento / ministerie van publieke werken is verantwoordelijk voor de aanleg en onderhoud van het nationale wegennet (Red de Carreteras del Estado). Het RCE omvat 26.000 kilometer weg, waarvan circa 8.800 kilometer autosnelweg in het beheer van Fomento is. De overige autosnelwegen zijn tolwegen in het beheer van concessiehouders, of autovías in het beheer van de autonome regio's.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 14 jun 2017, 17:22

Vandaag heb ik wat rondgereden over secundaire wegen in het achterland van Valencia, inclusief de provincie Teruel.

De wegen zijn extreem rustig, buiten de A-23 kom je vaak minutenlang geen auto's tegen. De wegen zijn over het algemeen desondanks goed onderhouden en vaak vrij breed, zelfs als de weg erg bochtig is. Beter dan de gemiddelde route departementale in Frankrijk met een vergelijkbare functie.

Benzine is bijna net zo goedkoop als in Luxemburg, zelfs bij de snelweg getankt voor € 1,18. En het tanken wordt nog voor je gedaan ook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » za 17 jun 2017, 21:09

De afgelopen dagen heb ik Spanje van oost naar west doorkruist, van berggebied naar berggebied om de hitte in de lager gelegen gebieden te ontsnappen, bij Toledo ging het in een paar kilometer van 32 naar 39 graden.

De A-3 heeft absurd veel tankstations westelijk van Valencia. Bijna elke afrit heeft wel een Repsol of Cepsa. Op de A-5 zag ik dat ook. Vaak was ik de enige klant, dat kan toch nooit uit.... de benzineprijzen liggen ook dicht bij elkaar, veelal € 1,18 tot € 1,21 behalve aan de tolweg.

Her en der kom je langs de autovía nog wel een area de servicio tegen, dus direct langs de snelweg en niet bij een afrit. Maar vaak heeft de eerstvolgende afrit ook een tankstation.

Bij Repsol hebben ze vrijwel altijd ook een bak water en steelspons en trekker om de voorruit schoon te maken. Bij andere ketens lijkt dat minder te zijn. Alhoewel 90% van de tankstations van Repsol of Cepsa lijken te zijn. De ons bekende merken zie je zelden, incidenteel een BP of Shell. En nog wel eens een Galp.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 jun 2017, 0:00

Bij Galp tank ik nooit meer. Op hun benzine reed ik duidelijk veel minder zuinig dan op die van Repsol. Toen ik daarna weer bij Repsol tankte had de auto weer een normaal verbruik.

Ik tank in Spanje sindsdien altijd bij Repsol.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door brytje008 » zo 18 jun 2017, 0:15

@ chris Dat zijn de beste wegen, waar je bijna niemand tegenkomt :D Dat is altijd heerlijk rijden, maak je in Frankrijk ook wel eens mee.

En inderdaad apart dat er zoveel tankstations zijn, terwijl er maar weinig klanten zijn. Dat een medewerker van zo,n tankstation je auto vol gooit is in Spanje denk nog best wel gebruikelijk. Ik heb dat daar al een paar keer meegemaakt. Verder alleen in Andorra en een keer in Italië.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Willem » zo 18 jun 2017, 9:01

In Griekenland is dat eveneens nog standaard.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Hajo » zo 18 jun 2017, 10:15

Is het dan de bedoeling dat je die pompbediende een fooi geeft van, zeg, een euro of zo?

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door brytje008 » zo 18 jun 2017, 12:18

^^ Ik denk dat ze dat wel als extraatje graag willen ontvangen. Een man die voor mij tankte bij een pomp in de buurt van Jaca, verveelde zich stierlijk (athans zo leek het, ik was de enige klant) en wilde denk gewoon wat te doen hebben. In zulke gevallen gaat het ze denk niet perse om het krijgen van een fooi.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » zo 18 jun 2017, 15:10

Het is gewoon een vorm van dienstverlening die niet meer is afgeschaft nadat hij is ingevoerd, waarschijnlijk omdat die mensen dan werkloos zouden raken. Vergelijkbaar met andere overbodig geworden functies zoals loketbediende bij de spoorwegen. Ligt in sommige landen ook wat gevoelig om dat op te heffen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 18 jun 2017, 17:12

Vaak is het ook de kassabediende die voor je tankt. Er is een overkill aan tankstations in Spanje en op veel plekken ben je de enige klant op dat moment.

Vandaag heb ik de A-50, A-62 en A-67 gereden over de Meseta. De A-62 was duidelijk de drukste, met bijna alleen maar Portugese vrachtwagens. De A-67 van Aguilar del Campoo naar Torrelavega is erg mooi om te rijden.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Seat » ma 19 jun 2017, 11:30

Zo zijn er in Spanje ook soms inpakhulpen aan de band van de supermarkt.
De tankstations zijn er vaak wat kleiner (minder pompen) dus dan is hulp bij het tanken goed voor de omzet én voor een extra fooi. Lonen zijn lager dan hier, dan is het vaak nog meer rendabel om een extra persoon aan te nemen dan een extra pompinstallatie neer te zetten.

Plaats reactie