[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Lekkere Kwal » di 05 jan 2021, 15:40

^^ ik heb het ook even teruggeluisterd en hij noemt de bergpas als noodzakelijk om de Meseta te bereiken. Dat kan nooit de Puerta de Somosierra zijn want die ligt nog zuidelijker, namelijk als je van de Meseta over de A-1 naar Madrid reist. Maar dan nog is dat ook geen logische route, want uit Asturië kom je uit een meer westelijke hoek en zal je dus eerder over de A-6 reizen. Ik vermoed eerder dat hij bedoelde dat hij nog over een pas in het Cantabrisch Gebergte moet reizen.

Hoe dan ook zou ik eerder dan later vertrekken, beter vast zitten in een hotel in zuidelijker deel waar je daarna nog een korter stuk moet reizen dan dat je uiteindelijk nog moet beginnen als je in Asturië blijft afwachten.

MotelMioveni
dorpsstraat

Bericht door MotelMioveni » di 05 jan 2021, 17:00

Voor wie ook wil terugluisteren, klik op het blokje 13u tot 13u30 in deze weblink:

https://www.nporadio1.nl/de-nieuws-bv/u ... 2021-01-05

:arrow: Het onderwerp 'sneeuw in Spanje' begint ongeveer bij 7 min en 40 sec.

Lekkere Kwal heeft gelijk. Voordat ik Asturias en Cantabria met elkaar verwar, kan ik voortaan beter eerst op de kaart kijken, in plaats van op dit forum dingen te schrijven die niet kloppen. Dat Chris me dan intussen te snel af is en het nieuws over het weeralarm dan misschien al gemeld heeft, dat mag geen rol spelen. Kwaliteit van informatie die we delen is belangrijker. :shutup:

Kan ik het nog goed maken met jullie? Vanwege de Corona-crisis gold er al code oranje, dus ik denk dat er nu weinig Nederlanders onderweg zijn in Spanje, maar op deze pagina kan iedereen die Spaans kan lezen, of symbolen en kleurtjes goed kan uitleggen, zelf zien welke kleur weeralarm er de komende dagen in welke Spaanse provincie geldt:

http://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/avisos

El País heeft een verhaal over de sneeuwschuiver die van de weg raakte. Die sneeuwschuiver werd bestuurd door twee mannen, van wie de oudste bijna met pensioen ging. De oudste collega had 15 jaar ervaring met sneeuw ruimen in dat gebied en hij was bezig zijn 10 jaar jongere collega in te werken, toen ze bedolven en meegesleurd werden door een sneeuwlawine. :sadley:

https://elpais.com/espana/2021-01-04/el ... gilio.html
Juan Navarro schreef in El País:
El invierno y el infierno se abrazaron para llevarse por delante una quitanieves detenida en el puerto de San Isidro (Asturias) el día de Año Nuevo (...)
De winter en de hel omarmden elkaar om een sneeuwschuiver weg te vagen die op nieuwjaarsdag op de bergpas van San Isidro in de regio Asturias was komen vast te zitten. Zo te zien ben ik niet de enige (zie discussie over Noorwegen) die zich kort na een ramp met dodelijke slachtoffers woordgrappen meent te moeten permitteren. Mooi geschreven kan soms toch wat ongepast zijn... Sorry! :sorry:

Laten we het ook eens hebben over de gevolgen die de sneeuw voor wegen in Spanje heeft, voordat iemand mij straks moet terugfluiten omdat ik van het onderwerp afwijk. Wie nu alleen maar zoekt op 'nieve' en de laatste week selecteert, raakt bedolven onder berichten over sneeuw in Spanje, zowel op wegen als skipistes. In Baskenland sluiten ze daarom 15 bergpassen op secundaire wegen af:

https://www.eitb.eus/es/noticias/socied ... ral-nieve/

Vlakbij de bergpas waar de sneeuwruimers zijn verongelukt, in het skidorp Felechosa, zijn mensen bezig hun auto's uit te graven. Of het echt verstandig is nu naar Madrid te vertrekken waag ik te betwijfelen, want volgens de krant 'El Comercio' is het nu al een chaos op de wegen in Asturias. Bergpassen en wegen zijn op 90 plaatsen in Asturias alleen nog met sneeuwkettingen te berijden:

https://www.elcomercio.es/asturias/temp ... 53-nt.html

Weet iemand toevallig waar in Spanje ze het netnummer 941 gebruiken? De plaatselijke krant (genoemd naar dat netnummer?), ergens in La Rioja, laat een filmpje van een boze buschauffeur zien: De kruising met de LR 232 ligt vol met ijs en sneeuw en rijden gaat niet meer, want er is niet gestrooid, klaagt de buschauffeur. Ironisch detail: Een dorpje verderop heet Nieva. Nieve is sneeuw in het Spaans... :mrgreen:

https://nuevecuatrouno.com/2021/01/04/v ... evision-2/
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 05 jan 2021, 17:07

MotelMioveni schreef:
di 05 jan 2021, 17:00
Lekkere Kwal heeft gelijk. Voordat ik Asturias en Cantabria met elkaar verwar, kan ik voortaan beter eerst op de kaart kijken, in plaats van op dit forum dingen te schrijven die niet kloppen. Dat Chris me dan intussen te snel af is en het nieuws over het weeralarm dan misschien al gemeld heeft, dat mag geen rol spelen. Kwaliteit van informatie die we delen is belangrijker. :shutup:

Kan ik het nog goed maken met jullie? Vanwege de Corona-crisis gold er al code oranje,
:blabla: Je hoeft echt niet constant je complete gedachtegang en afwegingsproces uit de doeken te doen. Houd het on-topic en houd het beknopt :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 jan 2021, 19:00

Sneeuw zorgt voor hinder op de wegen in het midden van Spanje. Boven de 500 meter valt sneeuw. Er is ook het bericht dat de grens Frankrijk-Catalonië vanaf 19 uur tot 6 uur morgenochtend dicht gaat voor vrachtverkeer vanwege de sneeuw.

De hoeveelheid verkeer zal wel gering zijn vanwege de lockdowns. Het ministerie verwacht de komende dagen 221.000 ton zout te strooien.

Afbeelding

edit: 22:50 uur, Madrid kleurt helemaal rood door de sneeuwval:
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 jan 2021, 19:05

Voorlopige en incomplete data laten zien dat het aantal verkeersdoden in Spanje op 'vías interurbanas' is gedaald naar 870. Dit is een daling van 21% ten opzichte van 2019. Dit is het laagste aantal ooit en de eerste keer dat dit onder de 1.000 ligt.

Vías interurbanas zijn echter goed voor iets meer dan de helft van alle verkeersdoden. De cijfers zijn daarom nog incompleet. In 2019 vielen in totaliteit 1724 verkeersdoden, Spanje was daarmee naar rato al het veiligste land in Zuid-Europa.

Het verkeer op dit type wegen lag ook 25% lager dan in 2019.

De jaarcijfers van het verkeer op 'vías interurbanas'.
* weekend: -35,5%
* werkdagen: -20,8%
* licht verkeer: -29,4%
* zwaar verkeer: -2,6%

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 jan 2021, 10:49

Rondom Madrid is nu helemaal geen verkeer meer mogelijk. De snelwegen zijn verlaten, her en der staan nog wel achtergelaten voertuigen op de snelweg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MotelMioveni
dorpsstraat

Bericht door MotelMioveni » zo 10 jan 2021, 1:10

MotelMioveni schreef:
di 05 jan 2021, 13:40
Rond 13u15 gehoord op Radio 1: In Spanje is een weeralarm afgekondigd. In meer dan 30 provincies worden verkeersontwrichtende hoeveelheden sneeuw verwacht. Er is ook al een sneeuwschuiver van de weg geraakt en 2 mensen worden nog vermist. Ik heb nog geen Spaanse kranten gelezen.

(...)

Correspondent Rob Zoutberg zat vanwege de feestdagen (vrij tussen kerst en driekoningen) nog in Asturias toen de NOS hem zojuist belde. Hij vertelde dat hij over een bergpas moet die nu al is afgesloten voor vrachtwagens en bussen. (...)

(...)

Ik hoop voor de correspondent van de NOS dat hij klaar is met het omleggen van zijn sneeuwkettingen voordat de weg naar huis (Madrid) voor hem helemaal versperd raakt. Wat zouden jullie doen: Terug naar huis in Madrid, of een paar dagen langer in Asturias blijven tot de wegen vrij zijn?

(...)
Afgelopen avond (za 9 jan. 2021) deed diezelfde correspondent Rob Zoutberg bij 'Met het oog op morgen', op radio 1, verslag van de sneeuwoverlast in Spanje. Dat is dus zo'n 4½ dag later, nadat ik vroeg wat jullie in zijn plaats zouden doen. Hij zit nog steeds vast bij zijn schoonouders in Asturias en hij weet nog niet wanneer hij naar Madrid kan.

Intussen zijn hulpverleners op pad langs achtergelaten voertuigen die in de sneeuw zijn vastgereden, om eten en water uit te delen en onderdak te zoeken voor reizigers die geen slaapplaats hebben. Er zijn al zwervers doodgevroren. Als je in je auto wilt slapen moet je wel heel goed voorbereid zijn op winterse omstandigheden, weet ik uit ervaring... ;)

Gevreesd wordt dat de situatie uit de hand loopt, want er worden temperaturen tot minus 12 graden verwacht, terwijl de enorme hoeveelheden verse sneeuw die gevallen zijn nog niet van de wegen af zijn. Als de sneeuw echt hard wordt en vastvriest, kon het wel eens lang duren voordat de hoofdwegen in Spanje weer begaanbaar zijn. :ongeduldig:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 jan 2021, 13:16

Men test nieuwe wegmarkeringen. Het gaat om de pijl naar rechts aan het einde van wegvakken waar je mag inhalen. Deze wordt nu ook getest op plekken met een enkelzijdig inhaalverbod en op plekken waar de pijlen in beide richtingen op het wegdek staan. Op die manier werd het nog niet toegepast in Spanje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 19 jan 2021, 13:56

Mja, dan vind ik de Franse versie toch minder druk en tegelijk even duidelijk.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 19 jan 2021, 14:30

Het draagt niet bij aan de duidelijkheid in mijn optiek.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 19 jan 2021, 14:43

Km357 schreef:
di 19 jan 2021, 13:56
Mja, dan vind ik de Franse versie toch minder druk en tegelijk even duidelijk.
Of de Nederlandse versie, die vooral in Flevoland wordt toegepast : https://www.google.nl/maps/@52.7098439, ... 312!8i6656

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 19 jan 2021, 16:47

Ik zie daar wel wat in. Het voorbeeld uit Flevoland mag wat mij betreft landelijk navolging krijgen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 19 jan 2021, 17:07

^^ Dat zou dan ook betekenen dat je weer zou mogen inhalen op de rijksbanen in NL :wow: