[BOEK] Autorijden en verkeer

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

[BOEK] Autorijden en verkeer

Bericht door Vinny » wo 17 sep 2008, 21:13

"De meeste Amerikanen hebben een relatie met hun auto, terwijl het verkeer de rol van hatelijke schoonmoeder speelt", dit citaat kwam ik tegen in een recensie over een boek 'Traffic: Why We Drive the Way We Do (and What It Says About Us)' van Tom Vanderbilt. Vandaag las ik in de HP-de Tijd (van het artikel is geen online bestand verkrijgbaar) van twee weken terug een uitgebreid verhaal over dit boek en dat wekte mijn interesse. Ik denk dat het voor mijn verjaardag ga vragen want er staan buitengewoon interessante dingen in. In het verhaal van HP de Tijd wordt vooral in gegaan op het menselijk/psychologische aspect van autorijden. Veel automobilisten vinden zichzelf perfecte chauffeurs, terwijl ze er in feite helemaal niets van bakken. Dit heeft niet altijd met onwil of onkunde te maken, in het artikel worden een aantal vormen van 'gezichtsbedrog' aangegeven waar je als leek niet elke dag bij stilstaat. Zo lijken grote objecten langzamer te gaan dan kleine objecten, zodat de snelheid van vrachtwagens vaak onderschat wordt.

Een meer economische invalshoek kwam ik tegen op de website van de New-Republic online:
http://www.powells.com/review/2008_08_07.html

Hier staan een aantal opmerkingen die hier op het forum ook de nodige stof hebben op laten waaien, zoals het pleidooi voor 'congestieheffing'. Het boek wordt over het algemeen positief ontvangen in de media, bijvoorbeeld in de International Herald Tribune, één van de beste kranten ter wereld.

Bij het boek hoort ook een weblog en ook dat is lezenswaardige materie.
http://www.howwedrive.com/

Kortom genoeg leesvoer voor de komende lange herfstavonden... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [BOEK] Autorijden en verkeer

Bericht door JB81 » vr 26 sep 2008, 13:27

Leuk leesvoer inderdaad, die blog! Dank voor de tip.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [BOEK] Autorijden en verkeer

Bericht door Pino » do 02 okt 2008, 21:25

Een paar fragmenten uit de NRC-recentie van afgelopen vrijdag door Warna Oosterbaan. Het boek is overigens ook in het Nederlands vertaald als "Waarom wij rijden zoals wij rijden". Uitgegeven door De Bezige Bij.
Let op! Markering ontbreekt!
Brede, boeiende studie naar ons raadselachtig rijgedrag, de snelwegen en de files

Het is onontkoombaar. Na lezing van Traffic, het fascinerende boek van de Amerikaan Tom Vanderbilt, zie je het verkeer met andere ogen. De werkeijkheid waaraan je meestal achteloos deelneemt is opeens een voortdurend waagstuk geworden. Het leek een doortimmerd systeem, met heldere regels en mechanismen die iedereen bekend zijn. Maar de meest elementaire informatie ontbreekt en de vuistregels blijken niet te kloppen. Neem zoiets gewoons als invoegen. Moet je vroeg invoegen, of juist op het laatste moment?

Vanderbilt vertelt hoe hij op een dag een late invoeger werd. Hij reed op een snelweg in New Jersey, en plotseling was daar het bord "Rijstrook over een mijl rechts gesloten. Voeg rechts in." Zijn eerste impuls was om te doen wat hij altijd deed, zo snel mogelijk invoegen in de al flink druk wordende rechterrijbaan. Maar deze keer luisterde hij naar een andere stem in zijn hoofd. Wees nou eens geen sukkel, zei die stem. Hij reed vastbeaden op de linkerbaan door, passeerde tientallen auto's en voegde op het laatste moment in. Zijn vrouw sloeg gegeneerd de handen voor haar ogen, maar er lag nu een flinke strook asfalt voor hem. Dat pakte dus goed uit, maar was het niet een tikje egoïstisch?

Vanderbilt verdiepte zich in de zaak, sprak er met allerlei mensen over en begon een discussie op internet. Al gauw bleek dat er twee kampen zijn. Het ene kamp beschouwt vroeg invoegen als een burgerplicht en late invoegers als mensen die zichzelf erg belangrijk vinden. Het andere kamp was kleiner en voerde aan dat de late invoegers juist heel rationeel handelden en de capaciteit van de weg optimaal benutten. Wie had gelijk? Het trof Vanderbilt dat daarover heel moeilijk zekerheid was te krijgen. Maar daarover niet alleen. Iedereen begeeft zich in het verkeer, maar tast in het duister over de meest elementaire zaken. Hoe zijn files te verklaren die opeens beginnen en even later oplossen in het niets?

[...] Tom Vanderbilt sprak met verkeersdeskundigen over de hele wereld, werkte onderzoeksrapporten door en observeerde het verkeer in India, China, Amerika en Nederland. Zijn boek staat vol interessante feiten, ingenieuze verklaringen en scherpe observaties. Geestig en goed gedocumenteerd - met ruimte honderd pagina's register en voetnoten (die in de Nederlandse vertaling helaas zijn geschrapt). Vanderbilt laat zien hoe we de vertrouwde mechanismen uit het sociale verkeer terugzien in de gemotoriseerde variant. Op de snelweg en daarbuiten houden mensen soms wel en soms geen rekening met elkaar, is er sprake van gekrenkte trots en letten mensen vaak niet op. Maar er zijn belangrijke verschillen. In het gemotoriseerde verkeer verloopt de communicatie tussen de deelnemers zeer gebrekkig en zijn de gevolgen van misverstand of onoplettendheid veel ernstiger. Iets tegen elkaar zeggen is onmogelijk en de signalen die de automobilist wel ter beschikking staan leiden al gauw tot verwarring. Een claxonsignaal op de snelweg wordt geïrriteerd geïncasseerd, maar daar kom je van terug als even later blijkt dat die toeteraar alleen maar wilde waarschuwen dat je achterklep nog openstond.

[...] De gebrekkige ervaringswereld, dat stelselmatige gebrek aan feedback is volgens Vanderbilt de belangrijkste verklaring voor het feit dat de meeste automobilisten zichzelf 'beter dan het gemiddelde' vinden. Wat daarbij ook niet helpt is de vormgeving van het landschap waarin zij rondrijden. Snelwegen zijn erop gebouwd om mensen iets te laten doen waar ze eigenlijk niet voor zijn toegerust: zich met grote snelheid voortbewegen. Boevn de 30 km per uur wordt het asfalt direct voor en naast je een wazige vlek, dus bij hogere snelheden moet de omgeving zo rustig mogelijk blijven, met geleidelijke, overzichtelijke bochten, met enorme borden en witte strepen die zover van elkaar af staan dat we denken dat we helemaal niet hard gaan. Het is een kleuterversie van de wereld, zegt Vanderbilt, 'een landschap van uitvergrote, felgekleurde objecten en felle lichten, met tuigjes en veiligheidshekjes die ons moeten beschermen wanneer we te veel vergen van onze beperkte mogelijkheden.'

Snelheden worden voortdurend verkeerd getaxeerd - wat bijvoorbeeld blijkt uit het feit dat uitvoegers meestal te hard en invoegers meestal te langzaam rijden. Een belangrijke bijdrage daaraan levert het tredmoleneffect. Als je op een tredmolen hebt gelopen en je stopt daarmee, lijkt het heel even of je achteruitgaat. De neuronen in de hersenen kunnen de plotselinge snelheidsverandering niet bijhouden en interpreteren een snelheidsverlaging als bijna achteruitrijden -en omgekeerd, een snelheidsverhoging als een pijlsnelle acceleratie.

Als de weg onrustiger is, met bomen erlangs bijvoorbeeld, zal de snelheid in het algemeen lager liggen dan op een weg langs een egaal weiland. Toch is de algemeen aanvaarde wijsheid dat een weg met bomen gevaarlijk is. Vanderbilt haalt onderzoek aan waaruit blijkt dat het omgekeerde het geval is: de bomen maken de weg veiliger, want automobilisten passen hun snelheid aan.

[...] Vanderbilt spreekt met veel sympathie over de onlangs overleden Nederlandse verkeersdeskundige Hans Monderman, de kampioen van de deregulering van het verkeer. Beroemd is zijn project in Makkinga, waar op zijn advies alle verkeersborden werden weggehaald. In plaats van volledige anarchie ontstond daar een subtiel verkeersproces, waarin de deelnemers gedwongen werden hun hoofd erbij te houden en steeds de beschikbare mogelijkheden aftastte. De rotonde is daar ook een mooi voorbeeld van: een effectiever systeem om het verkeer op een kruispunt zichzelf te laten reguleren moet nog uitgevonden worden.

En dan is er nog de file. Is daar iets aan te doen? Nieuwe wegen trekken nieuw verkeer aan en van informatieverstrekking over files moet je niet al te veel verwachtten, zo leer je uit Traffic. De verkeersregelaars die Vanderbilt spreekt grossieren in voorbeelden waarin waarschuwen voor files ertoe leidt dat die file helemaal niet optreedt. Doordat veel mensen thuisblijven, of er massaal voor kiezen een andere weg te nemen - waar dan een file optreedt die door het systeem niet is voorzien.

Maar laat invoegen helpt, kwam Vanderbilt uiteindelijk te weten. Vroeg invoegen ziet er deugdzaam uit, maar late invoegers maken veel efficiënter gebruik van de wegcapaciteit, met als grootste voordeel dat de file zich minder ver naar achteren zal uitstrekken. Ze hebben dus gelijk, een vrij zeldzaam voorbeeld van een handeling die zowel voor de individuele automobilist als voor het gehele verkeer goed uitpakt. Meestal is het andersom: zie de kijkfile. Een spectaculaire kettingbotsing leidt ook tot een file op de andere weghelft. Die is zo goed als onmogelijk tegen te gaan. Al was het maar omdat geen enkele automobilist zich dat schouwspel zal laten ontgaan. Hij heeft er lang genoeg voor in de file gestaan, en dat zijn slakkegang langs de verse autowrakken de file langer maakt, is zijn zorg niet. Dat is de wereld achterhem, en alles wat nodig is om daar afscheid van te nemen is een stevige dot gas.
Ben zeer benieuwd. Maar eens aanschaffen dat boek (in het Engels). Als ik de recensie zo lees denk ik wel dat meneer Vanderbilt nogal stellig is in een paar theorieën waar in het wereldje wel anders over wordt nagedacht. Weglopen met Hans Monderman, daar heb ik hier op het forum ook wel eens iets anders over gelezen... Deregulering als toverwoord en dus maar overal rotondes aanleggen waar je ook last van hebt als er geen verkeer is? Doe mij dan maar een serie op elkaar afgestelde stoplichten waardoor je weliswaar reguleert, maar in een groene golf terecht komt. Zie de gemiddelde Amerikaanse stad. Of desnoods een four-way stop. Hoef je tenminste niet steeds die bochtjes van een rotonde te maken.

En het idee dat je wegen veiliger kunt maken door bomen te planten langs de weg heeft de paden gebaand voor de veel verdergaande ellende van Duurzaam Veilig. Toch ook weer een vrij omstreden idee, waar veiligheid boven berijdbaarheid gaat.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [BOEK] Autorijden en verkeer

Bericht door JB81 » wo 22 okt 2008, 16:36

Meneer Vanderbilt wordt vandaag geciteerd in De Pers. Ik heb 'm maar even een mailtje gestuurd :).

mafKees
dorpsstraat
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 dec 2007, 17:22
Locatie: Schouwen-Duiveland

Re: [BOEK] Autorijden en verkeer

Bericht door mafKees » do 07 mei 2009, 19:44

Had het boek "Traffic" gisteren op m'n deurmat liggen. Zsm lezen, ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door mafKees op ma 18 mei 2009, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: [BOEK] Autorijden en verkeer

Bericht door Dick » ma 18 mei 2009, 17:03

ik ben benieuwd. Verschillende Sharedspace goeroe's noemen VanderBilt al een absolute aanrader.

Mijn indruk was dat het vooral een verzameling grappige feitjes was. Mocht dit niet zo zijn, dan ben ik opnieuw geinteresseerd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [BOEK] Autorijden en verkeer

Bericht door Pino » ma 18 mei 2009, 17:44

Shared Space wordt zeer positief besproken in het boek, dus ik kan me de reactie van de goeroes in kwestie wel voorstellen. Voor mij als niet-verkeerskundige was het boek erg leuk om te lezen. Het is meer dan een verzameling weetjes en geeft wel degelijk een zeer basale introductie op enkele verkeerskundige onderwerpen. Niet zeer technisch, het zit enigszins tegen psychologie aan ("hoe reageert de weggebruiker op een bepaalde situatie?"). Hoe kort door de bocht de statements precies zijn, daar moeten de wel-verkeerskundigen maar iets over zeggen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [BOEK] Autorijden en verkeer

Bericht door waldo79 » di 19 mei 2009, 21:45

Grappig boek wat ik voor mijn verjaardag cadeau heb gehad :)

Plaats reactie