[FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

[FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door simon » zo 21 sep 2008, 9:01

Recent heeft de gemeente Arnhem nieuwe verkeerslichten geplaatst bij deze kruising. Sindsdien is het voetgangerslicht voorzien van een knipperend rood mannetje. Ik heb er een (kort) fimpjevan gemaakt:

Ik heb dit nog niet eerder gezien. Ik gok erop dat het licht aangeeft dat je als voetganger over mag steken mits je het overige verkeer voorrang verleent. Is dat correct?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door Seat Ibiza » zo 21 sep 2008, 10:29

^^
Ik dacht dat het rode mannetje dan vervangen werd door een gele gevarendriehoek...
Dus waarschijnlijk is er één van volgende zaken fout gegaan: VRI-regelinstallatie geeft knipperend signaal aan rode licht, waar dat niet de bedoeling is OF er zit een verkeerd lensje voor het (rode) licht.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door Palance » zo 21 sep 2008, 10:51

Het lijkt mij ook dat daar de gele gevarendriehoek had moeten staan (zoals tegenover het station van Delft).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door simon » ma 22 sep 2008, 16:14

Ik begrijp dat het niet klopt zo... ik heb melding gemaakt bij de gemeente.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door Palance » zo 05 okt 2008, 11:54

Ik zag gisteranvond op de Coolsingel (kruising met de Meent) ook een voetgangerslicht dat ik nog niet eerder gezien had: Ik zat in de auto, wachtend voor rood en het voetgangerslicht stond op groen. Op een gegeven moment gaat dat knipperen en springt op rood. Tegelijk met rood verschijnt er op de plaats van het groene mannetje in het rood de tekst "wachten" en een witte gestippelde cirkel die (neem ik aan) terugtelt tot het volgende moment van groen. Aangezien toen ik meteen groen kreeg (en ik er niet op bedacht was) heb ik geen foto (laat staan een flimpje) kunnen maken. Voor het geval iemand mij voor wil zijn: Kruising Coolsingel/Meent aan de kant van Daka Sport (dus niet dat licht bij de McDonald's).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door Chris » zo 05 okt 2008, 12:01

Die countdown lichten heb je in Zwolle overal voor fietsers. Voor voetgangers heb ik ze nog niet gezien.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door simon » zo 05 okt 2008, 12:09

Ik heb ze zelfs voor auto's gezien. De gemeente Apeldoorn had bij een verkeerslicht een teller met het aantal seconden geplaatst. Gevolg: bij "nog vijf seconden" begon menigeen al vaart te maken. Al vrij snel werd het ding weer verwijderd.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door simon » zo 05 okt 2008, 12:12

De gemeente heeft overigens laten weten dat de verkeerslichten op mijn filmpje niet juist zijn. De aannemer heeft een fout gemaakt. Zij hadden de juiste lenzen niet voorradig. De aannemer liet de gemeente weten dat zij dit als noodoplossing hadden voorzien. Volgens de aannemer had hij nieuwe lenzen besteld maar was ook de leverancier compleet door de voorraad heen.

In ieder geval was de gemeente er nog niet van op de hoogte en gaan zij nu in de gaten houden of de aannemer binnen korte tijd de juiste lezen plaatst.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door Palance » zo 05 okt 2008, 12:43

Oh, ik ken de countdownlichten ook wel, maar nog niet met die tekst "wachten" op de plek waar het groene mannetje normaal zichtbaar is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door mavas » zo 05 okt 2008, 22:20

Palance schreef:Tegelijk met rood verschijnt er op de plaats van het groene mannetje in het rood de tekst "wachten" en een witte gestippelde cirkel die (neem ik aan) terugtelt tot het volgende moment van groen. Aangezien toen ik meteen groen kreeg
Bijzonder. Dus gelijk toen het licht rood werd voor voetgangers kreeg jij direct groen? Normaal is het namelijk zo dat voetgangers nog mogen lopen als het licht nog groen knippert, waarbij dan het gedeelte dat rood is gebruikt kan worden om de oversteek af te maken. Als men hier in rood niet door kan lopen is dat wettelijk niet toegestaan, of er moet een radar of camera hangen die bewegende voetgangers detecteert.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door Palance » ma 06 okt 2008, 6:38

Nou ja, meteen.... vrijwel meteen ;) In ieder geval snel genoeg om niet meer mijn camera te kunnen pakken en hem aan te zetten en om een foto te kunnen maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door JB81 » ma 06 okt 2008, 8:14

Palance schreef:Ik zag gisteranvond op de Coolsingel (kruising met de Meent) ook een voetgangerslicht dat ik nog niet eerder gezien had: Ik zat in de auto, wachtend voor rood en het voetgangerslicht stond op groen. Op een gegeven moment gaat dat knipperen en springt op rood. Tegelijk met rood verschijnt er op de plaats van het groene mannetje in het rood de tekst "wachten" en een witte gestippelde cirkel die (neem ik aan) terugtelt tot het volgende moment van groen. Aangezien toen ik meteen groen kreeg (en ik er niet op bedacht was) heb ik geen foto (laat staan een flimpje) kunnen maken. Voor het geval iemand mij voor wil zijn: Kruising Coolsingel/Meent aan de kant van Daka Sport (dus niet dat licht bij de McDonald's).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door Palance » ma 06 okt 2008, 12:13

Dat is 'm. De countdown bij 'groen' kan ik me overigens niet herinneren, maar ik heb er wellicht ook niet opgelet
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door mennomulder » ma 06 okt 2008, 13:01

De juiste naam is "informatief voetgangerslicht" . Zie ook
http://www.dtvconsultants.nl/Informatie ... fault.aspx, je kunt daar zelfs een enquete invullen !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door Juerd » ma 06 okt 2008, 13:03

Apart dat de ontruimingstijd (zo heet de fase na groen toch?) bij de groene countdown is geteld.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door JB81 » ma 06 okt 2008, 15:33

Het zal te maken hebben met de plaatsing van voetgangersverkeerslichten.

Auto's en fietsers passeren het licht vóór ze de kruising oprijden, voetgangers zien het licht aan de overkant van de weg staan. Dus zo lang ze zorgen dat ze aan het eind van de ontruimingstijd aan de overkant zijn, is het goed. Een auto die aan het eind van de ontruimingstijd de kruising nog óp rijdt, kan wel ander verkeer tegenkomen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FILMPJE] Vreemde verkeerslichten

Bericht door Rene » ma 06 okt 2008, 17:19

De combinatie van een rood mannetje met een nog lopende groene countdown-teller vind ik een enorme vergissing.
In de praktijk is dat dus voor een haastige voetganger nog gewoon groen.
Tijdens de ontruimingstijd moet die groene countdown-teller dus gewoon gedoofd zijn.
Zoals het hier is, is vragen om moeilijkheden.

Plaats reactie