Rood licht grootste ergernis

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Matthijs » za 15 nov 2008, 14:37

^^
Hoewel knipperend groen al aankondigd dat het bijna oranje/rood wordt, vind ik het toch zeker niet logisch. Waarom zou je dan namelijk nog oranje hebben? Waarom wordt het niet direct rood?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Seat Ibiza » za 15 nov 2008, 15:08

^^
Ik vind het ook niet logisch
De reden van dat groene knipperlicht zou je aan een Oostenrijks verkeersdeskundige moeten vragen... misschien dat die ook weet wat de wettelijke status van oranje is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Palance » za 15 nov 2008, 15:12

Groen knipperen zie je niet veel. Ik ken, naast Oostenrijk, alleen nog Slovenië. Ook ten tijde van Joegoslavië kwam ik deze lichten alleen in Slovenië tegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Matthijs » za 15 nov 2008, 17:26

In Rusland knipperen de groene lichten ook, EN van wat ik mij herinner kennen ze ook oranje-rood voor groen. (De meeste auto's beginnen overigens al te rijden zodra ze zien dat de kruizende richting oranje krijgt...)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door duikgek89 » za 15 nov 2008, 17:38

Matthijs schreef:In Rusland knipperen de groene lichten ook, EN van wat ik mij herinner kennen ze ook oranje-rood voor groen. (De meeste auto's beginnen overigens al te rijden zodra ze zien dat de kruizende richting oranje krijgt...)
Dit is ook zo in Almaty en Bishkek. Verder weet ik het niet in Kazachstan en Kirgizië maar daar zal het ook wel zo zijn als overblijfsel uit de USSR tijd. Daar krijg je ook oranje-rood voor groen. Bovendien heb je in Almaty nauwelijks wegen waar linksaf door een apart licht geregeld is, er zijn meestal gewoon 2 richtingen en ofwel de een heeft groen, of de ander heeft groen. De verkeerslichten hangen aan de overkant van de kruising waardoor je dus bij de andere richting mee kunt kijken, en als daar niemand meer aankomt en hun licht gaat op oranje dan kun je aanrijden (vind men).

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door jan » za 15 nov 2008, 18:51

duikgek89 schreef:
jan schreef:Ik heb het idee dat de groene golf op rustige momenten buiten werking is.
Waar is dat dan goed voor...
Mensen nodeloos laten stoppen en optrekken... Lekker voor de CO2... Overigens wel goed voor de staatskas aan accijns wat je zo verstookt.
Ik weet niet bij hoeveel auto's men de groene golf aandoet, maar als het erg rustig is, zoals bijvoorbeeld op de foto's van boe!, is een groene golf voor een paar auto’s onnodig. Je laat dan auto’s in de zijstraten onnodig lang wachten. Ik denk dat men op rustige momenten gewoon het principe wie het eerst komt, die het eerst maalt toepast. Ik vind de vri’s op de N348 in Dieren prima en deze vallen derhalve voor mij niet onder de rood licht ergernis.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door duikgek89 » za 15 nov 2008, 22:35

Ik opteer voor combinatie van die twee.
Komt er op de hoofdweg niks aan dan de zijstraat op groen zetten als daar wel een auto aan komt (maar dan wel vroeg genoeg zodat deze niet hoeft te stoppen) terwijl je verkeer op de hoofdweg via de groene golf doorlaat. Dan geeft de auto op de zijstraat eigenlijk gewoon voorrang, alleen kun je met een goede vri de auto in de zijstraat eerder kenbaar maken dat deze door kan rijden dan dat deze het wellicht zelf kan zien (al dient deze wel te anticiperen op mensen die door rood rijden, maar dan hoef je niet zo rustig te naderen dan in het geval je voorrang moet verlenen en daar nog naar moet kijken).

Reden dat ik de hoofdweg als voorrangsweg aan wilt houden waar men dan een groene golf heeft is dat een hoofdweg meestal bedoelt is om een redelijke afstand af te leggen waar je een zijweg alleen gebruikt om naar de hoofdweg toe te komen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door mavas » zo 16 nov 2008, 20:26

Matthijs schreef:Daarom is het ook 100% logisch dat voetgangerslichten in Nederland als enige geen oranje maar wel knipperend groen hebben. Als voetganger kun je namelijk altijd nog wel redelijkerwijs tot stilstand komen. Oranje slaat dan nergens op, dus gebruik je knipperend groen om het rood aan te kondigen.
Wat daarmee de ontruimingstijden voor voetgangers gigantisch kan laten oplopen. Dat vind ik het enige jammere aan voetgangerslichten. Ze worden ook nog wel eens misbruikt door fietsers waardoor de conflicterende richtingen onnodig en extra lang moeten wachten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Vinny » zo 16 nov 2008, 21:54

Groen knipper is veel te kort om aan de overkant te komen. Zelfs bij een relatief korte oversteekplaats zoals achter het Centraal Station in Amsterdam. In normaal voetgangerstempo steek ik bij gewoon groen over, wordt het groen-knipper als ik net voor de middenstreep ben voor auto's en wordt hij al rood als ik nog op de rijbaan loop... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door mavas » zo 16 nov 2008, 22:09

Ja, en in de groen-knippertijd mag je dus nog gewoon beginnen met de oversteek, waardoor in het rood die net-begonnen-oversteek afgemaakt moet kunnen worden, waardoor het autoverkeer in dat geval extra moet wachten. Als er nu een geel voetgangerslicht was (na het groene), dan had het autoverkeer gelijk op kunnen rijden als het voetgangerslicht op rood staat. In de huidige situatie heb je soms wel meer dan 10 seconden om in het rood over te steken.

Is dat je nooit opgevallen?
Ren je snel door rood omdat je denkt dat het autoverkeer direct komt, blijkt dat het autoverkeer pas vele seconden later begint te rijden dan je verwacht.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Attietattie » ma 17 nov 2008, 0:06

Is een tijd geleden dat ik daar een college over heb gehad maar volgens mij zijn ze zo ontworpen dat mensen die niet al te best ter been zijn de mogelijkheid moeten kunnen hebben om af te lopen als de lamp halverwege hun oversteek begint te knipperen. Als gezonde jonge voetganger kan je dus met stevig doorlopen makkelijk aan je oversteek beginnen als ie knippert.

Trouwens, eraan beginnen kan altijd. Maar ik denk dus dat je m dan ook nog veilig kan afmaken. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Seat Ibiza » ma 17 nov 2008, 0:48

^^
Er was een tijd dat men (als proef op verschillende plaatsen) voetgangerslichten plaatste aan de vertrekkant ipv aan de overzijde. Daarmee kon de groentijd voor voetgangers tot ongeveer 2 tellen worden ingekort. Jammergenoeg is dat kennelijk geen succes geweest, want ik zie ze langzaamaan weer helemaal verdwijnen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door mavas » ma 17 nov 2008, 13:37

Die proef is alleen in Maastricht geweest voor zover ik weet. En mag helaas niet doorgaan vanwege de wet. Ergens staat er in een wet dat je naar voetgangerslichten moet kunnen lopen en niet er vanaf :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Seat Ibiza » ma 17 nov 2008, 13:51

^^
Ik weet een viertal plaatsen in Maastricht waar dergelijke lichten staan of stonden inderdaad. Op twee plaatsen zijn de verkeerslichten onlangs vernieuwd en zijn er weer conventionele voetgangerslichten terug gekomen. Op een andere plaats is een mini-rotonde aangelegd. Daardoor is volgens mij nu de kruising Noorderbrug - Viaductweg met de Willem Alexanderweg - Fr. Romanusweg de laatste plaats waar ze nog staan.

Zoals gezegd jammer dat dit geen standaard is kunnen worden!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Vinny » ma 17 nov 2008, 17:49

Ik ken trouwens ook geen buitenland waar voetgangerslichten voor de kruising hangen. Weet iemand wat de achterliggende reden daarvan is? Je zou zeggen: als het beter is om ze ervoor te hangen zou dat toch in meer landen zo worden aangelegd? :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Attietattie » ma 17 nov 2008, 18:10

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat je vóór je kijkt als je oversteekt en dan de lamp die naast je staat over het hoofd ziet. Auto's hebben bijvoorbeeld meer een bepaalde richting waarin ze al enige tijd bewegen. Voetgangers kunnen zich direct voor de oversteek nog 90 graden draaien en dus naast de lamp uitkomen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Coen Tunnel » do 20 nov 2008, 12:43

mavas schreef:Die proef is alleen in Maastricht geweest voor zover ik weet. En mag helaas niet doorgaan vanwege de wet. Ergens staat er in een wet dat je naar voetgangerslichten moet kunnen lopen en niet er vanaf :roll:
Mag jij me vertellen wat die voetgangerslichten voor de oversteek van de Overcingellaan bij het station van Assen dan doen. ;) Volgens mij is die situatie ook nog steeds zo. Ik kom daar geregeld, maar ik ben er zo erg aan gewend dat ik er niet meer precies op let.

Op andere plekken in Assen zijn de voetgangerslichten overigens zoals gebruikelijk geplaatst.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door mavas » do 20 nov 2008, 20:24

^^ Leuk :)
Volgens mij hebben ze die speciale opstelling al een aantal jaren in Maastricht. Volgens mij al in 2000. Ik kan me er vaag iets van herinneren. Ik vond het zelf wel handig. Toch kan ik ook wel begrijpen dat ze verdwijnen, als voetganger weet je niet of je in het groen of rood loopt als je eenmaal onderweg bent op de oversteek (moet er natuurlijk geen rateltikker zijn).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Seat Ibiza » do 20 nov 2008, 21:23

mavas schreef:Volgens mij hebben ze die speciale opstelling al een aantal jaren in Maastricht. Volgens mij al in 2000.
De eerste plaats waar deze lichten werden opgesteld was de kruising Gewantmakersdreef / Keurmeestersdreef in de wijk Belfort. Deze kruising is al weer een aantal jaar terug gewijzigd in een rotonde (denk rond 2001 / 2002) en de verkeerslichten hebben er toch een hele tijd gestaan. Ik schat dus dat ze ergens tussen 1990 en 1995 zijn geplaatst.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Coen Tunnel » do 20 nov 2008, 21:55

Het licht in Assen staat er ook al zeker meer dan 10 jaar zo. Zal ergens midden jaren '90 gewijzigd zijn. Ik kan me nog vaag herinneren dat het anders geweest is.

Als ik er weer eens ben en m'n camera mee heb, zal ik er een foto van maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Chris » do 20 nov 2008, 21:59

Er staat ook een artikeltje in de Kampioen hierover. Als belangrijkste reden werd genoemd dat veel gemeenten al jaren de VRI's niet meer hebben aangepast aan de groei van het verkeer cq gewijzigde verkeersstromen door nieuwe ontwikkelingen. Ook werd genoemd dat het belangrijk was om fietsers meer groen te geven. Over OV-prioriteit werd niks gezegd. Ohja, en de filevrije dag toonde aan dat er best wat aan de files te doen is als je het gedrag veranderd. :roll:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door duikgek89 » do 20 nov 2008, 22:46

Chris schreef:Er staat ook een artikeltje in de Kampioen hierover. Als belangrijkste reden werd genoemd dat veel gemeenten al jaren de VRI's niet meer hebben aangepast aan de groei van het verkeer cq gewijzigde verkeersstromen door nieuwe ontwikkelingen. Ook werd genoemd dat het belangrijk was om fietsers meer groen te geven. Over OV-prioriteit werd niks gezegd. Ohja, en de filevrije dag toonde aan dat er best wat aan de files te doen is als je het gedrag veranderd. :roll:
Filevrijedag ja... Normaal doe ik er in de avondspits een uur tot een uur en 10 minuten over van school naar huis, toen heb ik er volgens mij anderhalfuur over gedaan.
Ook 's ochtends was het toen op mijn traject minstens zo druk als anders...

Fietsen bevorderen voor afstanden tot een kilometer of 10 ben ik het mee eens, is gezond, belast het milieu niet, en is in de spits net zo snel of misschien zelfs wel sneller. MAAR, ik ben het er absoluut niet mee eens dat dat ten koste gaat van de infrastructuur die bedoeld is voor auto's.

Ook ben ik het absoluut niet eens met de prioriteit die het OV krijgt, ten opzichte van de auto's, en dat nog wel van het geld dat men aan het autoverkeer verdient. OV is heel leuk voor de mensen die kort op elkaar bij een station wonen en vlak bij een ander station moeten zijn waarbij ze niet hoeven over te stappen, maar voor veel anderen is het OV geen goed alternatief.
En dan heb ik het nog niet over de belabberde kwaliteit van het openbaar vervoer. In de spits lijken het, en het spijt me dat ik het zo moet verwoorden, soms wel deportatiewagons...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Palance » vr 21 nov 2008, 9:07

Dat valt best mee. Het hangt er vanaf waarheen je moet reizen, op welk tijdstip, etc. Zelfs in de spits heb ik nog wel regelmatig zitplek in de tram.

En ik sta liever opeengepakt dan me ziek te moeten ergeren aan de drukte in het autoverkeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Chris » vr 21 nov 2008, 12:09

Palance schreef:En ik sta liever opeengepakt dan me ziek te moeten ergeren aan de drukte in het autoverkeer.
Nou, ik juist andersom, ik ben geen vee.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door duikgek89 » vr 21 nov 2008, 17:02

Chris schreef:
Palance schreef:En ik sta liever opeengepakt dan me ziek te moeten ergeren aan de drukte in het autoverkeer.
Nou, ik juist andersom, ik ben geen vee.
Vee stapel je ook niet zo op dat je ze in de trein moet persen...
Ik vind het op mijn traject niet meevallen en ik neem tegenwoordig steeds vaker de auto.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Vinny » vr 21 nov 2008, 22:19

Zelfs in de spits heb ik nog wel regelmatig zitplek in de tram.
Vrijdagmiddagspits. Hoogtepunt. Rond de klok van vijf uur. Buslijn Schiphol - Uithoorn: exact 2 passagiers (incl. mij) :shock: (en door een storing in de chip-apperatuur ook nog eens gratis)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rood licht grootste ergernis

Bericht door Rene » vr 21 nov 2008, 22:23

Het kan zijn dat Oostenrijk dit heeft gedaan om tegelijkertijd geel (naar rood) en rood-geel (naar groen) in de conflicterende richtingen mogelijk te maken. Dat spaart cyclustijd. (Is slechts een idee om het verschil te verklaren - geen flauw idee of het echt zo is.)

Plaats reactie