Liften

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Ad-hoc carpooling ofwel pragmatisch vullen leegte in aut

Bericht door Frank_NL » wo 30 jan 2013, 15:37

De lifters onder de lezers nodig ik graag uit voor de groep Liften in Nederland en Belgie op Facebook! :top:

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Liften

Bericht door Frank_NL » di 19 nov 2013, 10:22

Ik heb de titel van dit topic veranderd in "liften".

Interessant in relatie tot dit onderwerp zijn nu de ideeen van het Rijk om de OV-jaarkaart voor studenten sterk te versoberen danwel deze voorziening weer af te schaffen per januari 2016. Back to the eighties.

Afbeelding

Verder is er het initiatief http://www.nederlandlift.nl. Daarop is nu een ANWB-enquete te vinden rond het thema liften. Lezers van Kampioen treffen in het blad een oproep aan om aan deze enquete mee te doen. Verder al nuttige informatie over liften. De initiatiefneemster zoekt partijen om het iniatief verder van de grond te laten komen.

Nederlandlift heeft als doel het stimuleren van veilig liften als optie voor woon-werkverkeer, woon-studieverkeer en al het andere dagelijkse verkeer. Nederlandlift gelooft dat liften volledig past in deze kanteltijd waarin delen, uitlenen en ruilen de trend gaat worden en dat liften een herwaardering verdient!

Ik word persoonlijk gequoot op http://www.nederlandlift.nl : "In veel auto's is zowel fysiek als ook in de geest van chauffeurs ruimte aanwezig om lifters op weg te helpen!"

Persoonlijke noot: dit jaar heb ik weer meer dan 10.000 km gelift, net als in 2006, 2007 en 2008.

Vriendelijke groeten,
Frank_NL.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Liften

Bericht door Frank_NL » wo 27 nov 2013, 11:39

De enquete over liften op www.nederlandlift.nl is inmiddels ruim 300 keer ingevuld.

Graag roep ik ook de lezers van dit forum op om mee te denken.

De rechtstreekse link naar de enquete is:
http://nederlandlift.limequery.com/inde ... /Y/lang/nl

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Liften

Bericht door Frank_NL » ma 18 aug 2014, 23:33

Toch ff melden da'k inmiddels meer dan 100.000 kilometer heb gelift. :top:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Liften

Bericht door Mark » di 19 aug 2014, 0:53

Dat is een respectabele hoeveelheid :).

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Liften

Bericht door Frank_NL » di 19 aug 2014, 10:52

Dat is het zeker wel. :woop:

En ik heb mijn reisjes redelijk nauwgezet bijgehouden. Voor zover ik weet is er in de Benelux alleen in Oostende nog een lifter (met altijd nog 400.000 (!) gelifte kilometers) die ook zoveel gegevens bijhoudt.

Hier is * bijvoorbeeld * een tabelletje met kilometers en andere gegevens opgesplitst per land.

Afbeelding

The table contains the following variables:

country
rides (#)
total distance (kms)
average distance (kms)
total waiting time (minutes)
average wait for a ride (minutes)
average wait for a kilometer (seconds)
average driving speed of rides within the country
average driving speed of international rides starting in the country

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Liften

Bericht door Rene » di 19 aug 2014, 12:47

Over hoeveel jaar heb je die 100.000 km bij elkaar gelift, Frank ?

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Liften

Bericht door Frank_NL » di 19 aug 2014, 13:41

Ongeveer 11 jaar; de eerste serieuze verplaatsing was van Velp (Gld.) naar Meerssen in februari 2003.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Liften

Bericht door Rene » di 19 aug 2014, 13:48

Zo, 9.000 km per jaar over de weg zonder die zelf te besturen, dat vind ik toch een hele prestatie.

Ik val altijd in slaap als ik een keer de bijrijdersstoel heb. Ben benieuwd of je als lifter daar ook last van hebt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Liften

Bericht door duikgek89 » di 19 aug 2014, 15:04

^^
Daar heb ik nooit last van.
Overigens zit ik zeer zelden op de bijrijdersstoel. Ik rij liever zelf.

Frank, gebruik je in Duitsland weleens die mitfahrgelegenheit of blablacar ofzo?

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Liften

Bericht door Frank_NL » di 19 aug 2014, 15:29

Hoi Rene,

Het is zo dat ik als lifter meer kilometers op een dag kan maken, dan als chauffeur. Dit inderdaad vanwege de vermoeidheid, want 1200+ kilometers zelf rijden trek ik niet, maar liftend gaat dat op Europese hoofdroutes heel prima. Als ik 's nachts lift - dat komt het vaakst in Duitsland voor - wordt ik je vaker door iemand meegenomen die graag een praatje wil maken, juist omdat dit helpt om alert en wakker te blijven. Dan kan ik het dus niet maken om te gaan slapen tijdens de rit. Ik word dus vooral 's nachts erg moe, maar ik weet dat de chauffeurs van de ritten die in de ochtend gaan komen meestal wel begrijpen dat ik een uiltje moet knappen tijdens een rit, want ze weten dan dat ik 's nachts heb doorgereisd. Vermoeiend blijft het, maar als lifter kan ik regelmatig "powernaps" nemen, wat een chauffeur niet kan. Voor de rest is het een kwestie van geduldig zitten ;)

Ik val eerder bij vrachtwagenritten in slaap. Die chauffeurs zijn het gewend om zonder gesprek op weg te zijn. Ze rijden lang door, de zetel is comfortabel en de snelheid is heel constant. In een auto die met 160 of meer over een Duitse snelweg zweeft gaat het me niet echt lukken om te slapen, te veel dynamiek...

Ik zit meestal juist het liefst in de bijrijdersstoel, want ik vind het prettig om niet alleen in een auto te zitten. En dat is als ik zelf achter het stuur zit wel vaak het geval. Liften geeft mij een heerlijk gevoel, want ik zorg regelmatig voor gezelschap bij chauffeurs die het graag hebben (al zijn in NL de afstanden daarvoor vaak wat kort!). Een keer heb ik zelf gereden tijdens het liften, een chauffeur die voor het eerst Polen-Nederland reed en alleen op weg was op een traject van 1200 kilometer. Dat was nu duidelijk zo'n chauffeur die mijn gezelschap graag had. Zijn reisgenoot had moeten afhaken op een laat moment en nu reed hij alleen op onbekende wegen. Ik kende de route veel beter. Toen ik op zijn verzoek achter het stuur zat zei ik "Zo, en nu ben JIJ de lifter!". Toch is dat wel uitzondering, al heb ik dit jaar twee chauffeurs gehad die vroegen of ik ook zou kunnen rijden. Hoefde uiteindelijk niet.

Duikgek,

Ik maak zelf geen gebruik van liftcentrales, want die zijn niet flexibel. Ik heb wel ritten aangeboden als ik zelf reed. Maar dit is nog wat anders als lifters oppikken onderweg, wat ik ook doe, als ik rijd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Liften

Bericht door Vinny » di 19 aug 2014, 19:09

Gemiddeld 13 minuten wachttijd? :wow:
Ik dacht altijd dat je gemiddeld meer dan een uur op een lift moest wachten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Liften

Bericht door duikgek89 » di 19 aug 2014, 19:38

Zelf neem ik geen lifters mee normaal gesproken. Wel laatst een keer iemand van zo'n mitfahr ding mee laten rijden, dat had mijn oorspronkelijke passagier op eigen houtje alvast geregeld. Was best leuk gezelschap.
Overigens stond ik een tijdje terug bij een autohof langs de A1 niet zo ver van Kreuz Lotte/Osnabrück en toen kwamen er twee mooie vrouwkes vragen of ik richting Berlijn ging. Als een paar omstandigheden anders waren geweest had ik zo denk ik meegenomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Liften

Bericht door Vinny » di 19 aug 2014, 20:06

Tja, dat heb ik enige tijd geleden ook gehad in Sneek toen ik met de auto uit Heeg naar de Randstad reed. Helaas voor de dames moest ik precies de andere kant op...
Volgende keer beter.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Liften

Bericht door Frank_NL » di 19 aug 2014, 21:45

Inderdaad, 13m06s gemiddeld voor een rit in Nederland van gemiddeld 39,5 kilometer. Oftewel 19s90ms per kilometer. Wel heb ik de wachttijden weggelaten van de keren dat ik een lift wilde, maar er geen kreeg en tenslotte voor een alternatief koos. Tel ik dat mee, dan kom ik mogelijk zo rond de 15-16 minuten uit.

Een wachttijd van een uur of langer in Nederland...? Bij ca. 3,5% van de ritten. Meer dan 2 uur? 0,4% van de ritten (drie keer, waarvan twee keer laat op de avond). Bij bijna 4 op de 10 ritten in Nederland was de wachttijd maximaal 5 minuten.

Wat ik verder nog uit mijn data kan afleiden, is dat ik als ik met een vrouwelijke partner lift, in plaats van alleen, de wachttijd vs. ritafstand 1% beter is, en met een mannelijke liftpartner 78% ongunstiger. Gebaseerd op 1308 ritten alleen, 190 met 1 vrouw en 132 met 1 man. Sommige chauffeurs nemen geen mannelijke lifter mee en sommige alleen als er ook een vrouw bij is; per saldo ben ik samen met 1 vrouw iets, maar marginaal, sneller. Maar behalve dat het sneller is, kan het ook andere voordelen hebben :D

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Liften

Bericht door duikgek89 » wo 20 aug 2014, 0:04

Vinny schreef:Tja, dat heb ik enige tijd geleden ook gehad in Sneek toen ik met de auto uit Heeg naar de Randstad reed. Helaas voor de dames moest ik precies de andere kant op...
Volgende keer beter.
Ja en er zat thuis iemand op mij te wachten die een beetje jaloers is en die ik geen pijn wil doen. :oops:

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Liften

Bericht door Frank_NL » wo 20 aug 2014, 19:25

Kwestie van welvaart, duikgek89 :lol:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Liften

Bericht door Vinny » wo 20 aug 2014, 19:31

duikgek89 schreef:
Vinny schreef:Tja, dat heb ik enige tijd geleden ook gehad in Sneek toen ik met de auto uit Heeg naar de Randstad reed. Helaas voor de dames moest ik precies de andere kant op...
Volgende keer beter.
Ja en er zat thuis iemand op mij te wachten die een beetje jaloers is en die ik geen pijn wil doen. :oops:
Dat heb je zelf in de hand natuurlijk. Het geven of accepteren van een lift is geen vrijbrief voor intimiteit. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Liften

Bericht door duikgek89 » wo 20 aug 2014, 19:47

Ik ga echt niet de koffer in op één dag... No way. Maar ze is stikjaloers en ik vertel alles en dat is niet altijd handig maar naar mijn idee wel het beste.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Liften

Bericht door Frank_NL » wo 20 aug 2014, 21:58

Tja, stel, je had niemand thuis. Zou dat dan een goede reden zijn om twee liftende meiden op te pikken. Bovendien, wat wil je met twee meiden beginnen. ;)

Enfin - als lifter word ik nu en dan ook door leuke vrouwen op weg gehouden. En ja, dat verroert mij nog steeds.

Zo ook die ene keer dat ik een vrouwelijke chauffeur had, die het tempo tot boven de 200 kmh opvoerde. Weliswaar met haar man in de passagierstoel, maar toch een hele prestatie. Vrouwelijke liftgevers die het pedaal stevig intrappen... dat geeft mij een kick bij een zuiver geweten: het komt niet door mij, al die CO2-uitstoot. Ik ben maar lifter.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Liften

Bericht door duikgek89 » wo 20 aug 2014, 22:04

Goed gezelschap is nooit weg en je zult toch ergens met een eerste kennismaking moeten beginnen toch? Het waren twee Nederlandse meiden en ze leken me wel aardig.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Liften

Bericht door Frank_NL » ma 25 aug 2014, 14:02

Een van de mooiste dingen aan liften vind ik zelf ook de milieuvoordelen. De meeste mensen kiezen voor een auto, almaar meer, nog steeds is het zo. Dat blijkt uit publicaties zoals van Rijkswaterstaat. Maar het is wel slecht voor het milieu. De CO2-uitstoot van auto's is sinds het jaar 2000 met 12% toegenomen (bron Mobiliteitsbalans 2013, publicate van het KiM, onderdeel van Ministerie van Infrastructuur en Milieu). Ik hoop dat iedereen weet dat CO2-uitstoot niet goed is voor het milieu, en dat reizen met gemotoriseerde vervoermiddelen tot CO2-uitstoot leidt.

Uit de grafiek hieronder kan je afleiden dat liften tot minder CO2-uitstoot leidt dan reizen per bus en zelfs dan reizen per trein. Het grafiekje lijkt misschien wat ingewikkeld, daarom licht ik toe waarom dit zo is.

Afbeelding

Links kun je zien hoeveel CO2-uitstoot een auto veroorzaakt. Lichtroze als de auto 1 inzittende heeft, donkerroze als de auto 2 inzittenden heeft, per inzittende. En dat uitgesplitst naar soorten auto's. Gas sedan is een gewone bezineauto. Dan SUV, dat zijn van die enorm grote auto's, die veel uitstoot hebben, en er pas de laatste 10 jaar zijn. Daarnaast de hybride auto (benzine/elektrisch) en dan de elektrische auto (gewetensvraag: hoe wekken we de stroom op, en is dat goed voor het milieu?).

Voor een benzineauto, wat de meeste auto's zijn, zie je dat de CO2-emissie 0,96 is bij 1 persoon en 0,50 per persoon bij 2. De tweede persoon in de auto leidt dan tot 0.04 pond extra CO2-uitstoot (2x0.50-0.96). Dit is dus de uitstoot veroorzaakt doordat jij met iemand meelift van de kant van de weg. Want daar gaat het hier over. Tevoren met mensen afspreken om samen te rijden is geen liften, maar autodelen. Bij die laatste ben je verantwoordelijk voor 0.50 pond extra CO2. Bij liften langs de weg niet, omdat je bij liften 100% zeker weet dat die auto ook zou rijden als jij niet zou liften.

Bij hetzelfde voorbeeld met de meest vervuilende auto's, de SUV, veroorzaakt een lifter 0.12 pound extra CO2-uitstoot per mijl (2x0.68-1.24).
Maar ook dit laatste is nog minder als reizen per trein, want die veroorzaakt 0.24 pound CO2-uitstoot per reiziger en de bus 0.65 pound CO2 per reiziger. Ik gebruik hier de waarde van "gemiddelde bezetting", want je zal de ene keer in een bijna lege en de andere keer in een bijna volle trein of bus zitten.

Kortom, liften in een benzineauto leidt tot drie keer minder CO2-uitstoot dan reizen per trein!!! En 16 keer minder dan per bus. Zelfs in een SUV meerijden belast het milieu twee keer minder dan reizen per trein, hoe gek het ook mag klinken. Het extra verbruik van een auto die al op weg is voor een extra inzittende is simpelweg heel erg klein. Anders zouden er ook niet heel veel chauffeurs zijn die wel een lifter mee willen nemen (geloof je me niet? ga maar vaker liften en na verloop van tijd zul je ook weten dat er heel veel mensen wel lifters meenemen).

Het plaatje wordt wat betreft de CO2-uitstoot nog mooier als je dit bedenkt:
* de extra uitstoot bij 3 ipv 2 of 4 ipv 3 inzittenden is kleiner dan de extra uitstoot van 2 ipv 1 inzittenden
* als je in de auto stapt als lifter zal de motor van die wagen vaak al (gedeeltelijk) opgewarmd zijn. de eerste paar kilometer belasten het milieu relatief het meest (rijden met koude motor). dus het was alleen maar goed dat de wagen tijdens het opwarmen niet jouw lichaamsgewicht (en bagage) moest meedragen.

Was mijn uitleg duidelijk? Ik verneem het graag.

Ik zou hiermee nog wel eens wat willen bereiken. Hoe is een goede vraag.

We rijden almaar meer in eigen auto's rond terwijl "duurzaamheid" zogenaamd een hot issue is. Volgens mij is het vooral een verkoopargument en heeft het meestal geen wortels in milieuverantwoord gedrag. Holle leegte dus. En al die chauffeurs (vooral de vrouwen overigens) maar "je ziet bijna geen lifters meer".

Nee, dat klopt.

De meeste mensen hebben niet zo veel met milieu, weet u.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Liften

Bericht door Rene » ma 25 aug 2014, 14:29

Schaf de OV-studentenkaart af, en het aantal lifters stijgt enorm.
Namelijk zij die op kamers zitten en rond het weekend van/naar huis gaan.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Liften

Bericht door boe! » ma 25 aug 2014, 14:37

Of ze schaffen voor een paar honderd euro een heel oud autootje aan, dat vervuilender is dan het gemiddelde.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Liften

Bericht door Rene » ma 25 aug 2014, 14:40

Overigens, 1 pound ~ 453,6 g, en 1 mijl ~ 1,6 km.

Dan kom je erop uit dat volgens het grafiekje een Amerikaanse 'gas sedan' op 272 g/km CO2-uitstoot komt.

Als je dan weet dat een gemiddelde Nederlandse benzineauto op 75 - 82 g/km zit, een diesel rond de 82 - 85 g/km, en een zware benzineauto hier rond de 99 g / km, dan snap je wel dat je de cijfers van die Amerikanen nog een flinke stap kunt verbeteren. Bovendien zijn treinreizen in Amerika per dieseltrein, wat ook die getallen beïnvloedt.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Liften

Bericht door captain007 » ma 25 aug 2014, 15:11

Ik zou graag nog zo'n grafiek willen zien maar dan met de NOx uitstoot, aangezien die veel schadelijker is dan CO2. Die aanpakken levert een veel betere milieuwinst op dan enkel CO2 uitstoot aanpakken.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Liften

Bericht door sirdanilot » di 26 aug 2014, 12:50

Tegenwoordig ben ik wat minder van het liften dan eerst. Ik vind het namelijk ook een beetje profiteren om voor een vakantie maar te gaan liften. Maar sites als hitchhikers.org of blablacar of zo vind ik wel goed want dan betaal je ook een deel van de benzinekosen.

Helaas zijn de kosten die ze op blablacar vragen soms nogal absurd, dan is een eurolinesbus goedkoper.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Liften

Bericht door SnarfFlevoland » do 28 aug 2014, 13:47

Zelf neem ik nooit zomaar lifters mee. Naast dat je niet weet wat voor mensen je in je auto krijgt heb ik er ook niks mee dat mensen op jou kosten willen profiteren. De trein of bus rijdt ook dus vaarwel! Mijn liftervaringen beperken zich dan ook tot de Zwitserse Alpen, waar ik zowel een keer met iemand ben meegereden als dat ik iemand een lift heb aangeboden.

Wat dat betreft is liften wel iets anders van couchsurfing. Aan dat laatste doe ik wel mee, maar dan begint het contact online en kan je iemand van te voren nachecken op allerlei social media. Bovendien kan je recenties van mensen nalezen en is het doel elkaar en de lokale cultuur beter te leren kennen. Sommige mensen geven je snel al heel veel vertrouwen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Liften

Bericht door Frank_NL » di 02 sep 2014, 13:10

Toch is een wezenlijke overeenkomst tussen couchsurfing en liften dat je onbekende mensen leert kennen, dat je je daarvoor openstelt. Ook zijn liften en couchsurfen vooral hobbies / activiteiten die jonge mensen doen. En verder lukt het couchsurfing ook nog om jongeren die liften wel interessant vinden enigszins bij elkaar te brengen. Couchsurfers zijn vaak ook lowbudget-reizigers en dat sluit wel weer aan bij het liften. Allebei zijn het zogeheten "linkse hobbies". Als je dan ook het couchsurfen ontgroeid bent, dan kun je natuurlijk weer via airbnb bij vreemden (met referenties) gaan logeren ("rechts liberale hobby"). Omdat je dan voor je accomodatie betaald, heb je ook wat meer te zeggen dan als je "gratis" gaat couchsurfen.

Mij viel het in gesprek met andere lifters op dat veel lifters toch echt maar weinig geld hebben, maar wel willen reizen. Liften in combinatie met reizen met lowcost airlines komt veel voor. Lifters hebben vaker zelf geen auto dan niet-lifters, want die is vaak te duur. In mijn idee wordt vaak niet gelift omwille van het milieu, hoewel het de schoonste vorm is van snel reizen, want dan zou de combinatie vliegen en liften niet zo veel voor komen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Liften

Bericht door Coen Tunnel » za 01 aug 2015, 8:53

Gisteren kwam ik in Oene een oud bordje tegen met de tekst 'Liftstop Oene-Epe'. Helaas is het in Streetview niet te zien omdat het juist op een plek staat waar een huis geblurd is. Even googlen leert dat het bordje uit 1984 is:

http://www.digibron.nl/search/detail/de ... r-jaar-oud

Er staat ook een link naar een scan van het oorspronkelijke artikel, met een foto van het bordje:

Afbeelding

Exact hetzelfde bordje hangt er 31 jaar later dus nog steeds. Het idee van het liftstop-project kwam vanuit Valburg, waar het in 1981 werd geïntroduceerd vanwege het wegvallen van de OV-verbindingen.

Plaats reactie