A1: DYNAMAX Bussum-Muiderberg

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

A1: DYNAMAX Bussum-Muiderberg

Bericht door Medianieuws » ma 19 jan 2009, 9:17

[url=http://www.depers.nl/binnenland/278114/Proef-met-variabele-snelheidslimiet.html]De Pers[/url] (19-1-2009) schreef:Proef met variabele snelheidslimiet
Op de A1 tussen Bussum en Muiderberg begint maandag het eerste experiment met dynamische of variabele maximumsnelheden. Verkeersminister Camiel Eurlings geeft het startsein.

Op het traject op de A1 geldt normaliter een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Als de verkeersdrukte het toelaat, mogen automobilisten 120 kilometer per uur rijden. In de praktijk zal het betekenen dat buiten de spits en 's nachts harder mag worden gereden, verwacht Jonna Brandsma van Rijkswaterstaat. Borden boven de weg en in de berm geven de aangepaste maximumsnelheid aan. De intensiteit van het verkeer wordt gemeten dankzij verkeerslussen in het asfalt die in gebruik zijn voor filemeldingen. Weggebruikers kunnen volgens Verkeer en Waterstaat ,,sneller rijden wanneer het kan en langzamer waar het moet''. Afhankelijk van drukte, files en weer varieert de maximumsnelheid. Dat kan de doorstroming en het milieu verbeteren, en de verkeersveiligheid vergroten, is de gedachte erachter.
Later dit jaar volgen op vier andere trajecten soortgelijke experimenten. Zoals dit voorjaar op de A58 tussen knooppunt De Baars bij Tilburg en Goirle. Daar gaat de maximumsnelheid juist omlaag, naar 80 kilometer per uur, als de luchtkwaliteit achteruitgaat. Er staan palen die de hoeveelheid fijnstof, roetdeeltjes die slecht zijn voor de gezondheid, meten. Als de norm wordt overschreden, ,,gaat de maximumsnelheid voor enkele dagen omlaag'', aldus Brandsma. Op twee plekken op de A12 - Voorburg de stad uit en tussen Gouda en Woerden - gelden vanaf deze zomer aangepaste limieten. Ook de A20 Rotterdam noordbaan komt aan de beurt.
De proef luidt mogelijk het einde in van de 80 kilometerzones rond de vier grote steden. Uit onderzoek is gebleken dat de lucht langs de trajecten wel schoner is geworden, maar dat de doorstroming op sommige plekken juist is verslechterd. Zo stond op de A12 bij Den Haag de stad uit het verkeer juist vaker vast. ,,Dit is een middel om te kijken of flexibele snelheden mogelijk zijn in plaats van steeds hardere limieten'', aldus Brandsma. Het zal twee jaar duren voordat duidelijk is of het zover komt.

Palance
4x4 autosnelweg

Re: A1: DYNAMAX Bussum-Muiderberg

Bericht door Palance » ma 19 jan 2009, 9:22

Een heel goed en nuttig idee :toppie: Ik ben benieuwd hoe het e.e.a. uitpakt in de praktijk: Gaan we werken met matrixborden, kantelwalsborden, hoe wordt eventuele snelheidscontroleapparatuur afgesteld, etc...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 19 jan 2009, 9:23

Ik ben HEEL benieuwd hoe dit gaat lopen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 19 jan 2009, 10:03

Rijkswaterstaat schreef: Dynamische maximumsnelheden
Sneller rijden als het kan, langzamer als het moet

Vanaf 19 januari 2009 start Rijkswaterstaat proeven met dynamische maximumsnelheden op verschillende rijkswegen in Nederland. Het aanpassen van de snelheidslimiet aan onverwachte en wisselende situaties zoals het weer, drukte of een ongeval, kan de doorstroming op de weg verbeteren. Daarnaast kan het de verkeersveiligheid vergroten en de belasting van het milieu beperken. Rijkswaterstaat werkt 24 uur per dag aan een vlotte en veilige doorstroming van drie miljoen weggebruikers, die over de 3.250 kilometerweg van Rijkswaterstaat rijden. Verkeersmanagement wordt hierbij steeds belangrijker. Door vraag en aanbod van verkeer te ‘managen’, worden de bestaande wegen namelijk beter benut.

Waarom dynamische maximumsnelheden?
Rijkswaterstaat kan verkeersstromen onder andere beïnvloeden door snelheidsaanpassingen aan te geven op panelen boven de weg, bijvoorbeeld bij het ontstaan van files. Door het flexibel inzetten van verschillende snelheidslimieten (50-120 km per uur) wordt ingespeeld op actuele situaties op de weg.
Kortom: sneller rijden als het kan, langzamer als het moet.

Deze vorm van verkeersmanagement kan zorgen voor:
betere doorstroming
grotere verkeersveiligheid
beperking van de milieubelasting

Proeven
Om meer inzicht te krijgen in snelheidsaanpassingen 'op maat', start Rijkswaterstaat met enkele proeven op de A1, A12 en A58. De verschillende proeven lopen van januari 2009 tot eind 2009. Daarnaast verricht Rijkswaterstaat een verkenning naar de uitvoering van de proeven op de A12 bij Voorburg en de A20 bij Rotterdam ter vervanging van de vaste 80 km op die locaties. Meer informatie op de pagina proeven.

Afbeelding
Vanaf januari 2009 vinden er proeven plaats met dynamische snelheden op verschillende trajecten in Nederland.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 19 jan 2009, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 19 jan 2009, 10:03

<zeikmode aan>

dit traject op de A1 was altijd al 120, alleen is voor de carpoolstrook toen gedowngrade... toen dit werd gecancelled is het echter nooit hersteld. de andere kant op is altijd 120 gebleven...

in het geval van de andere trajecten is het volgens mij alleen maar een snelheidsverlaging... A12 gouda-woerden, A58.

De 80 zone in Den Haag zou wat ik begreep sowieso afgeschaft worden, dus dit is ook een sigaar uit eigen doos...

<zeikmode uit>

Volgens mij kan dit alleen werken als er ook echt een voordeel voor de weggebruiker aan zit, dus 120 op stukken waar dit nu nog niet mag, of wellicht zelfs wel 130 in de nacht... maar dat zat er volgens mij echt nooit komen... :neenee:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 19 jan 2009, 10:05

En nog een PDF'je

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 19 jan 2009, 13:46

In de nacht 120 is goed, maar op rustige dagen met droog weer mag de Vmax van mij naar 140 of 150.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 19 jan 2009, 19:28

Laat ik maar eens de knuppel in het hoendenhok gooien. Ik vind het een compleet bespottelijk idee. Het is zinloze verkwisting van belastinggeld. Wat mij betreft komt er een eind aan deze onzin, en gaan we eens de huidige mogelijkheden die er zijn benutten (met de matrixborden).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 19 jan 2009, 21:33

Vinny schreef:Wat mij betreft komt er een eind aan deze onzin, en gaan we eens de huidige mogelijkheden die er zijn benutten (met de matrixborden).
Mag ik daaruit de conclusie trekken dat jij het gebruik van de matrixborden op o.a. de Ring Rotterdam voor het aangeven van Vmax 80 km/u dus wel goed vind? Dacht dat algemeen toch wel de gedachte was dat dit 'misbruik' van de matrixborden was, want die zijn er immers voor calamiteiten...

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » ma 19 jan 2009, 21:39

Ik denk dat hij bedoelt dat de variabele maximumsnelheid gewoon op de matrixborden kan worden getoond, ipv door heel nederland dure kantelwalsborden te plaatsen voordat er een variabele maximumsnelheid kan worden ingevoerd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 19 jan 2009, 21:42

Exact :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 19 jan 2009, 21:47

Dat begrijp ik, maar dat betekent dus dat er nog meer 'misbruik' van de matrixborden moet worden gemaakt...

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » ma 19 jan 2009, 21:50

Waar wordt gesteld dat de dynamische aanduiding via kantelwalspanelen gaat gebeuren?
In de folder wordt een afbeelding getoond van de matrixborden op de A13 met een ingeplakt waarschuwingsbord.
De zorg van Vinny begrijp ik niet, of het moet gaan om handhaafbaarheid, maar die is toch al dichtgelegd in de gewijzigde RVV?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 19 jan 2009, 21:58

In het journaal was duidelijk een kantelwalsbord te zien met daarop de maximumsnelheid.

Verder ben ik het met Vinny eens. De matrixborden hadden de variabele snelheid moeten aangeven. Maar zolang RWS blijft vasthouden aan apparatuur en computertechniek uit de jaren '70 wordt het natuurlijk nooit wat. :roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 19 jan 2009, 22:09

Op de A1 gaat het met kantelwalspanelen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 19 jan 2009, 23:16

^^ Ik neem aan dat het overal zal gaan met de kantelwalsjes. Het waren immers dezelfde borden zoals die voor de spitsstroken gebruikt worden. Maar te zien was ook dat ze de berm-GRIP gebruikte, dat was neem ik aan alleen voor deze introductiedag?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 20 jan 2009, 0:01

Alle proeven zijn op punten van elkaar afwijkend.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 20 jan 2009, 0:30

Das natuurlijk wel handig voor de eenduidigheid.......
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 20 jan 2009, 11:10

Het is natuurlijk al de zoveelste weg met variabele snelheid, afhankelijk van drukte. Alleen is dit de eerste weg waar de lagere snelheid niet samenhangt met het openstellen van een smalle plusstrook of vluchtstrook.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 23 jan 2009, 20:17

Het idee is goed, maar het zal wel weer alleen worden misbruikt voor lagere snelheden.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » za 24 jan 2009, 16:38

Het lijkt me wel een goed plan want ik kan het soms ook niet begrijpen dat je op sommige stukken snelweg nog steeds maar 100 mag ook al is het nog zo rustig, om maar te zwijgen van de 80km zones. Ik hoop alleen niet dat deze systemen gelijk een trajectcontrole gehangen wordt.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 24 jan 2009, 17:07

100 in stedelijke gebieden is er natuurlijk vooral vanwege milieu- en geluidsnormen, niet zo zeer vanwege drukte. Bij drukte haalt het verkeer vanzelf de snelheid er wel uit, daar heb je geen borden voor nodig. Ik vrees dan ook net als ViaHaaren dat er nu niet plotseling plekken zullen zijn die een hogere Vmax krijgen...

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 31 mar 2009, 16:36

Ik ben er nu al een paar keer langsgereden, rond half 12 s'middags, rond 2u s'middags en rond half 4 s'middags... en nog geen enkele keer mocht ik hier legaal 120...

Heeft iemand hier al een keer het stuk met een snelheid van 120 gezien, en wat voor tijdstippen gaat het dan om? Want al die keren was het echt erg rustig er en kon ik makkelijk met 130 op de teller doorrijden... (wat ik dan ook maar gewoon deed :hypocrite: )

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 31 mar 2009, 17:30

In het laatste nummer van Wegeninfo staat een grafiekje.
Op basis daarvan zou je kunnen afleiden dat bij goed weer tussen 20.00 en 5.00 de kans op 120 km/h het grootst is.

(Wegeninfo is een kwartaaluitgave van DVS)

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 31 mar 2009, 18:12

^^

dacht dat het zo zou zijn als de situatie het zou toelaten, dus buiten de spitsen...
20:00-5:00 lijkt me persoonlijk wel heel strikt en ongeloofwaardig... :?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 31 mar 2009, 19:50

Op basis van het grafiekje zou ik zeggen dat de grens ergens bij 2000 mvt/uur ligt.
Tussen ochtend- en avondspits is de intensiteit hoger dan die 2000.

jan
autoweg

Bericht door jan » vr 10 apr 2009, 18:11

Ik las gisteren in de Telegraaf dat de proef overdag mislukt is; volgens RWS is het overdag namelijk te druk om de snelheid omhoog te gooien, zij merkten hierbij op dat de snelheid pas omhoog gaat wanneer dit ook geruime tijd zo kan blijven. In de praktijk betekent dit alleen 's nachts.. Zelfs in het weekend is het vaak te druk voor een hogere snelheid.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » za 11 apr 2009, 11:18

:rooie:

ja duh...
dus nu is de conclusie zeker dat nergens de snelheid weer naar 120km/h gebracht kan worden???

Die limiet van 2000p/u is natuurlijk veel te laag voor dit traject, ik ben hier al zo vaak langs gekomen en steeds is het erg goed mogelijk om met 120km/h te rijden ook al is het iets drukker.

120 is gewoon de snelheid die hoort in dit land, en de andere kant op mag je ook gewoon 120, ook als het wat drukker is.

Het zou in mijn ogen zo moeten zijn dat je een dynamische maximumsnelheid hebt, die standaard dus 120 is, en als er filevorming optreed deze verlaagd wordt naar 100, of desnoods 90, 80 whatever... Maar als het gewoon goed doorrijdt, ook al zijn het 5000p/u, dan lijkt me 120 gewoon de juiste snelheid.

Nja, kan hier gewoon boos om worden: het lijkt wel alsof men het met opzet wil laten mislukken... En als er een 'proef' echt mislukt, de beruchte '80' zones, dan blijft de situatie gewoon ook al worden de files 2x zo lang erdoor.

Misschien heb ik gewoon ongeluk maar ik zie echt jaar op jaar steeds meer stukken die ik moet rijden opeens een 100 bord krijgen. Utrecht-Amsterdam, Utrecht-Den Haag, etc. etc. Hoopte eerlijk gezegd dat dit het begin was van het weer naar opschroeven van de snelheden naar de oorspronkelijke situatie, en natuurlijk bij een file wat minder hard. 100 is gewoon 'te' langzaam op lange rechte stukken... En bij een grote stad vind ik het te begrijpen, maar hou het daar dan ook bij.

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 12 apr 2009, 11:27

^^ Ik ben het het volkomen met je eens hoevenpe.

Ik kwam er gisterenochtend langs rond 9:30, echt super rustig en toch 100. :x

RWS stond ook met een stand op de AutoRAI en daar werd met veel gelikte beelden verkondigd hoe mooi het wel niet is om harder te mogen rijden buiten de spits. :shutup:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 apr 2009, 11:29

het lijkt wel alsof men het met opzet wil laten mislukken...
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat dat ook inderdaad de bedoeling was. Ik ben benieuwd aan wat voor eisen dit gedeelte moest voldoen om naar Vmax=120 te mogen.