Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Peter » wo 30 okt 2019, 13:56

Chris schreef: wo 30 okt 2019, 12:03 De helft van de rijkswegen heeft verkeerssignalering, in veel andere landen is dit maar een paar procent of helemaal niks.
De helft ? Ik denk maar 30-40% van de rijks-snelwegen in kms gerekend (dus zonder de Nxx-rijkswegen). In de Randstad zal het 80-90% zijn van de snelwegen afhankelijk van de preciese definitie van de Randstad. Voor helemaal niks moet je naar Ijsland of Vaticaanstad in Europa (of de Westerse wereld) denk ik. Duitsland zal op 15-20% zitten of zo.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » wo 30 okt 2019, 14:01

48% van de rijbaanlengte van rijkswegen is het exacte getal.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 okt 2019, 14:27

Peter schreef: wo 30 okt 2019, 13:56
Chris schreef: wo 30 okt 2019, 12:03 De helft van de rijkswegen heeft verkeerssignalering, in veel andere landen is dit maar een paar procent of helemaal niks.
De helft ? Ik denk maar 30-40% van de rijks-snelwegen in kms gerekend (dus zonder de Nxx-rijkswegen).
Het mag toch algemeen bekend zijn op dit forum dat Chris normaal gesproken niet zomaar iets uit zijn mouw schudt. ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Peter » wo 30 okt 2019, 15:31

Nee, maar bronnen zitten ook wel fout en Chris zal ze niet geturfd hebben. Bij die rijkswegen zitten dus ook de N11, N18. N44, N31, N33, N35, N36, N48. N9, N57, N59, N61 en nog een trits korte N wegen die op de grootste stukken geen matrixborden hebben (al dan niet enkel geteld als er maar 1 rijbaan is op 1+1) ? Het verbaast me erg dat je dan 48% haalt.

Wat is de bron van de 48% ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » wo 30 okt 2019, 15:37

Dat staat in het jaarverslag van het infrastructuurfonds. Aantal km rijbaan met verkeerssignalering gedeeld door het aantal km rijbaan rijkswegen: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... fonds-2018

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Peter » wo 30 okt 2019, 16:49

Maar verkeerssignalering is niet alleen portalen met matrixborden. Dat zijn ook plekken waar de doorstroming wordt gemeten om bijvoorbeeld rijtijd te bepalen voor keuzes en omleidingen op DRIPs bij knooppunten (hoewel je die ook via Google zou kunnen krijgen), meestal via camera's. Daar vallen ook de A28 op de Veluwe onder of de N33 tussen Assen en Veendam, die geen portaal-matrixborden hebben.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » wo 30 okt 2019, 20:23

Prima. Trek jij er lekker een procent vanaf.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Durashift » wo 30 okt 2019, 23:06

sven_engelen schreef: wo 30 okt 2019, 13:27
Chris schreef: wo 30 okt 2019, 12:03 De verminderde attentiewaarde is denk ik wel degelijk een belangrijke reden waarom de techniek na ruim 40 jaar implementatie nog steeds niet is uitgerold om maximumsnelheden permanent te tonen. Als die aangaan weet je meteen dat er wat aan de hand is, als het 24/7 aanstaat dan gaat die attentiewaarde verloren.
Dat probleem zie je nu dus al op de 80-trajecten op de A12, A13, A20 en A10. Als er wat aan de hand is wordt niet meteen naar de matrixborden gekeken tenzij er flashers branden.

Is dat een probleem?

Geen idee of het al onderzocht is.. maar gebeuren er op die trajecten nou bovengemiddeld veel meer ongelukken doordat de snelheid permanent getoond wordt? Stagneert het, dan gaan de borden knipperen met een lagere snelheidsindicatie.
Is toch niet anders dan op stukken rijbaan met een spitsstrook en een groene pijl?

Naar mijn idee is er nochtans een grotere kans op ongelukken (door snelheidsverschil / verwachtingsmanagement) op de momenten dat de signalering niet adequaat reageert.. waardoor verkeer bijvoorbeeld plotsklaps stilstaat.. terwijl de matrixborden uit zijn.. of van knipperende snelheidindicatie naar een groene pijl schakelen.. terwijl er net weer volop geremd wordt.

(met knipperende snelheidsindicatie bedoel ik dus niet de getallen maar de ronde lampen aan de randen van het bord).

Enfin, ik ben het wel eens met jullie. Hopelijk brengt Rutte voor deze motie zijn kenmerkende uitspraak: "maar wij voeren hem niet uit" in de praktijk. ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Peter » do 31 okt 2019, 13:54

Attietattie schreef: wo 30 okt 2019, 20:23 Prima. Trek jij er lekker een procent vanaf.
Of 10%.... We weten het dus weer niet, zonder zelf te gaan turven. De A28/N33 waren voorbeelden, maar je kan ook de A44, N44, N11, A50 Veluwe, N31/A31 meenemen als wegen zonder (of nauwelijks) matrixborden waar allemaal doorstroming wordt gemeten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door sven_engelen » do 31 okt 2019, 20:50

Peter schreef: do 31 okt 2019, 13:54
Attietattie schreef: wo 30 okt 2019, 20:23 Prima. Trek jij er lekker een procent vanaf.
Of 10%.... We weten het dus weer niet, zonder zelf te gaan turven. De A28/N33 waren voorbeelden, maar je kan ook de A44, N44, N11, A50 Veluwe, N31/A31 meenemen als wegen zonder (of nauwelijks) matrixborden waar allemaal doorstroming wordt gemeten.
Peter... Een DRIP is geen verkeerssignalering maar een verkeersinformatiesysteem. Signalering is ALLEEN de matrixborden en FMS systemen.

Zie ook wegenwiki: https://www.wegenwiki.nl/Verkeerssignalering
Svenlo

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Mark » do 31 okt 2019, 21:04

^^ Waarbij je bij FMS niet veel verder gaat komen dan een :J33: en geen snelheden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » do 31 okt 2019, 21:10

In 2010 was er 2587 kilometer rijbaan met verkeerssignalering en 1278 kilometer rijbaan met monitoring, tezamen 68% van de rijkswegen. Dat laatste doelt Peter denk ik op, maar dat valt niet onder wat beschouwd wordt als verkeerssignalering (de matrixsignaalgevers).

Bron: ITS in the Netherlands

Nog een screenshot van alle statistieken in 2010. Sindsdien is de verkeerssignalering buiten de projecten om weinig verder ontwikkeld. Vanaf de crisis moest bezuinigd worden op DVM en kennelijk verwachten politici veel van connected cars e.d. waardoor verkeerssignalering weinig prioriteit meer heeft.

De exacte cijfers van het aantal lussen en matrixsignaalgevers zijn ongetwijfeld niet accuraat meer, ook zijn er sindsdien mutaties geweest qua spitsstroken. Veel Engelse termen zijn ook wat vaag / onduidelijk / niet gebruikt in het Engels.

Afbeelding
Motorway traffic management (MTM) in the Netherlands by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door sven_engelen » do 31 okt 2019, 21:22

Mark schreef: do 31 okt 2019, 21:04 ^^ Waarbij je bij FMS niet veel verder gaat komen dan een :J33: en geen snelheden.
FMS vind ik zelf een totaal nutteloos systeem. Het is dan wel goedkoper dan MTM maar ik vind dat FMS niet bepaald veel bijdraagt. MTM kan tenminste ook rode kruizen, verdrijfpijlen en aangepaste maximumsnelheden tonen. Als je het doet, doe het goed zeg ik dan.
Svenlo

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Peter » vr 01 nov 2019, 8:34

9
Chris schreef: do 31 okt 2019, 21:10 In 2010 was er 2587 kilometer rijbaan met verkeerssignalering en 1278 kilometer rijbaan met monitoring, tezamen 68% van de rijkswegen. Dat laatste doelt Peter denk ik op, maar dat valt niet onder wat beschouwd wordt als verkeerssignalering (de matrixsignaalgevers).
Je kan 2010 niet helemaal met 2018 vergelijken . Er was in 2018 5867 km Hoofdrijbaan en 1678 km afrit, verbindingsweg of parallelbaan. De laatste categorie bevat ook parallelbanen, welke deels ook matrixportalen hebben (par baan A6 Almere, A1/A6 alternerende spitsbaan, N2, A2 Utrecht, A12 par, Schipholtunnel par baan, weefstroken N14-Clausplein-Ypenburg, knooppuntverbindingen randstad, etc). Als we eens aannemen dat er op 25% van de niet-hoofdrijbanen matrixborden staan (420 km), en dat er in 2018 2800 km verkeerssignalering was, dan kom je voor de hoofdrijbanen op (2800-420)/5867 = 40%. Voor alle rijbanen inclusief afritten is het 2587 / 7545 km = 34%. Voor alle rijbanen zonder afritten naar OWN zal het er ergens tussenin zitten.

Is dit een redelijke redenering ? Een precies percentage is in ieder geval sterk afhankelijk van de definitie. Waar valt de verkeerssignalering van de N62 Westerscheldetunnel overigens onder ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » zo 08 dec 2019, 11:01

Op de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Valburg hebben bijna alle raaien matrixborden waar willekeurig 'pixels' of clusters van pixels die wit, rood of groen branden terwijl de signalering uit staat. Dit lijkt alle MTM te zijn die onder het project van de tweede Waalbrug viel. Vrijwel elke raai heeft het, maar niet alle signaalgevers.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » zo 08 dec 2019, 11:15

Het wordt vaker zo gedaan, maar gisteravond viel het mij op op de A4 bij het weefvak van :KP: Benelux: vanwege werkzaamheden op de A15 gold op de stroken "rechtsaf" :DVM90: . Ter verduidelijking was op de stroken "linksaf" :DVM100RR: aangegeven. Maar na de splitsing werd :DVMEAV: aangegeven. Wat vreemd is, aangezien er geen enkele afwijkende beperking diende te worden opgeheven. Wat is hier het idee achter?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » zo 08 dec 2019, 20:21

Chris schreef: zo 08 dec 2019, 11:01 Op de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Valburg hebben bijna alle raaien matrixborden waar willekeurig 'pixels' of clusters van pixels die wit, rood of groen branden terwijl de signalering uit staat. Dit lijkt alle MTM te zijn die onder het project van de tweede Waalbrug viel. Vrijwel elke raai heeft het, maar niet alle signaalgevers.
Op de A28 bij Zwolle-Zuid richting knp. Hattemerbroek is er een matrixbord (volgens mij rijstrook 2 vlak voordat je de brug over gaat) die dat ook heeft. En de eerste raaien op de A28 voor Lankhorst richting Zwolle hebben eens per 20-30 seconde een aantal knipperende pixels. Maar dat zie je enkel in het donker.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » ma 09 dec 2019, 16:42

Weggebruikers negeren nog steeds massaal rode kruisen
9 december 2019, 13:03
Dagelijks worden veel rode kruisen boven de weg genegeerd. Daarmee komt de veiligheid van de weginspecteurs van Rijkswaterstaat, maar ook die van hulpverleners, bergers, wegwerkers en andere weggebruikers in gevaar. Deze week vragen we extra aandacht voor deze situatie.

Onderzoek
Uit onderzoek van Kantar, uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat, blijkt dat 80% van de weggebruikers andere weggebruikers soms tot vaak rode kruisen ziet negeren. 12% zegt zelf wel eens onder een rood kruis te zijn doorgereden, al dan niet bewust.

#nietvoorniX
Rijkswaterstaat vraagt deze week samen met onder andere politie, ANWB, ambulance, bergers en wegwerkers extra aandacht voor de gevaren van het negeren van rode kruisen. Daarom heeft minister Cora van Nieuwenhuizen vandaag de slogan #nietvoorniX gelanceerd.

Het is erg druk op onze snelwegen. Als er dan een rijstrook wordt afgesloten kan dat extra vervelend zijn. Maar het afsluiten heeft altijd een reden, een rood kruis staat er nooit voor niets! Er is dus ook nooit een excuus om zo?n kruis te negeren. Dat is namelijk niet alleen ontzettend asociaal, maar ook levensgevaarlijk. Voor de mensen die op de weg aan het werk zijn zoals weginspecteurs of hulpverleners. Maar je brengt ook andere weggebruikers in gevaar. Met #nietvoorniX vragen we hier deze week extra aandacht voor,? aldus minister Cora van Nieuwenhuizen.

Aangereden auto
Deze week op verschillende verzorgingsplaatsen door het hele land een in 2018 aangereden auto van een weginspecteur te zien. Deze auto is aangereden door een weggebruiker die een rood kruis negeerde. Bij de auto zijn ervaringen van weginspecteurs te lezen en te beluisteren via een omgebouwde ANWB-praatpaal. De aangereden auto staat deze week opgesteld op de volgende locaties:

Maandag 9 december: Shell verzorgingsplaats Bospoort, A4 Leiderdorp
Dinsdag 10 december: Esso verzorgingsplaats Streepland, A16 Moerdijkbrug
Woensdag 11 december: Shell verzorgingsplaats Ellerbrug, A2 Weert
Donderdag 12 december: Shell verzorgingsplaats De Lucht, A2 Zaltbommel

Meer dan 10.000 boetes
In 2019 zal het totaal aantal uitgeschreven boetes door politie en Rijkswaterstaat voor het negeren van rode kruisen naar verwachting ruim boven de 10.000 uitkomen. Alleen Rijkswaterstaat heeft tot nu toe al meer dan 3000 boetes uitgeschreven. Vorig jaar werden nog 1653 boetes uitgeschreven door weginspecteurs van Rijkswaterstaat met boa-status.
https://rijkswaterstaatverkeersinformat ... 019.343.03
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door sven_engelen » ma 09 dec 2019, 17:33

Morgen kom ik langs streepland. Ik zal kijken of ik een foto kan maken mits hij richting Rotterdam staat
Svenlo

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » ma 09 dec 2019, 19:07

^^ Doe geen moeite. Snelwegfreak is je voor.

https://twitter.com/Snelwegfreak/status ... 7823119362
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » ma 09 dec 2019, 19:15

Verkeerd begrepen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Juerd » ma 09 dec 2019, 19:51

Ik erger me aan die #nietvoorniX-campagne. Natuurlijk mag je niet een afgekruiste rijstrook gebruiken, en moet er nodig wat gedaan worden. Een bewustwordingscampagne is op zich een goed idee. Maar hoewel een afgesloten spitsstrook ook "niet voor niks" is afgesloten, is het toch echt een heel andere situatie dan bij een rijstrook die vanwege een ongeval of vanwege werkzaamheden is afgekruist. Ik denk dan ook dat deze bewustwordingscampagne op zichzelf weinig verbetering zal opleveren, als er niet tegelijkertijd ook andere maatregelen worden bedacht.

Ik ben ervan overtuigd (maar gedegen onderzoek is nodig) dat overmatig gebruik van rode kruisen (bijv. spitsstroken) de signaalwerking heeft gesloopt. Immers, rode kruisen zijn onderdeel geworden van het standaard wegbeeld: je komt ze in veelvoud tegen als er niets aan de hand is. Aangezien mensen onmogelijk overal tegelijk op kunnen letten, filtert het brein onbelangrijke informatie uit. Dat is geen bewust proces, en je kunt het niet zo makkelijk sturen. Door rode kruisen nagenoeg permanent te laten branden, vallen ze uiteindelijk in de categorie van de onbelangrijke dingen.

Dit zal echt niet iedere roodkruisnegatie kunnen verklaren, en er zullen zeker ook andere factoren zijn (zoals afleiding door mobiele telefoons en ander asociaal gedrag), maar hetzelfde signaal gebruiken bij zowel calamiteiten als bij alledaagse veilige omstandigheden, kan haast niet anders dan leiden tot inattentional blindness. Het is pijnlijk om te zien dat degenen die aan het roer staan, de hand ver weg houden van de eigen boezem. En ook bij deze nieuwe campagne was er op de radio weer iemand (volgens mij van rws) die vlak na elkaar zegt dat de oorzaak van het vaker negeren van rode kruisen onbekend is, en dat de veiligheid van de medewerkers voorop staat. Maar als je écht geeft om die veiligheid, durf je ook gedegen onderzoek te laten doen waarbij je de optie openhoudt dat je zelf ook invloed kunt hebben op de situatie. Voor mij als buitenstaander lijkt het erop dat er geen onderzoek is gedaan en uitspraken in de media zoals "weten we niet" lijken dat te bevestigen.

Aannemende dat mensen met invloed ook dit forum lezen, wil ik nog eens de suggestie doen om wél te onderzoeken wat de oorzaken zijn (en welke factoren die oorzaken versterken), en wél te onderzoeken of er een verband is tussen het veelvuldigere gebruik van kruisen en het negeren ervan. Blijkt dit inderdaad een factor, dan kan de aanbeveling worden gedaan om voortaan onderscheid te maken tussen het signaal voor bij calamiteiten en het signaal voor afkruising om andere redenen. Bijvoorbeeld een geslotenverklaringscirkel voor de gesloten spitsstrook.

De sleutelwoorden "bewustwording", "naleving", en "handhaving" zijn allemaal belangrijk, maar hebben vooralsnog onvoldoende opgeleverd, en bij het woord "maatregelen" wordt steeds gedacht in de richting van de verantwoordelijkheid van de weggebruiker, en boetes voor overtredingen. Dat er misschien ook gewoon iets kan worden gedaan aan de protocollen omtrent het afkruisen van wegen zelf, lijkt niet eens te zijn onderzocht.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door sven_engelen » ma 09 dec 2019, 20:01

Attietattie schreef: ma 09 dec 2019, 19:07 ^^ Doe geen moeite. Snelwegfreak is je voor.

https://twitter.com/Snelwegfreak/status ... 7823119362
Dus? Ik wil er zelf een foto van maken? :dontknow:
Svenlo

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door boe! » ma 09 dec 2019, 20:16

Juerd schreef: ma 09 dec 2019, 19:51En ook bij deze nieuwe campagne was er op de radio weer iemand (volgens mij van rws) die vlak na elkaar zegt dat de oorzaak van het vaker negeren van rode kruisen onbekend is, en dat de veiligheid van de medewerkers voorop staat. Maar als je écht geeft om die veiligheid, durf je ook gedegen onderzoek te laten doen waarbij je de optie openhoudt dat je zelf ook invloed kunt hebben op de situatie. Voor mij als buitenstaander lijkt het erop dat er geen onderzoek is gedaan en uitspraken in de media zoals "weten we niet" lijken dat te bevestigen.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar hoe moeilijk moet het zijn? Er zijn 3000 automobilisten op de bon geslingerd. Als je de automobilist vraagt naar de reden van de overtreding en je schrijft dat op, dan denk ik dat daar wel een rode draad uit te halen valt. Lijkt me meer een kwestie van 'niet willen' dan 'niet kunnen'.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Juerd » ma 09 dec 2019, 20:19

boe! schreef: ma 09 dec 2019, 20:16 Als je de automobilist vraagt naar de reden van de overtreding (...)
Dat is een gevaarlijke route voor onderzoek, aangezien het fenomeen dat ik vermoed, onbewust werkt en lang niet iedereen dit als antwoord zal kunnen geven, zelfs als het de oorzaak of een versterkende factor is geweest. Bovendien krijg je te maken met dingen zoals schaamte, waardoor antwoorden van mensen ook nogal eens van de waarheid zouden kunnen afwijken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » ma 09 dec 2019, 20:23

Juerd schreef: ma 09 dec 2019, 19:51 Blijkt dit inderdaad een factor, dan kan de aanbeveling worden gedaan om voortaan onderscheid te maken tussen het signaal voor bij calamiteiten en het signaal voor afkruising om andere redenen. Bijvoorbeeld een geslotenverklaringscirkel voor de gesloten spitsstrook.
Dan zou ik er eerder voor kiezen om een calamiteitenkruis ( :s ) te laten knipperen en een "reguliere" afkruising niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Durashift » ma 09 dec 2019, 23:07

Soms komt het negeren van een rood kruis (bij incidenten) ook voort uit de afstand tussen de raaien, vind ik.

Een overzichtelijke situatie (vrij zicht) door een pechgeval en een afkruising.. en verderop op de volgende raai een 'einde verbod' in zicht.. maar wél op de afrit waar de toeleidende strook dus net afgekruisd is... had mij wel doen besluiten de afrit te nemen.. :wijsvinger:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door captain007 » di 10 dec 2019, 9:02

Chris schreef: zo 08 dec 2019, 11:01 Op de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Valburg hebben bijna alle raaien matrixborden waar willekeurig 'pixels' of clusters van pixels die wit, rood of groen branden terwijl de signalering uit staat. Dit lijkt alle MTM te zijn die onder het project van de tweede Waalbrug viel. Vrijwel elke raai heeft het, maar niet alle signaalgevers.
Het viel mij daar inderdaad al eerder op. Het aantal bakken met defecte pixels neemt gedurende de jaren daar alleen maar toe en ook het aantal defecte pixels per bak. Nu weet ik wel dat er op het betreffende trace met name apparatuur van Siemens is gebruikt, waar op veel andere plaatsen signaalgevers van Swarco zijn gebruikt die veel minder van dit euvel last lijken te hebben (die hebben dan weer bij bepaalde generaties vooral een zichtbare testcyclus waarbij willekeurige LEDS kort knipperen). In elk geval is het vooral een schoonheidsfoutje wat in het donker goed opvalt.

Erger vind ik dat er ook generaties bakken zijn die bij bosjes kapot lijken te gaan en dan dus geen enkele beeldstand meer tonen. Op de A2 heb ik dit de afgelopen jaren regelmatig gezien, waarbij toch wel een tiental bakken volledig defect is geweest en gerepareerd/vervangen. Mogelijk ook kinderziektes bij de eerste generaties LED signaalgevers. Andere vreemde defecten die ik bij moderne signaalgevers vaker zie zijn:
- Flashers die niet synchroon lopen met de andere bakken in dezelfde raai (leidt ontzettend af, omdat het een heel onrustig beeld geeft). Het systeem corrigeert dit soms en daarna loopt deze al gauw weer uit sync.
- Defecte dag/nachtstanden, waardoor of signaalgever overdag slecht leesbaar is of in de donkere uren verblindend werkt.
- Flashers die defect zijn (lijkt op defecte printplaten)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » di 10 dec 2019, 10:18

Juerd schreef: ma 09 dec 2019, 19:51Dit zal echt niet iedere roodkruisnegatie kunnen verklaren, en er zullen zeker ook andere factoren zijn (zoals afleiding door mobiele telefoons en ander asociaal gedrag), maar hetzelfde signaal gebruiken bij zowel calamiteiten als bij alledaagse veilige omstandigheden, kan haast niet anders dan leiden tot inattentional blindness. Het is pijnlijk om te zien dat degenen die aan het roer staan, de hand ver weg houden van de eigen boezem. En ook bij deze nieuwe campagne was er op de radio weer iemand (volgens mij van rws) die vlak na elkaar zegt dat de oorzaak van het vaker negeren van rode kruisen onbekend is, en dat de veiligheid van de medewerkers voorop staat. Maar als je écht geeft om die veiligheid, durf je ook gedegen onderzoek te laten doen waarbij je de optie openhoudt dat je zelf ook invloed kunt hebben op de situatie. Voor mij als buitenstaander lijkt het erop dat er geen onderzoek is gedaan en uitspraken in de media zoals "weten we niet" lijken dat te bevestigen.
Eindelijk weer eens iemand die dit vermoeden bevestigt/verduidelijkt. Op het forum hebben we het al vaker over dit fenomeen gehad.

Ik ken zelf ook geen onderzoeken waar de reden van roodkruisnegatie is onderzocht. Maar misschien zijn ze er wel. Maar het is inderdaad hoogst verbazend dat RWS er geen onderzoek naar gedaan lijkt te hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Jutter » di 10 dec 2019, 10:53

Bij de werkzaamheden aan de afsluitdijk zijn het vooral Duitsers (of andere witte kentekens) die niet lijken te weten wat een witte pijl en rood kruis inhouden (en dan net voor de pijlwagen uit schrik de andere rijstrook op schieten). Verder zijn het voornamelijk Nederlanders die nog even de file voor de openstaande brug rechts inhalen.

Plaats reactie