Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » ma 09 apr 2007, 11:59

Weer verkeerd. Een zwart bord met rode rand en witte cijfers. Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om zwart en wit om te draaien.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 09 apr 2007, 12:23

hneel schreef:Hoe zit het eigenlijk als zo'n bord bv 50 of 70 aan geeft en er daarna geen matrixborden meer volgen? Een tijdje geleden kwam ik zoiets tegen toen ik op de A29 zuidwaarts reed. Bij de afslag Oud-Beijerland stond toen 70 aangegeven. Had ik dan tot aan Dinteloord 70 moeten blijven rijden? :?
Die Vmax van 70 werd dus nergens opgeheven? Niet door een matrixbord en ook niet door bord A2 (einde aangegeven maximum snelheid)?

In dat geval had je dan 70 moeten blijven rijden tot de eerstvolgende afslag. Als de snelheidsbeperking ook na de volgende afslag geldig moet zijn, dan dient die bij die afslag te worden herhaald. Zo niet, dan eindigt de aangegeven lagere snelheid en wordt de algemene snelheid weer van kracht: 120 km/h dus.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 09 apr 2007, 14:15

boe! schreef:Weer verkeerd. Een zwart bord met rode rand en witte cijfers. Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om zwart en wit om te draaien.
Dat gaat wel ten koste van de leesbaarheid! :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » ma 09 apr 2007, 14:40

Inderdaad, wit op zwart geeft een veel rustigere en duidelijkere indruk dan zwart op wit, althans wat dergelijke matrixborden betreft. Anders zie je een heel opvallend witvlak dat de aandacht afleidt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 09 apr 2007, 15:44

Plus dat zwarte cijfers en witvlak voor brildragenden gevolgen kan hebben in de overlapping van de kleuren wit en rood (prismawerking).
Die overlap is er niet bij witte cijfers op zwart vlak.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » ma 09 apr 2007, 16:28

Ik mag hopen dat Slovenië deze afwijking wel in hun RVV heeft gezet, dit in tegenstelling tot Nederland.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 10 apr 2007, 18:36

In Nederland staat die afwijking dus wél in het RVV.:idea:

En bij files wordt de snelheid op de signaalgevers toch ook opgeheven door de eerstvolgende blanco signaalgever? Of formeel niet?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 12 apr 2007, 14:50

Wouter N14 schreef:En bij files wordt de snelheid op de signaalgevers toch ook opgeheven door de eerstvolgende blanco signaalgever? Of formeel niet?
Nee: de signaalgever dient dan het teken F9 uit het RVV te tonen. Deze dus: Afbeelding
De officiële betekenis ervan is: Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een elektronisch signaleringsbord
Let daarbij op de zinsnede: op een elektronisch signaleringsbord
Een door "normale" borden aangeven verbod aan de zijkant van de weg, een inhaalverbod bijvoorbeeld, wordt dus NIET door dit signaal opgeheven!

hneel
autoweg
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » do 12 apr 2007, 15:55

Hajo schreef:
hneel schreef:Hoe zit het eigenlijk als zo'n bord bv 50 of 70 aan geeft en er daarna geen matrixborden meer volgen? Een tijdje geleden kwam ik zoiets tegen toen ik op de A29 zuidwaarts reed. Bij de afslag Oud-Beijerland stond toen 70 aangegeven. Had ik dan tot aan Dinteloord 70 moeten blijven rijden? :?
Die Vmax van 70 werd dus nergens opgeheven? Niet door een matrixbord en ook niet door bord A2 (einde aangegeven maximum snelheid)?

In dat geval had je dan 70 moeten blijven rijden tot de eerstvolgende afslag. Als de snelheidsbeperking ook na de volgende afslag geldig moet zijn, dan dient die bij die afslag te worden herhaald. Zo niet, dan eindigt de aangegeven lagere snelheid en wordt de algemene snelheid weer van kracht: 120 km/h dus.
Iets verderop gaat de vmax wel van 100 naar 120. Is dat wellicht dan het punt waar de de vmax van 70 eindigt?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 12 apr 2007, 16:24

^^ Als de snelheidsbeperking van 70 niet werd opgeheven, dan geldt die tot die volgende afslag. Na de afslag geldt de normale algemene snelheid: in regel 120 km/h, maar als het een wegvak betreft waar 100 km/h geldt, dan natuurlijk die snelheid: 100 dus. Pas na het passeren van het bord A2 (in dit geval: "einde maximum snelheid van 100 km/h"), wordt het nieuwe maximum van kracht: 120 km/h.

Tekeningetje ter verduidelijking:
Afbeelding

;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » do 12 apr 2007, 18:45

Er geldt in jou tekening alleen 100 na de aansluiting indien er een bord A1 staat. Zoals jij het hebt getekend geldt er 120. ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 12 apr 2007, 19:05

Hajo schreef:
Wouter N14 schreef:En bij files wordt de snelheid op de signaalgevers toch ook opgeheven door de eerstvolgende blanco signaalgever? Of formeel niet?
Nee: de signaalgever dient dan het teken F9 uit het RVV te tonen. Deze dus: Afbeelding
Tegenwoordig dus een echt cirkeltje. Ik kan me de achthoeken ook nog wel herinneren. ;)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 13 apr 2007, 1:08

Laten we zeggen: een vierkant met afgeronde hoeken. :mrgreen:
Nochtans is het niet zo moeilijk om op electronische borden cirkels weer te geven... Wij hebben er zo wel wat hangen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 13 apr 2007, 19:18

Inderdaad, het is gewoon een kwestie van de lampjes in een cirkel plaatsen. :P

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 13 apr 2007, 21:55

R4 schreef:Laten we zeggen: een vierkant met afgeronde hoeken. :mrgreen:
Nochtans is het niet zo moeilijk om op electronische borden cirkels weer te geven... Wij hebben er zo wel wat hangen.
Alleen signaalgevers van de 1e en 2e generatie hebben een niet-ronde "einde-alle-verboden" (1e generatie vierkant, 2e generatie achthoekig). Inmiddels zijn de conventionele signaalgevers al van de 4e genaratie, en zijn er ook al LED-signaalgevers.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 14 apr 2007, 10:42

Zijn deze nog van de eerste generatie?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 14 apr 2007, 21:12

Uitwendige flashers is altijd 1e generatie.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 17 apr 2007, 11:44

Wouter N14 schreef:Er geldt in jou tekening alleen 100 na de aansluiting indien er een bord A1 staat. Zoals jij het hebt getekend geldt er 120. ;)
Klopt: ik ben er vanuit gegaan dat na de aansluiting er een bord A1 met "100" staat waardoor het een 100 km/h wegvak is. ;)

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » za 21 apr 2007, 12:04

Hajo schreef:Een wetswijziging is dan op z'n plaats.

En natuurlijk een rode rand om álle door electronische signaalgevers aangegeven maximum snelheden en andere verboden. Dat is slechts een kwestie van de software aanpassen, toch?
Volgens mij kunnen de oudere matrixborden dit niet. Die zijn gemaakt om een aantal vaste waarden aan te geven (zoals 50, 70, 90, groene pijl, rood kruis, pijl naar links, pijl naar rechts).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » do 26 apr 2007, 9:10

Ik heb ook een leuke primeur (hoop ik): een knipperend F9-symbool op een signaalgever. Vreemd gezicht! Hij knipperde mooi regelmatig zodat het een net ingebouwde instelling leek en niet zo zeer een storing, maar dat laatste zal wel het geval zijn lijkt mij. Het betrof de linker signaalgever op het laatste portaal van de A5 ri Den Haag, tussen hmp 1,2 en 1,1.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 26 apr 2007, 9:38

Je bedoelt dit ding?

Afbeelding

(bron: http://www.tdekkers.nl)

Wel apart dan!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 26 apr 2007, 19:32

Ik zou wel graag zien dat i.p.v. de flashers voor de verdrijfpijl de pijl zelf gaat knipperen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » do 26 apr 2007, 21:37

Mark schreef:Je bedoelt dit ding?
Ja!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » do 26 apr 2007, 22:04

Wouter N14 schreef:Ik heb ook een leuke primeur (hoop ik): een knipperend F9-symbool op een signaalgever. Vreemd gezicht! Hij knipperde mooi regelmatig zodat het een net ingebouwde instelling leek en niet zo zeer een storing, maar dat laatste zal wel het geval zijn lijkt mij. Het betrof de linker signaalgever op het laatste portaal van de A5 ri Den Haag, tussen hmp 1,2 en 1,1.
Ik heb het ook wel eens gezien. Geen foto. Ik geloof op de A27 richting Breda ergens tussen knp. Gorinchem en knp. Hooipolder. Ook die knipperde mooi regelmatig. De preciese locatie weet ik niet meer.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » do 26 apr 2007, 22:21

Een foto van iets knipperends heeft dan ook niet bijster veel zin! :)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » do 26 apr 2007, 23:44

Juerd schreef:Een foto van iets knipperends heeft dan ook niet bijster veel zin! :)
jawel hoor, zie bijv. Hanno's post halverwege de vorige pagina (22 feb.) :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: DRIPs en verkeerssignalering

Bericht door Wouter N14 » ma 03 sep 2007, 13:54

Er lijkt wat werk te gaan worden gemaakt van het toepassen van symbolen in plaats van teksten op de DRIP's.
[url=http://www.verkeerskunde.nl/moxie/actueel/nieuws/meer-verbeelding-op-de-bo.shtml]www.verkeerskunde.nl[/url], 3 september 2007 schreef: Meer 'verbeelding' op de borden
Datum 3-9-2007

Wegwerkzaamheden? Filevrij? Uitgezonderd?! Het Nederlands wegverkeer mag internationaler zijn dan ooit, voor de doorsnee Poolse of Oost-Europese vrachtwagenchauffeur zijn bovengenoemde aanduidingen boven of langs de weg abacadabra. Het wordt tijd dat in ieder geval op DRIP’s boven de snelweg pictogrammen de plaats gaan innemen van Nederlandstalige teksten.

Dat is één van de lessen die kan worden getrokken uit een recent onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat-Limburg op de chauffeursverzorgingsplaats langs de A67 bij Venlo. Aanleiding vormde de algemene verloedering waaraan deze jaren '50-locatie de laatste tijd ten prooi is gevallen. In het onderzoek en in de enquêtes door DHV Ruimte en Mobiliteit zijn voor de Adviesdienst Verkeer en Vervoer ook vragen 'meegenomen' over reisplanning vooraf en verkeersinformatie.
‘De muur’ mag 18 jaar geleden zijn gevallen, op het grensemplacement Venlo heerst nog een duidelijke scheidslijn tussen West- en Oost-Europese chauffeurs. Sterker nog: de eerste categorie mijdt de verzorgingsplaats en prefereert elders gelegen betaalde voorzieningen waaraan hun Oost-Europese collega's juist een broertje dood hebben.
In combinatie met sterk achterstallig onderhoud heerst op het Venlo-terrein een unheimische jaren ’50-sfeer die aan het Oostblok doet denken, onderschrijft medewerker voorbereiding en programmering Harrie Commies van Rijkswaterstaat-Limburg. Uit de interviews met 39 Poolse, 30 Nederlandse en 22 andere West-Europese chauffeurs ontstaat wel een beeld van hoe niet alleen de verzorgingsplaats uit de negatieve spiraal kan worden gehaald. Maar ook hoe de Oost-Europeanen zich op de Nederlandse weg wat minder 'loners' kunnen voelen.
Bezien wordt dit najaar of de verzorgingsplaats met een betere inrichting kan worden uitgebreid van 100 tot ongeveer 130 à 140 parkeerplaatsen en bijvoorbeeld ook hoe met (24-uurs) toezicht de sfeer kan worden verbeterd.
Toezicht biedt tevens een mogelijkheid om de Oost-Europese vrachtrijders beter te bereiken, meent Harrie Commies. Ter plekke kan dat met Poolstalige vlugschriften over (de op lange termijn) verwachte weg- en verkeerssituaties, maar bijvoorbeeld ook over hoe in Nederland incident management in z'n werk gaat. Voor actuele of zelfs acute informatie wordt overwogen of Rijkswaterstaat niet zou kunnen 'inbreken' op het vrachtrijderskanaal 28.
Achter het stuur moet de Oost-Europese vrachtrijder ook beter worden bediend. Waar de West-Europese collega van de Nederlandstalige teksten boven en langs de weg nog wel chocola weet te maken, haakt de Oost-Europeaan à la minute af, meent Commies. De nieuwe generatie DRIP’s die vrijer programmeerbaar zijn dan oudere exemplaren, zouden de mogelijkheid moeten bieden gebruik te maken van de internationaal erkende symbolen voor files en wegwerkzaamheden.
Komend najaar wordt met alle betrokken partijen, waaronder Transport en Logistiek Nederland, overlegd hoe de DHV-bevindingen in de praktijk kunnen worden vertaald.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » wo 03 okt 2007, 21:07

Ook vreemd: rij ik vanuit Wassenaar de A44 op, knippert de brugsignalering. Raar, om kwart over acht 's avonds. Maar goed, je onderneemt natuurlijk wel actie en laat dus het gas los. Omdat de brug achter een bocht ligt heb je er wat laat zicht op, maar de rode lampen brandden nog niet. Opeens gingen de oranje lampen uit, heel merkwaardig. Het kan niet zo zijn geweest dat de brug net dicht was, dan had er wel een flinke file gestaan. Dus moet er wel sprake zijn geweest van een storing. Erg prettig :neenee:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » wo 03 okt 2007, 22:31

Ach, gisteravond was er nog steeds een probleem bij de Coenbrug op de A8.
Vanuit westelijke richting bleven de rode lampen en alle voorwaarschuwingen branden.
Ter plaatse van de rode lichten werd iedereen door een weginspecteur 'doorgezwaaid', lees aangemaand om toch vooral niet te stoppen.
Uiteraard tref ik net voor me die ene uilebal die desondanks zo goed als stil gaat staan... :shutup:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » wo 03 okt 2007, 22:37

Die brugsignalering op de A44 hebben ze ook wel eens gebruikt ter attentie van werkzaamheden. Vond ik ook niet echt handig.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie