Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fleppenstein » ma 14 sep 2015, 11:44

Rene schreef:Dat waarom niet is heel simpel. Als je zo'n groene lamp continu laat branden, gaat die snel defect. En dan zijn er weer zwarte signaalgevers tussen.Plus dat je dan weer extra afzettingen nodig hebt voor de vervanging van die lampen. Nog afgezien van het feit dat dat veel geld kost. Voor een lampje van 10 euro heb je een afzetting van 5000-10000 euro nodig. Dus waarom niet ? Dáárom niet !
Veel van de spitsstroken zijn bij de ombouw gelijk voorzien van LED-signaalgevers, en die kan je gewoon een groene pijl geven, LEDs gaan niet stuk.
Blijven er nog zat spitsstroken over met lampenbakken, ja, en daar heeft Rene een goed argument. Temeer omdat het rode kruis is opgezet met 2 lampen, bij oudere signaalgevers zelfs 3 lampen, en de groene pijl heeft maar 1 lamp.
Maar, als afzettingen zo duur zijn, zou ik toch liever zien dat RWS wat meer energie en budget vrijmaakt om de oude lampenbakken incl de wegkantsystemen te gaan vervangen. Veel van deze systemen zijn >15 jaar oud en zeker wat betreft apparatuur is dat eigenlijk einde levensduur.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » ma 14 sep 2015, 12:06

fleppenstein schreef:Maar, als afzettingen zo duur zijn
Ik ga geen prijzen noemen, maar zo duur als Rene ze noemt zijn ze niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » ma 14 sep 2015, 13:06

Het zijn anders wel de bedragen die de wegbeheerder gefactureerd krijgt. Ongeveer 5k per rijstrook.
Dat het intern aannemer wellicht goedkoper is, dat is natuurlijk een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » ma 14 sep 2015, 13:34

^^ Voilá, hét argument om de hele geprivatiseerde zooi naar de overheid te hevelen. :yes:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » ma 14 sep 2015, 16:34

fleppenstein schreef:LEDs gaan niet stuk.
De praktijk wijst anders uit, met verminkte beelden als gevolg.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Mark » ma 14 sep 2015, 16:38

Via het filmpje van Rene hier: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?p=859058#p859058

Wat was eigenlijk de logica om eerst die zogenaamde 'pijlkruisbakken' op te hangen en vervolgens 'volwaardige' signalering op veel trajecten? Zijn deze kosten niet dubbelop?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door RSK » ma 14 sep 2015, 23:01

Rene schreef:Als je zo'n groene lamp continu laat branden, gaat die snel defect. [...] Plus dat je dan weer extra afzettingen nodig hebt voor de vervanging van die lampen. [...] Voor een lampje van 10 euro heb je een afzetting van 5000-10000 euro nodig.
Wat ik me dan afvraag, is of de Belgische oplossing met een loopbrug op de portalen dan niet wat voordeliger is in de uitvoering. Daar kun je immers een lamp verwisselen zonder dat de weg hoeft te worden afgezet.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » ma 14 sep 2015, 23:27

^^ Ja, dat dacht je. Dit is Nederland hoor.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fleppenstein » di 15 sep 2015, 2:39

Rene schreef:
fleppenstein schreef:LEDs gaan niet stuk.
De praktijk wijst anders uit, met verminkte beelden als gevolg.
De LED gaat niet stuk, de aansturing/bewaking wel. eigen ervaring van reparatie van de LED bakken.
De LED bakken bestaan uit verschillende grote printen die samen het beeld vormen. Gaat een zo'n print defect, dan valt er een hele hap uit het beeld, gevolg, verminkt beeld.
Vaak zijn de LEDs dan nog heel, maar is er andere electronica defect.
Een LED is een simpel component, zonder gloeidraad en gaat in de electronicawereld zelden stuk. In de LED signaalgevers zit echter weer een hele bak aan electronica, om het juiste beeld te plaatsen en ook te bewaken. En vaak gaat deze electronica defect, niet de LED.
Dus als we nou eens zouden afstappen van al die onnodige beveiligingen, en gewoon de LED alleen aansturen en niet eindeloos bewaken, dan kan de aansturing simpeler, de LED signaalgever goedkoper en zijn de storingen minimaal.
Maar ja, zoals Attietattie al schreef, tis Nederland he :wall:

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door timmie_1606 » ma 21 sep 2015, 16:02

https://www.google.nl/maps/@52.0937648, ... 6656?hl=en
hier mag je tegenwoordig maar 80, dit zorgt voor geinige matrixbeelden als er file voorbij de boog is, het beeld :DVM90: kan namelijk niet.

bij file richting De bilt krijg je:
:DVM80: :DVM80: :DVM70F:
maar die 80´s zonder rode rand en met flashers

bij file richting A12 krijg je:
:DVM70F: :DVM70F: :DVM80:
maar die 80 zonder rode rand en zonder flashers
:woop:
Laatst gewijzigd door timmie_1606 op ma 21 sep 2015, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » ma 21 sep 2015, 23:42

Ik zag trouwens dit weekend in Noord-Holland wat raars.
Op geplaatste :DVM90: beelden kwam af en toe een flasher op en af. Om de 20 seconden of zo.
Zowel op de A7 alsook op de A2, dus het moet wel iets van de centrale software zijn. Heel vreemd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » ma 21 sep 2015, 23:48

Dat ga je ongetwijfeld intern melden dus we horen de uitkomst graag. :top:

:p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » di 22 sep 2015, 21:47

Nee, ik vertrouw erop dat men het zelf wel zal zien.
Je moet je intern niet overal mee willen bemoeien ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » di 22 sep 2015, 22:46

Daar weet ik alles van. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Jackbauer1350 » wo 23 sep 2015, 0:56

Vul deze zelf maar in.
Link

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Juerd » do 08 okt 2015, 0:52

Rene schreef:
fleppenstein schreef:LEDs gaan niet stuk.
De praktijk wijst anders uit, met verminkte beelden als gevolg.
LEDs kunnen best stuk, maar dan moet je er wel lief mee omgaan. Vaak worden LEDs verkeerd toegepast, door bedrijven die er nog weinig ervaring mee hebben. Je moet ze niet parallel toepassen, maar teveel in een serie en 1 kapotte LED verminkt meer dan nodig. Het beste is om ze individueel aan te sturen, maar dat is een stuk complexer (wordt overduidelijk wel gedaan op sommige borden boven de Nederlandse snelwegen; je ziet de individuele LEDs flitsen als test 's nachts). Verder moet je LEDs niet te veel stroom geven (en bedenk dat 50% stroom vaak nog ruim 90% helderheid geeft) en niet te warm laten worden.

Ook de soldeerverbinding moet goed zijn, en het geheel moet tegen langdurig gebruik in de buitenlucht bestand zijn en daarvoor de nodige coatings krijgen.

LEDs zijn geweldig, maar geen onfeilbare alleskunners. Toch... ze zouden bij goede toepassing de gehele levensduur van een signaalgever moeten overleven.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Juerd » do 08 okt 2015, 1:09

fleppenstein schreef:De LED gaat niet stuk, de aansturing/bewaking wel. eigen ervaring van reparatie van de LED bakken.
De LED bakken bestaan uit verschillende grote printen die samen het beeld vormen. Gaat een zo'n print defect, dan valt er een hele hap uit het beeld, gevolg, verminkt beeld.
Maar waarom gaat de elektronica stuk?
fleppenstein schreef:Een LED is een simpel component, zonder gloeidraad en gaat in de electronicawereld zelden stuk.
Merk op dat in elektronica LEDs gebruikt worden voor statusindicatie, en veel minder stroom te verduren krijgen dan LEDs voor verlichting en displays die bij zonlicht nog leesbaar moeten zijn.
fleppenstein schreef:In de LED signaalgevers zit echter weer een hele bak aan electronica, om het juiste beeld te plaatsen en ook te bewaken. En vaak gaat deze electronica defect, niet de LED. Dus als we nou eens zouden afstappen van al die onnodige beveiligingen
Veel van die beveiligingen slaan nergens op met LEDs, en inderdaad, hoe meer elektronica, hoe meer er kapot kan gaan. Echter, je zult altijd elektronica nodig hebben, om de LEDs zelf goed aan te sturen. Er zit weinig elektronica in een matrixsignaalgever. Het kan minder, maar niet heel veel minder. Veel bewaking is uitgevoerd als software/firmware.

renevisscher
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 14:29

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door renevisscher » di 13 okt 2015, 11:07

Rene schreef:Ik zag trouwens dit weekend in Noord-Holland wat raars.
Op geplaatste :DVM90: beelden kwam af en toe een flasher op en af. Om de 20 seconden of zo.
Zowel op de A7 alsook op de A2, dus het moet wel iets van de centrale software zijn. Heel vreemd.
Dit is niet alleen op de :DVM90:, ik zie het op de A7 (alleen traject Purmerend -> Zaandam, waar ze dus aan de spitsstrook aan het bouwen zijn) ook als de borden :DVMBLANK: zijn, bij :DVMX: en ook bij :DVM70: heb ik het zien optreden. Het zijn alleen de bovenste rij flashers die even oplichten, de rest van het bord blijft zoals het was. Dit euvel zit echt al meerdere weken erin nu, en is mij vanmorgen nog opgevallen. Op de A2 is het mij persoonlijk nog niet opgevallen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » di 13 okt 2015, 11:29

Dat viel mij ook op. Ziet er heel raar uit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » di 13 okt 2015, 13:49

Ja, het is al doorgegeven en er wordt naar gekeken, zo is mij gemeld.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door JJK » ma 19 okt 2015, 20:27

Vanavond stond er op de A10 tussen Amstel en Watergraafsmeer weer :DVM80: op de matrixborden. Maar wat me opviel is dat boven de uitvoeger naar afrit 11 en 12 in plaats van 80 met een rode rand, 100 met een rode rand werd weer gegeven. Dat zou denk ik niet de bedoeling zijn? Weet iemand hoe dat zit?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » di 20 okt 2015, 10:55

^^
Nog beter is het om die handel helemaal uit te zetten. Want op de dagen zonder die handel, rijdt het verkeer veel beter door.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door JJK » wo 21 okt 2015, 10:06

^^ +1.. Wat is ook de trigger om die :DVM80: te activeren? Want de ene avond is het wel actief en de andere avond niet.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » wo 21 okt 2015, 10:38

Rene schreef:Nog beter is het om die handel helemaal uit te zetten. Want op de dagen zonder die handel, rijdt het verkeer veel beter door.
Wéét jij dat of vermoed je dat? Kan toch ook andersom zijn: dat het systeem wordt aangezet als het verkeer niet zo lekker doorrijdt?

Dat is overigens een oprechte vraag, omdat ik weet dat jij bij heel wat meer informatie kan dan anderen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » wo 21 okt 2015, 22:25

Het systeem handelt op intensiteit. That's a fact.

Maar doordat er een rode rand omheen zit, heb ik persoonlijk het idee dat er een flink aantal weggebruikers is dat denkt dat het een trajectcontrole is, en de snelheid echt richting 80 laat zakken. Dat stroopt op. Want 80 is niet de ideale doorstroomsnelheid. Maar zoals gezegd, dit laatste is mijn persoonlijke observatie.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » wo 21 okt 2015, 22:38

^^ Jaartje inclusief rode rand. En daarna een jaartje zonder rode rand. En dan zien of er een effect is.

En omdat mensen bang zouden kunnen zijn dat de rode rand faalt maar de TC nog steeds operationeel is, doe je ergens anders hetzelfde maar dan andersom.

Regel dat even, René. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door paolie » do 22 okt 2015, 9:09

Zou iemand van RWS de matrixbakken langs de A2 tussen Kerensheide en Het Vonderen eens langs kunnen lopen? En dan met name de bakken waarin dynamisch het inhaalverbod voor vrachtwagens getoond wordt. Afgelopen weekend zag ik werkelijk alle variaties langskomen, maar vrijwel geen een bak werkte 100% (alleen een rode rand, geen rode rand, alleen een witte auto, alleen een rode vrachtwagen en alle mogelijke combinaties hiervan).

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » do 22 okt 2015, 9:17

^^ Is mij ook opgevallen. En ik heb ook alle mogelijke lichtsterktes voorbij zien komen.

Overigens, als je het écht wilt, moet je het niet hier zeggen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » do 22 okt 2015, 20:47

Dat is allang bekend bij de wegbeheerder. Vraag mij ook niet waarom herstel zo lang moet duren. :dontknow:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door IQ[] » di 27 okt 2015, 21:32

De bakken met vrachtwageninhaalverbod zijn nu uitgeschakeld kreeg ik de indruk. In de middenberm zijn vaste borden aangebracht met een permanent inhaalsverbod :F3: . Rechts ontbreken ze voorlopig nog. Uiteraard was het effect dat nu twee van de drie rijstroken in bezit waren genomen door vrachtwagens.

Ik denk zelf dat dit stuk A2 sowieso kritisch is, omdat er ook relatief vaak storingen voordoen. Het probleem zal wel dieper zitten, ik krijg het vermoeden dat men de boel pas echt gaat vervangen met de verbreding van dit wegvak.

Plaats reactie