Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » di 22 aug 2017, 12:52

Gisteren avond rond 20:15 - 20:30 op de A2 richting Utrecht ter hoogte van Beesd 1x :DVM90: :DVM90: :DVM90: :DVM90:,
Vervolgens 1x :DVM70: :DVM70: :DVM70: :DVM70: en daarna, :DVMEAV: :DVMEAV: :DVMEAV: :DVMEAV:
Zonder enige aanwijsbare aanleiding, of het moeten die 3 luchtballonnen in de verte zijn geweest, maar die zaten dermate hoog dat mij dit onzin lijkt.
Iemand enig idee?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Piles » di 22 aug 2017, 13:00

^^ gisteren op A2 bij Abcoude om 17.45 hetzelfde

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » di 22 aug 2017, 13:35

Naturist schreef:Gisteren avond rond 20:15 - 20:30 op de A2 richting Utrecht ter hoogte van Beesd 1x :DVM90: :DVM90: :DVM90: :DVM90:,
Vervolgens 1x :DVM70: :DVM70: :DVM70: :DVM70: en daarna, :DVMEAV: :DVMEAV: :DVMEAV: :DVMEAV:
Zonder enige aanwijsbare aanleiding, of het moeten die 3 luchtballonnen in de verte zijn geweest, maar die zaten dermate hoog dat mij dit onzin lijkt.
Iemand enig idee?
Misschien stond er een minuut voor jij er reed nog een auto met pech op de vluchtstrook en was die net weggereden toen jij er langs kwam...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » di 22 aug 2017, 14:19

In de avondspits is al enige maanden standaard de A8 tussen Coenplein en Zaandam beperkt op 90 en deels 70. Iemand enig idee waarom dit is?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » di 22 aug 2017, 19:31

Coen Tunnel schreef:
Naturist schreef:Gisteren avond... //... Iemand enig idee?
Misschien stond er een minuut voor jij er reed nog een auto met pech op de vluchtstrook en was die net weggereden toen jij er langs kwam...
Dat klinkt als een mogelijkheid, al lijkt mij het dan voldoende om :F9: :F9: :F9: :DVMPL: vervolgens :F9: :F9: :F9: :DVMX: en dan :F9: :F9: :F9: :F9:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » di 22 aug 2017, 19:43

^^ Dat zie je vrijwel helemaal nooit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » di 22 aug 2017, 20:05

Hoe had het dan met Coen Tunnels suggestie moeten staan?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » di 22 aug 2017, 21:31

Naturist schreef:
Coen Tunnel schreef:
Naturist schreef:Gisteren avond... //... Iemand enig idee?
Misschien stond er een minuut voor jij er reed nog een auto met pech op de vluchtstrook en was die net weggereden toen jij er langs kwam...
Dat klinkt als een mogelijkheid, al lijkt mij het dan voldoende om :F9: :F9: :F9: :DVMPL: vervolgens :F9: :F9: :F9: :DVMX: en dan :F9: :F9: :F9: :F9:
Kan niet. Als er een rijstrook (om zo'n reden) is afgekruist zal op andere rijstroken altijd een snelheidsbeperking gelden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door boe! » di 22 aug 2017, 21:50

Naturist schreef:Hoe had het dan met Coen Tunnels suggestie moeten staan?
Als de rijstrook niet is afgesloten zie je vaak:
:DVM90: :DVM90: :DVM90:
gevolgd door:
:DVM90: :DVM90: :DVM70:

Als de rechterrijstrrook is afgesloten:
:DVM90: :DVM90: :DVM90:
gevolgd door:
:DVM70: :DVM70: :DVMPL:
gevolgd door
:DVM70: :DVM70: :DVMX:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » di 22 aug 2017, 22:32

Deze laatste komt mij ook het meest logisch voor, blijft een vreemd fenomeen zoals ik het gezien heb.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » di 22 aug 2017, 23:18

boe! schreef:Als de rechterrijstrrook is afgesloten:
:DVM90: :DVM90: :DVM90:
gevolgd door:
:DVM70: :DVM70: :DVMPL:
gevolgd door
:DVM70: :DVM70: :DVMX:
Ook niet. Naast een verdrijfpijl staat 90.

Die eerste raai 90 doet het ene district wel, het andere niet.

En naast een kruis mag zowel 70 als 90 alhoewel 90 bijna niet wordt toegepast. Dom is dat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Jackbauer1350 » wo 23 aug 2017, 17:07

En dan komt het ook wel eens voor dat de beperking niet wordt afgesloten met een :DVMEAV:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door boe! » wo 23 aug 2017, 17:08

Attietattie schreef:Ook niet. Naast een verdrijfpijl staat 90.
Je hebt gelijk.
Afbeelding

Tenzij er nog een rijstrook afgaat, dan is het blijkbaar wel 70.
Afbeelding
Die eerste raai 90 doet het ene district wel, het andere niet.
Utrecht is dan blijkbaar een district waar dat wel gebeurd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » wo 23 aug 2017, 23:36

Utrecht is sowieso en raar district met in de spits in de ene richting een Vmax van 80 en in de andere 100 bij die brug op de A27 over de Lek. Of begrijp ik dat misschien niet goed. :dontknow:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » do 24 aug 2017, 6:10

Vergelijk de rijstrookbreedtes daar eens.

En dan is Noord-Holland nog veel vreemder. Die hebben dat op sommige plaatsen permanent.


Utrecht en Noord-Holland zijn trouwens geen districten. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » vr 25 aug 2017, 21:04

Waar de Vmax 100 is, is sprake van een spitsstrook zonder vluchtstrook, maar met normale rijstrook-breedtes.
Op de andere richting, met een Vmax van 80 ligt een plusstrook en geldt voor strook 1 en 2 een breedtebeperking van 2 meter.
Daar heb je een punt.
Wat mij dan mateloos irriteerd is dat die laatste met in principe 3 rijstroken er een snelheidsbeperking geldt terwijl er een vluchtstrook ligt.
Verdeel de boel dam zo dat er ook aan de noordzijde een normale spitsstrook ligt zonder vluchtstrook maar met normale breedtes en een "normale" Vmax. van 100 in de spits.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Hajo » vr 25 aug 2017, 22:04

mavas schreef:In de avondspits is al enige maanden standaard de A8 tussen Coenplein en Zaandam beperkt op 90 en deels 70. Iemand enig idee waarom dit is?
Waarschijnlijk om de doorstroming te bevorderen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » vr 25 aug 2017, 22:22

Inderdaad vanwege het vele samenvoegen van grote verkeersstromen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » vr 25 aug 2017, 22:43

Zou die 10 kilometer verschil in snelheid nou heel veel extra doorstroming of veiligheid opleveren? Ik denk dat het geen verschil maakt, ik durf zelfs te beweren dat het niks oplevert.
Bovendien is hier een weneffect, de dagelijkse gebruiker houdt zich allang niet meer aan die snelheid. Dit is zo'n typische locatie die net als de rode kruisen wordt genegeerd omdat het nut er niet van wordt ingezien.
Snelwegfreak schreef:Inderdaad vanwege het vele samenvoegen van grote verkeersstromen.
Dat uitgerekend jij dat zegt als kritische verkeerskundige, die een document heeft geschreven over het negeren van matrixborden :schrikreactie: ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » za 26 aug 2017, 1:31

^^ Hij zegt niet dat hij het er mee eens is. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » zo 27 aug 2017, 8:53

Die slag is jou [emoji16]
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » wo 04 okt 2017, 19:07

Als meelezer op dit forum zal ik ook weer eens wat posten. Ik heb vandaag een brief + bijlagen op de post gedaan richting Rijkswaterstaat. Inhoud van de brief is een verzoek tot het plaatsen van extra matrixborden op de A28 bij knooppunt Hattemerbroek. En dan specifiek de verbindingsboog van de A28 vanaf Zwolle naar de A50 richting Apeldoorn (de 'h-baan'). Ik kom als persfotograaf regelmatig in deze bocht ter plaatse bij ongevallen en wat mij, maar ook weginspecteurs, hulpverleners en bergers opvalt is dat weggebruikers weinig gehoor lijken te geven aan de maatregelen die worden geplaatst op de matrixborden voor de verbindingsboog. De oorzaak daarvan lijkt grotendeels er in te zitten dat de afstand tussen de laatste raai matrixborden en de twee 'hotspots' waar de meeste ongevallen gebeuren ruim 1,2 en 1,7 kilometer van de laatste raai matrixborden verwijderd zijn. Bovendien ligt ook nog eens de uitvoeger naar de N50 richting Kampen er tussen.

In mijn brief stel ik in ieder geval voor om tenminste twee of drie extra raaien met matrixborden te plaatsen. Een extra raai zou al wat zoden aan de dijk zetten, maar twee of drie zou nog beter zijn. Het zorgt voor meer veiligheid, snellere afhandeltijd van ongevallen en een betere doorstroming op de hoofdrijbaan van de A28 richting Amersfoort.

Ik ben benieuwd wat jullie van de brief vinden en wat er inhoudelijk nog beter kan.

De brief is te lezen via:
https://www.docdroid.net/yLq3zyt/brief-matrixborden.pdf

En de bijlagen behorend bij de brief zijn te bekijken via:
https://www.docdroid.net/vFk3EWM/bijlag ... borden.pdf

Situatiefoto's van hoe het er nu uit ziet zijn te vinden via:
https://beeldbank.svfw.nl/set/238/situa ... e_zuid_v_v_/
(Even door het watermerk heen kijken ;-) dat zit standaard in mijn beeldbank)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door captain007 » do 05 okt 2017, 8:26

^^ Ik kan de brieven hier op het werk niet openen, maar ik snap wel wat je bedoeld. Het is een lange bocht met ook niet heel veel doorzicht op een aantal plekken, waardoor je verrast kan worden. Het zou nog relatief goedkoop moeten uitkunnen als ze als wat bakken aan een van de viaducten van de A50 hangen. Verderop zou dan wel een nieuw portaal moeten komen. Er zijn helaas wel meer van dit soort beruchte verbindingsbogen net nadat MTM stopt, zoals de turbineboog in knooppunt Deil, waar ik afgelopen week nog een vrachtwagen een noodstop zag maken (inclusief de nodige rookeffecten).

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Starlet » vr 13 okt 2017, 10:32

Zomaar een vraag aan de mede-forumgebruikers. Wat mij opviel deze week is het volgende:
- Is er op de A29 in Zuidelijke richting nu voor de Haringvlietbrug een extra rij matrixborden opgehangen? (Viaduct Molendijk)
Dit lijkt zeker het geval te zijn als ik het vergelijk met google maps: https://goo.gl/maps/KAbLQifr4hP2
Het Matrix-bord rechts lijkt iets verplaatst te zijn.

Overigens zou het fijn zijn om de MTM door te trekken vanuit Oud-Beijerland t/m Hellegatsplein. Al is het maar het ophangen van de Matrix borden aan viaducten. Dan hoeven er geen dure portalen geplaatst te worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » ma 16 okt 2017, 21:34

In De Stentor van vandaag stond ook een heel artikel van Stefan over de matrixborden bij knooppunt Hattemerbroek:

Afbeelding

Er wordt overigens inderdaad wel flink doorgereden in die boog. De adviessnelheid is 80 en met droog wegdek kan je er ook wel met 100 doorheen, maar van de pakweg 30.000 voertuigen die er dagelijks overheen rijden zit er vast ook wel iemand bij die met 1 mm profiel met 100 km/h op nat wegdek dat wil doen... en dan in de berm eindigt.

De 'strips' die genoemd worden zijn denk ik de voegovergangen. Daar verandert de grip kortstondig, waarschijnlijk genoeg voor een enkeling om de controle te verliezen. Het zou wel interessant zijn om wat cijfers van aantallen ongevallen in die boog te zien.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » wo 18 okt 2017, 10:30

Gistermiddag reed ik weer eens over de A5 en A8/A7 naar Edam bij de Coentunnel rond een uurtje of 4. Ook gistermiddag weer de onnodige 90 over de volle rijbaanbreedte, tot het punt bij het benzinestation waar het ritspunt is. Zoals gebruikelijk, niemand die zich daar aan de stationaire maatregel houdt, omdat men er geen reden voor ziet. Wordt dit soort maatregelen eigenlijk wel eens geevalueerd? Wordt er bijvoorbeeld gekeken wat de winst in doorstroming en veiligheid is?
Ik vind deze locatie een van de slechtste locaties voor een permanente snelheidsmaatregel op de signalering, het blijft zorgen voor devaluatie van de matrixborden en het negeren van rode kruisen.
Starlet schreef:Zomaar een vraag aan de mede-forumgebruikers. Wat mij opviel deze week is het volgende:
- Is er op de A29 in Zuidelijke richting nu voor de Haringvlietbrug een extra rij matrixborden opgehangen? (Viaduct Molendijk)
Misschien weet iemand het uit de buurt wel. Keokiracer, kom er maar in ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Mark » wo 18 okt 2017, 12:20

Het was inderdaad de bedoeling dat de signalering op en rond de Haringvlietbrug vervangen en uitgebreid zou worden (dat is mij zelfs telefonisch beloofd in 2016). Vermoedelijk horen die signaalgevers daar bij. Ik weet niet of het een volledig 'MTM' systeem is met alles erop en eraan.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1434
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Steyn_E » wo 18 okt 2017, 13:55

Hopelijk wel, die filewaarschuwingen (A50 Eindhoven-Oss) werken nooit. Echt, nooit. Als het je gaat om het voorkomen van ongelukken blijft MTM gewoon de enige optie. Zonde dat ze dat hier niet gelijk hebben toegepast, er staat toch dagelijks file. Ook vreemd dat het deel Paalgraven-Valburg geen MTM heeft, is 1 van de drukste stukken 2x2 in Nederland.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door IQ[] » wo 18 okt 2017, 17:07

Steyn_E schreef:Hopelijk wel, die filewaarschuwingen (A50 Eindhoven-Oss) werken nooit. Echt, nooit.
Ik heb ze 2 (?) jaar geleden wel in werking gezien. Die bij Weert langs de A2 hebben ook maar een blauwe maandag gewerkt. Er staat nu een bordje bij dat ze buiten gebruik zijn :s Wellicht zit er een verband tussen en hebben ze communicatieproblemen met die dingen?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door captain007 » wo 18 okt 2017, 18:35

^^ Ze waren er laatst wel aan het asfalteren dus kan zijn dat de detectielussen nog opnieuw aangesloten moeten worden.

Plaats reactie