Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Dion » ma 02 jul 2018, 15:47

Jackbauer1350 schreef: za 30 jun 2018, 17:38 Het lijkt mij in ieder geval een foutje van de wegbeheerder. Net als het verdrijvingsvlak in het midden. Zo mag je daardoor al niet linksaf het erf op en niet vanaf het erf linksaf de weg op want dan moet je over het verdrijvingsvlak heen rijden.
Eerst zei je nog dat dat mocht, een verdrijvingsvlak gebruiken om over te steken :PP:
Jackbauer1350 schreef: vr 29 jun 2018, 17:10 ^^ Of de streep doorgetrokken of onderbroken is maakt niks uit voor de geldigheid van het rode kruis. Die geldt tot het volgende portaal, dus ook voor het deel van de strook met onderbroken streep.

Nee, die geldt voor de rijstrook waar het portaal boven hangt. Als de doorgetrokken streep iets doorloopt, hangt het matrixbord boven de vluchtstrook, waardoor deze helemaal geen werking heeft. Als de vluchtstrook eindigt begint is het kruis vervolgens niet opeens wel geldig.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » ma 23 jul 2018, 23:39

Aardig om eens te zien: op de foto bij dit artikel een :DVM30F: op de N62.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/107 ... eldetunnel
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » vr 10 aug 2018, 18:36

Kleine update m.b.t. de kwestie 'H-bocht' knooppunt Hattemerbroek. Van een weginspecteur van RWS heb ik begrepen dat men bij RWS inmiddels flink druk is met deze kwestie. Meerdere weginspecteurs zouden geinformeerd zijn over wat zij van de situatie vinden (ze kaarten dit probleem al jaren aan) en zelfs een van de hoogste personen binnen RWS zou zich er hoogstpersoonlijk mee bemoeien. Er lijkt dus wel iets te gaan gebeuren met extra matrixborden, maar voor mijn gevoel gaat het nog steeds erg traag allemaal. Door het droge weer van de afgelopen 1,5 - 2 maanden is het gelukkig wel erg rustig qua ongevallen in deze boog.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door petervdveen » do 23 aug 2018, 19:18

Vorige week had RWS een situatie gecreëerd waarbij weggebruikers een rood kruis moesten negeren.
https://twitter.com/RWSverkeersinfo/sta ... 6926940160

Afbeelding
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door RikB » vr 24 aug 2018, 8:51

^^ zijn ze met het bord ervoor niet door de pijl de vluchtstrook opgestuurd?

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door petervdveen » vr 24 aug 2018, 23:27

Ahja, dat weet ik niet. Maar te zien aan de voertuigen niet.
Lijkt me dan ook lastig invoegen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » zo 26 aug 2018, 23:05

Gisteren op de A5 de situatie dat boven de rechtse rijstrook een :DVMPR: brandde. Ik twijfelde of dat nou betekent dat je de vluchtstrook op mag. Hoe zit dat ook al weer?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » ma 27 aug 2018, 0:10

In principe wel ja. Het zou in de ideale wereld ondersteund moeten worden door middel van een tekstwagen (verkeer via vluchtstrook), maar bij calamiteiten is dat natuurlijk lastig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » ma 27 aug 2018, 7:44

^^ Het waren geplande werkzaamheden. De reden dat ik uiteindelijk koos het niet te doen, was dat het mij stug leek dat zo'n pijl zwaarder weegt dan een speciaal ontworpen spitsstrookbord dat je expliciet toelaat de doorgetrokken streep te kruisen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » ma 27 aug 2018, 16:57

RikB schreef: vr 24 aug 2018, 8:51 ^^ zijn ze met het bord ervoor niet door de pijl de vluchtstrook opgestuurd?
Afbeelding

Op basis van de matrixborden historie lijkt het er op dat de hoofdrijbaan dicht was bij afrit 9 Drievliet, het verkeer werd daar middels pijlen richting de parallelrijbaan geleid. Het eerste rijtje matrixborden op de parallelrijbaan was inderdaad dat van de webcamshot en voor die :DVMX: is geen :DVMPR: geweest. Dus het lijkt inderdaad er op dat er legaal onder het rode kruis doorgereden moest worden...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » ma 27 aug 2018, 19:12

^^ Die (ontbrekende) pijl heeft er niets mee te maken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fonsoy » di 28 aug 2018, 22:14

Op sommige plaatsen hangt er ook een signaleringsbord boven de vluchtstrook. In dergelijke gevallen lijkt het mij handig als er een :DVMGP: boven de vluchtstrook hangt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » di 28 aug 2018, 23:17

^^ 70 lijkt me een stuk handiger.

Overigens kan een groene pijl denk ik niet eens getoond worden op een vluchtstrook die niet als spitsstrook gebruikt kan worden. De signaalgever kan het wel, maar dat beeld kan niet getoond worden vanuit de centrale denk ik. Iemand die dat kan ontkrachten of bevestigen?
Laatst gewijzigd door Attietattie op di 28 aug 2018, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » di 28 aug 2018, 23:17

Dat was hier dus bijvoorbeeld (A28 Nijkerk) handig geweest inderdaad. (Tweet uit 2016)
https://twitter.com/WIS_Peter/status/699171629474127872

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fleppenstein » wo 29 aug 2018, 12:46

Attietattie schreef: di 28 aug 2018, 23:17 ^^ 70 lijkt me een stuk handiger.

Overigens kan een groene pijl denk ik niet eens getoond worden op een vluchtstrook die niet als spitsstrook gebruikt kan worden. De signaalgever kan het wel, maar dat beeld kan niet getoond worden vanuit de centrale denk ik. Iemand die dat kan ontkrachten of bevestigen?
Een signaalgever boven de vluchtstrook kan in principe alle beelden tonen, het is een normale signaalgever. Het enige wat deze niet kan tonen is de :DVMPR: Maar dat is logisch, we willen het verkeer niet in de vangrail hebben toch ? ;)
Vanuit de centrale is op de signaalgever boven de vluchtstrook een zg "OVERRULING BLANK" gezet. Deze is belangrijker dan alle andere beelden, dus in praktijk kan er niks op gezet worden (Via een AID of zo).
Mij is echter ook onduidelijk waarom bij (langdurende) werkzaamheden deze "OVERRULING BLANK" er niet afgehaald kan worden en de signaalgever boven de vluchtstrook niet gewoon mee kan doen in de afzettings-maatregel. Dit wordt in de praktijk bijna nooit gedaan, alleen bij langdurende wegverleggingen. Weet iemand anders dit ??

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door sven_engelen » wo 29 aug 2018, 13:34

Vandaag zag ik echt een fractie van een paar seconden :DVM90: :DVMBLANK: :DVM90: net voor de Swalmentunnel. Het was echt heel gek en ik hield er ondertussen rekening mee dat de tunnel dicht zou gaan. Gelukkig was dat niet het geval. Heel raar...
Svenlo

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 aug 2018, 13:41

Dan zal de verkeerscentrale gedacht hebben dat er een maatregel nodig was maar bleek dat niet het geval. Een veiligheidsmaatregel wordt namelijk zo goed als altijd ingeluid met een :DVM90: op de gehele raai. Als een tunnel dicht gaat zie je achtereenvolgens raaien met :DVM90F: :DVM70F: :DVM50F: en elektrische :J32: in het midden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door sven_engelen » wo 29 aug 2018, 13:49

Goed om te weten. Dan weet ik voor de volgende keer dat ik me geen zorgen hoef te maken! :top:
Svenlo

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » vr 21 sep 2018, 15:56

Langs de verbindingsboog van de A4 naar de A5 in knooppunt De Hoek zijn onlangs nieuwe URTS-borden (U Rijdt Te Snel) geplaatst. De maximumsnelheid is daar 70 km/h vanwege de boog, maar ik schat dat, wanneer het verkeer het toelaat, 95% van het verkeer harder rijdt. En dat is ook geen enkel probleem, zeker bij droog weer kun je er makkelijk met 100 km/h doorheen. Waarom de borden dan ook zijn geplaatst is mij een raadsel. Ook meen ik ooit gehoord te hebben dat de URTS-borden niet meer nieuw geplaatst zouden worden... :geeuw:

Afbeelding

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » vr 21 sep 2018, 19:31

Op deze locatie heeft wel eens iemand een ongeluk gehad, waarna er een maximumsnelheid is ingesteld. Iets met juridisch indekken. René heeft dat eens verteld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mhkamp » vr 21 sep 2018, 20:26

mavas schreef: vr 21 sep 2018, 19:31Iets met juridisch indekken.
Iets met Amerikaanse toestanden? Kom op, kan je als automobilist nu helemaal niet meer fatsoenlijk nadenken? Geen wonder met de Duurzaam Vernield. Zal dan ook wel juridisch indekken zijn :nuts:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Jackbauer1350 » ma 01 okt 2018, 20:43

Tja, zelfde als met die "90 bij natwegdek" die inmiddels op diverse plekken zijn verschenen. En veelal dermate korte stukjes dat wanneer je eenmaal vaart hebt geminderd je er al weer voorbij bent.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Jackbauer1350 » ma 01 okt 2018, 22:11

Signalering tussen Kerensheide en Het Vonderen wordt er niet beter op.
Link

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door waldo79 » di 02 okt 2018, 6:10

Een wisselend beeld per raai.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door sven_engelen » di 02 okt 2018, 8:34

Ik zag die :DVMGP: :DVMGP: :DVM90: zelfs nog na 19:45 (toen ik er reed) afwisselend met :DVMGP: :DVMGP: :DVMGP: waardoor het grotere deel van het verkeer op de linker 2 rijstroken bleef hangen. Enorm storend.
Svenlo

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » di 02 okt 2018, 17:10

Dit zijn oude lampensignaalgevers. De :DVM90: kan een maatregel zijn die alleen op de B-baan is geplaatst. Wanneer een groene pijl defect is, zal hij dan het volgende meest restrictieve beeld tonen in plaats van geen beeld. Immers iedere beeldstand is één lamp. Als het geen halogeenlampen zijn, dan draaien die signaalgevers nog op oude 48V lampen, die vrijwel niet meer geproduceerd worden. Logischerwijs zou je dan signaalgevers moeten vervangen, maar dat staat volgens mij pas op de rol voor de echte verbreding van het wegvak.

Overigens werd op de spitsstrook A27 Houten-Lunetten eind jaren '90 ook rijbaanbreed de beeldstand :DVM90: toegepast, dus zo vreemd is die keuze niet bij geopende spitsstrook.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » di 02 okt 2018, 17:54

Rene schreef: di 02 okt 2018, 17:10Overigens werd op de spitsstrook A27 Houten-Lunetten eind jaren '90 ook rijbaanbreed de beeldstand :DVM90: toegepast, dus zo vreemd is die keuze niet bij geopende spitsstrook.
Nou ja, we zijn inmiddels wel zo'n 20 jaar verder.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door IQ[] » wo 03 okt 2018, 17:12

Er zijn op het traject ook een aantal matrices die in nachtstand staan, die zijn in de video niet te zien door het lage contrast.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » za 06 okt 2018, 10:44

De discussie over de markering en signalering van spitsstroken is verplaatst: viewtopic.php?f=30&t=903&start=1380

Met vriendelijke groet,
Hoofdmoderator Snelwegfreak
Enne gojje mins blieft altied leave.

Alexm
polderweggetje
Berichten: 28
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 9:45

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Alexm » zo 14 okt 2018, 18:46

Het blijft een ergernis dat rijstroken echt zonder na te denken worden afgekruist. Gisteren afrit 10, 11 op de A4 vanuit Rotterdam. Dus was het onmogelijk in de Plaspoelpolder, op de Haagweg Rijswijk/Den Haag en op de A13 Delft te komen. Het laatste :DVMX: had makkelijk een :DVMEAV: kunnen zijn want dat stond 50 meter achter het pechgeval die op de vluchtstrook stond.

Natuurlijk reden de nodige automobilisten door en negeerden de kruisen om van de snelweg af te kunnen. Dan staat zo`n vent van de Berger nog te zwaaien dat ze het niet moeten doen. Nou ja alsof dat helpt. Je moet ook rekening houden dat mensen die daar niet zo vaak komen dan echt niet weten hoe zij moeten omrijden. Voor mij was het ook zo`n 5km via A12 afrit Voorburg.

Ik kan het nog steeds niet echt zo gevaarlijk vinden dat :DVM50: niet voldoende zou zijn. Ook in de stadt/op N-wegen moeten zij toch ook werken en daar valt niks af te kruizen.

Plaats reactie