Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » vr 18 nov 2016, 17:47

the_freak schreef:Met 4g zou kunnen echter wat gebeurt er als de 4g weg valt?
Hetzelfde als wanneer nu de communicatie wegvalt. Daar is niets anders aan.

Draadloze communicatie kan je relatief makkelijk redundant uitvoeren: doet ie het niet via Vodafone, dan pak je het KPN-netwerk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » vr 18 nov 2016, 17:49

Wouter N14 schreef:^^ En wat doe je met buitenlandse voertuigen...
Ik krijg die info in Frankrijk ook op mijn telefoon hoor. Waze is je vriend. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wesso » vr 18 nov 2016, 18:22

In Onzichtbaar Nederland werd ook al een beeld geschetst van voertuigen die via 5G met elkaar verbonden zijn (bijvoorbeeld in een netwerk). Misschien nog toekomstmuziek, maar met Waze-achtige apps kom je al een heel eind.
Laatst gewijzigd door Wesso op vr 18 nov 2016, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » vr 18 nov 2016, 18:23

Coen Tunnel schreef:
captain007 schreef:Ook zullen er misschien nog verouderde systemen zijn zonder glasvezel aansluiting, waarvoor je ook alle bekabeling mag vervangen.
Gekke vraag misschien, maar kan zoiets niet draadloos in plaats van glasvezel te moeten aanleggen?
Wat je ook doet, je hebt altijd de kosten van het verwijderen van de bestaande bekabeling en het weet in oude luister herstellen van de grond.
En de opbrengst van het koper is onvoldoende om dit van te bekostigen.
TOEVOEGING
fleppenstein schreef:In fact, ....
Je mag het ook gewoon in het Nederlands zeggen hoor: "Eigenlijk" :p
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 nov 2016, 18:31

^^ Waarom zou je per se die oude bekabeling weg moeten halen?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » vr 18 nov 2016, 19:00

^^Regelgeving omtrent milieu, vroeger kon dat allemaal, tegenwoordig moet de aannemer alles weghalen wat er aan infrastructuur nog in de grond zit.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Mark » vr 18 nov 2016, 19:39

Draadloze communicatie zou op zich kunnen. Bij het spoor gebruikt men het GSM-R (rail) netwerk voor allerlei datacommunicatie. De digitale borden boven de perrons worden aangestuurd via GSM-R en ook het ERTMS treinbeveiligingssysteem maakt bijvoorbeeld gebruik van dit netwerk.

Nu het 4G netwerk grotendeels is uitgerold in Nederland wordt het 3G netwerk op termijn uitgefaseerd omdat het in principe niet nodig is. Echter zal het 2G netwerk, vooral bekend onder GPRS of EDGE, zal naar verwacht wel blijven. Dit omdat het betrouwbaarder is, energiezuiniger en apparatuur goedkoper dan de hogere generaties. Hoewel de consument 2G amper nog gebruikt in Nederland, is de gedachte dat steeds meer apparatuur via 2G zal gaan communiceren. De bandbreedte is weliswaar klein, maar apparatuur wordt toch aangestuurd met tekstuele commando's dus er hoeft niet voor vele MB's tegelijkertijd verstookt te worden.

Kortom, met netwerken als GSM-R en 2G, zou zoiets voor Rijkswaterstaat voor de aansturing van signaalgevers geen gekke optie zijn.

Ik kan mij herinneren dat ik lang geleden (denk toch zeker 15 jaar terug) over de A28 kwam tussen Rijnsweerd en Amersfoort, dat de signaleringsportalen daar uitgerust waren met zware antennes. Wellicht is er toen al een proef geweest met draadloze communicatie tussen centrale en signaalgevers op locatie?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door duikgek89 » vr 18 nov 2016, 20:56

Attietattie schreef:
Wouter N14 schreef:^^ En wat doe je met buitenlandse voertuigen...
Ik krijg die info in Frankrijk ook op mijn telefoon hoor. Waze is je vriend. :top:
Ik gebruik soms ook Waze. Maar moet dat verplicht worden? En hoe betrouwbaar is het in vergelijking met de signalering die door de verkeerscentrale gecontroleerd wordt? Wil je dan ook snelheidsbeperkingen naar Waze laten sturen voor voertuigen die een filestaart naderen? En wat als je batterij leeg is en je geen kabel bij je hebt? Niet iedereen heeft standaard een kabel bij zich en sommige mensen rijden in meerdere verschillende autos. En mag je nog rijden als je je telefoon kapot hebt laten vallen?

Als optionele applicatie is het zeker een aanvulling maar ik zie het niet als alternatief voor de signalering.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » vr 18 nov 2016, 21:21

^^ Nee natuurlijk niet. Het gaat erom dat 'alle' informatie prima naar alle gebruikers toe kan worden gestuurd. En dat dat dus ook in het buitenland (en zelfs in de eigen taal) kan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » vr 18 nov 2016, 22:16

duikgek89 schreef:En wat als je batterij leeg is en je geen kabel bij je hebt? Niet iedereen heeft standaard een kabel bij zich en sommige mensen rijden in meerdere verschillende autos. En mag je nog rijden als je je telefoon kapot hebt laten vallen?
Ik herinner mij een soortgelijk argument noemen in het topic over de uitfaserende praatpaal.
En dat sneedt ook geen hout :mrgreen:

Maar laten we vooral niet vergeten dat er ook nog een tijd was waarin we met z'n allen prima zonder dat hele systeem konden.

We zouden zelfs zonder het mobieltje kunnen, al zou het dan wel verstandig zijn als de praatpaal wel weer terug in het straatbeeld komt, want ik zie de gemiddelde bestuurder nou niet echt meer naar de dichtstbijzijnde woning struinen om daar de wegenwacht te verwittigen van zijn probleem.

Maar we kunnen zonder de matrixborden, daar ben ik van overtuigd, ook zonder vervanging.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 nov 2016, 23:43

^^ Als we accepteren dat we dan meer filestaartongevallen krijgen kan dat best ja.

Ik denk dat we aan de matrixborden te danken hebben dat we hier in Nederland veel minder filestaartongevallen hebben dan in Duitsland of België.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » za 19 nov 2016, 0:21

Naturist schreef:We zouden zelfs zonder het mobieltje kunnen
Het is niet voor niets dat er kamervragen gesteld worden als Vodafone een dag storing heeft. Hoe moet men een ongeval op de Afsluitdijk melden als er geen GSM-verkeer mogelijk is? Ik noem bewust een ietwat minder stedelijke omgeving. Hoe dan ook, het gebrek aan de mogelijkheid tot GSM-verkeer kan simpelweg levens kosten. Vroeger konden we ook zonder ziekenhuizen, nu zijn we ook van mening dat dat nog wel eens een leven kan kosten.
Naturist schreef:Maar we kunnen zonder de matrixborden, daar ben ik van overtuigd, ook zonder vervanging.
Klopt. Maar mét die dingen hebben we een stuk meer veiligheid en capaciteit. Dus kies maar: zo links en rechts een portaal, of overal een extra rijstrook?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » za 19 nov 2016, 1:01

^^ Da's een koekje: Overal een extra rijstrook, lees mijn onderschrift nog maar 'ns.

En war betreft het aantal levens, -heel naar- maar vroeger accepteerde men de hogere sterftecijfers als een gegeven, maar men heeft het door investeringen verder naar beneden bijgesteld.
Nu kun je ieder slachtoffer proberen te voorkomen met behulp van apparatuur, maar je kunt het risico ook weer in handen van de automobilist leggen, en hem de kosten daarmee ook besparen.
Kwestie van afwegen.
Net als met de deltawerken; In de kansberekening zijn wel degelijk de kosten meegewogen, wil je dat er maar eens in de 20.000 jaar een overstroming is, dan moeten alle dijken en waterwerken gewoon nog 4 meter hoger.
Is daar niet genoeg geld voor dan gaat de dijkhoogte naar een hoogte die maar eens in de 2000 jaar overstroomt.
(Cijfers zijn fictief)
En zo kun je ook een kansberekening loslaten op wat een acceptabel aantal verkeersslachtoffers is bij een bepaald bedrag aan investeringen.
Zo werkt dat toch? Of hangt er nooit een prijskaartje aan een mensenleven?

Zou het ook graag anders zien maar met dit buitengewoon zakelijke Kabinet kan ik niet anders dan constateren dat de prijs van een mensenleven voor de Nederlandse Staat aardig gedaald is.
En in meerdere opzichten, maar dat terzijde.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » za 19 nov 2016, 2:02

Naturist schreef:En zo kun je ook een kansberekening loslaten op wat een acceptabel aantal verkeersslachtoffers is bij een bepaald bedrag aan investeringen.
Ehm... zo gaat dat dag in dag uit. Een simpele rotonde die 3 verkeersdoden uit zal sparen kan uit. Eentje die 1 verkeersdode zal schelen moet je niet aanleggen. Nu chargeer ik, maar die rekensom wordt continu gemaakt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door petervdveen » za 19 nov 2016, 10:54

the_freak schreef: Met 4g zou kunnen echter wat gebeurt er als de 4g weg valt?
Dat gebeurt eigenlijk nooit. En als het wel gebeurt, dan gebruik je toch gewoon de 2e reserve SIM-kaart?
Of een back-up op basis van SMS.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door feitelijk » di 06 dec 2016, 7:24

Zouden de rode leds het wel doen?
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Seat » di 06 dec 2016, 10:49

Ik reed zondagmiddag over A28->Utrecht bij Rijnsweerd, op de boog richting de A27->Breda. Vlak voor de varkensbocht is er het weefvak met het afritje richting de A27->Hilversum. De verkeerssignalering was ingeschakeld, omdat (naar later bleek) er in de bak van Amelisweerd file stond.

Wat viel op? De rijstroken richting A27->Breda hadden *80* en de rechterrijstrook richting A27->Hilversum *70*. Terwijl er richting Hilversum geen file stond, gingen deze borden en flashers waarschijnlijk aan omdat de aangrenzende rijstroken ook een snelheidsbeperking hadden. De daaropvolgende borden toonden *70*, maar omdat dat na de bocht was had dat ook *50* kunnen zijn op het moment dat ik onder de *80* door reed. Pas daarna kwam de *50* in beeld.

Heeft het met de veiligheid in de varkensbocht en de regulier maximumsnelheid (óók 80!) te maken dat er een *80* te zien was? Dat lijkt mij dan een van de weinig *80* die in Nederland te vinden is...!

Het gaat om deze locatie:
SPOILER: TOON

https://www.google.nl/maps/@52.0937555, ... 312!8i6656

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » di 06 dec 2016, 11:15

Seat schreef:Heeft het met de veiligheid in de varkensbocht en de regulier maximumsnelheid (óók 80!) te maken dat er een *80* te zien was? Dat lijkt mij dan een van de weinig *80* die in Nederland te vinden is...!
Kan er wel een paar opnoemen hoor. Sterker nog, op de plekken waar *90* getoond kan worden terwijl de vigerende Vmax 80 is, begint iedereen zenuwachtig te worden omdat dat toch echt niet de bedoeling is. Nou is het een redelijk langdurig proces om dat te wijzigen, maar ga er maar vanuit dat dat met de grootst mogelijke spoed wordt opgepakt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door feitelijk » di 06 dec 2016, 11:42

Attietattie schreef: Kan er wel een paar opnoemen hoor. Sterker nog, op de plekken waar *90* getoond kan worden terwijl de vigerende Vmax 80 is, begint iedereen zenuwachtig te worden omdat dat toch echt niet de bedoeling is. Nou is het een redelijk langdurig proces om dat te wijzigen, maar ga er maar vanuit dat dat met de grootst mogelijke spoed wordt opgepakt.
Ja vast, het stukje tussen alexander en terbregseplein heeft me 2 jaar gekost...
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fleppenstein » di 06 dec 2016, 18:46

Attietattie schreef:
Seat schreef:Heeft het met de veiligheid in de varkensbocht en de regulier maximumsnelheid (óók 80!) te maken dat er een *80* te zien was? Dat lijkt mij dan een van de weinig *80* die in Nederland te vinden is...!
Kan er wel een paar opnoemen hoor. Sterker nog, op de plekken waar *90* getoond kan worden terwijl de vigerende Vmax 80 is, begint iedereen zenuwachtig te worden omdat dat toch echt niet de bedoeling is. Nou is het een redelijk langdurig proces om dat te wijzigen, maar ga er maar vanuit dat dat met de grootst mogelijke spoed wordt opgepakt.
@ Seat;
Inderdaad, de Vmax wordt ook ingegeven in de software van de regelkast van het betreffende portaal. Bij een opdracht tot plaatsen van een maatregel, kijkt het onderstation zelf in zijn instellingen wat de max snelheid is. Wordt er een 90 gevraagd, dan ziet het onderstation dat max een 80 is toegestaan, en zal dan een 80 plaatsen. Dat komt inderdaad op meerdere plekken voor.

Overigens, als men wil kan dat best snel gewijzigd worden. Eens per maand zijn er wel databasewissels per regio, waarmee dit meegenomen kan worden. Zit echter wel een prijskaartje aan (zoals altijd) want men moet echt lokaal deze instellingen laden. Vaak worden dit soort wijzigingen dan op een hoop gegooid en pas uitgevoerd als er meerdere wijzigingen in een regio zijn.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1433
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Steyn_E » di 06 dec 2016, 21:56

Vandaag op de A1 bij tussen het nieuwe aquaduct en knooppunt Diemen gaven de matrixborden kort dit beeld:

:DVMPR: :DVMPL: :DVMBLANK: :DVMBLANK: :DVMBLANK: :DVMBLANK:

Daarna nog even dit

:DVMPR: :DVMEAV: :DVMBLANK: :DVMBLANK: :DVMBLANK: :DVMBLANK:

En daarna gingen ze uit. Nogal wat mensen leken even niet te weten wat ze doen moesten

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Seat » wo 07 dec 2016, 9:09

fleppenstein schreef: Wordt er een 90 gevraagd, dan ziet het onderstation dat max een 80 is toegestaan, en zal dan een 80 plaatsen. Dat komt inderdaad op meerdere plekken voor.
Logische verklaring. Wat alleen opvallend is, is dat er anders een *90* (met flashers) getoond zou zijn. Dat is niet gebruikelijk, omdat meestal de eerste snelheidsaanduiding in een filestaart 70 is, vaak gevolgd door 50. Misschien dus toch een extra stapje, vanwege het gebrek aan doorzicht in de bocht?

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fleppenstein » wo 07 dec 2016, 12:48

^^
Die vind ik zelf ook vrij bijzonder. Normaal is een filestaartbeveiliging alleen een 70-FL en een 50-FL, en wordt niet vooraf gegaan door een extra stap 90. Blijkbaar is dat hier wel het geval. Niet onmogelijk overigens.
Overigens, 90-FL komt (in principe) niet voor, dan is het 90 zonder flashers. Alhoewel 90-FL wel technisch zou kunnen, maar is dan weer een uitzondering.
Steyn_E schreef:Vandaag op de A1 bij tussen het nieuwe aquaduct en knooppunt Diemen gaven de matrixborden kort dit beeld:

:DVMPR: :DVMPL: :DVMBLANK: :DVMBLANK: :DVMBLANK: :DVMBLANK:

Daarna nog even dit

:DVMPR: :DVMEAV: :DVMBLANK: :DVMBLANK: :DVMBLANK: :DVMBLANK:

En daarna gingen ze uit. Nogal wat mensen leken even niet te weten wat ze doen moesten
Ook heel bijzonder deze.
:DVMPR: :DVMPL: op een het zelfde portaal is in principe onmogelijk, :DVMPR: :DVMEAV: naast elkaar overigens ook.
Dit kan alleen als de 1e Signaalgever en de 2e signaalgever op dit portaal onderdeel uitmaken van verschillende fysieke onderstations, zeg maar van 2 aparte onderstations. Dat betekent dat rijstrook 1 en 2 minimaal gescheiden zijn door een ononderbroken witte lijn of een barrier.
Als dit hele portaal 1 onderstation kan (en mag) dit beeld nooit voorkomen, dit is hard in de software geblokkeerd.
Het enige wat ik me voor kan stellen (zeker omdat het maar kort zichtbaar was) is dat iemand bij de regelkast aan het testen is geweest met beelden, in testbedrijf (of in ieder geval iemand met kennis) kunnen bepaalde softwareregels overruled worden en is ieder beeld mogelijk, voor het testen van signaalgevers wordt dit vaker zo gedaan. Maar dan zit er echt iemand met een oranje jas en helm in de kast :yes:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » wo 07 dec 2016, 13:02

^^ Ik was het niet. :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door captain007 » ma 19 dec 2016, 12:34

IQ[] schreef:Mij viel vandaag op dat de signalering op de A2 tussen Grathem en Wessem v.v. is verwijderd. Ik weet niet of deze nog terugkomt.

Tevens lijkt het er op dat er signalering wordt geïnstalleerd bij Weert-Noord in rijrichting Eindhoven (hier begint meestal de file voor Eindhoven al, in de bocht).
Gisteren gepasseerd en het betreft een zogenaamd FMS systeem, dus geen volwaardige MTM. Is alleen in noordelijke richting geïnstalleerd tussen de aansluiting Kelpen-Oler en Weert-Noord zo gauw ik kon zien.

Het stuk zuidelijker begint nu de signalering zo ongeveer vanaf dit portaal. Bij de rest van de portalen verder naar het noorden zijn alle signaalgevers en achtergrondschilden verwijderd. Ook de meeste wegkantstations zijn al verwijderd. De portalen zelf zijn wel blijven staan. Op één na hadden die namelijk al bewegwijzering dus dan is het goedkoper om die gewoon te laten staan.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Seat » wo 21 dec 2016, 9:18

Vanochtend viel mij op dat de vallende groene pijl op de spitsstrook bij de A10-zuid bij afrit RAI voor verwarring zorgt. Bestuurders denken heel vaak dat de rijstrook afvalt, en ze schuiven een rijstrook op naar links. Ik snap dat de situatie niet ideaal is doordat het bord nu boven het matrixbord hangt, en niet op een apart portaal. Tijd om de groene pijltjes om te draaien en desnoods een vorkpijltje te maken op die plek? 8-)

https://www.google.nl/maps/@52.3385762, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » wo 21 dec 2016, 15:18

^^
Ik kom daar vrij vaak bij geopende spitsstrook en heb dat nog nooit zien gebeuren.
Verreweg de meeste weggebruikers zijn ook ter plekke bekend, en weten dat de rijstrook doorloopt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » wo 21 dec 2016, 15:30

Die situatie heb je veel sterker op de A1-re.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Seat Ibiza » wo 21 dec 2016, 15:58

^^
Terwijl je daar de richtingwijzer heel makkelijk een eindje naar rechts zou kunnen opschuiven...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » wo 21 dec 2016, 18:33

Ik zie daar een camera. Ik weet niet goed wat voor invloed het heeft om die op te schuiven. Is in ieder geval niet zomaar gedaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie