Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » zo 14 okt 2018, 20:06

Alsof de automobilist zich aan die Vmax van 50 wél houdt. :wtf:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door verfmeer95 » zo 14 okt 2018, 20:08

Alexm schreef: zo 14 okt 2018, 18:46 Natuurlijk reden de nodige automobilisten door en negeerden de kruisen om van de snelweg af te kunnen. Dan staat zo`n vent van de Berger nog te zwaaien dat ze het niet moeten doen. Nou ja alsof dat helpt. Je moet ook rekening houden dat mensen die daar niet zo vaak komen dan echt niet weten hoe zij moeten omrijden. Voor mij was het ook zo`n 5km via A12 afrit Voorburg.
Natuurlijk weten mensen wel hoe ze moeten omrijden. Dat wordt gewoon tijdens de rijlessen geleerd: Als je je afrit om welke reden dan ook niet kan halen, rij dan door en keer bij de eerstvolgende. Het is meer dat mensen daar geen zin in hebben.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Bert65 » zo 14 okt 2018, 20:18

Mensen zijn niet meer gewend om na te denken. Door allerlei technieken en hulpmiddelen zijn de grijze cellen gewend geraakt om geen inspanning te moeten leveren. Tel daarbij het egoïsme van op, wijzig een “normale” verkeerssituatie en voila...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » zo 14 okt 2018, 21:02

Alexm schreef: zo 14 okt 2018, 18:46 Het blijft een ergernis dat rijstroken echt zonder na te denken worden afgekruist.
Hier was ik al klaar met lezen. :facepalm:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » ma 29 okt 2018, 19:16

Nieuwe ontwikkelingen in de 'zaak' rondom de ontbrekende matrixborden op knooppunt Hattemerbroek. Hoe zat het ook alweer? Zie daarvoor deze post (juni 2018), deze post (juni 2018) en deze post (oktober 2017).

De laatste maanden hoor ik van meerdere weginspecteurs van RWS de berichten dat Rijkswaterstaat daadwerkelijk bezig is met een oplossing, maar dat het nog enige tijd in beslag zou gaan nemen. Wel zouden ze voornemens zijn om tijdelijke maatregelen toe te passen. Wat ik zo hoorde was dat ze MRS'en willen gaan neerzetten in de verbindingsboog A28 Zwolle -> A50 Apeldoorn. Dit zodat ze bij calamiteiten in de boog ook rode kruizen kunnen plaatsen.

Maar tot dat er uberhaupt MRS'en aanwezig zijn in die bocht is er nu weer iets nieuws geëist door de weginspecteurs: bij een incident met gevaarsetting in de verbindingsboog moet de hele boog afgesloten worden. Er zijn te veel bijna-ongelukken gebeurt de afgelopen 2 jaar en de weginspecteurs zouden nu met de vuist op tafel hebben geslagen en deze maatregelen hebben geëist.

Praktijkvoorbeelden van dit nieuwe protocol zijn er nu dus ook al. Afgelopen vrijdag was de eerste keer dat het daardoor goed in de soep liep aan de zuidkant van Zwolle. Rond 15.00u vrijdagmiddag tijdens wat regenval is een automobiliste met haar auto van de weg geraakt in de boog. De linkerrijstrook moest daarvoor afgesloten worden en volgens het nieuwe protocol werd dus de gehele rijbaan afgesloten.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben het ook daadwerkelijk fysiek afgesloten met een bots en kegels:

Afbeelding

Door deze maatregel moest al het verkeer dat normaal gesproken richting A50 Apeldoorn en N50 Kampen rijdt via de A28 naar Amersfoort. Voor verkeer richting Kampen was keren bij Wezep een optie, voor verkeer richting Apeldoorn was bij afrit 't Harde er af en dan de N309 richting Epe volgen het snelste. Uiteraard was afrit Wezep met de VRI's onderaan de afrit niet berekend op deze toestroom van auto's en daardoor liep het ook grandioos vast op de A28. Uiteindelijk stond het verkeer vast vanaf afslag Ommen (Hessenpoort) tot aan Wezep.

Afbeelding

Tegelijkertijd vond er ook nog een kopstaart aanrijding plaats op de andere rijbaan richting Zwolle. Dat leverde dit beeld op:

Afbeelding(p.s. filedetectie lijkt hier niet lekker te lopen? matrixborden zijn geen een keer aangeweest terwijl het er goed vast stond)

Afbeelding

Vanmiddag iets voor vijf uur werd er een pechgeval gemeld. Een auto met een lekke band op de vluchtstrook. Bij aankomst van de berger heeft de berger om veiligheidsmaatregelen gevraagd vanwege het werken binnen 1 meter van de kantlijn. Als gevolg daarvan dus wederom afsluiting van de gehele H-baan.

Afbeelding

Het zorgde er wederom voor dat het bij afslag Wezep weer vol kwam te staan met file op de hoofdrijbaan van de A28 tot gevolg.

Afbeelding

Afgelopen vrijdag duurde de afsluiting iets meer dan een uur, omdat er ook nog een ZOAB-cleaner moest komen om het wegdek te reinigen. Vanmiddag duurde de afsluiting maar 10 minuten. Maar desondanks heeft het grote gevolgen voor het verkeer.

Ik ben benieuwd hoe lang deze situatie nog zal blijven duren. Hogerop bij Rijkswaterstaat moeten ze zich nu toch wel achter hun oren krabben?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » ma 29 okt 2018, 19:43

Dit gaat wel wat te ver vind ik. Kleine incidenten leggen dan meteen het hele regionale verkeer lam. De vraag is ook of al dat keren bij de aansluiting Wezep dan geen groter gevaar oplevert dan die hele boog afsluiten....

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » di 30 okt 2018, 23:58

In het kader van 'better safe than sorry': laten we eens wat extra kegels plaatsen en de matrixborden extra vroeg aanzetten. Weer een gevolg van geen matrixborden in de H-baan van knooppunt Hattemerbroek?

Link

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » wo 31 okt 2018, 0:19

Van een rubbertegelgeneratie zakken we meer en meer af naar een rubbertegelmaatschappij :sadley:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door captain007 » wo 31 okt 2018, 8:16

Het is allemaal inderdaad weer zwaar overtrokken. Maar we leven tegenwoordig in een maatschappij waar we "Koos risicoloos" willen zijn. Ik vraag me ook ondertussen wel af of het niet goedkoper was om meteen een paar halfportalen bij te bestellen en te plaatsen. Nu moet men iedere keer de calamiteitenaannemer inschakelen bij incidenten met ook een leuk kostenplaatje op het einde van de rit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » wo 31 okt 2018, 8:25

Het mag blijkbaar wat kosten, die hele kermis. En gezien de bestuurders die denken dat rijstrook 2 weer open is, is het ook nog steeds niet helemaal duidelijk.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door petervdveen » vr 02 nov 2018, 15:13

Ik zag de statusberichten van de NDW idd voorbijkomen. Bijzonder dat ook de verbinding naar Kampen dicht gaat als er ri Apeldoorn een incident is.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Via » za 03 nov 2018, 9:27

Wouter N14 schreef: wo 31 okt 2018, 0:19 Van een rubbertegelgeneratie zakken we meer en meer af naar een rubbertegelmaatschappij :sadley:
Komt volgens mij meer door de steeds grotere mond en kleinere empathie van de gemiddelde mens. Tel daar een claimcultuur bij op en dan krijg je dit.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Boerenkool » zo 11 nov 2018, 20:49

Ik had.laatst ook iets. Was er oo t begin van de A28 een ongekuk gebeurd.
Ik kwam van de A27 uit t noorden. Op Rijnsweerd paraellbaannlage snelheden. Op uitvoeger naar A28 oostwaarts nog lager. File in de bocht. Meteen borden strook vrijmaken zodat je naar links schuift. Iedereen keurig links. Iedereen rijd door tot t verdrijvingsvlak waar de tweede strook ophoud en de rechterstrook is afgekruist. Verderop zie je t volgende portaal einde alle verboden. Dus iedereen rijdt maar strak langs t verdijvihgsvlak de rechterstrook op onder het laatste kruis.
Ik had, en velen, wel een een WTF moment.
Ik moet hier eigenlijk blijven staan. Maar dat zal de bedoeling niet zijn want ze hadden mijnnhele invoegboog al af kunnen kruisen. Dan was ik wel doorgereden naar de A12.
Hier blijven staan is twintig km file veroorzaken en een ongeluk krijgen, en het zal de bedoeling wel zijn door te rijden aangezien verderop vrij. Maar dit was wel een heel rare fuik.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door GuteFahrt » zo 11 nov 2018, 22:16

^^ Iets meer boerenkool eten en iets minder bier drinken. :idea:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » ma 12 nov 2018, 0:26

GuteFahrt schreef: zo 11 nov 2018, 22:16 Iets meer boerenkool eten en iets minder bier drinken.
:lol: :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door GuteFahrt » di 13 nov 2018, 1:37

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Boerenkool » di 13 nov 2018, 20:07

Ik zal de volgende keer boerenkool gaan eten. Ik hoop dat dat helpt tegen onbedoeld na korte tijd doodlopende wegen.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » wo 14 nov 2018, 23:02

^^ Mogelijk wordt er gedoeld op de wat vreemde woorden en interpunctie's in jouw bericht.

Woorden als ongekuk en paraellbaannlage lijken op ongeluk en parallelbaan en lage snelheden.

Woordblindheid of dyslexie komt in mij op dus ga ik er normaal mee om, maar anderen zien er waarschijnlijk de humor van in.

Mij was het wel redelijk duidelijk wat je vertelde, maar misschien kan automatisch aanvullen een hulp zijn.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Seat » di 27 nov 2018, 11:14

Gisterenavond werden op de A27 van Utrecht-Noord richting Rijnsweerd de 2e generatie matrixborden (inwendige flashers, geen mogelijkheid tot rode rand) vervangen door nieuwe exemplaren. Ben benieuwd of ze door zijn gegaan richting Lunetten en ook de noordelijke richting hebben meegepakt.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door IQ[] » di 27 nov 2018, 19:18

Ik weet niet of dit al bekend is. Ik zag laatst tussen de oprit Dordrecht-Centrum en de Drechttunnel op nieuwe matrixen een combinatie van :
:DVM100RR: :DVM100RR: :DVM100RR: :DVM90: :DVM90:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Mark » di 27 nov 2018, 22:00

^^ Dat is een beeld wat je tegenwoordig vaker tegen komt in de regio Rijnmond. Op de A4 tussen knooppunt Ketelplein en knooppunt Benelux zie je het ook wel eens opduiken. Ik vind het een nogal verwarring scheppend beeld wegens het wisselend gebruik van de rode rand.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » wo 28 nov 2018, 5:53

Wat mij betreft verdwijnt de rode rand helemaal van de signaalgevers. Die dingen zijn zó vreselijk fel dat ze in het donker (zeker in combinatie met regen) nogal verblinden en de bewegwijzering overschijnen. Ik vind het niks.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 nov 2018, 8:24

^^ Heeft dat niet gewoon met lichtsterkte te maken? Ik heb de indruk dat die rode randen op Duitse elektronische borden doorgaans minder fel zijn.

Ik vind een rode rand wel veel duidelijker, dus afschaffen zou ik niet zomaar willen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » wo 28 nov 2018, 9:11

Lichtsterkte speelt zeker een rol, maar ook de ruimte tussen de getallen van de snelheid en de rode rand. Die is eigenlijk te klein om een goed leesbare beeldstand te krijgen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rens15
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:08
Locatie: Rozenburg ZH

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rens15 » do 29 nov 2018, 9:49

Vandaag weer in het nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... op-snelweg.

Wat is dat toch met het negeren van de rode kruizen? Ik vraag me af wat daar nou de oorzaak van is dat dit een sterk blijvend probleem is.

De minister roeptoetert meteen dat dit puur wangedrag is. Dit is uiteraard deels zo want een rood kruis is en blijft rijstrook dicht maar ik heb het gevoel dat de oorzaak van het negeren ingewikkelder ligt. In het artikel zien we een filmpje met een voorbeeld bij knooppunt Gorinchem A27/A15 waar de rijbaan van de A27 richting Utrecht is afgesloten met 2 :DVMX: :DVMX: en het verkeer de A15 op moet. We zien echter een heleboel voertuigen gewoon rechtdoor de A27 oprijden. Huh?! Er is totaal geen afzetting te zien en de reden waarom deze rode kruizen aanstaan. Dit schept onbegrip op bij de gehaaste automobilisten waarvan er veel rondrijden in ons land.

Ik heb een paar weken geleden nog zo'n voorbeeld gezien op de A27 bij de Merwedebrug bij Gorinchem. Er stonden 2 :DVMX: :DVMX: boven de rijbaan richting Breda omdat er op de andere rijbaan een ongeval gebeurd was met een vrachtwagen met gevaarlijke stoffen. Echter de hele tijd bleef het verkeer in filerijden gewoon doorrijden. Ik dacht huh, er staan toch rode kruizen? Als je alle voertuigen dan bekeurd had, hadden we zo een paar miljoen kunnen verdienen! ;)

Het lijkt erop door een gebrek aan goede afzettingen door Rijkswaterstaat en dat de reden niet altijd duidelijk is waarom er een rood kruis gebruikt wordt boven de weg het rode kruis door de gehaaste automobilisten minder serieus wordt genomen. Ze denken dan, het zal wel weer meevallen. Maar als het echt een keer mis is, dan zijn de gevolgen door het mindere begrip voor het rode kruis boven de weg niet te overzien. Dat is het probleem.

Ik hoop dat Rijkswaterstaat daarom de afzettingen gaat verbeteren en gaat investeren in campagne om het gebruik van de rode kruizen duidelijker te maken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » do 29 nov 2018, 10:11

^^ Onzin. Onbegrip is geen reden tot negatie van de rode kruizen. Het is puur ikke ikke-mentaliteit en er schijt aan hebben. Het gebeurt namelijk érg vaak dat mensen dwars door de afzetting rijden of tot aan de afzetting om dan te beweren "ja maar ik moet daarheen". Die hele "ja maar ik moet" is al helemaal fout. Je moet gewoon even omrijden. Deal with it.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Piles » do 29 nov 2018, 10:20

^^ bij incidenten en afsluitingen ben ik het volledig met je eens.
Maar sinds RWS de kruizen ook gebruikt als sturingsmiddel voor doorstroming, daalt de geloofwaardigheid snel. Regelmatig verbindingsbogen met een afgesloten linkerrijstrook gezien, waar het kruis na de boog meteen verdwenen was.
En nee, dat was niet omdat de auto met pech nét weggesleept was...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » do 29 nov 2018, 10:29

Piles schreef: do 29 nov 2018, 10:20Maar sinds RWS de kruizen ook gebruikt als sturingsmiddel voor doorstroming, daalt de geloofwaardigheid snel.
Dat ben ik helemaal met je eens en ik vind zelfs dat men bij incidenten (ogenschijnlijk) te gemakkelijk is met strooien met rode kruisen. Echter: het is niet aan de weggebruiker om te bepalen of dat kruis terecht is of niet. De weggebebruiker dient dat verkeersteken gewoon te respecteren. No matter what. Ik snap dus echt niet dat blijkbaar zoveel mensen daar moeite mee hebben.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » do 29 nov 2018, 11:14

Piles schreef: do 29 nov 2018, 10:20 ^^ bij incidenten en afsluitingen ben ik het volledig met je eens.
Maar sinds RWS de kruizen ook gebruikt als sturingsmiddel voor doorstroming, daalt de geloofwaardigheid snel. Regelmatig verbindingsbogen met een afgesloten linkerrijstrook gezien, waar het kruis na de boog meteen verdwenen was.
En nee, dat was niet omdat de auto met pech nét weggesleept was...
In sommige verbindingsbogen waarbij de linkerrijstrook eindigt in een invoegende taper, zijn deze stroken standaard met een rood kruis afgesloten omwille van veiligheidsredenen en gaan ze alleen bij een groot verkeersaanbod open, waarbij op de andere rijbaan dan de rechterrijstrook wordt afgekruist. O.a. bij :KP: Watergraafsmeer (A1 -> A10-noord) en :KP: Neerbosch (A73 vanuit Venlo -> A73 richting Ewijk).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » do 29 nov 2018, 11:17

^^ Volgens mij is dat onlangs juist weer opgeheven. Zowel op de A9 bij Velsen als A10 bij Watergraafsmeer heb ik dat al een paar keer gezien.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie