Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 26 okt 2005, 9:16

Jeroentjuh16 schreef:Ach, gun die man toch ook zijn roem ;)

Over Koos Spee gesproke, moet je eens kijken op deze site
http://koosspee.tripod.com/
René, kon je het niet laten? :lol:
Erg flauw :neenee: Om die DRIPs en het bord met Vmax=80 kan ik wel lachen, maar dit slaat natuurlijk nergens op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 26 okt 2005, 17:45

Mijn excuses voor als mijn post (en de site) in slecht aarde is gevallen. Wat ik wil aangeven is dat we vrijheid van meningsuiting hebben en sommigen dat ook op dit soort manieren dankbaar gebruik van zullen maken. Natuurlijk ben ik met je eens dat dit (die site) eigenlijk best erg is, maar ik vind het, sorry, ergens ook wel grappig. Mijn excuses voor mijn verwijzing naar René, dit is niet persoonlijk bedoeld. Ik moest alleen aan hem denken vanwege zijn houding tegenover Koos Spee. Natuurlijk geef ik toe dat dit nogal misplaatst is en als het nodig is zal ik mijn post dan ook verwijderen. Mijn excuses.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 26 okt 2005, 18:19

Het ging me niet om jouw post, het ging me om die site: Iemand vindt het grappig om anderen dingen in de mond te leggen waarvan je vrijwel zeker weet dat die persoon het nooit zal bedoelen. Met satire gebeurt dat ook wel (bv. Kopspijkers), maar deze is wel erg flauw.

Ík voel me hoe dan ook niet beledigd :aai:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 26 okt 2005, 20:21

GeenStijl had er vandaag ook een artikeltje over. Schijnbaar mag je Koos Spee een struikrover noemen.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/00 ... l#comments

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » wo 26 okt 2005, 20:28

Maar niet alles kan...

Klik hier voor artikel op nu.nl over schuldig verklaren van ex-TUF TUF club voorzitter...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 26 okt 2005, 20:36

Struikrover lijkt me nou niet het ergste wat je gezegd kan worden. In de beleggingswereld wordt analist Jan-Willem Struiksma ook struikrover genoemd. Dat is in dat geval ook niet iets waar iemand zich al te druk over maakt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 26 okt 2005, 20:57

Is dat vanwege zijn naam, of is 'ie echt zo slecht? :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 26 okt 2005, 21:06

Een beetje van beiden :)

Zijn beleggingsvisie klopt meestal pas achteraf, en hij gebruikt in elke zin de uitdrukking "wat je nu ziet". Maar dat is geen bezwaar, om hem telkens zijn vlotte babbel te laten doen op de meest uiteenlopende plekken. Misschien komt zijn beleggingsvisie wel tot op de matrixborden en DRIP's aan toe (om dit off-topic-stukje weer terug te draaien richting het topic).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Weer eens een proef met rode kruizen van Rijkswaterstaat

Bericht door Tiesje » vr 13 jan 2006, 10:39

Vanaf de ochtendspits van 16 januari wordt het verkeer op de A28 vanuit Zwolle door middel van een ' doseerkruis' gedoseerd tot de A1 toegelaten. Ook zullen er ' opzwaaiers' staan om ervoor te zorgen dat het verkeer op de A1 sneller gaat doorstromen. Om het verkeer te informeren zal Rijkswaterstaat tekstwagens neerzetten. De maatregelen horen bij een proef om de doorstroming op het knooppunt Hoevelaken te verbeteren.

In de avondspits gaat Rijkswaterstaat een soortgelijke proef op het knooppunt Eemnes uitvoeren. Om ervoor te zorgen dat het verkeer op de A27 beter gaat doorstromen zal er in de avondspits een ' doseerkruis' op de A1 richting Hoevelaken worden geplaatst.

De kruizen zorgen voor meer invoegruimte voor het verkeer op dat de rijbaan wil invoegen.

De VerkeersInformatieDienst kreeg de afgelopen dagen diverse vragen over een raadselachtig bord op het knooppunt Hoevelaken. Op het bord staat vermeld dat er vanaf 16 januari een proef wordt gehouden en dat dat met een vraagteken tot korte files gaat leiden.
Bron: DeVerkeersInformatieDienst

Ik denk zelf dat de proef in het begin voor lange files gaat zorgen.. Het verkeer heeft opeens één rijstrook ter beschikking ipv de altijd aanwezige twee stroken. We kennen natuurlijk allemaal nog de gevolgen van de nieuwe wisselstrookproef A1-A6 met 18 km file vanuit Almere :roll: Maar na verloop van tijd verbeterde de doorstroming daar ook dus ik wacht af.. :)

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Hensepens » vr 20 jan 2006, 9:12

Als ik het verhaal goed lees wordt dit ook bij Knooppunt Badhoevedorp gedaan (A4 x A9). Dit is een klaverblad waarbij tijdens de spits en bij een groot verkeersaanbod het verkeer op de parallel rijbaan richting Amstelveen/Ouderkerk aan de Amstel naar de linker rijbaan wordt gestuurd.

Het verkeer komende van A4 Schiphol dat ook naar A9 Amstelveen wil krijgt dan 2 banen om in te voegen. De gebruikelijke invoegstrook (rechterbaan) maar ook rechtstreeks op de voor de andere richting afgekruiste rijbaan.

Normaliter is het juist het verkeer van Schiphol dat voor het invoegen op de A9 moet voorsorteren naar 1 Rijbaan.

Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is opgeschreven.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 20 jan 2006, 14:58

Even over die rode kruizen: Waarom staan die ook aan als men onder de panelen aan het asfalteren is en de weg dus is afgesloten? Is dat zo niet dubbelop?

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Juerd » vr 05 mei 2006, 14:28

Wat kunnen de normale rijstrook-matrixborden eigenlijk allemaal weergeven?

- groene pijl onder
- rood kruis
- pijl linksonder
- pijl rechtsonder
- 90
- 70
- 50

Kunnen alle matrixborden al deze dingen? Zijn er nog meer dingen?

Op de A15 en vast ook wat andere plekken hangen borden met een horizontaal strookje onder het normale display. Wie weet waar dat voor is?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 05 mei 2006, 14:35

Wat jij opgeeft kunnen in principe alle signaalgevers standaard. Ook kunnen signaalgevers andere getallen afgeven, en de nieuwere series ook een rode rand (zoals bij trajectcontroles). Dan moeten er wel 'lampen' bijkomen en allerlei electronica aangepast worden en de software in de verkeerscentrale. Je begrijpt wel, dit kost centjes. Op die extra regel kan een woord komen (ik dacht maximaal 5 letters ?) maar dat heb ik nog nooit functioneel gezien.

Ik weet niet of ik precies goed zit, daar mag René over oordelen ;)

Edit: Op sommige locaties kunnen de signaalgevers wat meer, zo hangt er eentje op de verbindingsboog A20 West -> A13 bij Kleinpolderplein die 30 km kan vertonen, en bij de A9 tussen Uitgeest en Alkmaar geloof ik ook 100 en 80.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 05 mei 2006, 15:46

Juerd schreef:Wat kunnen de normale rijstrook-matrixborden eigenlijk allemaal weergeven?

- groene pijl onder
- rood kruis
- pijl linksonder
- pijl rechtsonder
- 90
- 70
- 50

Kunnen alle matrixborden al deze dingen? Zijn er nog meer dingen?
Wat alle matrixsignaalgevers altijd kunnen tonen:
* rood kruis
* verdrijfpijl links
* verdrijfpijl rechts
* flashers (in combinatie met 70 of 50 bij AID of in combinatie met een verdrijfpijl)
* 90
* 80 of een groene vallende pijl
* 70
* 60 (als die lamp erin zit)
* 50
* 30 (als de lamp erin zit; alleen standaard op signaalgever voor verbindingsboog Spaanse Polder --> Den Haag in KP Kleinpolderplein
* einde alle verboden
* blank (geen beeld, wordt overruled door restrictievere beelden)
* overruling blank (geen beeld, restrictief, dit overrulet AID-beelden)

Verder kunnen veel signaalgevers technisch gezien ook 120, 100, een rode rand of een onderbordtekst tonen, maar dit kan (nog) niet vanuit de verkeerscentrale worden aangestuurd. Een rode rand bij trajectcontroles is iets waarvoor het systeem lokaal in de onderstations is aangepast.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » vr 05 mei 2006, 23:45

Leuk om te weten, dank je wel!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 06 mei 2006, 22:08

en rode rand bij trajectcontroles is iets waarvoor het systeem lokaal in de onderstations is aangepast.
En die rode rand is alleen bij de 80 km aanduiding te zien, niet als het matrixbord een andere (lagere) limiet aangeeft...

Mijn mening: op alle matrixborden standaard een rode rand graag, zoals in Duitland en België...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » zo 07 mei 2006, 0:51

dat 'onderbordje' bij signaalgevers kan toch alleen de tekst MIST geven?Of is dat ook variabel?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 07 mei 2006, 11:14

Geen idee, maar op de A16 heb je wel speciale mist-signaalgevers...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 07 mei 2006, 14:18

Vinny schreef:Mijn mening: op alle matrixborden standaard een rode rand graag, zoals in Duitland en België...
Mee eens! :toppie:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » zo 07 mei 2006, 21:00

nee, want met die rode rand wordt onderscheid gemaakt tussen permanente en tijdelijke situaties. Kritiekpuntje kan dan wel zijn dat je bij permanente situaties überhaupt geen matrixborden hoeft neer te zetten. Trouwens, hoe permanent zijn die 80-km-wegvakken eigenlijk :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 07 mei 2006, 21:08

Wouter N14 schreef:nee, want met die rode rand wordt onderscheid gemaakt tussen permanente en tijdelijke situaties. Kritiekpuntje kan dan wel zijn dat je bij permanente situaties überhaupt geen matrixborden hoeft neer te zetten. Trouwens, hoe permanent zijn die 80-km-wegvakken eigenlijk :roll:
Waar haal je die wijsheid vandaan ?
Het is het BVOM dat eist dat de verkeerssignalering wordt ge-/mis-bruikt voor permanente situaties, maar verkeerssignalering is PER DEFINITIE niet bedoeld voor permanente situaties. Daar hebben we het vaste bord model A1 voor.

En ja, in het kader van het Verdrag van Wenen is een rode rand wel noodzakelijk. Want nu is het voor een niet-Nederlandse Europeaan slechts een adviessnelheid (hij/zij hoeft het RVV1990 niet te kennen), en dat levert weer rechtsongelijkheid op naar Nederlanders. Waardoor de facto nooit op een signaleringsbord kan worden gehandhaafd - in tegenstelling tot in Duitsland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 07 mei 2006, 21:14

Nutteloos onderscheid. Waarom zou je moeten weten dat een bepaalde maximumsnelheid kennelijk gisteren ook al gold? Je moet je er *nu* aan houden... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » zo 07 mei 2006, 21:15

René schreef:Waar haal je die wijsheid vandaan ?
Het is heer Spee die de verkeerssignalering MISbruikt voor permanente situaties, maar verkeerssignalering is PER DEFINITIE niet bedoeld voor permanente situaties. Daar hebben we het vaste bord model A1 voor.

En ja, in het kader van het Verdrag van Wenen is een rode rand wel noodzakelijk. Want nu is het voor een niet-Nederlandse Europeaan slechts een adviessnelheid (hij/zij hoeft het RVV1990 niet te kennen), en dat levert weer rechtsongelijkheid op naar Nederlanders. Waardoor de facto nooit op een signaleringsbord kan worden gehandhaafd - in tegenstelling tot in Duitsland.
Zie mijn kritiekpuntje. Ik ben het er nl ook niet mee eens, ook omdat het gebiedende van de randloze borden minder wordt. Waar ik die wijsheid vandaan heb? Weet ik niet meer, ergens gelezen, of van een rondleiding bij het RWS-testcentrum of zo.
Indirecte vraag: klopt het dan dat NL als enigste land signaalgevers gebruikt om bij files de snelheid te verminderen, en waarbij ze dus soms maar heel kort branden?[/quote]
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 07 mei 2006, 21:59

Wouter N14 schreef:Indirecte vraag: klopt het dan dat NL als enigste land signaalgevers gebruikt om bij files de snelheid te verminderen, en waarbij ze dus soms maar heel kort branden?
Ik ken verder geen ander land met zoveel signaalgevers op veel snelwegen, allowel Regio Antwerpen aardig bezig is.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » zo 07 mei 2006, 23:09

Wouter N14 schreef: Indirecte vraag: klopt het dan dat NL als enigste land signaalgevers gebruikt om bij files de snelheid te verminderen, en waarbij ze dus soms maar heel kort branden?
Nee wordt in Duitsland ook op grote schaal toegepast.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » ma 08 mei 2006, 5:16

Betekenen flashers bij 70/50 altijd dat de AID iets heeft gedetecteerd? Vandaag een rare situatie: 70, toen 50, en toen weer gewoon blanko. 4 uur 's ochtends, lege weg, niks aan de hand...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 08 mei 2006, 9:59

Juerd schreef:Vandaag een rare situatie: 70, toen 50, en toen weer gewoon blanko. 4 uur 's ochtends, lege weg, niks aan de hand...
Dan is er waarschijnlijk een AID blijven hangen. Bijvoorbeeld omdat het te rustig is.
Op beide rijstroken moet het gemiddelde namelijk boven de 55 km/h komen, om de AID te laten doven. Als er nu op de linker rijstrook vrijwel helemaal geen verkeer meer rijdt, dan kan zoiets lang nodeloos blijven werken.
Soms is het ook een 'elektrieke' fout in een lus of in het onderstation.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 08 mei 2006, 10:02

Ah dat zag ik ook eens 's avonds laat op de A20 bij Moordrecht. Weinig verkeer, en ineens een Vmax van 50 via de signalering. Daarna niks aan de hand. Niemand hield zich er ook aan, iedereen reed minstens 50 te hard daar.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 08 mei 2006, 10:07

Juerd schreef:Betekenen flashers bij 70/50 altijd dat de AID iets heeft gedetecteerd?
Meestal wel.

Flashers heb je alleen in de volgende situatie:

:arrow: AID (Automatische Incident Detectie).
Bij optreden van file: daar waar een lagere snelheid wordt opgelegd dan het eerste portaal stroomopwaarts. Dus altijd aan de filestaart, maar als in een file ergens een 70 staat (zonder flashers), dan is de eerstvolgende 50 weer van flashers voorzien.
De centrale zorgt ervoor dat de flashers gedoofd worden op portalen die een zelfde of hogere snelheid aangeven dan het voorafgaande portaal.
Als er geen communicatie is met de centrale, dan heb je bij AID op elk portaal altijd flashers. Komt zelden voor.

:arrow: Bij optreden van file op de "A- of B-rijbaan".
Bij blokkenlijnen zal op de niet door file geblokkeerde rijstroken een snelheid worden getoond die afhankelijk is van de snelheid die boven de rijstroken met file wordt getoond. De standaardwaarde voor dat verschil is 20 km/h, maar soms ook meer. Uiteraard zullen dan ook de flashers boven de niet-file-rijstroken aangaan als er voldaan wordt aan de AID-criteria.

:arrow: Bij een verdrijfpijl.
(Wanneer een verdrijfpijl tijdens bedrijf stukgaat, dan zal een rood kruis met flashers worden getoond. De kans dat je dat in de praktijk tegen zult komen is héél klein).

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » ma 08 mei 2006, 12:51

Bedankt voor de (heerlijk uitgebreide) informatie!!

Plaats reactie