Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door IQ[] » ma 14 nov 2016, 20:00

captain007 ergens in het najaar 2015 schreef:
IQ[] schreef:De bakken met vrachtwageninhaalverbod zijn nu uitgeschakeld kreeg ik de indruk. In de middenberm zijn vaste borden aangebracht met een permanent inhaalsverbod :F3: . Rechts ontbreken ze voorlopig nog. Uiteraard was het effect dat nu twee van de drie rijstroken in bezit waren genomen door vrachtwagens.
Apart. In maart dachten ze er blijkbaar nog anders over gezien deze nota.
Het systeem met de bakken waarin dynamisch het inhaalverbod voor vrachtwagens getoond langs de A2 tussen Kerensheide en Het Vonderen is sinds ongeveer een week weer in bedrijf, de permanente borden zijn weer weggehaald. De borden lijken weer allemaal goed te functioneren, ook zijn er diverse defecte matrixpanelen vervangen door werkende (wellicht door het recyclen van de weggehaalde bakken tussen Grathem en Wessem?).

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door the_freak » do 17 nov 2016, 23:58

Kan iemand mij uitleggen waarom matrix borden nog steeds werken met led licht? Zou het niet beter zijn om de matrix borden te vervangen door beeldschermen? Op een beeldscherm icm een computer kan immers alles wat je maar wenst weergegeven worden!

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » vr 18 nov 2016, 0:30

Dat roep ik al jaren... :|
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Alexm
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 9:45

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Alexm » vr 18 nov 2016, 8:50

Nog afgezien van de kosten is het bijna onmogelijk een beeldscherm te maken die voldoende contrast in alle situaties oplevert.

alex

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » vr 18 nov 2016, 9:01

Dit lukt ook, dus waarom een kleinere versie niet?

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door the_freak » vr 18 nov 2016, 9:12

Alexm schreef:Nog afgezien van de kosten

Ik weet oprecht niet wat een matrixbord kost maar dat zal ook geen goedkoop geintje zijn.
is het bijna onmogelijk een beeldscherm te maken die voldoende contrast in alle situaties oplevert.

alex
ns gebruikt ook al een paar jaar beeldschermen voor het aangegeven van de trein, mooi contrast, goed leesbaar, zeker als je richting oled gaat denken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » vr 18 nov 2016, 10:21

^^ De huidige matrixborden zijn toch van veel grotere afstanden te lezen dan die schermpjes....
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door paolie » vr 18 nov 2016, 10:24

Dat komt omdat ze ook veeeeeel groter zijn....

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » vr 18 nov 2016, 10:26

Dat valt ook wel weer mee hoor. Ik weet niet wat jij thuis aan de muur hebt hangen, maar een matrixbak doet 100x100 ofzo.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door paolie » vr 18 nov 2016, 10:31

Dat valt inderdaad nog mee. Had verwacht dat ze groter zouden zijn (150x150). Thuis heb ik overigens "slechts" 80 cm

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Mandelsoft » vr 18 nov 2016, 10:33

the_freak schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom matrix borden nog steeds werken met led licht? Zou het niet beter zijn om de matrix borden te vervangen door beeldschermen? Op een beeldscherm icm een computer kan immers alles wat je maar wenst weergegeven worden!
Het probleem is naar wat ik heb horen zeggen niet de schermen zelf, maar de aansturing. Dit zijn vrij trage verbindingen die waarschijnlijk duur zijn om te vervangen. De datasnelheid vergeleken met de jaren '80 is niet echt omhoog gegaan...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Seat » vr 18 nov 2016, 11:50

https://www.wegenwiki.nl/Verkeerssignalering

Het MTM-systeem... Het gaat denk ik ook om een combinatie van voldoende lichtsterkte kunnen genereren en ook in hoeverre het nodig is om het systeem ingewikkelder te maken. Bijvoorbeeld omdat zo'n windows-foutmelding op een NS-bord nog wel eens voorkomt maar dan echt geen probleem is (hooguit grappig om te zien) maar met verkeersveiligheid is dat misschien anders?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » vr 18 nov 2016, 11:55

Seat schreef:Het gaat denk ik ook om een combinatie van voldoende lichtsterkte kunnen genereren
Attietattie schreef:Dit lukt ook, dus waarom een kleinere versie niet?

Afbeelding
Seat schreef:ook in hoeverre het nodig is om het systeem ingewikkelder te maken.
Nee, simpeler.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door captain007 » vr 18 nov 2016, 12:01

De uitdaging zit denk ik vooral aan achterkant, dus verkeerscentrale en backend die je dan volledig zal moeten vervangen. En ook alle wegkantstations en matrixborden zullen dan vervangen moeten worden. Ook zullen er misschien nog verouderde systemen zijn zonder glasvezel aansluiting, waarvoor je ook alle bekabeling mag vervangen. Het is gewoon de wet van de remmende voorsprong. Ja het kan, maar het kost heel veel geld om het te veranderen. En de kosten zitten dan met name in het gedeelte waar je het als weggebruiker niet ziet. En probleem is ook dat als je overstapt, alles over moet of je moet meerdere systemen naast elkaar draaien met dus ook dubbele kosten.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » vr 18 nov 2016, 12:12

Dat snap ik ook wel. Maar je zal ooit een keer om moeten naar iets nieuws. Dan kan je nu maar beter alvast gaan nadenken over hoe je het over 5 jaar gaat aanpakken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door RSK » vr 18 nov 2016, 12:17

^^ Zo moeilijk zal het toch ook niet zijn om het MTM-signaal om te zetten in bijvoorbeeld HDMI. Met een handige jongen en een raspberry pi ben je er gek gezegd al. En het biedt meer flexibiliteit.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door captain007 » vr 18 nov 2016, 12:36

Attietattie schreef:Dat snap ik ook wel. Maar je zal ooit een keer om moeten naar iets nieuws. Dan kan je nu maar beter alvast gaan nadenken over hoe je het over 5 jaar gaat aanpakken.
Denk even een paar miljard reserveren om alles om te bouwen. Ruim 14.000 signaalgevers vervangen, paar duizend wegkantstations, verkeerscentrales ombouwen en infra vervangen kost een flinke mep geld. De vraag is of de politiek hiertoe bereid is om dit te betalen.
RSK schreef:^^ Zo moeilijk zal het toch ook niet zijn om het MTM-signaal om te zetten in bijvoorbeeld HDMI. Met een handige jongen en een raspberry pi ben je er gek gezegd al. En het biedt meer flexibiliteit.
We hebben het hier natuurlijk wel over apparatuur die aan andere eisen moet voldoen dan je huis tuin keukenapparatuur thuis. Daar zit ook gelijk een groot verschil prijs in en ook oplossingsmogelijkheden. Je denkt nog steeds vooral aan de kant bij het wegkantstation, maar je moet ook de hele keten erachter aanpassen en daar zit de complexiteit.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Naturist » vr 18 nov 2016, 13:10

^^ Plus het feit dat dit Kabinet al is begonnen met het uitfaden van het huidige systeem omdat het via de navigatie straks beter en makkelijker kan.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Seat » vr 18 nov 2016, 13:54

^^ Dus over 5 jaar misschien toewerken naar een systeem waarbij iedereen op z'n navigatie (meestal de smartphone of anders een (verplicht) alternatief, al dan niet gekoppeld aan een kilometerheffingsysteem) real time informatie doorgestuurd krijgt naar het dashboard? :top:

De meeste verkeersappjes melden nu al stilstaande voertuigen op de vluchtstrook en filestaarten behoorlijk nauwkeurig, en geven omleidingsroutes aan die meer zoden aan de dijk zetten dan goedbedoelde (berm)DRIPs.

Het werkt natuurlijk wel alleen als iederéén die techniek heeft en de wet verandert. Want een filestaart of afkruising doorgeven op een smartphone is toch wat anders dan rijstrooksignalering.

Voorbeeld uit een bijna vier jaar oud artikel:
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... t-pensioen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » vr 18 nov 2016, 14:57

^^ En wat doe je met buitenlandse voertuigen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 nov 2016, 15:04

captain007 schreef:Ook zullen er misschien nog verouderde systemen zijn zonder glasvezel aansluiting, waarvoor je ook alle bekabeling mag vervangen.
Gekke vraag misschien, maar kan zoiets niet draadloos in plaats van glasvezel te moeten aanleggen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » vr 18 nov 2016, 15:13

Seat schreef:Het werkt natuurlijk wel alleen als iederéén die techniek heeft
Dit is een probleem waarom in-car systemen niet zo snel gaan als men wenst. De gemiddelde leeftijd van een auto is 10 jaar en er rijden nog heel veel auto's rond met techniek uit de vorige eeuw. Een eenduidige standaard vinden is lastig, voordat een bepaalde standaard in een groot deel van het wagenpark is ingevoerd, is het al weer verouderd. Dat is een continue evolutie die door het wagenpark golft. Wat nu misschien een geniale oplossing lijkt, kan over 10 of 15 jaar - als een groot deel van de auto's het hebben - wellicht enorm achterhaald zijn.

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door the_freak » vr 18 nov 2016, 15:14

Coen Tunnel schreef:
captain007 schreef:Ook zullen er misschien nog verouderde systemen zijn zonder glasvezel aansluiting, waarvoor je ook alle bekabeling mag vervangen.
Gekke vraag misschien, maar kan zoiets niet draadloos in plaats van glasvezel te moeten aanleggen?
Met 4g zou kunnen echter wat gebeurt er als de 4g weg valt?

IK zie de krantenkoppen al:

rijstrook uren lang afgesloten door verbindingsproblemen.
Rijstrook ongeval kon niet worden afgekruist door problemen 4g

Op het moment dat de verbinding weg valt blijf hij dan het laatst doorgeven commando doorgeven(bijvoorbeeld rood kruis) of gaat hij dan op zwart met alle gevolgen van dien?

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fleppenstein » vr 18 nov 2016, 15:23

Toch gaat het grote deel van het ontwikkelbudget van RWS momenteel naar de In-Car systemen.
RWS zet al zijn pijlen hierop in, en ik zie daarom een systeem met LCD panelen boven de weg er niet meer van komen.
In fact, RWS wil liever al de matrixborden weg hebben en dus vervangen worden door informatie naar het voertuig sturen.
In de toekomst gaan de matrixborden vervallen en worden we in de auto geinformeerd met bv een pop-up scherm.
Maar de gedachtes gaan nu al verder, van informeren in de auto, naar in de verdere toekomst gewoon ingrijpen in de auto.
Wat... Jij niet 70 rijden, Wij jouw auto matigen naar 70... :yes:
Kan je zelf gewoon met je mobieltje spelen, de auto doet zelf het werk wel. :woop:

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Seat » vr 18 nov 2016, 15:28

Dan wordt het eerder onderdeel van directe centrale en onderlinge communicatie van zelfrijdende auto's. Ook al zet VW daar nu bijvoorbeeld vol op in, dat gaat echt nog tientallen jaren duren....

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door duikgek89 » vr 18 nov 2016, 16:55

Seat schreef:^^ Dus over 5 jaar misschien toewerken naar een systeem waarbij iedereen op z'n navigatie (meestal de smartphone of anders een (verplicht) alternatief, al dan niet gekoppeld aan een kilometerheffingsysteem) real time informatie doorgestuurd krijgt naar het dashboard? :top

Fantastisch idee. Ga je mensen die niet in Nederland woonachtig zijn dan ook verplichten om de juiste apps, of kastjes te installeren?

Daarnaast staat de huidige signalering buiten, waar ook het verkeer zich afspeelt en waar je naar moet kijken. Meer schermpjes in de auto lijken me een zeer slecht idee. Zeker als men die dan ook nog midden op de ruit gaat plakken zoals men nu ook met de navigatie doet...

Bart217
verkeersader
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Bart217 » vr 18 nov 2016, 17:01

the_freak schreef: Op het moment dat de verbinding weg valt blijf hij dan het laatst doorgeven commando doorgeven(bijvoorbeeld rood kruis) of gaat hij dan op zwart met alle gevolgen van dien?
Als bij ons (gemeente Rotterdam) de verbinding weg valt van een parkeerverwijslocatie, wordt voor 10 minuten het laatst getoonde beeld vastgehouden en daarna dooft de boel. Dit is echter allemaal zelf te schrijven in de software van het bord zelf, dus ik neem aan ook in die van de matrixborden.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 nov 2016, 17:25

the_freak schreef:Met 4g zou kunnen echter wat gebeurt er als de 4g weg valt?

IK zie de krantenkoppen al:

rijstrook uren lang afgesloten door verbindingsproblemen.
Rijstrook ongeval kon niet worden afgekruist door problemen 4g

Op het moment dat de verbinding weg valt blijf hij dan het laatst doorgeven commando doorgeven(bijvoorbeeld rood kruis) of gaat hij dan op zwart met alle gevolgen van dien?
Ik snap je argumentatie, en natuurlijk kan de 4G wegvallen, maar het is niet alsof kabels betekenen dat er geen storing kan plaatsvinden. Het lijkt me geen argument om daarvoor een duur nieuw glasvezelnetwerk aan te leggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76527
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » vr 18 nov 2016, 17:38

Volgens mij werkt dit min of meer hetzelfde als de praatpalen, je kan het niet zoals een particuliere telefoon op 4G aansluiten, maar er moet een bepaalde bandbreedte commercieel ingekocht worden. Dat zijn vaak hoge bedragen. Of dat duurder is dan bekabelen weet ik niet.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door captain007 » vr 18 nov 2016, 17:46

Bart217 schreef:
the_freak schreef: Op het moment dat de verbinding weg valt blijf hij dan het laatst doorgeven commando doorgeven(bijvoorbeeld rood kruis) of gaat hij dan op zwart met alle gevolgen van dien?
Als bij ons (gemeente Rotterdam) de verbinding weg valt van een parkeerverwijslocatie, wordt voor 10 minuten het laatst getoonde beeld vastgehouden en daarna dooft de boel. Dit is echter allemaal zelf te schrijven in de software van het bord zelf, dus ik neem aan ook in die van de matrixborden.
Alleen is een parkeerverwijssysteem minder kritisch als het niet werkt dan signalering. Dan kun je namelijk potentieel gevaarlijke situaties krijgen. Vanwege dat soort veiligheidsaspecten zijn er meer garanties nodig en dat kost dus ook meer geld.

Ik denk dat voorlopig het huidige systeem nog wel een poos in bedrijf blijft tot er eventueel opvolgers in de vorm van al dan niet in-car systemen komen. Daarvoor zal toch eerst iets van een Europese standaard moeten komen, want het heeft geen zin als ieder land wat aanrommelt. Ik denk dat het huidige systeem nog wel even in de lucht blijft. Daarnaast zijn veel systemen de laatste jaren al vervangen ivm wegverbredingen of renovaties. Ook wordt het systeem nog steeds op enkele plaatsen uitgebreid, zoals recent op de A6 bij Almere waar weer enkele kilometers MTM bij is gekomen.

Plaats reactie