Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 mei 2006, 22:07

Signalering in Chili:

Afbeelding

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 09 mei 2006, 22:27

(Wanneer een verdrijfpijl tijdens bedrijf stukgaat, dan zal een rood kruis met flashers worden getoond. De kans dat je dat in de praktijk tegen zult komen is héél klein).
Dat wist ik niet/ Ik dacht dat ze dan een portaal eerder gebruiken om een verdrijvongspijl te kunnen laten tonen. En dat het portaal waarvan het kruis kaduuk is een rood kruis kreeg. Ook bedankt voor deze info. :D
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 09 mei 2006, 22:30

Let wel: dat gebeurt alleen maar als de verdrijfpijl tijdens de duur van de afzetting defect raakt.

Wanneer de verdrijfpijl defect is voordat een maatregel wordt geplaatst, dan kan die maatregel niet worden geplaatst, en dan wordt de maatregel inderdaad met een portaal verlengd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 09 mei 2006, 22:35

René, een heel tidje terug zag ik vlak na de Botlektunnel een signaalgever met 1 continu brandende flasher (1 van de 4 dus). Storing in het systeem?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 09 mei 2006, 22:41

Ja. Maar dat zien de systeembeheerders automatisch. Kwestie van tijd dat zoiets via regulier onderhoud wordt opgelost. Is niet kritiek.
In tegenstelling tot een van de drie rode kruislampen die op de A16 een korte tijd continu heeft gebrand...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 09 mei 2006, 23:00

wat ik ook een vreemde ervaring vond: terwijl ik door de Drechttunnel reed gingen opeens de rode kruizen aan, boven beide rijstroken :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » di 09 mei 2006, 23:11

Wouter N14 schreef:wat ik ook een vreemde ervaring vond: terwijl ik door de Drechttunnel reed gingen opeens de rode kruizen aan, boven beide rijstroken :roll:
Dat gebeurt vaker. De eerste keer vond ik het best eng. Het lijkt dat als ze onderhoud gaan plegen, alle signaalgevers tegelijkertijd aangaan, dus ook die waar nog weggebruikers zijn.

Overigens wordt er ontzettend vaak een tunnelbuis van de Drechttunnel afgesloten. Weet iemand wat ze dan steeds doen? Is zo'n tunnel zo extreem onderhoudsgevoelig?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 09 mei 2006, 23:53

Een kruismaatregel wordt normaal gesproken "opgebouwd", waarbij het plaatsen van kruizen plaatsvindt met ongeveer de snelheid van het verkeer. Alleen als het verkeer erg langzaam rijdt, kan het normaliter voorkomen dat de rode kruizen je van achteren "inhalen".

Ja, tunnels zijn zeer onderhoudsgevoelig. Tunnels kosten in exploitatie per kilometer jaarlijks ongeveer het 30-voudige van een kilometer weg met hetzelfde dwarsprofiel op maaiveld.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 10 mei 2006, 0:31

René schreef:Een kruismaatregel wordt normaal gesproken "opgebouwd", waarbij het plaatsen van kruizen plaatsvindt met ongeveer de snelheid van het verkeer. Alleen als het verkeer erg langzaam rijdt, kan het normaliter voorkomen dat de rode kruizen je van achteren "inhalen".
Hm, dan vraag ik me toch af wat er bij de Drechttunnel mis is, want ik rij daar normaliter iets sneller dan is toegestaan, en heb dit twee keer meegemaakt.

Ik vind al dit soort weetjes trouwens echt geweldig. Weten hoe die dingen werken vergroot mijn rijplezier :)
René schreef:Ja, tunnels zijn zeer onderhoudsgevoelig. Tunnels kosten in exploitatie per kilometer jaarlijks ongeveer het 30-voudige van een kilometer weg met hetzelfde dwarsprofiel op maaiveld.
Dat is... onvoorstelbaar :) Weet je toevallig ook hoe het zich verhoudt tot bruggen? Sommige daarvan hebben immers bewegende delen, en ik vermoed de onderhoudskosten daarvan ook niet mis zullen zijn.

Zelf heb ik bij de open dag van RWS een bezoekje gebracht aan de Van Brienenoordbrug(gen), en de oude brug werkt nog intensief met (en ruikt ook naar) smeerolie.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 10 mei 2006, 7:27

Iets wat ook vreemd was, we reden eens op de A16 in dichte mist. Mistsignalering? Geen sprake van :evil:

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 10 mei 2006, 10:35

Mark schreef:Iets wat ook vreemd was, we reden eens op de A16 in dichte mist. Mistsignalering? Geen sprake van :evil:
Heb jij signalering nodig om te weten dat het mistig is? Volgens mij valt mist haast niet automatisch te detecteren op een betaalbare manier (qua onderhoud).

Ik hoorde eens een of andere politicus suggereren dat bij mist alle matrixborden een lagere snelheid zouden moeten aangeven. Dat vind ik toch zo'n onzin! Steek liever dat geld in een reclamecampagne die de automobilist wat gezond verstand bijbrengt, want matrixborden heb je lang niet overal, en ook waar ze niet zijn moet je bij mist voorzichtig zijn. En als je dan toch geld moet uitgeven aan technische mistmaatregelen, dan voel ik meer voor het systeem met pijlen op het wegdek.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 mei 2006, 11:02

Dat is idd een geweldig systeem. In Frankrijk, Wallonië, op de A 17 tussen Kortrijk en Doornik/Tournai en op de A 59 tussen Made en knp. Zonzeel is/was dit systeem ook van toepassing:

MIST?
Ziet u 3 driehoekjes: 80
2 driehoekjes: 60
1 driehoekje: 40
km/u.

Dit stond op mottoborden. (Overigens op de A 17 herinner ik me dat het met onderbroken vluchtstrook strepen ging).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 10 mei 2006, 11:15

Vinny schreef:(Overigens op de A 17 herinner ik me dat het met onderbroken vluchtstrook strepen ging).
Dat is in Frankrijk ook. Dat is LELIJK, en voor als je het nog niet gewend bent: verwarrend. Ik dacht eerst dat het een vrachtwagenstrook was, zoals de A16 kent, maar vrachtwagens reden er niet en de strook was wel erg lang :)

Combineren kan natuurlijk ook: tekens op de vluchtstrook, of tussen de rijstroken in, dat zou moeten schelen in onderhoudskosten. Maar liever niet die onderbrekingen in de vluchtstrookstreep (maar weer wél bij spitsstroken, maar om heel andere redenen.)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 10 mei 2006, 11:20

Mark schreef:Iets wat ook vreemd was, we reden eens op de A16 in dichte mist. Mistsignalering? Geen sprake van :evil:
Hmm, ik reed er ook een keer met mist en toen werkten ze wel.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 10 mei 2006, 11:41

Juerd schreef:Volgens mij valt mist haast niet automatisch te detecteren op een betaalbare manier (qua onderhoud).
Dat laatste is niet zo. Veel Duitse LBA-installaties beschikken standaard over een voorziening waarmee mist wordt bepaald. Zo nodig zet het systeem dan ook "NEBEL" op de borden.
Het principe zit in een lampje en een detector, die een korte afstand van elkaar verwijderd zijn. Zonder mist worden geen lichtstralen gebroken, met mist door de druppeltjes wel. Dus is de gemeten lichtintensiteit van de lamp bij mist lager.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 10 mei 2006, 11:43

Juist omdat ik vermoedde dat het optisch zou zijn, zou ik denken aan hoge onderhoudskosten. Immers, het moet schoongehouden worden. Snelwegen zijn vies.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 10 mei 2006, 11:47

Als je dat zou laten doen in dezelfde beurt dat door het ingehuurde bedrijf de lenzen van alle camera's langs de wegen worden schoongehouden, kan dat nog wel meevallen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 mei 2006, 12:23

Dat is in Frankrijk ook
In Frankrijk hebben sowieso alle wegen onderbroken kantmarkering en dus ook de vluchtstroken. Daar wen je gauw genoeg aan. Het driehoekjessysteem vond ik het allerbeste. Echter dit sterft uit omdat het "zogenaamd" gevaarlijk is voor motorrijders. Die kunnen uitglijden over het termoplast...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 10 mei 2006, 12:32

Dat uitglijden is ook opgelost als je het tussen de rijstroken indoet, of de symbolen smaller maakt zodat je er gemakkelijk veilig langskunt. Scheelt ook weer in slijtage, als er minder autobanden overheengaan :)

Mark
Forumbeheerder

Dubbele signaalgever A12

Bericht door Mark » za 17 jun 2006, 13:38

Ik kan mij niks naders herrineren dat op de A12 voor de tankstations (ik heb het over beide richtingen) tussen Utrecht en Woerden bij 1 portaal voor de 4de rijstrook een dubbele signaalgever hangt. Dit is zo op een portaal ri. Utrecht en ri. Den Haag. Waarom?

Afbeelding

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 17 jun 2006, 13:48

Is dat ding niet voor de vluchtstrook bestemd eigenlijk?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 17 jun 2006, 16:31

Voor zover mij bekend was dit bedoeld om een bepaalde combinatie van verdrijfpijlen te kunnen tonen.
De reden waarom, weet ik echter niet.

goreme
dorpsstraat

Bericht door goreme » za 17 jun 2006, 18:56

misschien per ongeluk 1 extra gemonteerd en geen zin meer om eraf te halen :lol:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 18 jun 2006, 15:32

IQ[] schreef:Is dat ding niet voor de vluchtstrook bestemd eigenlijk?
Daar lijkt het wel op. Alleen is die dan iets te ver naar links bevestigd.
De autogordel: een band voor het leven.

dionysus1975
woonerf

Bericht door dionysus1975 » ma 19 jun 2006, 23:08

Frits schreef:
IQ[] schreef:Is dat ding niet voor de vluchtstrook bestemd eigenlijk?
Daar lijkt het wel op. Alleen is die dan iets te ver naar links bevestigd.
Hij is sowieso niet voor de vluchtstrook, dan had de a12 er verder wel zo uitgezien zoals dat ook is met de a28 tussen Amersfoort en Nijkerk. Ik heb trouwens die laatste signaalgever wel eens zien branden, toen was het tankstation afgesloten

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 20 jun 2006, 19:33

Dan zal hij daar voor zijn misschien? Wie weet kan hij wel een rode verdrijfpijl tonen.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 20 jun 2006, 19:37

Ik zat zelf ook aan zoiets te denken.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 20 jun 2006, 20:02

een rode verdrijfpijl? Ik hoop toch een witte, anders wordt het wel heel bijzonder ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

brun
woonerf

Matrixborden A10: 120

Bericht door brun » di 15 aug 2006, 13:57

Gisteravond, vanuit de trein, zag ik dat alle matrixborden boven de wegwerkzaamheden op de A10-Zuid stonden ingeschakeld. Ze doorliepen blijkbaar een testcyclus. Alle mogelijke waarschuwingen en snelheden kwamen voorbij, waaronder de aanduiding '120'. Die vond ik wat merkwaardig; waarom zo'n extra aanduiding als je in NL toch nooit een hogere maximumsnelheid kent?

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 15 aug 2006, 14:10

Ik dacht dat die signaalgevers geen driecijferige snelheden konden laten zien. :?