Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » di 10 dec 2019, 21:57

Durashift schreef:
ma 09 dec 2019, 23:07
Een overzichtelijke situatie (vrij zicht) door een pechgeval en een afkruising.. en verderop op de volgende raai een 'einde verbod' in zicht.. maar wél op de afrit waar de toeleidende strook dus net afgekruisd is... had mij wel doen besluiten de afrit te nemen.. :wijsvinger:
Een afgekruiste rijstrook mag je wel kruisen om een afrit te bereiken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Dion
woonerf

Bericht door Dion » wo 11 dec 2019, 0:14

Wouter N14 schreef:
di 10 dec 2019, 21:57
Durashift schreef:
ma 09 dec 2019, 23:07
Een overzichtelijke situatie (vrij zicht) door een pechgeval en een afkruising.. en verderop op de volgende raai een 'einde verbod' in zicht.. maar wél op de afrit waar de toeleidende strook dus net afgekruisd is... had mij wel doen besluiten de afrit te nemen.. :wijsvinger:
Oh, waar staat dat?
Denk ik anders over namelijk.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 11 dec 2019, 4:15

Dion schreef:
wo 11 dec 2019, 0:14
Wouter N14 schreef:
Oh, waar staat dat? Denk ik anders over namelijk.
Ik vroeg me dat n.a.v. deze draad ook af, en vond met DuckDuckGo meteen een topic van eerder dit jaar waar jij je afwijkende visie hierover al uitgebreid uiteen hebt gezet, en je ook gedetailleerde uitleg hebt gekregen over de gebruikelijke interpretatie. Heeft het zin om die discussie opnieuw te voeren?

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » vr 13 dec 2019, 16:46

:DVM70F: :DVM70F: :DVM70F: :DVM50F: op het portaal, de 50 boven de invoegstrook die eindigt... en stroomafwaarts verder geen file meer. Op basis van de open data heeft deze beeldstand er minstens 5-8 minuten zo op gestaan zonder dat er file stond. Kapotte detectielus?

Zie video: https://twitter.com/Stefanuzz/status/12 ... 9235742721

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 13 dec 2019, 16:53

^^ Storing. Heb ik elders in het land al vaker gezien.

Dion
woonerf

Bericht door Dion » za 14 dec 2019, 13:19

Juerd schreef:
wo 11 dec 2019, 4:15
Dion schreef:
wo 11 dec 2019, 0:14
Wouter N14 schreef:
Oh, waar staat dat? Denk ik anders over namelijk.
Ik vroeg me dat n.a.v. deze draad ook af, en vond met DuckDuckGo meteen een topic van eerder dit jaar waar jij je afwijkende visie hierover al uitgebreid uiteen hebt gezet, en je ook gedetailleerde uitleg hebt gekregen over de gebruikelijke interpretatie. Heeft het zin om die discussie opnieuw te voeren?
Ik ben het zeker met je eens dat het geen zin heeft om die discussie opnieuw te voeren.
Totdat er jurisprudentie over verschijnt blijft het voor verschillende interpretaties vatbaar.
Ik vraag me alleen af of het dan verstandig is om een bepaalde interpretatie als vaststaand feit neer te zetten.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » za 14 dec 2019, 15:16

Feitelijk mag dit... er staat tenminste niets over in het RVV. Als je hiervoor een bekeuring krijgt kan je het makkelijk bij de rechter aanvechten en nog je gelijk krijgen ook.
Link
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 14 dec 2019, 16:57

sven_engelen schreef:
za 14 dec 2019, 15:16
Feitelijk mag dit...
Waarom hij wel??
sven_engelen schreef:
er staat tenminste niets over in het RVV.
Daar kan je over discussiëren. En dat hebben we hier al duizend keer gedaan.
sven_engelen schreef:
Als je hiervoor een bekeuring krijgt kan je het makkelijk bij de rechter aanvechten en nog je gelijk krijgen ook.
Ik zou hier geen geld op inzetten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 14 dec 2019, 19:39

sven_engelen schreef:
Feitelijk mag dit... er staat tenminste niets over in het RVV. Als je hiervoor een bekeuring krijgt kan je het makkelijk bij de rechter aanvechten en nog je gelijk krijgen ook.
Ik zou niet weten waarom. Er is voldoende ruimte en tijd om voor de :DVMX: in te voegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 jan 2020, 19:00

De verkeerssignalering gaat niet gebruikt worden om permanent de maximumsnelheid aan te geven:

Mogelijkheden om reguliere snelheidslimieten op matrixborden aan te geven
Naar aanleiding van de motie heb ik een inventarisatie laten uitvoeren naar de mogelijkheden van de bestaande matrixborden. Ongeveer 15% van de matrixborden is geschikt om alle maximumsnelheden te tonen. Overigens staan matrixborden op circa een derde van het hoofdwegennet.

Een grote groep matrixborden (36%) kan niet meer dan 90 km/h weergeven. De inventarisatie toont uiteindelijk aan dat er een beperkt aantal trajecten is waar de geldende maximumsnelheid zowel overdag als ’s avonds kan worden weergegeven op de huidige matrixborden. Door het gebruiken van matrixborden voor het weergeven van reguliere snelheidslimieten zouden grote inconsistenties ontstaan in de manier waarop snelheden worden weergegeven. Dit komt de duidelijkheid voor weggebruikers niet ten goede.

Hoewel ik het beoogde doel van de motie ondersteun, moet ik concluderen dat de inzet van de matrixborden beperkte mogelijkheid biedt voor het bevorderen van de duidelijkheid voor de weggebruiker. In mijn overweging neem ik ook mee dat de uitvoering van de motie kan zorgen voor een verlies van de attentiewaarde van matrixborden bij de weggebruiker door het permanent tonen van informatie, in plaats van bijzondere situaties. Dit kan een negatief effect hebben op de verkeersveiligheid.

Huidige mogelijkheden
Ik zie tegelijkertijd andere manieren om de weggebruiker actief te informeren over de geldende snelheid. Zo stelt Rijkswaterstaat informatie over actuele maximumsnelheden, spitsstroken en matrixborden digitaal beschikbaar vanuit het programma Talking Traffic. Sinds september 2019 wordt deze informatie weergegeven in de app van Flitsmeister met circa 1,6 miljoen gebruikers. Actuele en betrouwbare informatie over de bijzondere maximumsnelheden is op deze wijze beschikbaar op het gehele rijkswegennet, ook waar geen matrixborden aanwezig zijn.

Toekomstige ontwikkelingen
Het vervangen van oude type matrixborden en wegkantstations, die de matrixborden aansturen, gebeurt in de komende jaren. Deze nieuwere types kunnen de geldende snelheid wel doorgeven. Dit proces zal echter niet eerder dan 2027 gereed zijn. De effecten hiervan op de begrijpelijkheid voor weggebruikers en de verkeersveiligheid zullen te zijner tijd nader moeten worden onderzocht.

>> https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... trixborden

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 13 jan 2020, 19:08

Gelukkig dat het effect op de verkeersveiligheid een van de redenen is om deze motie niet uit te voeren. :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » ma 13 jan 2020, 19:42

^^ Tsja het was al zowat te voorspellen dat dat idiote plan niet door zou gaan. Nu hebben matrixborden heel veel attentiewaarde. Dat moeten we zo houden.
Svenlo

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » zo 02 feb 2020, 23:02

Weer een aflevering van de soap rondom de matrixborden op knooppunt Hattemerbroek. Een ongeval op de verbindingsboog A28 Zwolle -> A50 Apeldoorn. Linkerrijstrook afgesloten conform de geldende afspraken die gemaakt zijn. Alleen kon de VC de tijdelijke matrixborden thv het viaduct van de Hanzelijn niet bedienen. Storing o.i.d. Zodoende dus wel een rood kruis op de 'vaste' raai, maar niet op de tijdelijke. Gevolg: na de tijdelijke matrixborden gingen er weer vele automobilisten gebruik maken van de linkerrijstrook terwijl die even verderop door de politie (met blauw aan) geblokkeerd werd. Totdat de WIS van RWS er was ging de een na de andere op volle snelheid de bocht in via rijstrook 1.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat tijdelijke portaal zou overigens allang vervangen moeten zijn met (een) vaste raai(en); althans... eind 2018 gaf RWS aan:
De Stentor https://www.destentor.nl/zwolle/matrixborden-moeten-beruchte-bocht-hattemerbroek-veiliger-maken~ab7f7985/ schreef:Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat worden ze later vervangen door een permanente installatie. Door het vergunningentraject en het aanbrengen van de nodige technische voorzieningen kan dat nog een half jaar tot een jaar duren.
Ondertussen is er - afgezien van wat bomenkap waardoor het doorzicht in de bocht beter is geworden - nog geen enkele voorbereiding te zien voor plaatsing van de matrixborden en weet nog geen enkele weginspecteur die ik spreek iets over de daadwerkelijke plaatsing. En we zijn dus inmiddels al bijna 2,5 jaar verder.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 feb 2020, 23:11

^^ Ah, ik reed daar toevallig ook toen het net was gebeurd. Het rode kruis was al wel aan, maar inderdaad op het tijdelijke portaal bij het viaduct daarna niet. Ik zag inderdaad ook veel mensen links rijden, ik ben zelf rechts gebleven want ik heb daar wel vaker een auto links in het gras zien staan. Bij regen is dat toch een verraderlijk punt en wil er wel eens iemand in een slip raken. En dat bleek dus het geval te zijn. Toen ik er langs kwam waren de hulpdiensten nog niet aanwezig, ik was er waarschijnlijk een paar minuten eerder dan dat deze beelden gemaakt zijn.

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » di 04 feb 2020, 16:25

In die bocht geldt toch een snelheidsbeperking? Zeker, als die tijdelijke borden niet kunnen worden bediend zou er een wagen met blauw moeten staan ter hoogte van de tijdelijke signalering als men baan 1 wil afsluiten om verwarring te voorkomen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 feb 2020, 16:44

playertwo schreef:
di 04 feb 2020, 16:25
In die bocht geldt toch een snelheidsbeperking?
Vmax 100, maar dat is gelijk aan de hoofdrijbaan. Dus geen verdere beperking. Wel borden met Vadvies 70, maar die staan pas voor de plek waar de bocht naar links buigt (een jaar geleden was het nog Vadvies 80): https://www.google.nl/maps/@52.4885028, ... 312!8i6656

Bij droog weer kan 100 hier prima, bij nat weer voelt 100 een stuk minder prettig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 feb 2020, 16:45

Er vliegen wel erg vaak mensen uit de bocht op het knooppunt. Je vraagt je af of de mensen die met amper profiel rijden in zo'n bocht door de mand vallen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 feb 2020, 18:13

Ook op nieuwe banden vind ik het bij regen geen heel prettige bocht, dan ga ik er toch beduidend langzamer doorheen dan bij droog weer.

Bij dat laatste incident was er volgens Stefan (op Twitter) niks mis met het profiel van de banden.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » di 04 feb 2020, 22:14

Auto is voor de bocht naar links al in de slip.. en de bocht naar rechts is nou niet zó scherp, toch?
Die auto die op de vluchtstrook staat.. is dat een betrokkene of een getuige?

(kan zijn dat de 206 bestuurder op enige manier 'geschrokken' is van dat voertuig.. en daardoor gas los en een stuurbeweging gemaakt. :?: . dan zijn PSA achterasjes uit dat tijdperk vrij bewegelijk in de verkeerde richting bij een dergelijke lastwissel.. helaas..)
)

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » di 04 feb 2020, 22:15

Is dit een Hattemmerbroek-probleem of komt dit ook voor op knooppunten als Ewijk en Oudenrijn die ook zo'n bochten hebben? Want het valt me op dat het juist op Hattemmerbroek zo vaak raak is...
Svenlo

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 04 feb 2020, 22:16

De Varkensbocht in knooppunt Rijnsweerd (van A28 Amersfoort naar A27 Breda) heeft hetzelfde probleem.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 04 feb 2020, 22:22

Idem met bocht van A2 naar A10 binnenring op KP Amstel en van de A5 zuid naar de A9 west bij KP Raasdorp. Staan ook beide bekend om de regelmatige slippartijen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 feb 2020, 22:30

sven_engelen schreef:
di 04 feb 2020, 22:15
Is dit een Hattemmerbroek-probleem of komt dit ook voor op knooppunten als Ewijk en Oudenrijn die ook zo'n bochten hebben? Want het valt me op dat het juist op Hattemmerbroek zo vaak raak is...
Geen idee. De boogstraal is volgens mij redelijk vergelijkbaar.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » di 04 feb 2020, 22:51

boe! schreef:
di 04 feb 2020, 22:16
De Varkensbocht in knooppunt Rijnsweerd (van A28 Amersfoort naar A27 Breda) heeft hetzelfde probleem.
.. daar speelt op rijstrook 2 de spoorvorming mee.. daar kan je nog eerder door gelanceerd worden dan te hoge snelheid...lijkt mij.
Maar, overdag is het daar grotendeels toch een hoge intensiteit.. dat de snelheid er voor de bocht al uit is..

Bij Hattemerbroek speelt misschien mee dat de ingangssnelheid wat hoger is.. doordat de voertuigen van de brug af komen?
(en aangezien veel automobilisten zonder cruise control nog niet de tegenwoordigheid van geest hebben om gas bij te geven.. brug op.. zullen ze dat ook wel niet hebben om wat gas terug te nemen, brug af en een kombocht naderend... ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 feb 2020, 23:00

Durashift schreef:
di 04 feb 2020, 22:51
Bij Hattemerbroek speelt misschien mee dat de ingangssnelheid wat hoger is.. doordat de voertuigen van de brug af komen?
Nee, die brug zorgt eigenlijk niet voor een hogere snelheid. De weg is daar breed, er wordt aardig doorgereden (110-120 is ook niet vreemd), maar komende bij die bocht zie ik vrijwel nooit iemand boven de Vmax van 100 - ik zit vaak zelf al op de linkerstrook omdat ik meestal wat harder ga, zeker bij droog wegdek. Dus ja, je komt er rond de 100 aanrijden, wat daar ook de Vmax is, en toch belanden er dan mensen links in de berm bij regen. Ik heb het meermaals gezien. Terwijl je bij droog weer prima met 100 door die bocht kunt; gevoelsmatig is een gelijksoortige bocht zoals de Varkensbocht wel een stuk krapper, maar dat kan misschien door de weginrichting en het verticale alignement komen? En bovendien is het daar sowieso meestal drukker.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 04 feb 2020, 23:05

Als je merkt dat je te snel nadert en je besluit hard te remmen om de vaart eruit te krijgen, dan kun je op nat wegdek mooi in een spin terecht komen.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » di 04 feb 2020, 23:36

boe! schreef:
di 04 feb 2020, 22:16
Als je het over de duvel hebt... :D

4e keer deze week :schrikreactie:
In de Varkensbocht van knooppunt Rijnsweerd is vanavond opnieuw een ongeluk gebeurd. Het gaat om het vierde ongeluk in een week tijd.

Het ging mis rond 21.45 uur toen een bestuurster door nog onbekende oorzaak van de weg raakte op de inmiddels beruchte verbindingsweg tussen de A28 en A27. De auto raakte de vangrail.
(..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2019013/

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 05 feb 2020, 8:22

En alle ongelukken vonden plaats bij nat wegdek. Blijkbaar denken mensen bij gladheid alleen aan sneeuw en ijs, maar een nat wegdek is ook glad (lees: minder stroef) en van de belijning moet je in een natte situatie al helemaal afblijven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 feb 2020, 11:01

Gisteren waren ze trouwens bezig met dat tijdelijke portaal bij knooppunt Hattemerbroek. Ze hadden hem van de weg afgedraaid en er stonden monteurs bij. Dus hopelijk werkt het snel weer. :top:

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 19 feb 2020, 13:29

Bij De Stentor zijn ze de laatste weken druk geweest om Rijkswaterstaat vragen te laten beantwoorden over de matrixborden in de H-baan van knooppunt Hattemerbroek. Gisteren hebben ze eindelijk antwoorden gekregen, een deel van de antwoorden overigens. Nog niet alle vragen konden beantwoord worden.

Maar waar het op neer komt is dat de permanente matrixborden vóór de zomer geplaatst gaan worden. Dit zal plaatsvinden in het kader van het project 'vernieuwing DVM traverse Zwolle' (DVM = Dynamische Verkeers Maatregelen). Er worden meerdere matrixborden vervangen rond Zwolle (ik vermoed de matrixborden tussen afrit Zwolle-Zuid en afrit Ommen, daar hangen nog wat oudere matrixborden). Mogelijk zouden er ook nog camera's vervangen of bijgeplaatst worden. Het totale potje voor dat project is 17 miljoen euro en de opdracht zou al uitgegeven zijn richting de aannemer dus alles zou langzamerhand in werking worden gezet.

Hoeveel raaien (/ portalen) er gaan komen in de H-baan wisten ze nog niet bij De Stentor, dat gaan ze nog even navragen.

Kosten voor de huur van het tijdelijke portaal per dag: € 1500! Sinds december 2018 is er dus meer dan € 800.000 aan huur betaald voor dat tijdelijke portaal. Hoeveel permanente portalen kun je daarvoor aanschaffen? :lol:

Het artikel verschijnt waarschijnlijk ergens volgende week in De Stentor. T.z.t. zal ik hier wel een linkje delen.