Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door fleppenstein » do 29 jul 2021, 14:18

Snelwegfreak schreef: do 29 jul 2021, 8:17 Waarbij ik mij al afvroeg:
Snelwegfreak schreef: wo 28 jul 2021, 15:05 ^^ Is dat niet alleen bij de niet-LED signaalgevers?
keokiracer schreef: do 29 jul 2021, 8:15 Als een :DVMPR: tijdens een maatregel kapot gaat krijg je een :DVMXF: , dat is volgens mij de enige huidige "toepassing".
Een :DVMXF: is technisch mogelijk, zowel bij de lampen-onderstations als ook in de nieuwe LED signaalgevers. In ieder geval vanuit het wegkantstation aan te sturen. In de oude zitten de lampen er, maar zijn er maar beperkt aantal beeldstanden mogelijk.
In de nieuwe WKS is het aantal beeldstanden geen probleem meer. Mogelijk is er wel een beperking in de centrale, die het handmatig aansturen van de :DVMXF: uitsluit

Het antwoord van Attietattie ga ik niet meer helemaal quoten. Daar zitten we niet op te wachten.
Ik wil er alleen op antwoorden;
De flashers in de matrixborden zijn toch echt ooit erin gekomen als attentiewaarde, dus gebruik die dan ook als zodanig. De rode rand om de snelheden en het rode kruis zijn alleen maar rood, omdat dit analoog is aan de borden, en de al eerdere ontwikkelde pijl-kruis signalering, die er al eerder was dan de matrixborden.
Verder zie ik mij zelf als een middelmatige rijder. Ook ik maak wel eens foutjes. En het gros is zeker niet stom. Die mening over mij laat ik aan Attietattie. Maar ik heb mezelf de afgelopen 25 jaar nog niet kunnen betrappen op rijden onder een rood kruis. Ik hekel inderdaad de personen die dat wel doen, bewust of onbewust, en daar mag best een hoge boete tegenoverstaan. Zelf heb ook ook eenmaal de boete mogen ontvangen voor het in de hand houden van een telefoon, dat doe ik dus niet meer. Van een hoge boete gaat best een verbeterende werking uit.
Vinny schreef: do 29 jul 2021, 13:52 Fleppenstein werkt volgens mij in een verkeerscentrale. Ik denk dat hij doelt op de vreemde capriolen die je weggebruikers ziet maken vanaf het tv-scherm. Attietattie werkt op de weg zelf.

Interessant dat je dat verschil ook ziet in hun bijdrages :dyn_hyp:
Nee, ik werk niet in een verkeerscentrale, ook ik zit regelmatig op de weg en werk ook binnen een afzetting. Als ik daar dan af en toe de capriolen zie, heb ik blijkbaar een andere mening over de andere weggebruikers, die niet per definitie het predikaat "dom" is. (eerder levensmoe, maar moet je daar dan mij in meenemen ??)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Jackbauer1350 » za 11 sep 2021, 12:01

Rein schreef: wo 28 jul 2021, 22:28 ^^ Nee, ik bedoelde de spitsstrook op de A4 vanaf KP De Nieuw Meer langs Sloten naar KP Badhoevedorp.

Doordat de weg daar in een bocht loopt en de signaalgevers ver uit elkaar staan, kan je als je abusievelijk op de (gesloten) spitsstrook gaat rijden het (eerste) rode kruis pas na een paar honderd meter zien. En omdat die spitsstrook bijna altijd als zodanig in gebruik is, gaan veel weggebruikers veelal automatisch erop rijden en zien ze pas honderden meters verder het rode kruis.
Toevallig zag ik het afgelopen week gebeuren. De bestuurder herstelde de misser ook niet op het moment dat het kruis wel zichtbaar werd, gewoon rode kruis negeren.
Link

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Durashift » za 11 sep 2021, 14:32

^^^ Ja, is ook een listige, herken het nu van een paar jaar geleden dat ik daar weleens regelmatig reed.
Zonnetje speelt misschien mee?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » zo 12 sep 2021, 3:16

Ach... mistverlichting ook aan. Dat is er eentje met heel andere prioriteiten. :geeuw:

Maar als zovelen hier de fout in gaan, moet de wegbeheerder maar eens een onderzoekje laten instellen, dacht ik zo.

Ik doe ook even een 8 jaar oude duit in het zakje.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » ma 13 sep 2021, 18:04

Ze zouden daar hetzelfde moeten doen als op de A50 net na knooppunt Beekbergen richting Arnhem: plaats daar een extra portaaltje met een matrixbord er aan, zie Streetview.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » vr 22 okt 2021, 16:15

Ik vraag mij toch af hoe dit dan weer kan.

:DVM50: :DVM50: :DVM50:
:DVMX: :DVMX: :DVMX:

Maar geen :DVMPR:?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Jackbauer1350 » zo 24 okt 2021, 9:59

Rijbaan volledig versperd geweest zeer waarschijnlijk. Heeft een verdrijfpijl ook geen zin.
Ik heb het een keer meegemaakt op de A10 dat boven alle rijstroken een kruis verscheen. Was ook vanwege een ongeval verderop waarbij de rijbaan volledig versperd was.
Weet dan alleen niet of achter mij ergens een portaal of portalen met verdrijfpijl(en) aan stonden, wellicht in een latere fase, om verkeer van de A10 af te dirigeren.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door boe! » zo 24 okt 2021, 12:24

Jackbauer1350 schreef: zo 24 okt 2021, 9:59 Rijbaan volledig versperd geweest zeer waarschijnlijk.
Klopt. Er moest een trauma-heli landen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Chris » zo 24 okt 2021, 12:44

Het kan best zijn dat ze gekozen hebben voor een verkeerstop in plaats van proberen alles van de snelweg af te leiden. Zeker als het idee is dat het niet zo lang gaat duren kan je beter even wachten dan Deventer in een gridlock zetten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » wo 08 dec 2021, 23:38

Artikelen 68-72 RVV: rood licht is stopgebod. Echter artikel 73 onder b: GEEN stopgebod. Een rood kruis is dus géén stopgebod zoals een rood verkeerslicht dat wel is.
Sterker nog: op grond van RVV artikel 43, 2e lid is stoppen op autosnelwegen verboden. Aangezien het verkeersteken niet specifiek ingaat tegen de regel, blijft de regel van kracht dat je niet mag stoppen. In geval van een vluchtstrook mag je daar op grond van het RVV dan dus ook gebruik van maken. In het geval zonder vluchtstrook is het vrijwel onmogelijk om rijden onder de rode kruizen te handhaven.

Als men verkeer wil stoppen, dan kan dat met rode verkeerslichten (vandaar dat deze ook bij tunnels staan), door de politie het verkeer aanwijzingen te geven dat het moet stoppen, of door gebruik makend van voertuigen met blauw-blauw de weg simpelweg vierkant dicht te zetten. Uitsluitend rijbaanbreed rode kruizen zal in de praktijk het verkeer wel doen stoppen, maar de handhaafbaarheid is zeer zwak als weggebruikers toch zouden besluiten om door te rijden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Seat Ibiza » do 09 dec 2021, 11:58

Rene schreef: wo 08 dec 2021, 23:38 Uitsluitend rijbaanbreed rode kruizen zal in de praktijk het verkeer wel doen stoppen, maar de handhaafbaarheid is zeer zwak als weggebruikers toch zouden besluiten om door te rijden.
Ik heb dit jaren geleden een keer zelf meegemaakt: eerst van 3 naar 2 stroken, vervolgens naar 1. Daarna volgde 3x :DVMX:
Gevolg: niemand wist wat te doen (ik ook niet) en alles reed vervolgens over 3 rijstroken weer verder tot het ongeval. Of we er toen langs konden over één van de rijstroken of via vluchtstrook weet ik niet meer. Maar ik vermoed dat niemand zal stoppen bij een rood kruis boven alle rijstroken en dat als je dat wel zou doen dat men je links en rechts voorbij zou rijden...

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Piles » do 09 dec 2021, 14:01

Seat Ibiza schreef: do 09 dec 2021, 11:58 Maar ik vermoed dat niemand zal stoppen bij een rood kruis boven alle rijstroken en dat als je dat wel zou doen dat men je links en rechts voorbij zou rijden...
https://www.dumpert.nl/item/100013849_344d7ac0 ;)

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door JB81 » do 09 dec 2021, 14:09

Op de ring Antwerpen kreeg ik een keer een verdrijfpijl naar een rijstrook die van mij werd gescheiden door een betonnen barrier. Toen ben ik toch ook maar door het daaropvolgende kruis heen gereden :rofl2:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » do 09 dec 2021, 16:09

JB81 schreef: do 09 dec 2021, 14:09 Op de ring Antwerpen kreeg ik een keer een verdrijfpijl naar een rijstrook die van mij werd gescheiden door een betonnen barrier.
Ha! Zoiets doms zou in Nederland nooit kunnen gebeuren!!


:geenlach:
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Alexm
polderweggetje
Berichten: 28
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 9:45

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Alexm » di 11 jan 2022, 19:10

Piles schreef: do 09 dec 2021, 14:01
Seat Ibiza schreef: do 09 dec 2021, 11:58 Maar ik vermoed dat niemand zal stoppen bij een rood kruis boven alle rijstroken en dat als je dat wel zou doen dat men je links en rechts voorbij zou rijden...
https://www.dumpert.nl/item/100013849_344d7ac0 ;)
Ja he - lachen achter het toetsenbord. Ik had dit op de A12 - opeens voor mij voor rijstroken de kruisen op rood. Dus langzamer rijden maar iedereen gaat met 100 gewoon langs. Voor het volgende kruis op de vluchtstrook gestopt en de politie gebeld :“Ja de weg is dicht“. „Wat moet ik doen ik kan niet op de weg blijven staan het is te gevaarlijk“. „ Ik hang nu op meneer.“.

Ze moeten niet echt „compliance“ verwachten.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Durashift » wo 01 jun 2022, 23:28

De matrixborden op (deel van) knooppunt Hoevelaken zijn nu wel érg verkrijt / wit uitgeslagen. Ochtendzonnetje erop en het is niet meer afleesbaar.. nu is dat voor de snelheid misschien nog niet zó erg.. maar de knipperstand van de vier rode punten op de hoeken van het bord zijn dan ook niet waarneembaar.

Speelt vooral op die boven de parbaan, komend vanaf Barneveld richting het knooppunt.

Ik kan mij voorstellen dat vervangen hiervan niet heel erg kosteneffectief is omdat dit knooppunt tóch op de nominatie staat om opgeknapt te worden.

Toch zal het mooi zijn als er nog ergens een partij gebruikte matrixborden liggen die de komende jaren kunnen overbruggen op deze raai's, vind ik.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mavas » do 02 jun 2022, 9:21

Niet alleen bij Hoevelaken zijn ze helemaal wit uitgeslagen. Dat heb ik op meerdere locaties in het land gezien.
Lijkt me goed voor de verkeersveiligheid als hier onderhoud aan uitgevoerd wordt. Maar dat zal wel iets met budgetten te maken hebben...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Palance » do 02 jun 2022, 9:53

Deze bij Moordrecht zijn ook al jaren zo.
https://goo.gl/maps/GVShKtjLW5dLbkju5
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Snelwegfreak » do 02 jun 2022, 10:02

De sterk verbleekte signaalgevers die (richting Alkmaar) voor de Wijkertunnel hingen zijn onlangs ook vervangen door nieuwe LED-exemplaren. Het kán dus wel.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door captain007 » do 02 jun 2022, 10:23

Je ziet wel op plekken waar grote projecten gepland zijn en die nu allemaal al jaren stilliggen door het s-spook, dat daar niks gebeurd aan onderhoud. Dus bewegwijzering, signalering, asfalt. Het is allemaal op en versleten, maar men gaat daar niet groots aan sleutelen. Alleen zal het op den duur toch moeten, omdat de rek er dan na een tijd wel echt uit is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » do 02 jun 2022, 11:14

Zelfs ten tijde van de grote projecten wordt niet altijd alles vervangen. Soms moet er ergens een portaal worden vervangen en wordt de oude meuk er gewoon weer aan gehangen. Daar ken ik meerdere voorbeelden van. Zo zonde...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door GuteFahrt » zo 03 jul 2022, 3:11

Afgelopen avond laat op de A1 Oldenzaal -> Deventer, na :AS: Rijssen:

3x :DVM70F: (2x)

3x :DVM50F: (2x)

daarna enkel nog zwart te zien (oftewel niks loos).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

NSDaniel
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 21:50
Locatie: Utrecht

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door NSDaniel » wo 27 jul 2022, 20:58

fleppenstein schreef: do 29 jul 2021, 14:18
Snelwegfreak schreef: do 29 jul 2021, 8:17 Waarbij ik mij al afvroeg:
Snelwegfreak schreef: wo 28 jul 2021, 15:05 ^^ Is dat niet alleen bij de niet-LED signaalgevers?
keokiracer schreef: do 29 jul 2021, 8:15 Als een :DVMPR: tijdens een maatregel kapot gaat krijg je een :DVMXF: , dat is volgens mij de enige huidige "toepassing".
Een :DVMXF: is technisch mogelijk, zowel bij de lampen-onderstations als ook in de nieuwe LED signaalgevers. In ieder geval vanuit het wegkantstation aan te sturen. In de oude zitten de lampen er, maar zijn er maar beperkt aantal beeldstanden mogelijk.
In de nieuwe WKS is het aantal beeldstanden geen probleem meer. Mogelijk is er wel een beperking in de centrale, die het handmatig aansturen van de :DVMXF: uitsluit
Is het tonen van een :DVMXF: iets wat nu dan door (bijvoorbeeld) RWS wordt onderzocht om de attentiewaarde bij (o.a.) incidenten te vergroten? Dan valt het tonen van :DVMX: bij spitsstroken ook beter op z'n plek..

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Jackbauer1350 » za 30 jul 2022, 12:33

Flashers worden gebruikt als extra attentiewaarde voor een veranderende beeldstand ten opzichte van het portaal ervoor. Dus bijv een verandering van 70 naar 50. Heeft het daarop volgende portaal ook 50 op de matrixborden dan hebben deze geen flashers.
Als je nu de kruizen standaard ook van flashers gaat voorzien valt die attentiewaarde ook weer in het niet.

En kom op, als mensen een knalrood kruis, dat dus al een andere kleur heeft dan de andere beeldstanden, al niet zien dan zien zij de flashers ook niet. Denk toch wel dat het meer is van schijt aan de wereld ik zie een lege strook dus die gebruik ik even om nog een straatje auto's voorbij te rijden en er dan tussen proppen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » za 30 jul 2022, 12:40

^^ 8% van alle mannen is kleurenblind he. En feit is dat het oog naar beweging toe trekt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door mhkamp » za 30 jul 2022, 12:42

^^ Rood, geel of een blauw kruis... een kruis is een kruis lijkt me?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Attietattie » za 30 jul 2022, 12:53

^^ Dat is dan weer het andere uiterste. Een kruis op de signalering dient gewoon rood te zijn. Als het een andere kleur heeft, is het geen kruis in de zin van een afgekruiste rijstrook.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Seat Ibiza » za 30 jul 2022, 13:30

^^
Wat mhkamp probeert te zeggen: ook als je kleurenblind bent is een (rood) kruis een kruis. De betekenis daarvan is gewoon voor iedereen duidelijk.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Demassel » zo 31 jul 2022, 7:58

Het kruis heeft ook licht oranje tint erdoor zitten om hem voor kleurenblinden ook goed te laten zien.
Dus hij zou nooit grijs kunnen zijn voor hen.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Stefanuzz » do 22 sep 2022, 15:41

Voor mijn website MXbord.nl wil ik de komende tijd wat wegbeheerders aanschrijven om ze te motiveren beeldstanden van matrixborden bij o.a. tunnels / aquaducten etc. via de NDW te ontsluiten.

Een reactie van Provincie Gelderland n.a.v. mijn verzoek om de matrixborden bij de N302 bij Harderwijk te ontsluiten bij de NDW:
Het signaleringssysteem op de N302 is ca 15 jaar geleden in het kader van de reconstructie N302 Harderwijk en de bouw van aquaduct opgenomen binnen dit project. In die tijd stond verkeers- en incidentmanagement op het onderliggende wegennet nog in de kinderschoenen en was er geen directe connectie tussen de regionale verkeerscentrale. Het systeem is de afgelopen jaren via een beheer/onderhoud contract door Heijmans beheerd met daarin hun eigen alarmeringssysteem qua beeldstanden en inzet van scenario's. Volgend jaar loopt dit contract af en zal het beheer worden overgedragen aan de provincie Gelderland. Vanaf dat moment zullen wij ook mogelijkheden krijgen om het huidige systeem geschikt te maken voor o.a. levering van data aan verkeerscentrale en NDW.
Leuk inkijkje!

Welke locaties bevatten ook nog matrixborden die nog niet online te vinden zijn?

Ik zat zelf te denken aan:

- N201 Aalsmeer
- S116 Amsterdam (IJtunnel)
- Burgemeester Stramanweg Amsterdam (tunnel onder ArenA)
- Piet Heijntunnel Amsterdam
- Rotterdamsebaan Den Haag
- Hubertustunnel Den Haag (N440)
- Koningstunnel Den Haag
- N62 Westerscheldetunnel
- N62 Sluiskiltunnel
- N307 Westfrisiaweg Hoorn
- Maastunnel Rotterdam
- Stadsbaantunnel Utrecht
Laatst gewijzigd door Stefanuzz op do 22 sep 2022, 15:59, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie