Stoppen voor rood of niet?

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Rene » zo 05 apr 2009, 0:48

Hajo schreef:Dat is geen onzin: je hebt het, deels, bij het verkeerde eind en als ex-agent heb ik gewoon gelijk.
Kijk naar jezelf, zou ik zeggen.
Waar staat IN HET RVV dat een verkeerslicht rechts van de rijbaan MOET staan ?
Hajo schreef:Verder geldt een verkeerslicht inderdaad voor alle verkeer, maar alleen voor het verkeer in de richting waarvoor het verkeerslicht is bedoeld. :!:
Het is noch aan de weggebruiker noch aan de agent om te beoordelen waarvoor de wetgever het verkeerslicht heeft bedoeld. Als er een stopstreep op de rechtsaffer ligt, kun je net zo goed een betoog ophouden dat de wegbeheerder en daarmee de wetgever wel degelijk heeft bedoeld dat het verkeerslicht voor die richting bedoeld is.
Hajo schreef:Een "volle lens" heeft nog een, vrij onbekende, betekenis.
Niks onbekend. Het is ook de reden waarom in behoorlijk wat situaties geen rechtdoorpijl wordt gebruikt.
Hajo schreef:Je kunt in de geschetste situatie zoals de foto laat zien dus rustig rechtsaf slaan, zelfs al staan de verkeerslichten op rood. Die gelden alleen voor de rechtdoorgaande richting. Zeker weten.
Nee dus. Je rijdt nog altijd door rood - door het ontbreken van een armatuur rechts van de rechtsaffer is de situatie op basis van de eerder aangehaalde Regeling Verkeerslichten echter niet handhaafbaar en zal een rechter de overtreding niet vernietigen, maar de boete wel naar nihil bijstellen. Maar dat betekent nog niet dat je in deze situatie door mag rijden. Want het RVV (art.68) is duidelijk: rood licht is stoppen. Daar is geen woord Chinees bij.
Hajo schreef:Probeer het maar.
Nee, dank je. Ik ga wat dit betreft geen overtreding uitlokken - zelfs niet als ik weet dat het me uiteindelijk niets kost.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Attietattie » zo 05 apr 2009, 1:28

Mwah eerlijk gezegd doe ik dat meestal wel. En bewust ook. In de hoop een prent te krijgen. Uiteraard alleen als ik zeker weet dat ik in mijn recht sta. Leuk proefprocesje!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Vinny » zo 05 apr 2009, 10:14

Verder geldt een verkeerslicht inderdaad voor alle verkeer, maar alleen voor het verkeer in de richting waarvoor het verkeerslicht is bedoeld
Voor alle richtingen die, gebruik makend van de rijbaan waarvoor het verkeerslicht is opgesteld, legaal te bereiken zijn; bedoel je waarschijnlijk. De devil is in the details, de vrije rechtsaffer is al afgebogen voor het verkeerslicht, derhalve dient daar m.i. dus nog een verkeerslicht ter rechterzijde te staan. De discussie is: wanneer deze er niet staat, mag je dan aannemen dat het verkeerslicht in rechtdoorgaande richting niet voor jouw bedoeld is? Interessant om te kijken wat de wetgeving/richtlijnenfabriek daarover te zeggen heeft. Een x aantal meters?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Palance » zo 05 apr 2009, 10:31

Dat is hier mijn idee ook: De weg splitst zich af, en dan pas zie je VRI, zodat die VRI niet meer voor jouw weghelft geldt. Lijkt me overigens inderdaad een leuk proefprocesje.

Bij de opritten naar de A29 in Barendrecht is een vergelijkbare situatie. Ik heb helas geen betere foto dan de hieronder staande. Alleen hangen daar de VRI's (met volle lenzen), boven de betreffende rijstroken. Rechtsaf (richting A29) is hier ook VRI-vrij, allen zijn daar dan haaientanden ipv. een stopstreep (niet op de foto zichtbaar).

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Attietattie » zo 05 apr 2009, 13:25

Hebben we hier geen agenten die even een stukje achter mij aan willen tuffen als ik daar het licht negeer? :puh2:

Dan mogen ze trouwens nog een stuk met me meerijden want ik heb nog wel wat plekken waar ik graag een bon krijg omdat ik denk dat ik er onderuit kan komen...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Hajo » di 07 apr 2009, 10:12

Nu ja, ik weet zeker dat ik in het geschetste geval gewoon rechtsaf mag slaan. Ik zou eerst wel voor de stopstreep stoppen en pas rechtsaf slaan als de weg vrij is. Al staat de VRI daar links op rood.

Het RVV 1990 zegt overigens nog het volgende:

Artikel 79. Stopstreep
Bestuurders moeten voor een voor hen bestemde stopstreep stoppen, indien stoppen op grond van dit besluit is verplicht.

Tja: de onderstreepte zinsnede is niet echt duidelijk. Naar mijn mening moet je voor een stopstreep stoppen als er een verkeerslicht óf een bord B7 (STOP) is geplaatst. Als er gestopt moet worden, moet dit voor de stopstreep gebeuren.

Artikel 80. Haaientanden
Haaientanden hebben de volgende betekenis:
De bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

Haaientanden hebben dus een zelfstandige betekenis gekregen. Er hoeft geen voorrangsbord meer bij te staan!

Er komt nog iets om de hoek kijken: stel, je bent de bestuurder van een voertuig dat LINKSAF slaat en de "vrije rechtsaffer" dus passeert. Normaliter moet het voertuig dat de "vrije rechtsaffer" gebruikt verkeer van links voor laten gaan: dat is met borden of een VRI geregeld. Maar hier staat geen VRI of een bord. Je zou dan kunnen concluderen dat de bestuurder van het voertuig dat linksaf is geslagen, een voertuig dat via de "vrije rechtsaffer" rechtsaf slaat, voor moet laten gaan. Immers: dat voertuig komt van rechts...

Inderdaad een leuke locatie om eens een proefproces uit te lokken. :D

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Peter » di 07 apr 2009, 10:20

Dat laatste is hier niet aan de orde, omdat er 2 stroken zijn, waar je eerst in lengterichting opgedwongen wordt. Pas later moet de linker strook verplicht invoegen op de rechter strook. Zonder 2 stroken kan het vaag worden en is het beter de voorrang expliciet te regelen, meestal ten gunste van de richting die wel lichten heeft (om nooit de schijn te hebben: maar ik reed door groen).

Dat laatste is niet het geval bij de afslag Loenen op de N201. Je slaat bij het licht linksaf (groene pijl) en moet vervolgens de (vrije) rechtsafkant van de tegenliggers voor laten gaan (haaientanden voor de linksaffers) als had je een vol licht gehad. Men zal deze samenkomst wel als een nieuwe kruising gezien hebben, maar hier kan een proefprocesje bij schade wel zin hebben
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Kaaiman » di 07 apr 2009, 12:17

Hajo schreef:indien stoppen op grond van dit besluit is verplicht.
Heeft dit niet te maken met het feit dat er ook stopstrepen staan waar alleen in speciale gevallen gestopt moet worden, zoals spoorwegovergangen, bruggen en oversteekplaatsen met verkeersbrigadiers?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Attietattie » di 07 apr 2009, 12:27

Ja. De streep geeft alleen aan op welke plek je voor die verkeerslichten, overweglichten etc moet stoppen. In dit geval is er dus mogelijk geen reden om te stoppen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Vinny » di 07 apr 2009, 17:31

Peter schreef:Dat laatste is hier niet aan de orde, omdat er 2 stroken zijn, waar je eerst in lengterichting opgedwongen wordt. Pas later moet de linker strook verplicht invoegen op de rechter strook. Zonder 2 stroken kan het vaag worden en is het beter de voorrang expliciet te regelen, meestal ten gunste van de richting die wel lichten heeft (om nooit de schijn te hebben: maar ik reed door groen).

Dat laatste is niet het geval bij de afslag Loenen op de N201. Je slaat bij het licht linksaf (groene pijl) en moet vervolgens de (vrije) rechtsafkant van de tegenliggers voor laten gaan (haaientanden voor de linksaffers) als had je een vol licht gehad. Men zal deze samenkomst wel als een nieuwe kruising gezien hebben, maar hier kan een proefprocesje bij schade wel zin hebben
De situatie bij kr. Loenen

Dit is altijd al een opmerkelijke kruising geweest. Vroeger was het net een soort gelijkvloerse afrit...
Heeft dit niet te maken met het feit dat er ook stopstrepen staan waar alleen in speciale gevallen gestopt moet worden, zoals spoorwegovergangen, bruggen en oversteekplaatsen met verkeersbrigadiers?
En voor verkeerslichten als het licht op groen staat... :PP:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door mavas » di 07 apr 2009, 21:29

Vinny schreef:Dit is altijd al een opmerkelijke kruising geweest. Vroeger was het net een soort gelijkvloerse afrit...
Misschien was de N402 naar de A2 toe wel de hoofdrichting destijds, kijk ook naar de naam: Rijksstraatweg. Lang geleden was dat rijksweg 2.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door harry » wo 08 apr 2009, 12:45

mavas schreef:Misschien was de N402 naar de A2 toe wel de hoofdrichting destijds, kijk ook naar de naam: Rijksstraatweg. Lang geleden was dat rijksweg 2.
De oude rijksweg 2 liep verder langs de Vecht en bleef ten oosten van het Amsterdam-Rijnkanaal.
Ik denk dat de N201 hier pas zo is aangelegd toen de nieuwe A2 allang bestond, dus dat verklaart de vorm van het kruispunt dan niet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Vinny » wo 08 apr 2009, 18:20

De N 201 ten westen van Mijdrecht dateert uit de jaren '30. Ten oosten ervan weet ik eerlijk gezegd niet, zo ver ging mijn historisch onderzoekje niet dat ik op de middelbare school eens heb uitgevoerd. Wel interessante plannen voor twee vierbaans wegen tussen Aalsmeer en Uithoorn (ten noorden én ten zuiden van de genoemde plaatsen), en een verdubbeling van de spoorlijn.
Als je ziet wat er van terecht is gekomen, dan springen de tranen zo'n beetje in je ogen... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Rene » wo 08 apr 2009, 21:03

harry schreef:De oude rijksweg 2 liep verder langs de Vecht en bleef ten oosten van het Amsterdam-Rijnkanaal.
Nope, niet waar:

Afbeelding

Voor de aanleg van het Merwedekanaal volgde de rijksweg de zwarte lijn.
Na de aanleg van het Merwedekanaal was er eerst een draaibrug, deze werd bij de verbreding van het kanaal tot ARK in de jaren '30 vervangen door de nog altijd bestaande hoge boogbrug, met ook de huidige wegenvoering van en naar die hoge brug.

Van het tracé van de oude rijksweg is noordelijk van de gemeentegrens Amsterdam/Abcoude overigens nog maar weinig terug te vinden...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door mavas » do 09 apr 2009, 9:39

^^ Dat is ook niet zo raar, van de provinciale weg tussen de huidige A2 en A1 door de Bijlmer is nu ook vrijwel niks meer te vinden. Ik zal nog eens een kaartje plaatsen met het oude rijkswegtrace en provinciale-weg-trace.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door Palance » do 09 apr 2009, 10:29

Via Loenen naar Nieuwersluis? Volgens mij is dat (nu) een heel smal weggetje met veel (dure) bebouwing ernaast.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door harry » do 09 apr 2009, 10:30

Rene schreef:Nope, niet waar
Inderdaad. Oeioei. :oops:
Ik schreef het uit mijn hoofd. Ik had beter even op een kaart kunnen kijken.
En dat terwijl ik die weg toch regelmatig berijd...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door harry » do 09 apr 2009, 10:33

Palance schreef:Via Loenen naar Nieuwersluis? Volgens mij is dat (nu) een heel smal weggetje met veel (dure) bebouwing ernaast.
Volgens mij is dat de huidige N402. Die is in Loenen vrij smal, maar bubeko gewoon 2-strooks.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 4&t=h&z=14

(Er ligt wel een mooie smalle weg aan de oostkant van de Vecht.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Stoppen voor rood of niet?

Bericht door mavas » do 09 apr 2009, 10:41

Zie ook deze kaart met het oude rijkswegtrace er op:
http://nhwegen.duurzaammobiel.nl/images/pwp1929m.jpg
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie