A12 DYNAMAX Gouda-Woerden?

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

A12 DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Palance » za 11 jul 2009, 18:18

Vandaag zag ik dat er langs de A12 op dit stuk diverse nieuwe borden langs de weg stonden, nog geheel afgeplakt met blauwe folie. Bij één ervan lukte me om een beetje te zien wat erachter zat, en dat was zo'n snelheidsmeter, zo'n zelfde bord als nu bij de A1 en de A58 staat bij de DYNAMAX-stukken. Zijn er soms plannen om ook hier en dynamische max.snelheid in te voeren? De signalering is wel recentelijk vervangen op dit deel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

aapje89
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 26 okt 2008, 0:03

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door aapje89 » za 11 jul 2009, 20:59

Daar is het toch nog 120 km/h?
Of moet je daar straks als het wat drukker is 100 km/h rijden, terwijl je makkelijk 120 km/h kan rijden. :booooos:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door boe! » za 11 jul 2009, 21:21

Ik kan me niet voorstellen dat daar DYNAMAX komt. Of ze moeten een proef doen met een snelheidsverhoging naar 140 km/u in rustige uren, maar dat lijkt mij ook niet voor de hand liggend.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Hajo » zo 12 jul 2009, 14:24

Misschien een snelheidsaanduiding i.v.m. de nog aan te leggen 4e rijstrook, zijnde plusstrook? :dontknow:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Palance » zo 12 jul 2009, 14:26

Dat zou wellicht ook een optie zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door jan » zo 12 jul 2009, 17:43

De snelheid gaat omlaag bij drukte en slecht weer..., zie:
http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pla ... index.aspx

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Palance » zo 12 jul 2009, 17:52

Dan had ik het (helaas) dus toch bij het rechte eind
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Hajo » zo 12 jul 2009, 18:22

Aha. Veiligheid en doorstroming dus. ;)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door boe! » vr 07 aug 2009, 20:49

Het experimenteerverkeersbesluit (3x woordwaarde :puh2: ) is gisteren gepubliceerd in diverse dagbladen.
Experimenteerverkeersbesluit tot dynamisering van de maximumsnelheid van 60 km/h tot 120 km/h op weggedeelte Reeuwijk – Woerden van rijksweg A12 in de richting Utrecht (van de aansluiting Reeuwijk, km 34,4 tot afrit verzorgingsplaats Bijleveld, km 49,9).

De Minister van Verkeer en Waterstaat maakt, ter voldoening aan de Algemene wet bestuursrecht, bekend dat hij een experimenteerverkeersbesluit heeft genomen tot het instellen van een dynamische maximumsnelheid van 60 km/h tot 120 km/h op weggedeelte Reeuwijk – Woerden van rijksweg A12 (vanaf aansluiting Reeuwijk, km 34,4 – tot afrit verzorgingsplaats Bijleveld, km 49,9). Bovengenoemd weggedeelte is gelegen in de gemeenten Reeuwijk, Bodegraven en Woerden.

Door een flexibele inzet van de snelheidslimiet kan worden ingespeeld op de actuele situatie op de weg (weersomstandigheden, drukte, ongevallen). Onderhavig verkeersbesluit heeft tot doel om te onderzoeken welke effecten het dynamiseren van de maximumsnelheid heeft op de gereden snelheid, de doorstroming en de verkeersveiligheid.
Het besluit treedt in werking 2 weken na publicatie en geldt voor een periode van vierentwintig (24) maanden.

Terinzagelegging
Het besluit ligt in de periode van vrijdag 7 augustus 2009 tot en met vrijdag 18 september 2009 ter inzage op het kantoor van Wegendistrict Haaglanden van de Rijkswaterstaat, Oude Middenweg 3, 2491 AC Den Haag, alsmede op het kantoor van Wegendistrict Utrecht van de Rijkswaterstaat, Papendorpseweg 101, 3528 BJ Utrecht.

Bezwaar en beroep
Onderhavig besluit is genomen op grond van artikel 60 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Tegen dit besluit staat geen bezwaar en beroep open.

Inlichtingen
Informatie over onderhavig besluit is te verkrijgen bij de heer H.J. Stoelhorst, Dienst Verkeer en Scheepvaart, telefoon 088-798 2497 en bij de heer R. J. Steffens van Rijkswaterstaat Utrecht, telefoon 088-797 3514.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,
namens deze:
de Hoofdingenieur-Directeur,
namens deze:
het hoofd van het Wegendistrict Utrecht,
D. Ottevanger.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Palance » vr 07 aug 2009, 20:55

Lees ik nou écht 60 km/h? :schrikreactie:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Jeroen » vr 07 aug 2009, 21:04

60km/h op dat stuk snelweg, die lui zijn echt niet wijs. Ik hoop dat de omstandigheden wel héél extreem moeten zijn voor ze zo'n idioot lage limiet gaan instellen...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Attietattie » vr 07 aug 2009, 21:18

Mwah, ten eerste gaat niemand zich daaraan houden. Ten tweede wordt dat niet gehandhaafd. En als derde puntje moet ik zeggen dat ik het er niet direct mee oneens ben. Als je nou met de hele kudde continu 60 kan blijven rijden vind ik dat een stuk relaxter dan remmen tot stilstand en dan weer optrekken naar 70. En weer remmen tot 15 en dan weer gassen naar 50.

Maargoed, dat zeg ik leuk maar het gaat echt niet gebeuren dat ik me aan die limiet houd... :PP:

Maargoed, ik wil alleen maar zeggen dat het idee niet meteen achterlijk is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Willem » vr 07 aug 2009, 21:22

Bij files is de limiet nu 50 km/h. Als dat 60 km/h wordt gaat de (officiele) snelheid op die momenten met 10 km/h omhoog.
In de praktijk zal er niets veranderen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Jeroen » vr 07 aug 2009, 21:34

^^ Ik gok zo dat ze geen compleet nieuw systeem zullen invoeren voor iets waar al decennia lang een goede oplossing voor is.
Attietattie schreef:Ten tweede wordt dat niet gehandhaafd.
De Dynamax bij Tilburg schijnt dus wel gehandhaafd te worden, ook bij 80km/h. 120 rijden bij een limiet van 60 betekent dus in theorie papiertje inleveren, op een plek waar nu in de rustigere uren veelal probleemloos 140+ wordt gereden. :mes:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Wouter N14 » ma 17 aug 2009, 13:21

In het voorbeeld spreken ze van inktzwarte lucht, maar laten we hopen dat niet bij iedere miezerbui de snelheid naar beneden wordt gegooid...
[url=http://www.ad.nl/autowereld/3435559/Bui_op_komst_verplicht_gas_terug.html]www.ad.nl[/url] (17-8-2009) schreef: Bui op komst, verplicht gas terug
Door HARRIE VAN OPSTAL

REEUWIJK/WOERDEN - Op het grote matrixbord naast de A12 licht de verlaagde snelheidslimiet op: 80 km/uur. Er lijkt niets aan de hand, maar een blik in de buitenspiegel leert anders. De inktzwarte lucht belooft binnen een minuut een wolkbreuk. Nu alvast gas terugnemen voorkomt dat automobilisten straks tegen een voorganger klappen. Weggebruikers op de A12 naar Utrecht (zuidbaan) krijgen tussen Reeuwijk en de nieuwe afslag Woerden-oost bij Harmelen met een proef van Rijkswaterstaat te maken. Deze proef lijkt een beetje op de snelheidsregeling via de bestaande matrixborden boven de weg. Maar deze variabele snelheidsregeling gaat verder en is ‘slimmer.’ Nu is het zo dat de matrixborden pas aangaan als het verkeer al bijna is vastgelopen. Dat komt door de manier van bedienen van de borden; draden in het wegdek geven de rijsnelheid van het verkeer door. De computer berekent de snelheid waarmee het verkeer zou blijven rijden en stuurt die informatie naar de verkeersinstallatie met de matrixborden. Tussen 8 september, als de proef daadwerkelijk begint, en februari 2010 gaat dat anders. Dankzij de buienradar van het KNMI is vooraf vrij nauwkeurig bekend wat voor neerslag in welke hoeveelheid eraan zit te komen. ,,De snelheidsbeperking wordt al ingeschakeld bij de komst van de bui. Dat voorkomt dat het verkeer plotseling gaat remmen als de bui losbarst,’’ aldus woordvoerster Esther de Graaf van Rijkswaterstaat. In de proef op de A12 wil Rijkswaterstaat bovendien uitproberen of zij het verkeer op drukke tijdstippen geleidelijker kan laten rijden. Nu staan vaak files op de rijksweg die onverklaarbaar zijn. Er is geen aanrijding of klus aan de weg waardoor het verkeer even moet wachten. De file lijkt alleen te zijn ontstaan omdat het verkeer plotseling remt en even later weer (te) hard gas geeft. Zo staat het vaak muurvast bij de oprit van de N11 vanuit Alphen, bij Bodegraven en bij Waarder. Die ‘schokgolven’ in het weggedrag wil Rijkswaterstaat proberen kleiner te maken en er mogelijk helemaal uit te halen. Dat is niet alleen beter en prettiger voor de weggebruikers, aldus woordvoerster De Graaf. Ook wordt het risico op ongelukken kleiner. ,,Doorstroming en veiligheid gaan hand in hand,’’ aldus de woordvoerster.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Jeroen » ma 17 aug 2009, 15:35

Nu staan vaak files op de rijksweg die onverklaarbaar zijn. Er is geen aanrijding of klus aan de weg waardoor het verkeer even moet wachten. De file lijkt alleen te zijn ontstaan omdat het verkeer plotseling remt en even later weer (te) hard gas geeft. Zo staat het vaak muurvast bij de oprit van de N11 vanuit Alphen, bij Bodegraven en bij Waarder.
Onverklaarbaar? Wat dachten ze van een gebrek aan capaciteit? Op de N11 rijdt behoorlijk wat verkeer, wat moet ritsen tot één rijstrook, om vervolgens in treintjes in te voegen op de toch al overbelaste A12. Misschien dat een taperconstructie de boel iets kan verlichten, maar op lange termijn is gewoon een verbreding naar minimaal 2X4 noodzakelijk.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » ma 17 aug 2009, 17:26

Klinkt dat we binnenkort daar altijd 100 rijden als er ergens in Limburg een bui valt... :?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Rene » ma 17 aug 2009, 22:39

Dat experimenteerbesluit voldoet volgens mij niet aan het BABW.
Dat staat immers in reguliere situaties (geen werkzaamheden c.q. files) alleen snelheidslimieten van 80, 100 en 120 toe op autosnelwegen.
Ben benieuwd hoe men dat heeft ondervangen qua handhaving...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Wouter N14 » ma 17 aug 2009, 22:46

Je bedoelt de Uitvoeringsvoorschriften? Tja, die staan ook niets anders toe dan 70 op bubeko-VRI-kruispunten. En overal (in Z-H) zijn die 50 :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Attietattie » ma 17 aug 2009, 23:24

Rene schreef:Dat experimenteerbesluit voldoet volgens mij niet aan het BABW.
Dat staat immers in reguliere situaties (geen werkzaamheden c.q. files) alleen snelheidslimieten van 80, 100 en 120 toe op autosnelwegen.
Ben benieuwd hoe men dat heeft ondervangen qua handhaving...
Ik ga je niet tegenspreken want daarvoor weet ik te weinig van deze materie. Maar als ik het OM zou zijn, zou ik opperen dat er geen sprake kan zijn van een reguliere situatie. Het is immers een ongewone situatie: namelijk regenval of een andere reden voor een snelheidsbeperking (net als bij werkzaamheden). Bovendien is een dynamische snelheid nooit een reguliere situatie, tenzij de standaard maximum snelheid geldig is.

Let wel: dat is niet mijn mening. Ik ben even advocaat van de duivel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Rene » ma 17 aug 2009, 23:40

Voor wegwerkzaamheden en verkeersafhankelijke situaties hebben we bubeko de "oneven" snelheden (30-50-70-90).
"Even" snelheden (60-80-100-120) worden bubeko altijd getoond in reguliere situaties.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Wouter N14 » di 18 aug 2009, 9:24

Je zou zelfs kunnen stellen dat de bebouwde kom een onderbreking vormt van de reguliere bubeko-wereld. En daarmee is het ook logisch dat we in de kom de oneven snelheden 30-50-70 hebben :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Jeroen » di 18 aug 2009, 17:41

^^ Wat is daar logisch aan? Als een bepaalde weg bibeko zich meer leent voor 40 of 60km/h, waarom zou je zo'n limiet dan niet mogen instellen?

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Mitch » vr 21 aug 2009, 17:02

Het is mij ook totaal een raadsel waarom bijvoorbeld bij files de max. snelheden alleen maar kunnen worden teruggebracht naar 90, 70 of 50 km/h uur? Waarom niet gewoon borden die ELKE gewenste snelheid kan aangeven?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Hajo » vr 21 aug 2009, 21:35

^^ Dat ligt mede aan de (verouderde) software van het systeem en andere technische aspecten, zo heb ik begrepen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Mark » za 22 aug 2009, 1:16

Dat klopt. Vrij technisch verhaal, is enkele keren uitgelegd op het forum (vraag me niet waar trouwens). Komt erop neer dat de techniek achter de signalering nogal verouderd is. Daardoor worden maar beperkt aantal beelden (lampen) gebruikt op de signaalgevers. Snufjes als rode rand etc. vereisen voor elk onderstation, bij elk portaal, aanpassingen en veel geld was er dacht ik niet beschikbaar. René zal het fijne er wel van afweten.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Seat » za 22 aug 2009, 11:17

^^ De nieuwste generatie borden heeft wel meer snelheidsmogelijkheden (maar nog steeds niet onbeperkt omdat het om een aantal vaste ledjes gaat in tegenstelling tot bij een bermdrip) én heeft een rode rand. Tijd om dus over te gaan op standaard de rode rand aan te zetten.

Ik vind het een beetje betutteling van de weggebruiker aan het worden. Er wordt bij regen al langzaam genoeg gereden, straks gaat bij elk weeralarm of motregenbuitje het systeem aan en denk jij dat de weggebruikers er zich dan wat van aan zullen trekken? Overigens geloof ik wel in de werking van Dynamax in spitstijden waarbij de snelheid op huidige 100 stukken in niet-stedelijke gebieden dan best omhoog mogen naar 120.

Enige oplossing is natuurlijk gewoon de weg uitbreiden naar 2x4. Het is te gek voor woorden dat er al jaren een rijstrook naast de A12 ligt waarvan alleen de belijnen even aangebracht moet worden. Doe dat gewoon, dan kan je al die proefjes ook achterwege laten.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » za 22 aug 2009, 12:48

^^^

Ah, een onwetende persoon..., je bent blijkbaar nog niet echt op de hoogte van de procedures in dit land... ;)

Natuurlijk is het veel eenvoudiger om een heel systeem op te tuigen met borden, waarschuwingen, meetstations, menselijke controles via camera's etc. etc. dan een lijn bij te trekken... Als er namelijk sprake is van een snelheidsVERLAGING dan mag dat in dit land altijd zomaar, maar owee als er toch meer capaciteit zou komen, dan ben je wel 10 jaar bezig... :)

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Seat » za 22 aug 2009, 19:00

^^ Het is meer dat ik soms graag de onwetende persoon speel dan dat ik het echt ben. Beetje schoppen tegen de gevestigde orde en proberen gezond verstand te plaatsen tegenover alle regels die het gezond verstand soms lijken te beperken.

Soms ben ik blij met de regels zodat we in tegenstelling tot veel andere Europese landen weinig vuile drukke wegen langs woongebouwen hebben. (Rara hoe kan het toch dat een flatgebouw op een halve meter afstand van een 2x3 autoweg in Madrid (Vmax 70) wel mogelijk is met dezelfde Europese milieuregels?). Maar meestal slaat het werkelijk nergens op en houdt het ons gewoon tegen om een degelijke, schone en veilige infrastructuur op te bouwen. :booooos:

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » za 22 aug 2009, 22:04

^^

Ik deel je frustratie ook volkomen hoor...

Het is toch van de zotte dat deze lap asfalt er nu niet in een week of 2 bij geplakt wordt (want alles ligt er al, potje verf en hier en daar een signaalbord das alles...). :roll:

Of dat men de andere kant op straks een spitsstrook gaat aanleggen op het stuk waar overal al ruimte is voor een normale rijstrook en een linkervluchtstrook.... :wall: zodat we voor meer geld minder veilig rijden en ook weer het hele stuk met 100 moeten kachelen...

Of dat de A4 bij midden delfland straks van 2+2+2+2 naar 3+2 naar 2+2 naar 3+3 naar 2+3 stroken moet, omdat men blijkbaar geen consistent wegvak mag of wil creeeren... :wall:

Of dat we straks wel een mooi brede A2 met 5+5 stroken hebben, maar we daar ook midden in de nacht nog maar 100 mogen? Of een A5 waar we straks 80 mogen? etc. etc. etc.

Plaats reactie