A12 DYNAMAX Gouda-Woerden?

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door duikgek89 » zo 23 aug 2009, 2:51

hoevenpe schreef:^^

Ik deel je frustratie ook volkomen hoor...

Het is toch van de zotte dat deze lap asfalt er nu niet in een week of 2 bij geplakt wordt (want alles ligt er al, potje verf en hier en daar een signaalbord das alles...). :roll:

Of dat men de andere kant op straks een spitsstrook gaat aanleggen op het stuk waar overal al ruimte is voor een normale rijstrook en een linkervluchtstrook.... :wall: zodat we voor meer geld minder veilig rijden en ook weer het hele stuk met 100 moeten kachelen...
En al die poppenkast kost nog meer geld ook.
Oh, wacht, misschien is het een investering. Trajectcollecte + achterlijke snelheidslimiet = kassa
En dan ben ik nog vergeten dat de helft van de Nederlanders de spitsstrook toch niet snapt en daar dan toch niet gaat rijden....

Hetzelfde geneuzel overigens bij Ede op de A12. Ze hebben een plusstrook aangelegd maar op de asfalt breedte had dat makkelijk een normale rijstrook kunnen zijn. Maar ach, waarom zou je iets makkelijk en goed doen als het ook moeilijk en slecht kan.
Of dat de A4 bij midden delfland straks van 2+2+2+2 naar 3+2 naar 2+2 naar 3+3 naar 2+3 stroken moet, omdat men blijkbaar geen consistent wegvak mag of wil creeeren... :wall:
Het lijkt soms wel of men gewoon alles perse fout wilt doen. Kost meer geld, de tegenstanders hebben er precies evenveel last van, en de voorstanders schieten er ook niks mee op... Maar ach, we hadden weer iets om over te praten tijdens het koffie drinken...
Of dat we straks wel een mooi brede A2 met 5+5 stroken hebben, maar we daar ook midden in de nacht nog maar 100 mogen? Of een A5 waar we straks 80 mogen? etc. etc. etc.
Zie boven: Trajectcollecte + achterlijke snelheidslimiet = kassa
Wat mij beteft moet het niet mogen om op een snelweg 80kmh als algemene limiet in te voeren. Dan is het namelijk geen snelweg en is een iets verderop gelegen N-weg met minder verkeer en weinig verkeerslichten een alternatief.
En 5+5 met Vmax 100kmh daar begin ik maar niet over... Levensgevaarlijk, je bent na 2 sec in slaap gevallen. 5+5 daar kun je, op een rustig moment, 150 rijden...


Het geklooi in dit land is gewoon verschrikkelijk. Iedereen praat en zeurt net zo lang door totdat er een "oplossing" gevonden is die:
1: Het probleem niet oplost. (of als je geluk hebt voor 10%)
2: Net zoveel overlast veroorzaakt bij de tegenstanders als wat de goede oplossing zou doen.
3: Veel meer geld kost als de logische goede oplossing

En uiteindelijk hoor je bij de verkeersinformatie nu meestal: We noemen alleen files van 9km of langer of door een bijzondere oorzaak. Een paar jaar geleden was dat nog files van 3 a 4km of langer, als het druk was misschien eens 6. En dan de hele waslijst aan files van 12 - 15km...

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door jan » di 08 sep 2009, 21:41

Vandaag is het begonnen. De snelheid kan worden verlaagd naar 100, 80 of 60 km/h...

Volledige bericht: http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/n ... p_a12.aspx

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » di 08 sep 2009, 23:48

^^

Hee... ik zag het heel stuk '50' op de borden staan, dat was toch niet een van de opties?
(stond ook wel helemaal stil, dat dan wel ;) )

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door boe! » wo 09 sep 2009, 22:23

Ik kom daar dagelijks met de trein onderdoor. Ik zal eens kijken wat de borden aangeven.

Geert33
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 16:01
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Geert33 » do 10 sep 2009, 20:28

NOS.nl schreef:

<Link niet meer mogelijk>
Laatst gewijzigd door Geert33 op do 17 sep 2009, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Seat » do 10 sep 2009, 21:04

^^ Yes, ik las het ook op nu.nl. Ze gaan 'anticiperen' op regenbuien en af en toe lekker spelen met de snelheidslimiet om 'harmonicabewegingen' tegen te gaan. Ben benieuwd hoeveel harmonicabeweging veroorzaakt wordt door de variabele maximumsnelheid en hoeveel het scheelt op de gemiddelde reistijd (zou bij minder file en ongelukken sneller moeten zijn, maar ik betwijfel of dat ook echt gaat lukken...)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Vinny » do 10 sep 2009, 22:49

^^ Kijk, dat is nou nog het toepassen van kennis uit de railsector: Wij zijn allang gewend om iedere keer als in Noord-Oost Groningen meer dan één sneeuwvlokje per half uur valt, de treindienst tussen Vlissingen en Bergen op Zoom in te perken. En het is heel fijn om te lezen dat Rijkswaterstaat deze prachtige techniek overneemt en bij vergelijkbare weersomstandigheden de maximumsnelheid ook in een totaal ander deel van het netwerk verlaagt om harmonicabewegingen adequaat de kop in te drukken :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door rene19663 » do 10 sep 2009, 23:41

Als het gebruikt gaat worden voor slecht weer dan slaat het nergens op, dat is allang geregeld en Wegenverkeerswet of het RVV. Verder heb je dan nog artikel 5 en biedt voldoende mogelijkheden. Maar dalijk hebben we bij elk regenbuitje 60 en mag op je op sommige plaatsen binnen de bebouwde kom gewoon harder. Voor die zeldzaamheid dat het echt slecht weer is in Nederland kunnen ze toch wel de signalering aandoen zonder dat er weer iemand punten moet scoren met een nieuw verzinsel. In 2005 was er een keer een echte sneeuwbui in Nederland en toen stond (bijna) overal de signalering op 50 of 70 ongeacht hoe druk het was. En verder staat heel Nederland al vast als het regent dus dan halen we de 60 helemaal niet eens. Dergelijke proeven zijn trouwens ook al op andere snelwegen gehouden en leverde het niks op behalve een leuke bijdrage via het CJIB aan de staatskas.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door rene154 » vr 11 sep 2009, 9:12

rene19663 schreef: En verder staat heel Nederland al vast als het regent dus dan halen we de 60 helemaal niet eens.
Dit systeem is er voor bedoeld om file te voorkomen... Men wil de schokgolven die je in file's ziet op deze manier voor zijn, waardoor de totale doorstroming verbetert. Het volgende is de bedoeling: Verkeer in een bui remt af en een file begint. Door nu het achteropkomende verkeer af te remmen, is het in theorie mogelijk om échte filevorming te voorkomen, zodat het achteropkomende verkeer op de plek van de bui gewoon kan doorrijden. Door het achteropkomende verkeer af te remmen, is het namelijk mogelijk om het verkeer ter plaatse van de regenbui te normaliseren. Deze proef is om te kijken of dit in de praktijk écht haalbaar is. Het gaat hierbij dus niet om dat ene buitje, maar om de gevolgen van dat ene buitje.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » vr 11 sep 2009, 10:21

Laten we het eerst maar eens het voordeel van de twijfel geven, ik vind dit wel de meest interessante proef van de 3... mits niet te stringent toegepast kan dit zeker wel werken, hoewel volgens mij dit nu op bijvoorbeeld de A13 ook al gebeurd door 90 in de spits op de borden te zetten...

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Seat » vr 11 sep 2009, 10:45

In 2005 was er een keer een echte sneeuwbui in Nederland en toen stond (bijna) overal de signalering op 50 of 70 ongeacht hoe druk het was.
Ik kan mij herinneren dat begin januari dit jaar er een ijzelfront overkwam en toen ook preventief alle matrixborden op 70 stonden. Dat was zeker terecht want het was best glibberig. Dat is toch was anders dan een gemiddeld regenbuitje dat met ZOAB en goede banen en ruitenwissers geen enkel gevaar op zou moeten leveren.

Mitch
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 29 feb 2008, 18:17

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Mitch » vr 11 sep 2009, 15:06

hoevenpe schreef:^^

Hee... ik zag het heel stuk '50' op de borden staan, dat was toch niet een van de opties?
(stond ook wel helemaal stil, dat dan wel ;) )
Ja dat is mij inderdaad ook opgevallen. Naar mijn weten hangen daar nog gewoon de oude dynamische borden met optie 50, 70, 90 weergave. Elke dinsdag en woensdag als ik langsrijd staan gewoon de borden op 50 tijdens de spits!

Naar mijn mening worden eigenlijk de files heel vaak veroorzaakt door ongelukken; het rechte stuk (niets gevaarlijks aan) bij Reeuwijk en Bodegraven is daar heel gevoelig voor op een of andere manier. Ze hadden beter dat aan kunnen pakken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door boe! » vr 11 sep 2009, 21:40

boe! schreef:Ik kom daar dagelijks met de trein onderdoor. Ik zal eens kijken wat de borden aangeven.
Ik heb de matrixborden deze week nog niet in werking gezien.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » ma 14 sep 2009, 22:01

Vandaag regende het behoorlijk heftig, en toch geen spoor van leven in de installatie... Mocht gewoon 120 (wat vrijwel niemand echt deed met dit weer...)

Deze 'proeven' beginnen toch wel behoorlijk ongeloofwaardig te worden zo... 100 moeten op een lege A1 en 120 mogen bij een hoosbui op de A12. Om over die virtuele 'smog' op de A58 nog maar te zwijgen... :?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Wesso » do 17 sep 2009, 22:40

Ik heb de borden vanochtend in werking gezien, bij file. Vmax 50 en 70 werd aangegeven zonder rode rand. Beetje rond lettertype, lijkt op ANWB Uu.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » vr 18 sep 2009, 1:37

50 en 70... volgens mij heb jij een gewone file meegemaakt, niets 'dynanix' ;)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Wesso » vr 18 sep 2009, 13:50

Of het DYNAMAX was weet ik niet, maar het gaat wel om dezelfde portalen :)

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Schenker » vr 18 sep 2009, 14:43

hoevenpe schreef:Vandaag regende het behoorlijk heftig, en toch geen spoor van leven in de installatie... Mocht gewoon 120 (wat vrijwel niemand echt deed met dit weer...)

Deze 'proeven' beginnen toch wel behoorlijk ongeloofwaardig te worden zo... 100 moeten op een lege A1 en 120 mogen bij een hoosbui op de A12. Om over die virtuele 'smog' op de A58 nog maar te zwijgen... :?
Dan heb je de dynamax-proef niet goed begrepen. Als het hard regent maar er geen sprake is van schokgolfvorming, zal het systeem niet aangaan.

Wat betreft een niet al te drukke snelweg waar toch dynamax actief is, dat kan heel goed. Als ergens stroomafwaarts een schokgolf is, wordt verderop de snelheid verlaagt. Dat is dus op een punt waar je geen last hebt van file. En als het systeem goed werkt, zul je ook geen file tegenkomen! Dus ik kan me voorstellen dat je dan denkt, ja waarom moest ik nou langzamer rijden. Dan heeft het systeem dus goed gewerkt ;).

Overigens, ik weet niet wat er op de A1 is, maar dat kan geen dynamax zijn. Die limiet heeft dus een andere reden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Rene » vr 18 sep 2009, 14:55

Schenker schreef:En als het systeem goed werkt, zul je ook geen file tegenkomen!
Nee dus.

Op een mutvolle weg kunnen bij droog weer méér auto's worden verwerkt dan bij regen, omdat men bij droog weer aanmerkelijk kortere volgafstanden aanhoudt. Gevolg is dat een plotselinge regenbui een capaciteitsreductie oplevert. Daar kun je electronische borden tegenaan gooien tot je een ons weegt, maar dergelijke files ga je dus echt niet oplossen. Het is de prijs die we betalen voor het maximaal willen benutten van het wegennet, en onvoldoende willen investeren in capaciteit.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Schenker » vr 18 sep 2009, 15:02

^^ Ik zie even het verband niet met mijn opmerking? Ik heb het niet specifiek over regenomstandigheden gehad, helemaal niet zelfs.

Het systeem is nuttig in een aantal omstandigheden, hevige regenval bij hoge intensiteiten hoort daar niet bij, de zwaarste spitsintensiteiten evenmin.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » vr 18 sep 2009, 16:50

Even los van de theorie...

ik als weggebruiker 'verwacht' bij hevige regen daar een verlaagde vMax. Als dat dan niet komt en de volgende keer als het veel beter weer is en lekker door rijdt en er staat 80 dan is de kans dat iemand er zich iets van aantrekt gelijk aan '0' :?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Rene » vr 18 sep 2009, 17:25

hoevenpe schreef:ik als weggebruiker 'verwacht' bij hevige regen daar een verlaagde vMax
Hoezo ?

Waarom moet de Vmax lager ?
Er is een algemene regel dat je je snelheid aan de situatie moet aanpassen.
Ik vind het de verantwoordelijkheid van de weggebruiker, borden leiden er enkel toe dat mensen er niet meer zelf over nadenken.

En uiteindelijk komen we in de situatie terecht dat de verzekeraar van een weggebruiker die geslipt is op een ijsgladde weg de wegbeheerder gaat aanklagen wegens ontbreken van een situationele Vmax... :roll: :neenee:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Jeroen » vr 18 sep 2009, 18:16

Schenker schreef:Wat betreft een niet al te drukke snelweg waar toch dynamax actief is, dat kan heel goed.
Niet al te drukke snelweg? In beide richtingen (4>3 rijstroken) staan zo goed als dagelijks files...
Schenker schreef:Het systeem is nuttig in een aantal omstandigheden, hevige regenval bij hoge intensiteiten hoort daar niet bij, de zwaarste spitsintensiteiten evenmin.
Dan blijft er wel verrekte weinig over, nietwaar?

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » vr 18 sep 2009, 18:24

Natuurlijk ben ik niet 'voor' een verlaging van de vMax, maar als men dan toch ene 'proef' houdt met o.a. weersomstandige maximumsnelheden (zie het 'slipgevaar' bord tussen de signaalgevers in) dan verwacht ik wel enige consistentie daarin...

Als gewone weggebruiker snap ik er dan niet echt iets van als bij de ene bui het wel 60 is en bij de ander 120...
Juist daaruit zou ik 'kunnen' afleiden dat RWS vindt dat 120 dan wel goed kan met alle gevolgen van dien (los natuurlijk van eigen verantwoordelijkheid). Het is als opeens op een gevaarlijke plek een inhaalverbod beeindigen, natuurlijk zie ik het niet goed dan, maar juist het feit dat het dan opeens 'mag' zorgt er wel voor dat ik dan meer risico zou kunnen gaan nemen...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Mark » za 19 sep 2009, 12:32

Heeft er soms iemand foto's van de installatie? Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door boe! » za 19 sep 2009, 17:30

Afgelopen week heb ik geen DYNAMAX gezien t.h.v. Woerden. Wel twee keer file in de ochtendspits, maar dan geldt het normale regime met 50 of 70 op de matrixborden.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Schenker » zo 20 sep 2009, 12:38

Jeroen schreef:
Schenker schreef:Wat betreft een niet al te drukke snelweg waar toch dynamax actief is, dat kan heel goed.
Niet al te drukke snelweg? In beide richtingen (4>3 rijstroken) staan zo goed als dagelijks files...
Het is de hele dag spitsuur zeker?
Jeroen schreef:
Schenker schreef:Het systeem is nuttig in een aantal omstandigheden, hevige regenval bij hoge intensiteiten hoort daar niet bij, de zwaarste spitsintensiteiten evenmin.
Dan blijft er wel verrekte weinig over, nietwaar?
Het principe van het systeem is dat als er zich ergens een file vormt, dat de groep bestuurders daarachter tijdelijk wordt afgeremd. Als het afremmen binnen die groep daarachter al file veroorzaakt, dan heeft het geen zin. Er zijn natuurlijk genoeg situaties te verzinnen waarin dit niet zo is. Binnen de spits zelf onder andere, want lang niet altijd is wordt de maximale capaciteit overschreden. Maar als dat dan eenmaal gebeurt, dan daalt de capaciteit direct met zo'n 5 tot 10%. Die komt ook niet meer terug, totdat de file is opgelost. Het principe lijkt dus veel op dat van toeritdoseringen, waarvan het doel is file zo lang te voorkomen of anders uit te stellen.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Schenker » zo 20 sep 2009, 12:42

hoevenpe schreef: Als gewone weggebruiker snap ik er dan niet echt iets van als bij de ene bui het wel 60 is en bij de ander 120...
Juist daaruit zou ik 'kunnen' afleiden dat RWS vindt dat 120 dan wel goed kan met alle gevolgen van dien (los natuurlijk van eigen verantwoordelijkheid). Het is als opeens op een gevaarlijke plek een inhaalverbod beeindigen, natuurlijk zie ik het niet goed dan, maar juist het feit dat het dan opeens 'mag' zorgt er wel voor dat ik dan meer risico zou kunnen gaan nemen...
In het geval dat er wel 60 staat, wordt geprobeerd een file te voorkomen. Als er niks staat, wordt je zelf geacht een geschikte snelheid te kiezen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door boe! » zo 20 sep 2009, 21:18

Mark schreef:Heeft er soms iemand foto's van de installatie? Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet.
Het stelt weinig voor. Vijf matrixborden i.p.v. drie.
Afbeelding

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » zo 20 sep 2009, 21:34

Schenker schreef:In het geval dat er wel 60 staat, wordt geprobeerd een file te voorkomen. Als er niks staat, wordt je zelf geacht een geschikte snelheid te kiezen.
Maar moet ik als automobilist dit zomaar snappen? En misschien snap ik het wel omdat ik toevallig dit forum en jouw uitleg lees, maar snappen al die andere mensen dat dan ook op die weg?

Zelf denk ik dat zo'n systeem alleen kan werken als het geloofwaardig en consequent is, dus altijd 100 als het regent, 80 bij heel harde regen, etc. Mensen moeten het zien en snappen waarom het is. Zomaar in de middle of nowhere opeens 80 met een driehoekig bordje met autootjes erin is niet geloofwaardig als de eerste 5km het nog gewoon doorrijdt... dat is hetzelfde als opeens 'smog' neerzetten en gelijk daarnaast een 'Gatso' plaatsen...

Al die 'proeven' zijn volgens mij vooral te 'academisch'... Als rekenmodel klinkt het heel plausibel maar als je op de weg zit en de parameters niet kent komt het gewoon erg ongeloofwaardig over. Een rustige A1 kan je makkelijk 120 ook al het 3500 p/u intensiteit is, en smog zie je niet en waarom is het vandaag wel en morgen niet? En als mensen het niet snappen dan houdt niemand er zich aan... en dan is de enige 'meerwaarde' dat het idd DYNACASH geworden... :evil:

Plaats reactie