A12 DYNAMAX Gouda-Woerden?

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door boe! » zo 20 sep 2009, 21:48

hoevenpe schreef:
Schenker schreef:In het geval dat er wel 60 staat, wordt geprobeerd een file te voorkomen. Als er niks staat, wordt je zelf geacht een geschikte snelheid te kiezen.
Maar moet ik als automobilist dit zomaar snappen? En misschien snap ik het wel omdat ik toevallig dit forum en jouw uitleg lees, maar snappen al die andere mensen dat dan ook op die weg?:
De mensen die zich erin verdiept hebben wel. En als de mensen het niet snappen, dan moeten ze thuis op Internet de boel maar eens nalezen. Aan de andere kant: een bord met een maximumsnelheid kent iedereen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » zo 20 sep 2009, 21:59

^^

Klopt, iedereen weet waar 80 of 60 voor staat. Maar zoals al in een ander draadje opgemerkt, zonder het begrip van de weggebruikers wordt het toch massaal genegeerd...

Dan kan je wel zeggen: iedereen kan het hier in detail nalezen, maar jij weet net zo goed als ik dat de meeste mensen dat helemaal niet doen. En niet iedereen is HBO+ geschoold om bepaalde wiskundige modellen te snappen die aan het wel of niet aanzetten van de limiet ten grondslag ligt.

Juist daarom denk ik zelf dat het belangrijk is om eenduidig en consistent zoiets aan te passen, zodat iemand eigenlijk zelf niet eens op de borden hoeft te kijken maar aan de omgeving (het weer, de drukte, etc.) kan zien wat nu de juiste snelheid zou moeten zijn. De borden zijn dan meer een geheugensteuntje. Dynamax op Sesamstraat niveau zeg maar :) Heel DV is op dit principe gestoeld: het wegbeeld verteld de snelheid en niet de borden... waarom zouden we dan op dit wegvak het opeens heel anders moeten doen?

Als ik in regen hier 120 mag en als het droog en mooi weer is opeens 80, dan denk ik dat de kans groot (waarschijnlijk niet eens bewust) is dat ik toch ook gewoon met 110 door blijf rijden... gewoon omdat ik het 'nut' van de verlaging niet inzie... Een bord met 'file over 5km' zou bijvoorbeeld al een goede eerste stap zijn, of bij de A58 een bord met de huidige 'smog' waarde en de kritieke grens waarboven de snelheid verlaagd wordt... Het zijn maar ideeen, maar ik denk dat alleen opeens de boel op 80 zetten zonder enige verdere toelichting gewoon niet gaat werken. Dat is net als een ouder die tegen een kind zegt 'waarom? daarom omdat ik het zeg' ;)

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door RoelZ1 » zo 20 sep 2009, 22:56

^^ Wat is op deze manier nog de meerwaarde van DYNAMAX? Als het gewoon de maximumsnelheid laat zien die je zelf ook kan zien omdat het regent, of sneeuwt of iets dergelijks maakt het toch niet uit of dat nog op de matrixborden staat of niet? Dan zorgt het dus ook niet voor een betere doorstroming omdat het het rijgedrag ook niet aanpast. Het is hier juist de bedoeling dat mensen al gas gaan loslaten voordat ze de bui inrijden zodat mensen niet vol op de remmen gaan als ze ineens in een situatie zitten met 50meter zicht. Of dat ze even rustiger gaan rijden omdat er een file-schokgolf is ontstaan en die dan kunnen opvangen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » zo 20 sep 2009, 23:06

De 'meerwaarde' ervan is in mijn ogen dat nu op dit moment een hoop mensen klakkeloos met 120 blijven doorkachelen ongeacht de weersomstandigheden. Jij en ik hebben waarschijnlijk Dynamax helemaal niet nodig omdat we vanzelf onze snelheid al aanpassen aan de situatie op de weg, maar als ik soms om me heen zie hoe mensen rijden dan denk ik dat het gewoon 'afdwingen' soms helaas de enige manier is om het gedrag van mensen te veranderen. Je moet er dan alleen in mijn ogen wel een goed verhaal bij hebben... en dus meer dan 'er staat 60 dus iedereen weet wat dat wil zeggen'...

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door RoelZ1 » zo 20 sep 2009, 23:50

^^ Op zich ben ik het er mee eens dat dat eventueel een goede aanvulling aan het snelwegennet is, die borden er tussen. Dan kunnen ze bijvoorbeeld Mist, Regen, File, Gladheid ed. tonen om duidelijk te maken waarom de maximumsnelheid wordt verlaagd. Ik zie echter geen rede om dan ineens 60, 80, 100 te gaan gebruiken in plaats van de gebruikelijke 90, 70, en 50.

Het probleem is echter hoe je uitlegt dat er een schokgolf aan komt die ze proberen te stoppen. Om dat uit te leggen heb je een enorm bord nodig. Daarom is dit ook zo n interessante proef: Kijken of mensen zich er wat van aantrekken.
Een ander probleem is dat zo n systeem nooit een volledige landelijke dekking kan hebben. Mensen gaan minder zelf opletten omdat de snelheid toch wel wordt aangepast. Als ze dan buiten de randstad op een weg zonder signalering komen letten ze niet meer op en kunnen de situatie niet goed inschatten omdat ze het niet meer gewend zijn.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Schenker » ma 21 sep 2009, 17:27

hoevenpe schreef:
Schenker schreef:In het geval dat er wel 60 staat, wordt geprobeerd een file te voorkomen. Als er niks staat, wordt je zelf geacht een geschikte snelheid te kiezen.
Maar moet ik als automobilist dit zomaar snappen? En misschien snap ik het wel omdat ik toevallig dit forum en jouw uitleg lees, maar snappen al die andere mensen dat dan ook op die weg?

Zelf denk ik dat zo'n systeem alleen kan werken als het geloofwaardig en consequent is, dus altijd 100 als het regent, 80 bij heel harde regen, etc. Mensen moeten het zien en snappen waarom het is. Zomaar in de middle of nowhere opeens 80 met een driehoekig bordje met autootjes erin is niet geloofwaardig als de eerste 5km het nog gewoon doorrijdt... dat is hetzelfde als opeens 'smog' neerzetten en gelijk daarnaast een 'Gatso' plaatsen...

Al die 'proeven' zijn volgens mij vooral te 'academisch'... Als rekenmodel klinkt het heel plausibel maar als je op de weg zit en de parameters niet kent komt het gewoon erg ongeloofwaardig over. Een rustige A1 kan je makkelijk 120 ook al het 3500 p/u intensiteit is, en smog zie je niet en waarom is het vandaag wel en morgen niet? En als mensen het niet snappen dan houdt niemand er zich aan... en dan is de enige 'meerwaarde' dat het idd DYNACASH geworden... :evil:
Je stipt hier wel een zwak punt aan. Het grote probleem is dat het moeilijk is het nut ervan in te zien, omdat als iedereen zich aan de snelheid heeft gehouden, niemand file tegenkomt. Dus dan vraag je je vertwijfeld af waarom je zachter hebt moeten rijden. Terwijl het wel nuttig geweest is. Wisselende weersomstangheden is een heel andere categorie, hierdoor hoeft niet per se file veroorzaakt te worden.

Overigens is het een proef, dus het valt nog te bezien of het systeem in de praktijk toegevoegde waarde heeft. In theorie is dat zeker wel het geval. In de andere dynamax draad heb ik het ook al genoemd, dit initiatief is puur ingegeven door verkeerskundige argumenten, niet met het idee om extra boetes te kunnen vangen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door waldo79 » di 22 sep 2009, 9:06

Het grote probleem is dat het moeilijk is het nut ervan in te zien, omdat als iedereen zich aan de snelheid heeft gehouden, niemand file tegenkomt.
Dat kun je niet zeker weten :o

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Schenker » di 22 sep 2009, 15:31

Dat is het ideale geval, dat haal je natuurlijk niet altijd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Mark » wo 23 sep 2009, 6:50

boe! schreef:Het stelt weinig voor. Vijf matrixborden i.p.v. drie.
http://www.bildercache.de/bild/20090920-211732-472.jpg
Dank voor de foto. Het is inderdaad niet veel bijzonders zo verder. Het plaatje lijkt wel net de A16 zo met extra signaalgevers + mist...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » wo 07 okt 2009, 22:51

Vanmiddag in de gietregen heb ik voor het eerst deze Dynamax in werking gezien, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het er best wel strak uit vond zien...

100 met een rode rand en daar tussenin dan steeds een rode driehoek met slipgevaar. Op een afstand zag je steeds al veel van die rode strepen in de verte, het had wel iets van Duitsland waar dat soort signalering veel vaker te zien is. Iedereen leek zich er behoorlijk aan te houden, maar dat kan ook door de hevige regen komen.

Mijn gevoel zegt me dat ze dit op meer plekken mogen doen, alleen dan wel dat als het goed weer is je gewoon ook 120 mag waar nu altijd 100 de limiet is. Als dat de afweging zou zijn dan zou ik zo ervoor kiezen om dit overal in te voeren mits de criteria voor het 'aanzetten' maar goed gedefinieerd zijn...

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Schenker » do 08 okt 2009, 9:49

^^ Mijn excuses dat ik eerder tegen je in ging door het regen-aspect als niet ter zake doende af te wimpelen. Ik was alleen op de hoogte van het schokgolf algorithme, maar er hoort dus ook een regenalgorithme bij.

Wordt op dit traject enkel gebruik gemaakt van de matrixborden boven de weg of zijn er ook nog kantelwalsborden in gebruik? Verde ben ik benieuwd hoe je het systeem hebt ervaren, lijkt het mooi geintergreerd in het al bestaande en lijkt het volkomen normaal of doet het duidelijk aan als een extra systeem.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » do 08 okt 2009, 13:17

Ow geen excuses hoor... hou wel van een discussie :)

Het is puur een matrixborden systeem zoals je dat ook veel in Duitsland ziet. Grappig om '100' met een rode rand op de plek te zien nu waar normaal je alleen 50 of 70 ziet staan. In het midden een even groot 'bord' maar dan driehoekig en met afhankelijk van de situatie een 'slipgevaar', 'file' of 'ongeluk' logo...

Het was erg 'natuurlijk' en begrijpelijk, en zelfs als DV criticaster en NBA pietlut moet ik gewoon toegeven dat het er strak en helder uitzag.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Seat » za 10 okt 2009, 18:57

^^ Goed nieuws dus! Wat mij betreft gaan overal die rode randen binnenkort aan (is technisch op steeds meer borden mogelijk), en wordt dynamax ook de in spits ingezet. Vooral op de drukke 120 wegen en 100 wegen. Overdag en tijdens de spits 100, vanaf 19:00u tot 6:00u 120.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door hoevenpe » za 10 okt 2009, 19:22

^^

Mits dat ook wil zeggen dat bijvoorbeeld de A16, A4 of A2 bij goed weer en weinig verkeer ook 120 als optie hebben. Anders pas ik mijn gedrag zelf wel aan...

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Seat » za 10 okt 2009, 19:24

^^ Precies, het lijkt me niet nodig om in niet-stedelijke gebieden zoals op de door jou genoemde snelwegen 24/7 vast te houden aan 100. Zeker niet in het weekend, 's avonds en 's nachts of in vakantieperioden.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Schenker » zo 11 okt 2009, 1:24

Ik weet niet hoe dat wettelijk allemaal zit. In Duitsland doet men dat wel op de Ring van Koln, ik voel me dan als weggebruiker zeer serieus genomen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door waldo79 » ma 12 okt 2009, 10:37

Je mag toch op de Ring van Köln nergens harder dan 100?

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Schenker » ma 12 okt 2009, 13:34

^^ Soms dus wel! Ik was daar 's nachts, de borden langs de kant zeggen 100, de matrixborden boven de weg 120.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Hajo » ma 12 okt 2009, 16:41

In zo'n situatie geldt in ons land de laagste Vmax: 100 km/h dus. In Duitsland gelden sommige beperkingen ook van bijvoorbeeld 22.00 tot 06.00 uur wegens "Lärmschutz" (geluidsoverlast).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Wouter N14 » di 13 okt 2009, 11:30

Tja, het zal gedeeltelijk gewenning zijn. Maar ik neem ook aan dat veel mensen zo iets hebben van "bekijk het lekker met je 80".
[url=http://www.westonline.nl/nieuwsitem/35499]www.rtvwest.nl[/url] (12-10-2009) schreef: Verkeer A12 negeert nieuwe matrixborden

DEN HAAG - Verkeer op de A12 negeert de nieuwe matrixborden. De bedoeling is dat automobilisten rustiger gaan rijden als het regent, maar daar is nog weinig van te merken, schrijft het AD. De nieuwe dynamische snelheidsaanduidingen worden veelal genegeerd. Mensen blijven gewoon 120 kilometer per uur rijden als de borden 80 km aangeven. Automobilisten van Den Haag naar Utrecht gaven vorige week plankgas, terwijl het hard regende. Mensen die zich wel aan de maxiumsnelheid houden worden massaal ingehaald.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Attietattie » di 13 okt 2009, 11:36

^^ Joh, dat hebben mensen al met 100km/h. Je ziet dat bij Vmax 120 iedereen (ik schat zo'n 95%) 130 of minder rijdt. Maar ook bij Vmax 100 rijdt 95% onder de 130. Als je het 80 maakt denkt dus écht iedereen: krijg lekker de t*ring. Ik ben er in ieder geval één van.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Palance » di 13 okt 2009, 11:45

Ik niet. Dus als ik daar zou rijden (ik heb geen trek in een bekeuring!) krijg je door mensen als jij een snelheidsverschil van minstens 40 km/h. Dat is nou niet echt een prettig idee :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Attietattie » di 13 okt 2009, 12:41

Dan kan ik ook zeggen dat het door mensen zoals jij komt. Jij rijdt misschien 80 op de teller wat 70-75 is. Ik rijd dan 110 op de teller (de offcicier hoeft mijn naam niet te leren kennen) dus dat is zo'n 100-105. Als je nou gewoon 80 zou rijden (tegen de 90 op de teller) is het maar 20km/h verschil. :puh2:

Ik weet het, mooi verhaal maar je hebt gewoon gelijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Palance » di 13 okt 2009, 12:43

Toegegeven: Je kan het mooi brengen ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Rene » di 13 okt 2009, 21:39

Als ik met 127 geflitst zou worden als de borden op 60 staan zou ik als verweer hebben: 60 is volgens het uitvoeringsbesluit BABW geen toegestane normale maximumsnelheid voor een autosnelweg. Eens kijken hoe ze zich daaruit gaan redden...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Palance » di 13 okt 2009, 21:40

Daar ben ik zelf uit juridisch oogpunt ook heel erg benieuwd naar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Wouter N14 » di 13 okt 2009, 21:40

50 op een bubeko-VRI-kruispunt is dat ook niet, zou je daar evenveel kans maken?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Rene » di 13 okt 2009, 21:42

^^ Waar baseer je dat precies op ?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Wouter N14 » di 13 okt 2009, 21:59

^^ Op hetzelfde uitvoeringsbesluit BABW :)

Bord A1 (maximumsnelheid)
Toepassing

1.De in te stellen maximumsnelheid dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving.

2.Geen andere dan de volgende maximumsnelheden worden vastgesteld:
a. binnen de bebouwde kom:
-op wegvakken: 70, 30 km/h
-bij gevarenpunt en: 30, 20 km/h;

b. buiten de bebouwde kom:
*op autowegen:
-op wegvakken: 80 km/h
-bij gevarenpunt en: 70 km/h;

*op autosnelwegen:
-op wegvakken: 100, 80 km/h;

*op andere wegen buiten de bebouwde kom:
-op wegvakken: 60, 30 km/h
- bij verkeerslichten: 70 km/h
- bij gevarenpunt en: 60, 50 km/h.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DYNAMAX Gouda-Woerden?

Bericht door Rene » di 13 okt 2009, 22:09

Als de wegbeheerder kan aangeven dat die kruising ook hoog scoort op de black-spots lijst, dan is het dacht ik als een gevarenpunt uit te leggen.
Maar als ik het mis heb, hoor ik het graag.

Plaats reactie