GPS uit

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: GPS uit

Bericht door Wimpie24 » ma 07 sep 2009, 11:45

Het blijft natuurlijk alletwee Engels. ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GPS uit

Bericht door Chris » ma 07 sep 2009, 11:47

Er zit meer verschil tussen American English en British English dan de meesten denken.... niet alleen in schrijfwijze, maar ook in woordkeuze. Bijvoorbeeld License vs Licence, Liter vs Litre, maar ook truck vs lorry of overtaking vs passing.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: GPS uit

Bericht door Wimpie24 » ma 07 sep 2009, 17:03

Dat weet ik, en dat is in Vlaanderen ook vaak een bron van discussie. Het enige Engels dat enkel op onze Vlaamse scholen gegeven wordt is namelijk British English, Amerikaans Engels is uit den boze. Maar wat als een student woorden op zijn Amerikaans spelt? Moet de leerkracht dit dan fout rekenen, en als hij dit doet is dat dan wel verantwoord? Want relatief gezien schrijven meer mensen in een groter land " Neighbor " in plaats van "Neighbour". Bij gebrek aan duidelijke regelgeving rekenen de meeste Engelse leerkrachten in Vlaanderen beide vormen juist maar zeggen er wel vaak bij dat "Neighbour" juister is om toch maar binnen de regels te blijven.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GPS uit

Bericht door Chris » ma 07 sep 2009, 17:09

Ik kreeg vroeger ook British English geleerd. Ik vraag me af waarom die voorkeur eigenlijk bestaat, aangezien in de spreektaal Nederlanders eerder een Amerikaans dan Brits accent hebben. Echt British English is voor Nederlanders veel geforceerder spreken dan American English, mede door de grote invloed van Amerikaans Engels door bijvoorbeeld reclames, films en TV-series zijn we meer gewend aan de Amerikaanse uitspraak dan de Britse. British English komt bij veel mensen als bekakt over.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: GPS uit

Bericht door Palance » ma 07 sep 2009, 17:37

Ik geef de voorkeur aan het Brits Engels. Die ene letter in color, gouvernment, etc. maakt ook niet zoveel uit. Daarnaast vind ik het beter klinken dan het rauwe Amerikaanse accent (zeker uit de zuidelijke staten).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GPS uit

Bericht door Chris » ma 07 sep 2009, 17:47

Er is ook niet echt één Amerikaans accent. In de zuidelijke staten heb je idd dat redneck accent met woorden als "howdy" en "y'know" en "y'all". In New England (ten noordoosten van New York) is er weer een sterk Brits accent, terwijl ze in California weer anders praten dan in de Midwest. Ik heb wel eens een testje gedaan waarbij bleek dat mijn accent, of het interpreteren daarvan, vooral uit de Great Lakes region komt, bijvoorbeeld Chicago of Michigan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: GPS uit

Bericht door Palance » ma 07 sep 2009, 17:49

Ik vermoed dat jouw accent erg Nederlands is ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GPS uit

Bericht door Chris » ma 07 sep 2009, 17:57

Uiteraard, daarom schreef ik dat ook ;)

Zo'n accent krijg je niet weg met het typen van Engels, maar door het dagelijks te spreken. Ach, zolang je goed kan converseren is dat belangrijker dan welk accent ook.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: GPS uit

Bericht door Jeroen » ma 07 sep 2009, 17:58

Brits Engels komt m.i. wat netter (en schattiger :oops: ) over. Ik weet nog wel dat op mijn middelbare school mijn leraar engels absoluut geen amerikaans accent wilde horen...

On-topic: ook bij Venlo staan borden met "navigatie aan/uit" om verkeer richting Maastricht via de oude route te leiden (en niet via de afgesloten roertunnel).

MJWB
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 12:46
Locatie: Zwaag

Re: GPS uit

Bericht door MJWB » ma 02 aug 2010, 14:58

Ik kan even het artikel niet vinden, maar in mijn vakantie las ik een artikel over het aantal mensen die verkeerd gereden waren bij wegwerkzaamheden. Bij de werkzaamheden op de A67/A2 bij Eindhoven zouden 300 mensen verkeerd gereden zijn omdat zij hun dom-dom nog aan hadden staan.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: GPS uit

Bericht door rene19663 » wo 04 aug 2010, 12:33

Volgens mij zijn de borden rond Eindhoven nu weg maar ze mogen ze van mij terugplaatsen. Heel veel navigatiesystemen geven nog steeds 100 als maximum snelheid terwijl op de hoofdrijbaan 120 als maximum snelheid geldt. Gevolg is nu dat veel mensen 100 blijven rijden omdat het navigatiesysteem anders gaat schreeuwen dat er te hard gereden wordt.

snelweg65
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 8:13
Locatie: 013

Re: GPS uit

Bericht door snelweg65 » wo 04 aug 2010, 12:35

^^ gisteren stonden de borden er nog
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: GPS uit

Bericht door rene19663 » wo 04 aug 2010, 12:38

Dan heb ik de laatste keer dat ik langs Eindhoven kwam dus niet goed genoeg opgelet (meer zitten genieten van de verbeteringen rond Eindhoven).

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: GPS uit

Bericht door jeroent » wo 08 sep 2010, 22:36

rene19663 schreef: Gevolg is nu dat veel mensen 100 blijven rijden omdat het navigatiesysteem anders gaat schreeuwen dat er te hard gereden wordt.
Zijn er echt mensen die die optie aan hebben staan?? :shock:
Of zouden ze niet weten hoe hij die waarschuwing uit moet :-)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: GPS uit

Bericht door Attietattie » wo 08 sep 2010, 22:43

Ik ja. Toen ik naar Madrid reed. Ideaal.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

HerZon00
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 19:43

Re: GPS uit

Bericht door HerZon00 » do 09 sep 2010, 19:28

Dat geluidje kan ook uit, dan krijg je alleen een rood balkje. En dat is makkelijker te negeren dan elke keer een piepje.

Plaats reactie