Rijtijden op DRIP

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Rijtijden op DRIP

Bericht door Ed » ma 30 nov 2009, 8:37

Je ziet het steeds vaker, rijtijden op een DRIP.
Hoe worden die rijtijden bepaald?
Voorbeeld: zaterdagavond laat staat er bij Burgerveen "tot Prins Clausplein 17 min".
Heb ik eens op mijn klok gekeken en inderdaad, met 17 minuten was ik bij het Prins Clausplein.
Echter wel de hele tijd 120 km/uur gereden terwijl je ter plaatse maar 100 km/uur mag :?
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door boe! » ma 30 nov 2009, 10:05

Burgerveen > Prins Clausplein is 27 kilometer. Als je dat in 17 minuten wilt rijden dan moet je een gemiddelde snelheid aanhouden van ongeveer 95 km/u. Dat lijkt mij haalbaar en dus klopt de berekening.

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Ed » ma 30 nov 2009, 10:35

Met mijn waarneming was niets mis hoor ;) (en met mijn klok ook niet...)
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door boe! » ma 30 nov 2009, 10:45

Als er niets mis is met jouw waarnemingen dan heb je in die 17 minuten 34 kilometer afgelegd. Veel meer dan de werkelijke afstand.

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Ed » ma 30 nov 2009, 11:02

En jouw afstand is de juiste?
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Schenker » ma 30 nov 2009, 12:20

Ed schreef:Je ziet het steeds vaker, rijtijden op een DRIP.
Hoe worden die rijtijden bepaald?
Voorbeeld: zaterdagavond laat staat er bij Burgerveen "tot Prins Clausplein 17 min".
Heb ik eens op mijn klok gekeken en inderdaad, met 17 minuten was ik bij het Prins Clausplein.
Echter wel de hele tijd 120 km/uur gereden terwijl je ter plaatse maar 100 km/uur mag :?
Meestal op basis van reistijden die op dat moment gemeten kunnen worden. Groot probleem op dit moment is een drukke situatie. Een reistijd die iemand net gehad heeft, is niet per se geldig voor iemand die de reis nog gaat maken. Wat de nieuwste ontwikkelingen zijn kan ik je helaas niet vertellen, ik weet wel dat men op de TU druk bezig is met dit onderwerp.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door boe! » ma 30 nov 2009, 12:25

Ed schreef:En jouw afstand is de juiste?
Knooppunt Burgerveen heeft hectometerwaarde 18,6. Knooppunt Prins Clausplein heeft 45,9. Er zitten geen verspringen op dit traject oftewel een afstand van 27,3 km. Als je in Google Maps de route uitekent dan kom je op exact dezelfde afstand uit (in 18 minuten weliswaar). Dus ja, mijn afstand is de juiste.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Rene » ma 30 nov 2009, 12:50

Schenker schreef:
Ed schreef:Je ziet het steeds vaker, rijtijden op een DRIP.
Hoe worden die rijtijden bepaald?
Meestal op basis van reistijden die op dat moment gemeten kunnen worden.
Niet helemaal, want reistijden worden niet gemeten, maar berekend. Er zijn op de DRIP-server (of in andere software) routes gedefinieerd. Die routes krijgen actuele informatie van snelheid en intensiteit op de meetraaien die in deze routes zitten. Vervolgens wordt gebruik makend van die snelheidsgegevens een reistijd voor de route berekend - de afstanden tussen de meetraaien is immers bekend. Die reistijd wordt dan (eventueel met een automatische correctie) getoond op de juiste DRIP.

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Ed » ma 30 nov 2009, 13:09

Wellicht is mijn tijdsmeting niet correct geweest.
Ik kijk op mijn klok en daar staat 23.23, toen ik bij het Clausplein kwam stond er 23.39, even daarna sprong hij op 23.40.
Misschien stond mijn klok al een tijdje op 23.23, heb daar verder niet echt op gelet.
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Schenker » ma 30 nov 2009, 13:12

Rene schreef:Niet helemaal, want reistijden worden niet gemeten, maar berekend. Er zijn op de DRIP-server (of in andere software) routes gedefinieerd. Die routes krijgen actuele informatie van snelheid en intensiteit op de meetraaien die in deze routes zitten. Vervolgens wordt gebruik makend van die snelheidsgegevens een reistijd voor de route berekend - de afstanden tussen de meetraaien is immers bekend. Die reistijd wordt dan (eventueel met een automatische correctie) getoond op de juiste DRIP.

Ah ok. Er zijn me wel systemen bekend die dmv kentekenherkenning meten hoelang de reistijd op een bepaalde corridor is. Ik weet dat dit in Den Haag is toegepast, maar geen idee hoe succesvol dit is. Ik kan me voorstellen dat men het op de autosnelweg een dure toevoeging vindt als je met de hudige systemen ook een goed resultaat kunt krijgen.

Voor beide methodes geldt hetzelfde nadeel, de reistijd wordt berkenend en/of gemeten voor de huidige toestand van het verkeer. En als je er zelf in rijdt is die wellicht anders, waardoor de reistijd een stuk hoger of lager blijkt te zijn.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Paixao » ma 30 nov 2009, 15:15

^^
Genoemd nadeel is ook het belangrijkste probleem bij het aanbieden van reistijden of afgeleide grootheden. De betrouwbaarheid van de reistijd is afhankelijk van gebeurtenissen die zich in de zeer nabije toekomst na de voorspelling wel of niet zullen afspelen. Bij een verkeersstroom hoeft er maar *dit* te gebeuren en je reistijdvoorspelling is onbetrouwbaar vanwege onderschatting (er is opeens wel file) of overschatting (er is juist geen file). Bij de TU zijn ze daar inderdaad heel erg druk mee, maar volgens mij nog altijd niet zodanig nauwkeurig én snel dat de aangeboden reistijden betrouwbaar zijn.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Mandelsoft » ma 30 nov 2009, 15:24

Misschien is een oplossing om bij die reistijden te vermelden of we te maken hebben met een:
- langer wordende file
- korter wordende file
- wegwerkzaamheden
- ongeluk(?)


Zo weet je waar je aan toe bent.

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Rene » ma 30 nov 2009, 16:29

Schenker schreef:Er zijn me wel systemen bekend die dmv kentekenherkenning meten hoelang de reistijd op een bepaalde corridor is. Ik weet dat dit in Den Haag is toegepast, maar geen idee hoe succesvol dit is.
Amsterdam past het ook toe (MoCo), maar de betrouwbaarheid is nog niet helemaal je-dat. Maar op de snelwegen wordt alleen met de befaamde meetlussen gewerkt voor gegevensinwinning.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Attietattie » ma 30 nov 2009, 16:33

Mandelsoft schreef:Misschien is een oplossing om bij die reistijden te vermelden of we te maken hebben met een:
- langer wordende file
- korter wordende file
- wegwerkzaamheden
- ongeluk(?)


Zo weet je waar je aan toe bent.

Groeten,
Maarten
Doen ze vaak toch al? Dan staat er respectievelijk een plus, een min, een J16 of een J34 op weergegeven. De twee laatsten overigens zonder driehoek volgens mij.

Het probleem zit m erin dat wanneer je de DRIP net bent gepasseerd, er een ongeluk op het traject voordoet en de reistijd dus toeneemt. Maar met dat probleem blijf je zitten. Daar moet je ook niks aan willen doen want dat kan niet. Het suffe is alleen dat als de rijbaan net weer vrij is als jij passeert, je het idee hebt dat er een 'normale' file heeft gestaan die niet was weergegeven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door paolie » ma 30 nov 2009, 16:34

Persoonlijk vind ik die rijtijden wel prettig, ook al zijn ze dan misschien niet helemaal nauwkeurig. Je hebt er naar mijn idee meer aan dan aan een vermelding van het aantal km file, hetgeen eigenlijk nog helemaal niks zegt over hoe lang je er dan over gaat doen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Rene » ma 30 nov 2009, 16:39

Aan rijtijden heb je m.i. helemaal niets. Het zegt niets over of er file staat op een bepaalde route, het zegt zelfs niet of er sprake is van vertraging. Rijtijden tot een knooppunt vind ik als dagelijks weggebruiker helemaal niet interessant.
Stel bij Badhoevedorp op de A9 de informatie tot KP Diemen. Met rijtijden zegt het me niets over alternatieven op mijn route richting de Zeeburgertunnel. Maar toen het nog filelengtes waren, wist je dat de route A9-A2-A10-oost interessanter kon zijn zolang de filelengte op de A9 onder de 5 km bleef (want dat is de lengte van de Gaasperdammerweg). Zo kon een melding dus ook interessant zijn voor rijders op een andere bestemming. Met rijtijden heb je dat niet. Daarmee is rijtijd-info veel minder waardevol. Ben wat dat betreft wel blij met de grafische DRIPs in de Amsterdamse regio. Daarop kun je teminste precies zien waar het vastloopt. Dat is voor veel meer relaties bruikbaar dan toevallig net die ene naar dat ene bepaalde knooppunt...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Attietattie » ma 30 nov 2009, 16:39

De reistijd zegt mij niets als ik de afstanden niet weet. Andersom zegt het aantal kilometers niets als je niet weet hoeveel langer je erover doet. Het aantal vertragingsminuten zegt al iets meer, maar degene die er bekend is wil dan weer het aantal kilometers weten zodat hij/zij een sluiproute kan pakken, net voor hij/zij in de staart van de file terechtkomt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Rene » ma 30 nov 2009, 16:42

Yep.
Daar waar bewegwijzering primair voor de ter plekke onbekenden is, zijn DRIPs primair voor de ter plekke bekenden, en daarvan mag je verwachten dat ze het wegennet wel enigszins kennen. Maar de vrije rijtijd op een bepaalde relatie, die is heel lastig in te schatten, zelfs met de nodige rijervaring. Wat dat betreft is km file een stuk eenvoudiger.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Palance » ma 30 nov 2009, 17:04

Dat lijkt mij ook. Ik vind die rijtijden maar lastig op de DRIP's, ik kan dan maar lastig de vertraging inschatten (maar dat kan ook omdat ik natuurlijk bar weinig in de spits rijd). Ik prefereer eerder de filelengte.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Ehuls » ma 30 nov 2009, 17:21

Het is natuurlijk ook een kwestie van gewenning. Dezelfde gewenning die eerst geleerd heeft dat vanaf een bepaald aantal kilometer file een bepaalde sluiproute de moeite waard wordt, zorgt er straks ook voor dat je weet vanaf hoeveel minuten reisteid een sluiproute interessant wordt. Maar vooral voor de plekken waar je wat minder bekend bent is de reistijd een weinig zeggend gegeven. Zelfs voor mijn dagelijkse routes weet ik eigenlijk niet precies tot op de minuut hoe lang ik daar over zou doen zonder files..

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door paolie » ma 30 nov 2009, 18:03

Ik begrijp jullie eigenlijk niet zo goed. Voorbeeld: Als ik van Amsterdam naar Den Haag rijd, en er staat een DRIP bij Burgerveen dat aangeeft: Den Haag Centrum via A44 25 minuten, via A4 35 minuten, dan ben ik daar erg gelukkig mee. Staat er daarentegen een bord dat aangeeft: via A44 3 km file, via A4 5 km file, dan kan ik daar werkelijk helemaal niks mee. Ik heb namelijk geen idee welke van die twee files sneller gaat.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Ehuls » ma 30 nov 2009, 18:32

Dat is leuk als je ergens in Den Haag moet zijn waar je de keuze hebt tussen deze twee routes, maar als je van Amsterdam naar Rotterdam wilt, heb je niks aan deze informatie. Betekent de 25 minuten dat er file staat of juist niet, en zo ja, hoeveel dan, en is slimmer een andere route te nemen? Als er staat dat er 5 km file staat, of nog beter, 10 minuten vertraging, weet je al veel meer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door paolie » ma 30 nov 2009, 18:44

Tsja, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Aantal minuten vertraging zou inderdaad ook prima werken, dat wel, maar aantal km file zegt nagenoeg niets. Ik heb wel eens een uur gedaan over een file van 2 km en 10 minuten over een file van 4 km.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Peter » ma 30 nov 2009, 22:26

Als je 2 redelijk gelijkwaardige alternatieven toont (A12-N44 of A4-N14; A28 of A27-A1) dan heb ik liefst reistijd. Omrijden kan dan nog steeds sneller zijn, maar hoeft niet. Filelengtes of vertraging zeggen dan niet zoveel. Indien je niet-vergelijkbare routes vermeldt heb ik het liefst vertragingen in minuten, Bijv op de A4: Gouda +10, Leiden +15, A'dam +30. Je kunt dan zelf besluiten een andere route te kiezen, die niet wordt aangegeven.Er wordt nu ook veel tekstruimte verspild aan woorden als "vertraging" of "advies" of "tot aan ring Rotterdam"

Wat neemt men voor reistijd voor plekken waar geen files staan: de gemiddelde snelheid van al het verkeer op dat moment (incl vrachtverkeer), de Vmax voor auto's of een standaard snelwegsnelheid van bijv 100 km/h, zoals routeplanners dan meestal doen ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Hajo » zo 06 dec 2009, 14:54

Combineren? "Tot knooppunt Holendrecht: 8 km file / 43 min." :idea:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Attietattie » zo 06 dec 2009, 14:57

Nee. Want als ik niet weet waar Holendrecht is heb ik er nog net te weinig aan. Ik zou die reistijd vervangen in # minuten vertraging.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Willem » zo 06 dec 2009, 15:11

Voor de Ring Rotterdam staat nu op de DRIP (bv. op de A13 bij Overschie) aangegeven dat op het stuk tussen bv. KP Kleinpolder en KP Ridderkerk (of KP Vaanplein, dat weet ik niet meer exact) er op de route via de Brienenoord geen file staat en dat de reisduur via de Beneluxtunnel 14 minuten bedraagt.
Aan die informatie heb je dus niets. Je weet wel dat er via de Brienenoord geen file staat, maar niet hoe lang de reisduur is. Ter plaatse onbekenden kunnen zo moeilijk kiezen tussen de ene of de andere route. Want duurt filevrij via de Brienenoord rijden nu wel of niet langer dan de 14 minuten reisduur via de Beneluxtunnel?

Kies ervoor om of voor beide richtingen de reisduur aan te geven, of om alleen een melding als filevrij (of x km. file) aan te geven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Rene » zo 06 dec 2009, 16:35

DRIPs zijn niet voor ter plaatse onbekenden bedoeld. De alternatieve route kent immers geen bewegwijzerde doorverwijzing.
Afstemmen van de teksten op de ter plekke onbekenden betekent veel nodeloos netwerkverlies voor de dagelijkse, wèl ter plekke bekende gebruiker.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Palance » ma 07 dec 2009, 9:05

Attietattie schreef:Nee. Want als ik niet weet waar Holendrecht is heb ik er nog net te weinig aan. Ik zou die reistijd vervangen in # minuten vertraging.
Als je op pad bent, moet je je natuurlijk wel een beetje voorbereiden . Anders kun je helemaal geen afritnamen of knooppunten op DRIPS zetten (en dus de DRIPS afschaffen) aangezien je altijd wel iemand hebt die niet bekend is met een bepaalde naam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rijtijden op DRIP

Bericht door Attietattie » ma 07 dec 2009, 11:13

^^ Ik bereid me voor als ik op pad ga. Ik heb alleen één of ander raar hoofd dat knooppunten niet kan opslaan. Ik ken nagenoeg iedere snelweg in Nederland, maar ik denk dat ik misschien 4 of 5 knooppunten bij naam ken. :dontknow:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie