Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: RE: Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Demassel » za 25 mar 2017, 8:39

GuteFahrt schreef:
Hmen is ook zo wat. Wijthmen (uitspraak "wiettem") en Bathmen (battem/um).
Dat zijn resp. in uitspraak: Wietmen en Batmen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Vinny » za 25 mar 2017, 9:11

^^ Klopt niet. Klopt wel als je het over Fries hebt. Surch is Fries voor Zurich.
Ik ken maar één iemand die daar vandaan kwam. Dat meisje stelde zich zo voor aan me - ik heb altijd het idee dat die mensen dat beter weten dan bij de verkeersinformatie 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Chris » za 25 mar 2017, 9:42

De meeste Zwollenaren spreken niet plat / Nedersaksisch, maar ik hoor Wijthmen toch vrijwel uitsluitend als Wietem uitgesproken worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: RE: Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Coen Tunnel » za 25 mar 2017, 10:21

^^ Klopt. In de regio hoor je toch vooral Wietem en Battem. Volgens Wikipedia zijn beide uitspraken Nedersaksisch, maar ze worden gewoon in het Nederlands gebruikt, niet alleen bij gespreken in dialect. Er lijkt in ieder geval een verschuiving gaande dat de Nedersaksische uitspraak ook in het Nederlands gangbaar wordt. Dat is niks raars. Tenslotte spreken we Gorinchem ook al jaren uit als Gorcum.

Mensen die de men-klank in de namen Wijthmen en Bathmen ook echt uitspreken komen doorgaans niet uit de regio. Bathmen hoor je natuurlijk nog regelmatig in de verkeersinformatie voorbij komen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Wesso » za 25 mar 2017, 10:50

Ik hoorde van de week op de radio "Gouda-West" bij informatie over de A12 voorbij komen. Blijkbaar is afritnaam Moordrecht nog niet zo ingedaald.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door GuteFahrt » za 25 mar 2017, 12:45

Hoe is dat met Huissen bij Arnhem. Spreek je ook anders uit dan in "huizen" (meer dan verschil z-s). Toch? Ik meende Hüssen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door waldo79 » za 25 mar 2017, 13:12

Inderdaad: het wordt als [Huussen] uitgesproken ;)

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door MaartenE » za 25 mar 2017, 14:47

Oirschot wordt altijd uitgesproken als Oorschot, bij Oisterwijk is dat een stuk minder logisch blijkbaar.
In de trein wordt door het omroepsysteem vrolijk: OIsterwijk omgeroepen.. :roll:
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Palance » za 25 mar 2017, 15:58

Ach, in de verkeersinformatie heb ik Charlois wel eens op z'n Frans uitgesproken worden in plaats van het gangbare Sjaarloos.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Vinny » za 25 mar 2017, 17:39

De uitspraak van bepaalde steden of dorpen kan je niet altijd afleiden uit de spelling. Als mensen geen training krijgen in hoe het moet lezen ze gewoon voor wat er staat. Organisaties als de NS en de VID kunnen beter investeren in een goede opleiding van dienstdoende omroepers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Rein » za 25 mar 2017, 18:59

Ik hoorde een presentatrice van het NOS sportjournaal van de week de achternaam van (oud) voetballer Harry Decheiver uitspreken als 'Degijfer', terwijl iedereen die iets van voetbal weet, weet dat je die naam moet uitspreken als 'Desjevèr'. Dat is even andere koek. Ik mag aannemen dat die dame haar proeftijd niet heeft overleefd :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Coen Tunnel » za 25 mar 2017, 20:09

^^ Ik heb ook nog nooit van die beste man gehoord, maar bij zo'n naam was het natuurlijk verstandig geweest om naar de uitspraak te informeren.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: RE: Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Rene » za 25 mar 2017, 20:17

Coen Tunnel schreef:Tenslotte spreken we Gorinchem ook al jaren uit als Gorcum.
Vaak zie je ook het omgekeerde. Dat de tekst op zijn Hollands uitgesproken de nieuwe norm is geworden.
Neem nu Deutekom. Niemand die het meer zo schrijft of zegt, maar vroeger was dat van hetzelfde pak een laken als Gorinchem (Gorkum) en Woudrichem (Woerkom). De huidige schrijfwijze Doetinchem wordt ook door de meesten zo uitgesproken.

Hetzelfde geldt ook voor een plaats als Kuilenburg. De dure schrijfwijze Culemborg heeft gemaakt dat iedereen het tegenwoordig ook als zodanig uitspreekt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Coen Tunnel » za 25 mar 2017, 20:26

^^ Maar er zal destijds toch bewust zijn gekozen voor een terugkeer naar die oude schrijfwijze.
Vinny schreef:De uitspraak van bepaalde steden of dorpen kan je niet altijd afleiden uit de spelling. Als mensen geen training krijgen in hoe het moet lezen ze gewoon voor wat er staat. Organisaties als de NS en de VID kunnen beter investeren in een goede opleiding van dienstdoende omroepers.
We hebben in Nederland inderdaad genoeg plaatsnamen waarvan de uitspraak afwijkt van de spelling. De al genoemde voorbeelden zoals Charlois, Oisterwijk, Oirschot, Wijthmen, Huissen, Gorinchem, maar ook Wijchen, Enschede, Mesch (de -sj-klank aan het einde is in het Nederlands ook niet evident) en Ysselsteyn, en bij een plaatsnaam met een Latijns woord er in zoals Emmer-Compascuum moet je ook maar net weten hoe je het moet uitspreken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Chris » za 25 mar 2017, 20:36

Yerseke is er ook eentje die wel eens verkeerd wordt uitgesproken in de verkeersinformatie. Destijds met het gedoe in de Vlaketunnel kwam dat vrij vaak voor.

Maar goed, van sommigen moet je het ook maar net weten... Gorinchem is misschien wel één van de bekendste. Renkum is schijnbaar ook zo'n plaatsnaam die zich naar de lokale uitspraak gewijzigd heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Chris » zo 26 mar 2017, 9:55

NOS:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Rene » zo 26 mar 2017, 23:11

^^
Gemaakt door de stagiair die alleen maar gebruik maakt van zijn OV-jaarkaart...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door mhkamp » zo 26 mar 2017, 23:50

^^ Tsja, dat heb je. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Maar als het fout is dan is het hek van de dam :?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Palance » ma 27 mar 2017, 6:38

Rene schreef: Gemaakt door de stagiair die alleen maar gebruik maakt van zijn OV-jaarkaart...
Je kent hem/haar?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door RSK » ma 27 mar 2017, 8:14

Wesso schreef:Ik hoorde van de week op de radio "Gouda-West" bij informatie over de A12 voorbij komen. Blijkbaar is afritnaam Moordrecht nog niet zo ingedaald.
Ik ben benieuwd waar dat vandaan komt. Vanuit de richting Utrecht wordt Gouda-West via de A20 en de aansluiting Moordrecht bewegwijzerd. Als je echter op de kaart kijkt, is dat helemaal niet zo logisch: het meest westelijke deel van Gouda bereik je makkelijker via de aansluiting Gouda. Sterker: er bestaat geen wijk 'Gouda-West'.
Rene schreef:De huidige schrijfwijze Doetinchem wordt ook door de meesten zo uitgesproken.
Het is niet bepaald een streek die in het westen veel besproken wordt, maar ik hoor de schrijfwijze niet letterlijk uitgesproken zoals Culemborg. Eerder 'Doeteggum'.

Ik wist overigens niet dat Culemborg in het verleden Kuilenburg heette. Dat verklaart in ieder geval wel de naam van de spoorbrug waar ik eens op een koude wintermorgen met mijn camera op een stoomtrein stond te wachten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door boe! » ma 27 mar 2017, 14:08

RSK schreef:Sterker: er bestaat geen wijk 'Gouda-West'.
Letterlijk met deze naam: nee. Maar Westergouwe ligt voor Goudse begrippen behoorlijk westelijk en dat is ook het gebied waar eigenlijk al jaren naar verwezen wordt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door RSK » ma 27 mar 2017, 15:40

^^ De eerste concrete stappen richting de aanleg van die wijk dateren uit 2009, terwijl die verwijzing er al veel langer is. Dus ik denk niet dat die twee 1-op-1 verband met elkaar houden. Wat de vraag des te interessanter maakt waar men voorheen wél naar verwees.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door verfmeer95 » ma 27 mar 2017, 16:09

^^ Het gebied ten noorden van het spoor is pas in de jaren 70 aangelegd. Daarvoor was Gouda een stuk kleiner en lag het zwaartepunt een stuk zuidelijker. Het meest logische is het gebied direct ten westen van het centrum. Dus dat tussen de Turfsingel, de Nieuwe Gouwe, het Stroomkanaal en de Hollandse IJssel. In de jaren 70 lag er nog geen brug over de Nieuwe Gouwe, waardoor al het verkeer naar dat gebied via het centrum moest. In die tijd was het dus logisch dat men Gouda-West apart wilde verwijzen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door RSK » ma 27 mar 2017, 16:31

^^ Ben er even ingedoken, gelet op bouwjaar zou 'West' tot medio jaren '60 een logische aanduiding voor de wijk Korte-Akkeren kunnen zijn. En dat was inderdaad toen beter te bereiken via de Julianasluis.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door MaartenE » ma 27 mar 2017, 20:08

^^
Best-West is eveneens geen bestaande wijk, maar staat wel zo aangegeven op de borden op de A2.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door waldo79 » ma 27 mar 2017, 21:50

Die afritnaam verwijst dan ook eerder naar het westen van Best, zeg maar het gebied westelijk van de spoorlijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Wouter N14 » ma 27 mar 2017, 21:56

Dit geldt toch voor alle, of in elk geval 95% van de plaatsnaam-windrichtingaanduidingen in Nederland :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Wesso » ma 27 mar 2017, 23:43

In het geval van Gouda-West is er lange tijd geen duidelijk aan te wijzen gebied geweest dat voor 'west' door kon gaan. Eerder 'zuid' of 'zuidwest'.

Net als bij Den Haag, dat ligt in gekantelde positie waardoor 'west' beter als 'zuidwest' bestempeld kan worden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door verfmeer95 » wo 29 mar 2017, 14:32

^^ Bestaan er dan borden met Den Haag-West erop? Ik ken alleen Den Haag-Zuid.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Wesso » wo 29 mar 2017, 15:23

verfmeer schreef:Bestaan er dan borden met Den Haag-West erop? Ik ken alleen Den Haag-Zuid.
Nee, ik ken ook alleen Den Haag-Zuid van de bewegwijzering. Den Haag-Zuidwest is een deel van Escamp dat als prachtwijk bekendstaat.

Plaats reactie