Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Palance » za 14 mei 2016, 23:03

We hebben het nu al 71 pagina's over verkeerd gepubliceerde wegnummers of kmooppuntnamen en dan vind ik dit er inderdaad niet bijpassen. Dit gaat m.i meer over meningen dan over fouten met wegnummers of op kaartjes.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door kees » za 14 mei 2016, 23:05

Ik ben het met Palance eens.
RSK beperkt zich duidelijk niet tot feitelijke fouten, maar vindt het ook noodzakelijk om de meningen als fouten te zien en taalkundige fouten te benoemen. En wat is er perse fout aan bijvoorbeeld een pleonasme? En in die taalkundige fouten is hij ook nog eens selectief, want soms benoemt hij taalfouten niet die er wel staan.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Snelwegfreak » za 14 mei 2016, 23:06

Ik vind het hier prima passen. Het gaat toch met name over een stuk in de media over wegen/verkeer waarin (een hoop) fouten staan, dat past prima in deze draad.

Om nu voor zoiets direct een nieuwe draad aan te maken vind ik overdreven. Dat het niet 100% de lading dekt waar het vooral over is gegaan, ach.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Palance » za 14 mei 2016, 23:30

In een poging de boel weer ontopic te trekken:
nu.nl schreef:
De A27 is zaterdagavond dicht tussen Gorinchem en Utrecht. Bij knooppunt Gorinchem is een auto in brand gevlogen en uitgebrand, meldt de Verkeersinformatiedienst (VID).
Het is onbekend hoe het met de chauffeur gaat.

Bij Utrecht rijdt het verkeer via de parallelrijbaan, maar daar kan ook de weg richting Utrecht niet worden vervolgd. Het verkeer staat vast en dit leidt tot chaos. Diverse bestuurders negeerden de rode kruizen boven de weg en reden op de afsluiting in.
Raar dat je bij Utrecht over de parallelbaan geleid zou moeten worden naar Utrecht toe.
Als ik de berichtgeving op vid.nl lees, zal hier dus wel Gorinchem bedoeld worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door boe! » zo 15 mei 2016, 11:13

RSK schreef:
Palance schreef:Ik neem aan dat je die commentaren ook openbaar hebt gedeeld op de plek waarbij je daar kunt reageren bij nu.nl?
Eerlijk gezegd heb ik geen geweldige ervaring met reageren op berichten van Nu.nl. Ik heb de redactie wel eens een paar keer eerder een mailtje gestuurd met commentaar, maar dat bleef altijd onbeantwoord. Als gratis advies niet op prijs gesteld wordt, houdt het voor mij wel op. :nothanks:
Alternatief: een tweet sturen naar de auteur van het artikel met een link naar jouw forumpost. Als de tweet niet gelezen wordt door de auteur, dan gebeurt het wel door anderen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Palance » zo 15 mei 2016, 12:23

Bij nieuwsberichten van RTV Rijnmond staat een link om een fout in het bericht te kunnen melden. Ik heb dat wel eens een paar keer gedaan, en de fout wordt dan opmerkelijk snel gecorrigeerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Claus Plein » ma 16 mei 2016, 1:10

NU.nl schreef:Iets verderop van het Terbregseplein ligt knooppunt Moordrecht. Hier wordt het verkeer uit Moordrecht gecombineerd met de rijstroken van de A16 en A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda. Hier ontstaan veel files omdat het verkeer moet 'oversteken' van de linker rijbaan naar de rechter, en vice versa.

Daarnaast is het wegdek tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda versmald van drie naar twee rijstroken. Die samenvoeging zorgt ook voorbij het knooppunt voor problemen.
Rijbanen met rijstroken verwisselen daargelaten, maar een simpel weefvak als knooppunt aanduiden, wat geeneens bestaat? :s

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Chris » ma 16 mei 2016, 9:59

Internetredacties worden vaak door stagairs bemand. Ik heb geen hoge dunk van de journalistieke kwaliteit van internetmedia.

Sowieso vraag ik me bij nu.nl wel eens de journalistieke waarde af. Titels zijn vaak clickbait en inhoudelijk lijkt het soms overgeschreven persberichten van instanties of van persbureau's als Reuters.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door boe! » ma 16 mei 2016, 10:02

Chris schreef:Internetredacties worden vaak door stagairs bemand.
In het geval van nu.nl zijn er twee auteurs: eentje is dataverzamelaar, die de verkeersgegevens bij elkaar heeft geraapt. De ander is inderdaad een stagiair, die vermoedelijk het artikel heeft geschreven.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door duikgek89 » ma 16 mei 2016, 11:14

Toch schokkend, als je als stagiair zo klungelt dan zou ik bijna denken dat de stagiair in kwestie na het behalen van het diploma niet voldoende kennis en kunde heeft om daadwerkelijk als journalist aan de slag te gaan.
Ik vind het in het stuk van RSK best opmerkelijk welke fouten er gemaakt worden. Bepaalde fouten zijn makkelijk te controleren feiten waarbij de fouten bij eenieder met een klein beetje geografische kennis een belletje zouden moeten doen rinkelen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Mark » ma 16 mei 2016, 11:19

In principe ligt dit niet aan de stagiaire (of eenieder dit dit artikel heeft geschreven), maar aan een zwaar incapabele eindredactie. Deze hoort normaliter de artikelen te controleren of er geen onzin in staat en de redacteur daarop aan te spreken (of de laan uit te sturen als hij/zij stelselmatig slecht werk aanlevert). Blijkbaar ontbreekt die hele eindredactie, of heeft deze flink liggen slapen.

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door timmie_1606 » vr 20 mei 2016, 20:27

Ondertussen in de Volkskrant...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Wesso » vr 20 mei 2016, 21:46

Geelhoed-alert... :roll:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door RSK » za 21 mei 2016, 0:38

Nou ja, die auto op de rotonde rijdt tegen de richting in. Dus dat is wel link.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Vinny » za 21 mei 2016, 10:32

In groep 8 maken ze die fout al niet meer...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Rene » za 21 mei 2016, 19:36

RSK schreef:Nou ja, die auto op de rotonde rijdt tegen de richting in. Dus dat is wel link.
In de Volkskrant denken ze nu eenmaal linksom. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 mei 2016, 8:53

^^ Voor rijden op rotondes in Nederland niet verkeerd. Ik rij een rotonde ook linksom. Maar in de Volkskrant willen ze blijkbaar rechtsom over de rotonde rijden. :!:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Rene » zo 22 mei 2016, 11:45

Dat hangt van je perspectief af.
Als je vóór een splitsingspunt linksaf moet, dan is dat ook een vorm van linksom rijden.
Nu ligt dat splitsingspunt dus vóór het middeneiland.

Beter is het om van 'met de klok mee' of van 'tegen de klok in' te spreken.
Maar daar kun je niet zo goed een verband leggen met de politieke gezindheid van een krant ;)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door RSK » zo 22 mei 2016, 11:54

Rene schreef:Beter is het om van 'met de klok mee' of van 'tegen de klok in' te spreken.
Maar daar kun je niet zo goed een verband leggen met de politieke gezindheid van een krant ;)
Klopt, want dan moet je er op terugvallen dat men de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. En dat is bij uitstek iets waar media van links tot rechts last van hebben. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 mei 2016, 11:54

Rene schreef:Dat hangt van je perspectief af.
Van Dale hanteert als enige betekenis van linksom 'tegen de wijzers van de klok in'. Ook Wikipedia hanteert die uitleg. Ik zie geen andere mogelijkheid hoe linksom uitgelegd kan worden. Op een Nederlandse rotonde stuur ik continu naar links, tegen de klok in, dus een rotonde rij ik linksom.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door RSK » zo 22 mei 2016, 11:57

Klopt, maar als je rechtsom een rotonde gaat, ga je links om het middeneiland heen. Volgens mij hebben we hier weer een uitgelezen voorbeeld van een samenstelling waar de aanwezigheid of het ontbreken van een spatie cruciaal is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Snelwegfreak » zo 22 mei 2016, 12:33

Coen Tunnel schreef:Op een Nederlandse rotonde stuur ik continu naar links.
Dan zul je veel schade hebben. Je zult toch echt eerst naar rechts moeten om naar links te gaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 mei 2016, 12:35

^^ Als ik op de rotonde zelf rij stuur ik naar links. Bij het oprijden en het verlaten van de rotonde stuur ik uiteraard naar rechts.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Rene » zo 22 mei 2016, 12:38

^^
Ah, dus toch rechtsom :mrgreen:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door keokiracer » do 26 mei 2016, 11:02

VID schreef:Voor de donderdagavond verwachten we een normaal spitsbeeld. Het drukste moment is doorgaans kort voor zessen, dan verwachten we ongeveer 275 kilometer.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht.
Wut?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door kees » do 26 mei 2016, 12:21

Wat is daar raar aan?
Ik kan me voorstellen dat er een bandbreedte gehanteerd wordt voor wat je een normale spits noemt.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door keokiracer » do 26 mei 2016, 12:39

Er wordt gesproken van een reguliere spits (cat. 3, zie ook de vid site), echter is de verwachte piek 50km hoger dan wat onder reguliere spits valt. Het wordt met 275km dus een 'Zware spits' (cat. 4) volgens de verwachting.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Lekkere Kwal » do 26 mei 2016, 13:50

kees schreef:Wat is daar raar aan?
Ik kan me voorstellen dat er een bandbreedte gehanteerd wordt voor wat je een normale spits noemt.
Dat klopt, maar als je daar een getal aan hangt (225 km) dat is dat bijvoorbeeld het 'gemiddelde' en niet puur je bereik.

Dat zou zoiets zijn als:
Jantje heeft een normale BMI van 23. Een normale BMI is 22,5.
Zeg dan "Een normale BMI is 20 tot 25" of "Een normale BMI is gemiddeld 22,5".

(edit: en ze zeggen ook nog eens tot 225)

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door kees » do 26 mei 2016, 14:09

Ik had idd over het woordje 'tot' heengelezen. :)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door Rein » vr 27 mei 2016, 10:20

Lekker zwaar verouderd kaartje van de Telegraaf vandaag in de krant inzake de mogelijke uitbreiding van Schiphol.

Zo is de Westrandweg (A5) nog niet ingetekend, evenals de omgelegde A9 (die in dit kader wel heel relevant is aangezien de eventuele uitbreiding daar zo ongeveer tegenaan zou komen te liggen), liggen de oude op- en afritten van de N201 met de A4 er nog en is de omgelegde N201 nog niet ingetekend (terwijl daar de eventuele 7e baan dwars doorheen zou moeten gaan). Verder heeft Amsterdam blijkbaar Badhoevedorp geannexeerd en is Hoofddorp hernoemd in Haarlemmermeer.

Afbeelding

Plaats reactie