Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 feb 2011, 1:30

Dagblad van het Noorden schreef:Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Groningen - B en W van Groningen beginnen een proef die verkeerslichten fietsvriendelijker moet maken. De test maakt een eind aan een van de grootste ergernissen van fietsers: wachten in de regen. Storm en kou blijven voorlopig buiten beschouwing.

Groningen wil in eerste instantie alleen bij de Oosterbrug een regensensor plaatsen. De gemeente verwacht dat het nog een paar maanden duurt voordat het systeem, waarvoor 15.000 euro is uitgetrokken, wordt geïnstalleerd.

De gemeente Oosterhout heeft al geëxperimenteerd en is enthousiast. "De sensor is in 2007 op één kruispunt aangebracht. We krijgen nog steeds positieve reacties en breiden het systeem uit", meldt een woordvoerder. "Ook al omdat we de indruk hebben dat mensen minder vaak door rood fietsen."
Interessant idee. Ik ben benieuwd of het werkt en of het zin heeft. Het is wel fijn voor fietsers, want in de regen moeten wachten voor een verkeerslicht is geen pretje. Ik ben benieuwd wat de test oplevert.

Overigens ook een leuk plaatje bij het artikel:

Afbeelding
(Fotograaf onbekend)

Zal ook wel in Groningen zijn? Weet iemand dat?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Palance » vr 11 feb 2011, 7:01

Bij groen mag u ook achteruit fietsen :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Attietattie » vr 11 feb 2011, 7:32

Coen Tunnel schreef:Overigens ook een leuk plaatje bij het artikel:

Zal ook wel in Groningen zijn? Weet iemand dat?
Aan de omgeving kan ik het slecht zien... En de boom die in het glaasje reflecteert herken ik niet direct. In Haarlem heb je ook ergens zo'n verkeerslicht.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door JB81 » vr 11 feb 2011, 7:57

Coen Tunnel schreef:
Zal ook wel in Groningen zijn? Weet iemand dat?
Is ook een van de maatregelen waarmee Groningen zich wil profileren als fietsstad. Fietsers krijgen op kruispunten met dit symbool in alle richtingen tegelijk groen, waardoor je niet halverwege nog een keer stil komt te staan als je linksaf wil.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door boe! » vr 11 feb 2011, 8:09

JB81 schreef:Is ook een van de maatregelen waarmee Groningen zich wil profileren als fietsstad. Fietsers krijgen op kruispunten met dit symbool in alle richtingen tegelijk groen, waardoor je
de kans loopt om halverwege het kruispunt ineens onderuit gereden te worden door een andere fietser die ook groen heeft. :roll:

Ernst
dorpsstraat
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 16:36

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Ernst » vr 11 feb 2011, 9:41

Groningse fietsers zouden anders toch door rood fietsen, beter dat er dan alleen maar fietsers tegen elkaar aanrijden bij tegelijk groen :-)

Zonder gekheid, ik heb nog nooit gezien dat dit tot problemen leidt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Wouter N14 » vr 11 feb 2011, 9:42

^^ Vind ik inderdaad ook waardeloos. Alle fietsers denken dan "ik heb groen dus ik heb voorrang" en dan krijg je dus conflicten. Enerzijds omdat fietsers (net als automobilisten) geen acht slaan op de gewone voorrangsregels, anderzijds omdat die voorrangsregels vaak ontbreken op de fietspaden (wat dus zeer slordig is van de wegbeheerder).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Rene » vr 11 feb 2011, 10:03

Wouter N14 schreef:anderzijds omdat die voorrangsregels vaak ontbreken op de fietspaden (wat dus zeer slordig is van de wegbeheerder).
Die paar haaietanden dus vanaf de niet-voorrangsweg ? Als dat al niet meer zou kunnen zonder haaietanden, dan neem ik aan dat je het concept van "shared space" in jouw ogen helemaal onuitvoerbaar is. Immers: wat in het klein niet kan, kan in het groot al helemaal niet.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Groningen » vr 11 feb 2011, 10:19

^^
Dat is inderdaad een mooie grap, vooral bij het kruispunt Stationsweg / Hereweg. Ik kwam vanaf het station, alle fietsers tegelijk groen. Wanneer je vanaf de Hereweg komt, heb je haaientanden. Maar nee hoor, ik kon stoppen. Immers: haaientanden betekenen toch: 'ik heb voorrang?'

Maar OT: op deze kruising zou dat licht moeten komen. Ik denk dat die foto gemaakt is vanaf de kant van de Trompsingel, gezien de positie van die boom die reflecteert.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Wouter N14 » vr 11 feb 2011, 10:32

@ Rene: ik heb inderdaad grote vraagtekens bij sharedspace. Maar het is niet helemaal vergelijkbaar omdat bij een groen verkeerslicht het idee juist wordt versterkt dat men voorrang heeft.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door harry » vr 11 feb 2011, 10:36

Groningen schreef:Ik denk dat die foto gemaakt is vanaf de kant van de Trompsingel, gezien de positie van die boom die reflecteert.
Ik heb daar nog nooit zo'n licht gezien. En op andere kruispunten in Groningen gaat het met een bordje ("tegelijk groen").
Op hetzelfde kruispunt trouwens ook: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=oost ... 05659&z=18

De foto had wat mij betreft net zo goed in Oosterhout gemaakt kunnen zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Groningen » vr 11 feb 2011, 10:59

^^
Klopt. Ik zal morgen eens kijken (kom er toch langs ;)).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 feb 2011, 14:37

boe! schreef:
JB81 schreef:Is ook een van de maatregelen waarmee Groningen zich wil profileren als fietsstad. Fietsers krijgen op kruispunten met dit symbool in alle richtingen tegelijk groen, waardoor je
de kans loopt om halverwege het kruispunt ineens onderuit gereden te worden door een andere fietser die ook groen heeft. :roll:
Ik ging vroeger dikwijls op de fiets naar Groningen (het was zo'n anderhalf uur vanaf Assen) en het kruispunt Hereweg/Stationsweg heeft ook zo'n regeling (destijds met bordjes in ieder geval) en ik heb nooit gezien dat het tot problemen leidde.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door boe! » vr 11 feb 2011, 15:12

Het kruispunt Emmasingel-Emmaviaduct heeft ook zo'n regeling. Daar heb ik wel eens fietsers op de grond zien liggen en de bijna-ongevallen zijn daar niet te tellen. Vooral de fietsers die in volle vaart vanaf het Emmaviaduct naar beneden komen denderen, worden domweg over het hoofd gezien.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Rene » vr 11 feb 2011, 15:31

Wouter N14 schreef:@ Rene: ik heb inderdaad grote vraagtekens bij sharedspace.
Ik ben ook niet laaiend enthousiast. Voor wegen met een ontbrekende verkeersfunctie is het aardig, maar bij een lichte verkeersfunctie zet ik er al vraagtekens bij.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Vinny » vr 11 feb 2011, 15:50

boe! schreef:Het kruispunt Emmasingel-Emmaviaduct heeft ook zo'n regeling. Daar heb ik wel eens fietsers op de grond zien liggen en de bijna-ongevallen zijn daar niet te tellen. Vooral de fietsers die in volle vaart vanaf het Emmaviaduct naar beneden komen denderen, worden domweg over het hoofd gezien.
Voor zo'n kruispunt is de regeling dan ook totaal niet geschikt. Ik heb het in Hilversum ook wel eens gezien. Ik kan me daar geen specifieke problemen herinneren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Groningen » vr 11 feb 2011, 17:03

...maar fietsers vanaf het Emmaviaduct hebben dan ook geen voorrang...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door boe! » vr 11 feb 2011, 17:15

Verkeerslichten gaan boven verkeersregels en verkeerstekens en daar zit dus net het probleem.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Groningen » vr 11 feb 2011, 17:24

Dat klopt. Maar. Als voor auto's de tegenovergestelde richtingen tegelijk groen hebben voor rechtdoor + linksaf, zoals hier, dan gelden nadat het aan beide zijden groen is geworden, de normale voorrangsregels ('rechtdoor op dezelfde weg gaat voor') toch ook nog?

Bij een kruispunt waar alle fietsers tegelijk groen krijgen, en 2 zijden daarvan hebben haaientanden, dan gelden die toch alsnog?

Maar dit is :offtopic:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 feb 2011, 20:20

boe! schreef:Verkeerslichten gaan boven verkeersregels en verkeerstekens en daar zit dus net het probleem.
Ook als het verkeerslicht op groen staat kun je kruisende verkeersstromen verwachten. Dan gelden de verkeersregels dus weer. Een groen licht betekent niet per definitie een ongehinderde vrije doorgang.
Groningen schreef:Bij een kruispunt waar alle fietsers tegelijk groen krijgen, en 2 zijden daarvan hebben haaientanden, dan gelden die toch alsnog?
Vanzelfsprekend
Maar dit is :offtopic:
Inderdaad. Over de regensensor heeft niemand het nog gehad. :emo:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door boe! » vr 11 feb 2011, 22:03

De regensensor in Oosterhout was laatst nog bij Editie NL. Werkte inderdaad goed in de regen. De fietsers hoefden bijna niet te wachten.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Groningen » vr 11 feb 2011, 22:04

Nu las ik in de openingspost dat de sensor pas over een paar maanden geplaatst wordt, maar wellicht dat het verkeerslicht zoals op de foto in de startpost er al wel staat ;). En dat laatste ga ik morgen bekijken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Vinny » vr 11 feb 2011, 22:18

Vind het nogal verbazingwekkend dat een goede afstelling van verkeerslichten kennelijk moet afhangen van een regenbui. Dat kan alleen of betekenen dat we in de zon een suboptimale regeling tolereren, of dat de doorstroming van het overige verkeer dat tijdens regen meestal ook minder soepel verloopt nog verder de mallemiezen in geholpen wordt... :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 feb 2011, 22:37

Volgens mij is het gewoon een prio voor fietsers als het regent, vergelijkbaar met de busprio's bij vele verkeerslichten. Dat kan inderdaad de normale afstelling in de war schoppen. Ik ben dan ook benieuwd naar de positieve en negatieve effecten van zo'n proef. Als fietser in de regen voor een verkeerslicht wachten is in ieder geval niet fijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Rene » za 12 feb 2011, 8:47

Als het regent zitten er minder mensen op de fiets, bromfiets en motor, en meer in de auto. Als je dan ook nog eens de prioriteit verkeerd legt, is een gridlock verzekerd. En dat omwille van wat fietscomfort.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door jan » za 12 feb 2011, 11:51

Er was iemand (van de gemeente Groningen dacht ik) op tv aan het woord die zei dat fietsers vol jaloezie naar de auto's keken waar de mensen lekker warm en droog zaten en dat zij daarom best wel even extra kunnen wachten. :pukey:

Diezelfde persoon vertelde dat het idee is dat de mensen ondanks de regen toch de fiets gaan pakken. Wat denk je nou zelf, dat zo'n regensensor daarvoor helpt. :? Nat word je toch wel. ;)

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Groningen » za 12 feb 2011, 15:19

Het is eerder regel dan uitzondering dat het daar vaststaat (dus ook zonder regensensor).

Dat verkeerslicht met die pijltjes is nergens te bekennen.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door simon » za 12 feb 2011, 17:49

Veel wegbeheerders proberen iets te doen aan het comfort van fietsers. Vaak denken ze dan dat fietsers het prettig vinden op kaarsrechte fietspaden te rijden, met ongelijkvloerse kruisingen, windschermen links en rechts en om de paar honderd meter een hokje waar je kunt schuilen bij regen. Ik zou me na een kilometer kapot vervelen op zo'n weg - waar halen wegbeheerders het vandaan dat fietsers dat prettig vinden?

En nu een gemeente Groningen die tienduizenden euro's investeert in een regensensor, waarmee fietsers mogelijkerwijs minder lang bij verkeerslichten hoeven te wachten. Fietsers ergeren zich om te beginnen bij verkeerslichten áls ze moeten stoppen. Je moet dus beginnen om fietsers groen te geven waar dat zonder moeite mogelijk is, of zelfs denken aan het opheffen van verkeerslichten (geheel of op rustige tijdstippen). Er is toch niemand die met goed fatsoen uit kan leggen waarom het fietserslicht hier op rood staat. En hier staat de wegbeheerder een deelconflict op de rijbaan wel toe, maar niet met het fietspad. Gevolg: Fietsers staan lang te wachten op mogelijkerwijs één of twee afslaande auto's (de zijstraat is nauwelijks van belang). Vervolgens wordt het verkeer op de rijbaan (belangrijke doorgaande weg) stilgezet om de parallel rijdende fietsers doorgang te verlenen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Vinny » za 12 feb 2011, 18:41

jan schreef:Er was iemand (van de gemeente Groningen dacht ik) op tv aan het woord die zei dat fietsers vol jaloezie naar de auto's keken waar de mensen lekker warm en droog zaten en dat zij daarom best wel even extra kunnen wachten. :pukey:

Diezelfde persoon vertelde dat het idee is dat de mensen ondanks de regen toch de fiets gaan pakken. Wat denk je nou zelf, dat zo'n regensensor daarvoor helpt. :? Nat word je toch wel. ;)
Ik wordt eigenlijk nooit jaloers. Het enige dat ik denk is een reeks van scheldwoorden als ik drie minuten moet wachten voor groen licht op de kruising van bijv. de N201 en de N231 wanneer de regen met bakken uit de lucht komt vallen, en iets als: kan dat nou niet anders? Waarom is er geen fietstunnel aangelegd, we leven hier toch niet in een derde wereldland? ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Regensensor geeft fietser in Groningen vaker groen

Bericht door Wesso » ma 14 feb 2011, 17:10

Coen Tunnel schreef:Overigens ook een leuk plaatje bij het artikel:
Afbeelding
(Fotograaf onbekend)
Zal ook wel in Groningen zijn? Weet iemand dat?
Zulke signaalgevers zijn in Enschede te vinden, onder andere op de kruising Kuipersdijk/Varviksingel.
Even terug ontopic: die regensensor in Oosterhout is inderdaad interessant. Het was laatst bij Blik op de weg. Het lijkt erop dat er Led-lampen zijn gebruikt waardoor een fietser in onderstaand filmpje denkt dat het licht feller wordt bij regen. Maar is dit ook zo?
Link

Plaats reactie