'Probleemrotonde' Groningen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

'Probleemrotonde' Groningen

Bericht door Groningen » di 17 mei 2011, 17:53

In Groningen hebben we een rotonde, deze. Ik heb hem al vaker aangehaald, als onding.

Deze rotonde ligt precies tussen 2 VRI's in, op dit kaartje zijn de VRI's met A en B aangegeven. Op de plaats van de rotonde lag overigens tot ongeveer 5 jaar geleden ook een VRI, maar die is vervangen door deze rotonde.

De capaciteit van de rotonde is veel te laag, in de J.C. Kapteynlaan staan auto's vaak voor de rotonde in de file tot bijna VRI B en aan de andere kant ongeveer tot halverwege de Sumatralaan. Qua autoverkeer zou de rotonde de hoeveelheid verkeer wellicht wel aankunnen (al zou het aan de krappe kant zijn), als er geen fietsers zouden zijn.

Is er een manier om de capaciteit van de rotonde op te krikken? Fietsers uit de voorrang halen is geen optie hier, daar zijn de aantallen fietsers te groot voor. Of is het terugplaatsen van een VRI het best?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: 'Probleemrotonde' Groningen

Bericht door keokiracer » di 17 mei 2011, 18:43

Natuurlijk is er altijd ondertunnelen, maar dat is erg duur en ik denk dat het hier te smal is voor de tunnels, of het moeten bruggen worden, maar dat is zo lelijk...

[flauwmodus]een volledig fietsers-sterknooppunt :mrgreen: [/flauwmodus]
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 'Probleemrotonde' Groningen

Bericht door mavas » di 17 mei 2011, 19:24

De rotonde ligt binnenstedelijk. Een turborotonde is dan niet echt aan te bevelen.
Andere manieren om de capaciteit te vergroten waarbij het comfort voor fietsers niet achteruit gaat:
- vrijliggend fietspad rondom de rotonde leggen (met fietsers in de voorrang)
- de rotonde voorzien van bypasses op bepaalde richtingen (zie voor voorbeeld hier: Tongerseplein maastricht

De genoemde mogelijkheden met een rotonde zijn dus beperkt omdat de ruimte beperkt is. Daarnaast is de winst is doorstroming niet heel groot. Een VRI kan een betere oplossing zijn, maar is het niet altijd. Ik denk dat dat hier wel het geval is, omdat je zelf al zegt dat het voorheen wel doorliep.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 'Probleemrotonde' Groningen

Bericht door Groningen » di 17 mei 2011, 20:07

Ik heb nog iets gevonden over dit exemplaar:
Fietsmaatregelen Groningen 2009:
Daarom is in het ontwerp van de
rotonde geen aparte fietsstrook voorzien. De gedachte was dat fietsers de hele rotonde
kunnen gebruiken waardoor de doorstroming voor het overige verkeer toeneemt.
Dan vraag ik me toch echt af wat dat fietssymbool op de buitenste strook van de rotonde te zoeken heeft.

Een vrijliggend fietspad rondom zou aan de kant van de J.C. Kapteynlaan wel kunnen, aan de andere kant wordt het krap. Ik denk zelf toch dat het beter is weer een VRI te plaatsen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'Probleemrotonde' Groningen

Bericht door Vinny » wo 18 mei 2011, 11:17

Ik zou er een T-kruising van maken en de Korreweg in westelijke richting afsluiten. Doorgaand verkeer rijdt dan via de Bedummerweg en het wijkje wordt bereikbaar met de Petrus Driesenstraat en de Padangstraat. Wellicht moet je dan hier en daar wat eenrichtingen omdraaien, maar de capaciteit van de kruising gaat er wel op vooruit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 'Probleemrotonde' Groningen

Bericht door Groningen » wo 18 mei 2011, 12:49

Vinny schreef:Ik zou er een T-kruising van maken en de Korreweg in westelijke richting afsluiten. Doorgaand verkeer rijdt dan via de Bedummerweg en het wijkje wordt bereikbaar met de Petrus Driesenstraat en de Padangstraat. Wellicht moet je dan hier en daar wat eenrichtingen omdraaien, maar de capaciteit van de kruising gaat er wel op vooruit.
Klinkt als een goede oplossing. Het grootste deel van de auto's gaat nl. rechtdoor (J.C. Kapteynlaan <-> Sumatralaan) en de meeste fietsers gaan J.C. Kapteynlaan <-> Korreweg Oost. Probleem is wel dat er 2 buslijnen over de Korreweg lopen, wellicht dan een bussluis? En zou je de fietspaden laten liggen of die ook afsluiten?

Met jouw oplossing verminder je ook de problemen op de grootste black spot van Groningen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'Probleemrotonde' Groningen

Bericht door Vinny » wo 18 mei 2011, 13:12

Mijn hemel zeg, die kruising is ook onbegrijpelijk voor de niet-plaatselijk bekende... :roll:
Probleem is wel dat er 2 buslijnen over de Korreweg lopen, wellicht dan een bussluis? En zou je de fietspaden laten liggen of die ook afsluiten?
Ik zou zelf geen bussen toelaten, wel fietsers (fietsoversteek naast het zebrapad). Er is maar 1 bushalte die dan niet meer bediend kan worden, en vlakbij is een andere halte dus dat lijkt me geen probleem. Ik ben zelf niet zo'n fan van bussluizen als ze niet nodig zijn: Het kruispunt wordt onoverzichtelijker (dus dat verlies je weer) en het is voor mensen frustrerend dat ze niet hun wijkje zomaar in kunnen rijden en de bus kan dat wel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie