Forse bezuinigingen op verkeersmanagement RWS

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Peter » ma 19 sep 2011, 19:01

Op de meeste buitenlandse snelwegen bestaat er bijna nergens een filewaarschuwing buiten tunnels en een enkele stads-snelweg. Ik denk dat alleen Duitsland een redelijk netwerk heeft (in % van filegevoelige snelwegen), ook nog op ruime afstand van NL. De Duitse portalen (buiten wellicht stadautobanen) waarschuwen alleen op bijvoorbeeld al 2 km van tevoren.

Ik denk dat portalen om de 1-1.5 km (ipv om de 400-600 meter) op snelwegen als de A4 (Ldam-Leiden) of A12 (Gouda-Utrecht) meer dan voldoende is. Bestaande portalen verwijderen levert natuurlijk weinig op, zolang ze niet zijn doorgeroest ....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Vinny » ma 19 sep 2011, 20:53

Door bijvoorbeeld op snelwegen die niet door stedelijk gebied lopen geen ZOAB, maar DAB asfalt toe te passen bezuinig je volgens mij ook fors op onderhoud... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door sanderl » ma 19 sep 2011, 22:24

Beton, dat is pas duurzaam! :D

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Rene » ma 19 sep 2011, 22:43

Peter schreef:* op de meeste snelwegen (zonder veel viaductheuvels of viaducten) kan 1 op de 2 portalen eruit.
Dat is wel iets te simplistisch. Zonder enig besef van het waarom van die afstand in het kader van de verkeersveiligheid. Goedwerkende filestaartbeveiliging kun je met grotere afstanden wel op je buik schrijven.
Peter schreef:* men kan met veel minder camera's af op plus- en spitsstroken, mits er voldoende dug-outs zijn. De dichtheid is absurd, behalve op krappe chaotische wegen als de A28 in Zwolle of Utrechtsebaan.
Helaas, deze vlieger gaat niet op. Voor gewoon bedrijf (na openstelling) heb je veel minder camera's nodig, maar voor het schouwen dus wèl. Men moet een object kunnen zien ter grootte van een balk in een onopvallende kleur, ook als het in de winterdag 's ochtends nog donker is. Dat los je niet met een flinke dot verlichting op, daar heb je veel camera's voor nodig.
Peter schreef:Ik denk dat portalen om de 1-1.5 km (ipv om de 400-600 meter) meer dan voldoende is.
Ik niet. De doelstelling van dergelijke systemen is meestal ook anders, namelijk het instellen van een Vmax op trajecten.
Een dergelijke tussenafstand kan natuurlijk wel, als je bereid bent tot wel 10-20% meer letselongevallen op het snelwegennet te accepteren. Zeg het maar...
Ds79m schreef:Ik kan me best voorstellen dat iemand die naar zijn werk rijdt, zich verbaast over de enorme hoeveelheid matrixborden, DRIP's, e.d. die hier tussen de weilanden staan en zich er ook over verbaast dat dit zodra je 1 km over de grens bent, gelijk een heel stuk minder is.
Wat ook opvalt is dat de snelwegen in het buitenland per kilometer weglengte over het algemeen een stuk lagere verkeersprestatie (AADT) hebben.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door mavas » ma 19 sep 2011, 23:37

Rene schreef:Helaas, deze vlieger gaat niet op. Voor gewoon bedrijf (na openstelling) heb je veel minder camera's nodig, maar voor het schouwen dus wèl. Men moet een object kunnen zien ter grootte van een balk in een onopvallende kleur, ook als het in de winterdag 's ochtends nog donker is. Dat los je niet met een flinke dot verlichting op, daar heb je veel camera's voor nodig.
En als je nu een werkproces omschrijft dat de weginspecteur voortaan de spitsstrook schouwt, en na goedkeuring contact opneemt met de verkeerscentrale dat de spitsstrook open kan? Dan heb je alleen maar observatiecamera's nodig tijdens de openstelling van de spitsstrook, en kun je met veel minder camera's af.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Rene » di 20 sep 2011, 8:46

1. Zoveel WISsen zijn er simpelweg niet; ook daar wordt op bezuinigd. Bovendien heb je dan een nog groter probleem met de maximale schouwtijd: een WIS rijdt langzamer dan je met camera's kunt schouwen. Waarmee ongevallen als op de brug bij Ewijk (voertuig komt na schouwen tot stilstand) enorm veel groter wordt. Nog afgezien van de vraag hoe je met één of twee WISsen in de spits binnen een redelijke tijd 11 spitsstroken gaat openen...
2. Eer dat je bij een ongeplande inzet (bijvoorbeeld bij een ongeval) een WIS ter plekke hebt, staat de file bij wijze van spreken al in Rotterdam. De mogelijkheden om snel even bij te schakelen als dat nodig is worden daarmee tot nul gereduceerd.

Kortom: Inzet van een WIS voor schouwen is geen optie.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door mavas » di 20 sep 2011, 9:19

En hoe doen ze dat buiten Nederland dan om spitsstroken te openen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Groningen » di 20 sep 2011, 10:24

^^ Niet. Daar leggen ze meteen een volwaardige rijstrook aan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Peter » di 20 sep 2011, 10:27

Rene schreef: Goedwerkende filestaartbeveiliging kun je met grotere afstanden wel op je buik schrijven.
Volgens mij geldt dat alleen voor spontane files door klapband of zeer sterke remactie. Niet voor de meeste opstropingen. En dan nog zou je deels met bermsignalering kunnen werken, in ieder geval voor 2 en 3 strooks wegen. Veel goedkoper dan portalen. Bovendien een beetje scheef dat beruchte fileplekken zoals rond KP Julianaplein geheel geen file-waarschuwing hebben. Is het leven van een Groninger dan minder waard ? In deze topic mosterd na de maaltijd, want de portalen die er al staan kun je moeilijk naar elders verplaatsen.
Rene schreef: Helaas, deze vlieger gaat niet op. Voor gewoon bedrijf (na openstelling) heb je veel minder camera's nodig, maar voor het schouwen dus wèl. Men moet een object kunnen zien ter grootte van een balk in een onopvallende kleur, ook als het in de winterdag 's ochtends nog donker is. Dat los je niet met een flinke dot verlichting op, daar heb je veel camera's voor nodig.
Nog een argument om de stroken permanent open te houden dus. De kans op een blok hout of vrachtwagenband op de weg is overigens niet verbonden aan een spitsstrook. Alleen verschuif je het risico door de afsluiting van een strook naar de eerste rijders na opening ten gunste van andere uren. De gevaarlijkste opening is natuurlijk maandagochtend. Genoeg vrijwilligers of politiewagens die willen schouwen met toestemming de gesloten strook te benutten. Die kunnen de balk verwijderen; de camera niet.
Rene schreef:De doelstelling van dergelijke systemen is meestal ook anders, namelijk het instellen van een Vmax op trajecten.
Een dergelijke tussenafstand kan natuurlijk wel, als je bereid bent tot wel 10-20% meer letselongevallen op het snelwegennet te accepteren. Zeg het maar...
De Duitse systemen zijn wel degelijk bedoeld om voor files, mist, wegwerk of ongevallen te waarschuwen, al dan niet in combinatie met een dynamische Vmax of vrachtwagen-inhaalverbod.

Ik denk dat een niet aanwezige signalering of uitgezette signalering veel meer letstelongevallen oplevert. Dat eerste accepteren we nu ook (60% of zo snelwegnet heeft geen signalering) en tot het 2e besluiten we wellicht straks. De 10-20% meer ongevallen bij signalering om de 1-1.5 km is natuurlijk speculatie (ik weet het ook niet). Gebeuren er op Duitse snelwegen MET signalering 10-20% meer ongelukken dan hier ? Ik denk dat niemand statistieken heeft. Het kan dus net zo goed 1-2% zijn.


Dit alles is overigens nogmaals alleen interessant voor beslissingen voor nieuwe of totale vervanging van systemen (en dus lichtelijk off-topic) en voor bezuiningingen op echte investeringen (niet van klein onderhoud).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Vinny » di 20 sep 2011, 10:57

Vaag kan ik me herinneren dat op de A 28 tussen Zuidlaren en Julianaplein een vast bord staat:
Afbeelding
Dit lijkt me ietsje goedkoper dan signalering...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door captain007 » di 20 sep 2011, 11:05

Peter schreef:De Duitse systemen zijn wel degelijk bedoeld om voor files, mist, wegwerk of ongevallen te waarschuwen, al dan niet in combinatie met een dynamische Vmax of vrachtwagen-inhaalverbod.

Ik denk dat een niet aanwezige signalering of uitgezette signalering veel meer letstelongevallen oplevert. Dat eerste accepteren we nu ook (60% of zo snelwegnet heeft geen signalering) en tot het 2e besluiten we wellicht straks. De 10-20% meer ongevallen bij signalering om de 1-1.5 km is natuurlijk speculatie (ik weet het ook niet). Gebeuren er op Duitse snelwegen MET signalering 10-20% meer ongelukken dan hier ? Ik denk dat niemand statistieken heeft. Het kan dus net zo goed 1-2% zijn.
Als je kijkt waar signalering nu is aangebracht, dan zijn dat bijna allemaal wegvakken met 70.000 mvt of meer (uitzonderingen daargelaten). Op de snelwegen waar geen signalering is, is de filekans over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) redelijk beperkt en is de verkeersdruk lager. De situatie met het buitenland vergelijken is lastig, want in Nederland is het gewoon veel drukker op de weg en zijn er relatief veel afritten kort op elkaar. Maar stel dat je percentages kloppen dan hebben we nog steeds een probleem. Ieder extra ongeluk levert ook meer vertraging op, is moeilijker af te zetten door het ontbreken van signalering (men moet gelijk botsabsorber, etc gaan regelen) en de files worden daardoor dus ook weer langer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Peter » di 20 sep 2011, 13:18

Dan moet je Nederland met NRW vergelijken als je Duitsland te leeg vind. Wegen met signalering zijn meestal druk (een enkel geval heeft bochten of hellingen die signalering rechtvaardigen).

@ Vinny: Ja een vast bord met filekans op iedere snelweg om de 100 meter. Die kans is er immers altijd....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Vinny » di 20 sep 2011, 15:46

Er staat één bord. Ik heb hem onlangs gezien dacht ik. Ben niet zo lang geleden op de A 28 geweest tussen de N 34 en het Julianaplein. Hoewel het Gronings vrouwelijk schoon in mijn bus meer opviel dan RVV bordjes viel met dat filebord wel op, al ben ik niet 100% zeker over de locatie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Peter » di 20 sep 2011, 16:33

Er staan (of stonden) wel permanente borden bij Groningen-Zuid op de A28 en bij Hoogkerk op de A7. Maar die waarschuwen niet voor een file, maar voor een kans op een file (die hier wat groter is dan in de rest van noord-Nederland). Overal waarschuwingsborden neerzetten heeft niet zoveel zin natuurlijk....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Vinny » di 20 sep 2011, 16:36

Dat RVV bord bestaat nog niet zo lang toch? Ik heb het nooit eerder in een niet-dynamische setting gezien. Bij knp. Joure hebben lange tijd gele borden gestaan met een tekstuele tekst: "Filevorming mogelijk".
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Peter » di 20 sep 2011, 16:40

Volgens mij bestaat het bord al redelijk lang. Het werd voornamelijk gebruikt als tijdelijk bord bij (ruim voor...) wegwerkzaamheden. Maar wellicht ben ik in de war met eendere borden in het buitenland.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Groningen » di 20 sep 2011, 16:42

Peter schreef:Er staan (of stonden) wel permanente borden bij Groningen-Zuid op de A28 en bij Hoogkerk op de A7. Maar die waarschuwen niet voor een file, maar voor een kans op een file (die hier wat groter is dan in de rest van noord-Nederland). Overal waarschuwingsborden neerzetten heeft niet zoveel zin natuurlijk....
Er staan ook gele borden met 'bij file: lijnbus op vluchtstrook' en bij de afrit Groningen-Zuid 'bij file: lijnbus voegt in.'

M.i. meest waarschijnlijke locatie voor het bord: net voor afrit Groningen-Zuid i.v.m. viaduct en bocht in de A28.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Chris » di 20 sep 2011, 17:09

mavas schreef:En hoe doen ze dat buiten Nederland dan om spitsstroken te openen?
In Duitsland:
Insgesamt werden 20 sogenannte Wechselverkehrszeichen aufgestellt, die anzeigen, ob der Standstreifen freigegeben ist, außerdem 20 schwenkbare Kameras, mit denen die Mitarbeiter der Verkehrszentrale die Verkehrsdichte im Auge behalten können. „Die Kameras sind zoombar und erlauben damit einen nahen Blick auf Gegenstände, die auf dem Standstreifen liegen“, so Michael Beckamp (50), Bauingenieur bei Straßen NRW. Denn die dritte Spur dürfe natürlich nur freigegeben werden, wenn dort keine Hindernisse oder gar liegen gebliebene Autos die Fahrt blockierten.
http://www.derwesten.de/staedte/hagen/W ... 80649.html

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Peter » di 20 sep 2011, 17:16

20 camera's over 5 km, dus 1 per 250 m. Deze weg is wel redelijk bochtig natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Gaiajohan » di 20 sep 2011, 17:31

Tsja of gewoon borden plaatsen zoals op de N355
http://g.co/maps/twysy :P
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Rene » di 20 sep 2011, 21:05

Peter schreef:Volgens mij geldt dat alleen voor spontane files door klapband of zeer sterke remactie. Niet voor de meeste opstropingen.
En laat nu net de ongevalskans bij niet-reguliere, onverwachte files een belangrijke bijdrage leveren in de ongevalsreductie door de filestaartbeveiliging.
Peter schreef:En dan nog zou je deels met bermsignalering kunnen werken, in ieder geval voor 2 en 3 strooks wegen. Veel goedkoper dan portalen.
Dat goedkoper valt wel mee. Maar veel belangrijker is dat het functioneel niet hetzelfde is: je kunt niet een rijstrook afkruisen. En laat dat afkruisen bij incidenten nu net een verkeersveiligheidsissue zijn. Kortom: het idee van zijdelingse signalering zet ik bij in het groot fabeltjesboek.
Peter schreef:Nog een argument om de stroken permanent open te houden dus.
Permanente openstelling van "spitsstroken-rechts" lokt bij lage intensiteiten flink hoge snelheden uit terwijl er dan geen vluchtstrook is. Ik wil de politicus nog wel eens tegenkomen die daarvoor de verantwoordelijkheid neemt.
Peter schreef:Genoeg vrijwilligers of politiewagens die willen schouwen met toestemming de gesloten strook te benutten. Die kunnen de balk verwijderen; de camera niet.
Het gaat primair om de juridische verantwoordelijkheid van de wegbeheerder bij openstelling - dat is dus een wegbeheerderstaak.
Peter schreef:De Duitse systemen zijn wel degelijk bedoeld om voor files, mist, wegwerk of ongevallen te waarschuwen, al dan niet in combinatie met een dynamische Vmax of vrachtwagen-inhaalverbod.
Nee, de Duitse systemen heten niet voor niets LBA: Linienbeeinflussingsanlage. Ze hebben ook geen algoritme voor filestaartbeveiliging zoals de Nederlandse. Ook is de afstand tussen de portalen veel te groot om geloofwaardig een kruis te zetten of een lage snelheid op te leggen. Als men langer dan een bepaalde rijtijd niets tegenkomt, dan lapt men zo'n maatregel aan de laars. De Nederlander zeker.
Peter schreef:Ik denk dat een niet aanwezige signalering of uitgezette signalering veel meer letstelongevallen oplevert. Dat eerste accepteren we nu ook (60% of zo snelwegnet heeft geen signalering) en tot het 2e besluiten we wellicht straks. De 10-20% meer ongevallen bij signalering om de 1-1.5 km is natuurlijk speculatie (ik weet het ook niet).
Nee, dat is geen speculatie. Er zijn in het verleden namelijk wetenschappelijke onderzoeken geweest naar het effect van signalering op letselreductie, en die cijfers liegen er niet om. Eén van de bekendste onderzoeken is dat van Klijnhout uit 1984. Verder staat de signalering vooral op de allerdrukste wegvakken met ook de hoogste I/C-verhoudingen en ongevalskans. Geen signalering tref je aan op wegen die qua I/C gunstig scoren, en dus ook een lager veiligheidsrisico kennen. Vergeet niet dat wat in het buitenland vaak op het OWN wordt afgewikkeld, in Nederland allemaal op het HWN zit. Daarom is een uitspraak als "in het buitenland..." voor wat betreft de signalering dan ook weinig terzake doende.
Peter schreef:20 camera's over 5 km, dus 1 per 250 m. Deze weg is wel redelijk bochtig natuurlijk.
Op de A7 Zaandam-Purmerend staan ze zelfs om de 600 meter (bochten daargelaten), waarbij het schouwen met PTZ-presets is opgelost. Veel goedkoper, maar de veiligheidsgoeroes vonden het maar zozo, en de wegverkeersleiders vonden het maar een beetje lastig schouwen. Dus is bij alle latere spitsstroken weer het normale dichte camerastramien gehanteerd. Ik zie dus heus wel mogelijkheden om te besparen op spitsstrookcamera's, maar dat vergt wel links en rechts wat umdenken.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door simon » wo 21 sep 2011, 15:48

Staat het praatpalensysteem eigenlijk ook ter discussie? Ik kan het me voorstellen dat het systeem in deze tijd van mobiele telefoons weinig toegevoegde waarde biedt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door mavas » wo 21 sep 2011, 16:22

^^ En als je geen mobiele telefoon bij je hebt, of deze is leeg?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door captain007 » wo 21 sep 2011, 16:42

simon schreef:Staat het praatpalensysteem eigenlijk ook ter discussie? Ik kan het me voorstellen dat het systeem in deze tijd van mobiele telefoons weinig toegevoegde waarde biedt.
Daar zijn laatst nog cijfers van gekomen. Bleek de laatste jaren vrij stabiel te zijn qua aantal gebruikers. Daarnaast is het voordeel dat je meteen contact hebt met de verkeerscentrale en er dus ook sneller iets geregeld kan worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Chris » wo 21 sep 2011, 16:45

Het genoemde voordeel was plaatsbepaling. Echter, praatpalen staan voornamelijk langs wegen met een hectometerpaal direct in zicht van de praatpaal. De problemen met plaatsbepaling is dan ook vooral op wegen zonder hectometerpaaltjes, zoals het buitengebied. Praatpalen bieden daar die meerwaarde zowieso niet, dus het afschaffen van praatpalen lijkt me niet zo'n heel gek idee.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Rene » wo 21 sep 2011, 17:17

Met een praatpaal sta je in contact met de ANWB wegenwacht - niet met een verkeerscentrale.
Je hebt er ook weinig aan als je geen lid bent van de wegenwacht, maar van een concurrent.
Persoonlijk zie ik het nut van die praatpalen niet meer in deze tijd van mobieltjes.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door captain007 » wo 21 sep 2011, 17:23

^^ In dat geval inderdaad weg ermee indien dat forse besparingen kan opleveren. En mocht men gaan steigeren, dan kan altijd nog het balletje worden opgegooid om de ANWB er dan maar te voor laten betalen :duck:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Rene » wo 21 sep 2011, 17:27

Nou denk ik niet dat je daarmee echt het grote geld gaat binnenhalen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Kaaiman » wo 21 sep 2011, 18:08

Wie onderhoudt het praatpalennetwerk eigenlijk? En wie is verantwoordelijk voor die palen? Als alles in handen van de ANWB is, kun je als Rijksoverheid daar natuurlijk niet op gaan bezuinigen omdat het niet je eigen zaken zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen op verkeersmanagement

Bericht door Rene » wo 21 sep 2011, 18:24

Vroeger was het voor de praatpalen benodigde WTN-koperkabelnetwerk in beheer bij RWS, maar dat was technisch totaal verouderd. Hoe dat nu is, weet ik niet.

Plaats reactie