Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Rein » vr 18 nov 2011, 9:20

De Telegraaf schreef:Automatiseerder adviseert andere afstelling stoplichten

AMSTERDAM – Amsterdam krijgt steeds vaker fietsfiles. Automatiseerder IBM ziet via honderden camerabeelden en signalen die smartphones afgeven in de stad live hoe grote groepen fietsers bij stoplichten de boel blokkeren en zelfs stranden. „Als het verkeerslicht op groen schiet, halen fietsers achter in de wachtrij het niet meer om voor rood over te steken”, merkt IBM-onderzoeker Eric-Mark Huitema. „Moeten ze nog eens op groen wachten.” Tijd voor langere perioden met groen licht voor fietsers op de drukste tijden, suggereert het bedrijf de gemeente Amsterdam. Vooral in de ochtendspits loopt het op fietspaden in de binnenstad spaak, ziet Huitema aan de cijfertjes. „Wij keken tot nu toe altijd naar opstoppingen met auto’s. Nu stuiten we op heuse fietsfiles.” IBM heeft zijn cijfers en systeem bij de gemeente gemeld. Die heeft het alarm op zijn beeldschermen met live de problemen nog niet nodig, reageert een woordvoerster. „Wij zien dat het op sommige plekken druk is. Dat levert op een aantal plekken een onwenselijke situatie op. Wij weten dankzij uitgebreide tellingen precies waar de drukste stromen zijn en waar het knelt. We zitten er bovenop.” Met stadsdelen bekijkt de centrale stad ’per plek’ dagelijks hoe de doorstroom beter kan, zegt zij.
Vraagje: wat is er mis mee als niet alle fietsers het groene licht halen en een rondje moeten wachten? Als automobilist doe ik zo vaak een rondje (of twee of drie) erover voordat ik een VRI ben gepasseerd. En maar ronken die auto en vieze stoffen uitspuwen......

Van de kant van de linkse Amsterdamse overheid zou ik nog wel begrijpen, doch niet goedkeuren, dat ze met dit soort suggesties komen. Maar moet een externe automatiseerder het nou voor die arme fietsertjes opnemen?

Ik begrijp natuurlijk heel goed dat het externe automatiseerder hier weer een mooi stukje omzet in ziet. Het liefst willen ze natuurlijk technologie verkopen om elke VRI in de stad 'slim' en 'flexibel' te maken.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Groningen » vr 18 nov 2011, 9:48

^^ Zeker bij fietsers neemt de kans op roodlichtnegatie fors toe als men 2 keer moet wachten. Fietsers zijn geneigd dan sneller door rood te blazen en dan vervolgens kruisend autoverkeer tegen te komen (die al groen hebben).

Ach, verder niks nieuws onder de zon. Op dit, dit en dit kruispunt treedt dit ook regelmatig op. Aangezien het (ook linkse ;)) Groninger gemeentebestuur liever heeft dat fietsers wat langer wachten dan dat auto's te lang stil staan, wordt er niets gewijzigd (behalve wanneer men ontdekt dat de verkeersstromen dusdanig veranderd zijn dat een andere afstelling noodzakelijk is).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Rene » vr 18 nov 2011, 12:55

Hoe meer groen je fietsers geeft, hoe groter de problemen voor het autoverkeer.
Verder maakt het voor het fietsverkeer weinig uit hoeveel groen ze hebben, ze fietsen immers toch gewoon altijd dwars door rood B(

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door keokiracer » vr 18 nov 2011, 13:00

^^ ik fiets nooit door rood overdag, slechts op een plek fiets ik wel eens door rood, en dat alleen met een triple-check (lees maar onderste tekstje)

Dit kruispunt in Bergen Op Zoom is ook zo'n kruispunt waar je met de fiets soms 3 cyclussen moet wachten, maar aan de andere kant moet je (vanuit de zijstraat) ook altijd 2 of 3 cyclussen wachten voor je het kruispunt op kunt. Gevolg: Bij de auto's rijdt er 90% van de tijd één auto door rood. Bij de fietsers is het erger, daar rijden altijd tientallen fietsers door rood, die dan in de knoop komen met verkeer dat in de groene golf op de Randweg-Noord van BoZ met 80 komt aanrijden. Vanochtend was het ook bijna raak daar.

Maar om even terug on-topic te komen: op de fiets moet je hier soms 3 keer wachten, de rij fietsers kan dik 100 meter worden (toen de verkeerslichten stuk waren en het een chaos was, stond ik 500 meter voor de VRI al stil op het fietspad!). Over het algemeen bouwt de rij heel snel op net na 8 uur, en dan tegen 8:10 ofzo blijft het verkeerslicht voor fietsers soms wel anderhalve minuut op groen staan om de hele rij over te krijgen. En dan is de rij ook meteen weg, want na 8:10 komen er nog weinig schoolkinderen langs (= 95% van de fietsers daar). Dus hier is het goed geregeld wmb. Langer dan 5 minuten sta je nooit te wachten (auto & fietser), buiten uitzonderlijke situaties zoals eerder beschreven.

Hier (vanuit elke richting wordt ook veel door rood gereden, dat komt omdat je daar makkelijk 1 minuut wachttijd kwijt bent, vooral 's ochtends en 's avonds, want voor en na de spits staat dit verkeerslicht op een starre regeling (hij pakt alle groepen, ook als er geen verkeer staat). Dan duurt het wachten dus erg lang, en dan wordt door rood rijden erg aanlokkelijk (doe ik daar 's avonds ook wel eens, dat is de enige plek waar ik door rood rijd. Ik ga niet 1 minuut wachten als er niemand aankomt :roll:), maar overdag moet je dat dus niet doen, omdat vanuit de SV-richting redelijk veel verkeer (waaronder wij) rechtsaf slaat. (Lichte) aanrijdingen zijn daar redelijk normaal. Het aantal noodstoppen dat wij daar hebben moeten maken ligt nu vast ergens rond de 100 in de afgelopen 5 jaar. Een aanpassing daar 's avonds zou wel handig zijn, zodat men het rode licht beter respecteert
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Palance » vr 18 nov 2011, 17:53

Rene schreef:Hoe meer groen je fietsers geeft, hoe groter de problemen voor het autoverkeer.
Dus? Dan blijft het autoverkeer maar weg, zeker in een grote stad als Amsterdam.
Verder maakt het voor het fietsverkeer weinig uit hoeveel groen ze hebben, ze fietsen immers toch gewoon altijd dwars door rood B(
Ik fiets veel. Beweer jij nu dat ik altijd door rood fiets?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door sanderl » vr 18 nov 2011, 18:06

Als voorbeeld kan ik de serie van drie drukke kruispunten noemen in De Clercqstraat/Rozengracht. Achtereenvolgens worden de Bilderdijkstraat, de Nassaukade en de Marnixstraat gekruist. in de ochtendspits is het hier inderdaad zo druk dat fietser geregeld een ronde moeten overslaan. Dit is niet alleen vervelend voor de fietsers, maar ze blokkeren ook de hele boel. Verder is het aantal fietsers veruit in de meerderheid ten opzichte van het aantal auto's, dit combinerende met het feit dat het fietsgebruik zo veel mogelijk gestimuleerd en gefaciliteerd moet worden in de binnenstad ben ik verheugd met de maatregel. Overigens is het echter maar een zeer klein deel dat het waagt door rood te rijden. Door rood rijden gebeurt veel meer op rustigere wegen/kruispunten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Rene » vr 18 nov 2011, 19:27

sanderl schreef:Overigens is het echter maar een zeer klein deel dat het waagt door rood te rijden.
Sorry dat ik nu moet lachen. Heel erg lachen zelfs. Ik zie in Amsterdam meer fietsers die door rood rijden dan fietsers die netjes bij rood wachten. Vaak gaat het ook maar nèt goed, mede te danken aan de enorme oplettendheid van de automobilisten. Ook voor overstekende voetgangers heeft de Amsterdamse fietser nul komma nul respect. Het is maar al te vaak dat wanneer ik als automobilist voor een zebra netjes wacht om iemand over te laten steken, er rechts van me een fietser doorrijdt die de overstekende voetganger vlak voor de sokken rijdt. Nee, wat mij betreft mag het anarchistische assertieve fietersvolkje dat zijn blik overal maar onbetaald meent te kunnen neerpl**ren voor elke auto en benenbrekend stallend op de stoepen best hard worden aangepakt. Om van faciliteren maar helemaal niet meer te spreken... :neenee:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Snelwegfreak » vr 18 nov 2011, 19:42

^^
100% mee eens. Ik zelf ben dan wel een goede fietser, maar ik zie elke dag tientallen personen die aan jouw beschrijving voldoen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Palance » vr 18 nov 2011, 20:02

Rene schreef: Amsterdamse fietser
Oh, ik hoef me dus toch niet aangesproken te voelen...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door keokiracer » vr 18 nov 2011, 20:03

Snelwegfreak schreef:^^
100% mee eens. Ik zelf ben dan wel een goede fietser, maar ik zie elke dag tientallen personen die aan jouw beschrijving voldoen...
Ook ik ben zo'n goede fietser, van mij mogen ze veel vaker gaan controleren op fietsers die door rood rijden etc.
ik schreef: Dit kruispunt in Bergen Op Zoom is ook zo'n kruispunt waar je met de fiets soms 3 cyclussen moet wachten,(...) daar rijden altijd tientallen fietsers door rood, die dan in de knoop komen met verkeer dat in de groene golf op de Randweg-Noord van BoZ met 80 komt aanrijden.
Men leest mee :p
BN De Stem schreef:Extra controle op kruising Randweg Noord
vrijdag 18 november 2011 | 07:51 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 18 november 2011 | 07:53

BERGEN OP ZOOM - Op de kruising Halsterseweg en Randweg Noord hebben woensdag acht fietsers en bromfietsers een bekeuring gekregen omdat ze door rood reden.
Dat gebeurt volgens de politie vaker. Die gaat er daarom extra op controleren. En ook op auto's die door rood rijden als ze linksaf slaan richting Theodorushaven[*]. De politie deelde ook bekeuringen uit tijdens een controle op de Ravelstraat. Daar liepen tien bestuurders tegen de lamp voor onder meer het niet dragen van de autogordel. Op de Steenbergseweg kregen bij zo'n controle nog eens drie mensen een bekeuring.
Erg goede zaak :top: Als ze rond 8 uur controleren, kunnen ze denk ik wel tegen de 10 boetes per minuut uitschrijven, als ze zo snel kunnen schrijven tenminste ;)

Bij de controle op de Steenbergseweg is mijn pa aangehouden, alles was natuurlijk correct :dyn_hyp:
[*](je kan trouwens alleen maar rechtsaf slaan richting de Theodorushaven, of je moet recht door het lokaal bekende geluidsscherm heen rijden...)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door sanderl » vr 18 nov 2011, 20:12

Rene schreef:
sanderl schreef:Overigens is het echter maar een zeer klein deel dat het waagt door rood te rijden.
Sorry dat ik nu moet lachen. Heel erg lachen zelfs. Ik zie in Amsterdam meer fietsers die door rood rijden dan fietsers die netjes bij rood wachten. Vaak gaat het ook maar nèt goed, mede te danken aan de enorme oplettendheid van de automobilisten. Ook voor overstekende voetgangers heeft de Amsterdamse fietser nul komma nul respect. Het is maar al te vaak dat wanneer ik als automobilist voor een zebra netjes wacht om iemand over te laten steken, er rechts van me een fietser doorrijdt die de overstekende voetganger vlak voor de sokken rijdt. Nee, wat mij betreft mag het anarchistische assertieve fietersvolkje dat zijn blik overal maar onbetaald meent te kunnen neerpl**ren voor elke auto en benenbrekend stallend op de stoepen best hard worden aangepakt. Om van faciliteren maar helemaal niet meer te spreken... :neenee:
Ik zou zeggen kom is kijken bij de kruispunten die ik genoemd heb, verreweg het grootste deel van de fietsers wacht daar gewoon bij rood. Natuurlijk wordt er op veel andere plekken niet gewacht door een groot deel van de fietsers, dit zijn echter niet die drukke plekken waar de genoemde problemen spelen. In Amsterdam althans.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Rein » vr 18 nov 2011, 20:25

sanderl schreef:[...] in de ochtendspits is het hier inderdaad zo druk dat fietser geregeld een ronde moeten overslaan. Dit is niet alleen vervelend voor de fietsers, maar ze blokkeren ook de hele boel. Verder is het aantal fietsers veruit in de meerderheid ten opzichte van het aantal auto's, dit combinerende met het feit dat het fietsgebruik zo veel mogelijk gestimuleerd en gefaciliteerd moet worden in de binnenstad ben ik verheugd met de maatregel.
Kijk iedereen redeneert natuurlijk vanuit zijn eigen perspectief, dus ik begrijp jouw standpunt als fietser. Ik rij echter meer in de auto door Amsterdam dan op de fiets en ben een andere mening toegedaan. Als automobilist ben je in Amsterdam nu al behoorlijk het haasje. Absurde parkeertarieven, invalswegen met beperkte capaciteit, VRI's die zo kort op groen staan dat je over de Overtoom op sommige momenten met gemak een half uur of meer kan doen, etc. En dan heb je ook nog de prioriteit voor bussen en trams (ook al rijden ze nog 300 meter verderop) en mogen fietsers tegenwoordig ook al een paar seconde eerder wegrijden (waardoor de groentijd voor autoverkeer weer een stukje korter is geworden). Oh en vergeet al die irritante takken scootertjes niet die je links en rechts, al dan niet over voorsorteerstroken, bij een VRI inhalen, pontificaal voor je neus gaan staan en dan met te lage snelheid (ja, die zijn er echt) voor je neus blijven rijden. En dan ook nog die asociale fietsers (rood licht negeerders, links en rechts zwalkend, zonder licht etc) nog meer prioriteit geven? Nee, dank je.
sanderl schreef:Ik zou zeggen kom is kijken bij de kruispunten die ik genoemd heb, verreweg het grootste deel van de fietsers wacht daar gewoon bij rood. Natuurlijk wordt er op veel andere plekken niet gewacht door een groot deel van de fietsers, dit zijn echter niet die drukke plekken waar de genoemde problemen spelen. In Amsterdam althans.
Ja logisch! Op plekken waar fietsers massaal door rood rijden staan geen fietsfiles! ;)

Mooi voorbeeld vind ik de VRI op de Stadhouderskade tegenover het Rijksmuseum. Het aantal rood licht fietsers is daar naar schatting meer dan 90%. Helaas zijn de fietsers wel allemaal gedetecteerd waardoor de VRI voor rechtsaf (richting Museumbrug) keurig voor Jan Joker op rood blijft staan. :redangry:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Vinny » vr 18 nov 2011, 21:34

Ze moeten in Amsterdam ook gewoon VRI's afschaffen :mrgreen:
Stroomt het verkeer meteen een stuk beter door.

Verder blijkt uit onderzoek dat fietsers op rotondes veel beter zijn in het voorrang geven volgens de regels als automobilisten. Of die nou uit Amsterdam of Juinen komen... :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Woutert
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 18:52

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Woutert » vr 18 nov 2011, 21:43

Gewoon helemaal geen rood licht meer voor fietsers. Alleen groen op aanvraag (drukknop) en anders oranje knipperen. Je maakt zelf maar uit wanneer je veilig over kan. Geen exclusieve, tijdrovende aparte fietsrealisaties meer. Hoeft de fietser niet meer door rood te fietsen, scheelt tig onnodige aanvragen voor groen licht en het verkeersveiligheidseffect is toch verwaarloosbaar, omdat het merendeel nu toch al door rood rijdt. En alle brave Hendrikjes kunnen nog steeds groen aanvragen als ze dat willen.

Kijkend door rood rijden, is en blijft nog altijd veiliger dan blindelings door groen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door keokiracer » vr 18 nov 2011, 21:47

ik hoop dat je dat alleen bibeko wilt, en dan nog, wil je dat hier scholieren zelf mogen beslissen om over te steken? Hoeveel wil je er per dag van het asfalt schrapen? :nuts: :nothanks:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Rein » vr 18 nov 2011, 21:47

Niet al te serieus nemen hè dit soort kretologie!

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door keokiracer » vr 18 nov 2011, 21:50

Ik begin langzaam aan door te krijgen dat mijn sarcasmemeter kapot is. Die moet ik even repareren ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Woutert
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 18:52

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Woutert » vr 18 nov 2011, 21:56

keokiracer schreef:scholieren zelf mogen beslissen om over te steken? Hoeveel wil je er per dag van het asfalt schrapen? :nuts: :nothanks:
Ook daar kan je als fietser toch gewoon uitkijken? Een oranje knipperend licht geeft gevaar aan; zelf kijken. Twee rijstroken oversteken is heus niet moeilijk, er valt heus wel ergens een hiaatje. En durf je het niet aan, dan doe je maar een aanvraag voor groen. Maar in 99% van de 100 gevallen kan op een kruising tijdens een rood licht oversteken... Ontruimingstijden zijn voor een fietser met snelheid ideaal om even rap over te steken. Twee rijstroken is hooguit zeven meter. Als je een beetje gang hebt, ben je met 1 tot 2 seconden over die kruising heen. . Even heel serieus, we hebben die kijkers toch niet voor niets gehad? Als je een beetje inzicht hebt, kom je op de fietser bij elk verkeerslicht door het rood in. Gedurende ontruimingstijden, met parallelrijdende auto's mee.

En nog serieuzer: Eigenlijk had daar gewoon een fietstunnel moeten liggen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door keokiracer » vr 18 nov 2011, 22:15

Tsja, op het moment dat je daar oversteekt kan er elk moment verkeer vanaf de linkerkant komen (gezien vanuit Halsteren) dat met 80(+) komt aanrijden. Als je daar dan stilstaat kom je er echt niet over zonder behoorlijk wat risico te nemen (Randweg-Noord is drukker dan je denkt rond 8 uur 's ochtends). Bovendien rijden hier 's ochtends enorme hoeveelheden fietsers in groepen. Ik zie het nu ook gebeuren dat er fietsers zijn die op het plateau in het midden moeten wachten, maar dat wordt dan helemaal de standaard. Met een hele groep overgaan, terwijl er slechts 4 fietsen kunnen staan. Lijkt me geen ideale situatie. En kijk, ik heb dan nog wel het geduld om te wachten daar, maar veel leeftijdsgenoten (helaas) niet.
Woutert schreef:En nog serieuzer: Eigenlijk had daar gewoon een fietstunnel moeten liggen.
Dat is daar idd iets van 10 jaar geleden voorgesteld en 5 jaar geleden werd er ook gezegd dat die er zou komen. Maar sindsdien heb ik er niets meer over gehoord.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Vinny » vr 18 nov 2011, 22:23

Ik vind dat Woutert anders best wel een interessant statement maakt. Met autoverkeer laat je soms ook bewust (deel)conflicten toe, waarom dan niet met de fiets? Sterker nog, ik denk dat het ook voor auto's interessant kan zijn om veel verkeerslichten alleen nog rood te geven als dat noodzakelijk is vanwege het verkeersaanbod, en de rest van de tijd het licht op geel knipper te laten.

En nee, je moet dat natuurlijk niet hier doen...
http://maps.google.nl/?ll=52.391611,4.8 ... 14.72,,0,0
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Woutert
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 18:52

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Woutert » vr 18 nov 2011, 22:24

Ik ken de situatie ter plaatse niet, en het beslist geen idee om overal toe te passen. Ik begrijp ook best dat dat niet mogelijk is. Maar de huidige configuratie van veel verkeerslichten maken roodlichtnegatie gewoon mogelijk, door ellenlange ontruimingstijden of het weigeren van deelconflicten. In die gevallen zie ik heil in een oranje knipperend licht, dat op aanvraag groen kan worden.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Davy » vr 18 nov 2011, 22:32

Ik blijf me dan gewoon afvragen: is het dan echt zo moeilijk om een beetje discipline op te brengen en te wachten bij een rood licht?

En acties zoals Keokiracer postte in Bergen op Zoom kan ik alleen maar toejuichen :top: , ook voor hun gelden verkeersregels.
Ze worden al genoeg "gepamperd" en als ik dan die paljassen van de fietsersbond bezig hoor dan krijg ik het helemaal... :pukey:

Woutert
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 18:52

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Woutert » vr 18 nov 2011, 22:40

Ander vraagje, is het nou echt zo moeilijk om geloofwaardige infrastructuur aan te leggen? Zolang wegbeheerders zich bezig houden met het temperen van verkeer door lichten onnodig lang op rood te houden, ongelofelijk lange ontruimingstijden toepassen om god-weet-ik-het-wat-voor-reden of weet ik welke argumenten nog meer bezigt om alle verkeer te frustreren, zou ik me niet gaan richten om het door rood rijden van fietsers of het door rood lopen van voetgangers. Goed uitkijken is het belangrijkste devies. Blindelings door groen rijden, is m.i. veel erger dan kijkend door rood.

In andere landen krijgt men het ook voor elkaar om geloofwaardige infrastructuur te bouwen. Alleen hier in Nederland maken we er een warboel van.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Vinny » za 19 nov 2011, 15:08

Nou dan wil ik je uitnodigen voor een fietstochtje in de stad Zürich. Die stad heeft vanalles, maar vooral GEEN geloofwaardige infrastructuur voor fietsers. Echt niet. In vergelijking daarmee is fietsen in Amsterdam een ware zegening.
http://maps.google.ch/maps?q=Wehntalers ... 07,,2,1.38
Ik blijf me dan gewoon afvragen: is het dan echt zo moeilijk om een beetje discipline op te brengen en te wachten bij een rood licht?
Mijn stelling: Mensen houden zich niet aan de verkeersregels, of ze nou automobilist, fietser, of vrachtwagenchauffeur zijn. En ze wentelen zich in excuses ("dode hoek", onrealistische maximumsnelheid, kruisingsvak is toch vrij etc.) om zich er vooral niet aan te hoeven houden. Vervolgens constateren we ook dat de wegbeheerders er een potje van maken (zie fotocollages Geelhoed) en vervolgens kun je bijna vaststellen dat het een wonder is dat we toch de wegen elk jaar weer veiliger krijgen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Jeroen » za 19 nov 2011, 16:46

^^ Dat soort dingen zijn voor een deel ook cultureel bepaald, denk ik. Als je in Italie rond rijdt sta je er versteld van hoe vaak sommige situaties nog goed gaan, maar dat komt gewoon omdat je er daar ook op bedacht bent dat er met veel regels in het verkeer creatief wordt omgegaan (voorzichtig uitgedrukt). In Duitsland of Zwitserland zou ik er ook niet op bedacht zijn dat mensen me over de vluchtstrook voorbij komen, geen voorrang verlenen op rotondes, kruispunten dichtrijden etc.
daviedoff schreef:Ik blijf me dan gewoon afvragen: is het dan echt zo moeilijk om een beetje discipline op te brengen en te wachten bij een rood licht?
Nederlanders zijn kuddedieren en fietsers al helemaal. Als anderen zonder problemen door het rode licht fietsen dan kún je toch gewoon niet zielig blijven wachten...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Vinny » za 19 nov 2011, 17:00

Ik heb wel eens een vrouw aangesproken die met een kind van 2 jaar hier overstak (door rood):
http://maps.google.nl/maps?q=amsterdam+ ... 62,,1,-2.3

Waar ik me mee bemoeide... :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Rein » za 19 nov 2011, 17:28

Vinny schreef:Mijn stelling: Mensen houden zich niet aan de verkeersregels, of ze nou automobilist, fietser, of vrachtwagenchauffeur zijn. En ze wentelen zich in excuses ("dode hoek", onrealistische maximumsnelheid, kruisingsvak is toch vrij etc.) om zich er vooral niet aan te hoeven houden.
Je overdrijft het natuurlijk, want de meeste weggebruikers houden zich wel aan de meest elementaire regels. Als opeens de helft van de automobilisten links zou gaan rijden zou het natuurlijk een enorme chaos worden. En zo diep zijn we met zijn allen gelukkig nog niet gezonken.

Feit is wel dat veel weggebruikers in een stad als Amsterdam eufemistisch gezegd 'assertief' rijden. Relatief veel automobilisten rijden daar door donker oranje. Ook wordt er bijvoorbeeld vaak zonder schroom een lossende vrachtwagen ingehaald via de andere weghelft, ondanks dat er tegemoet komend verkeer is. Of inderdaad een kruising geblokkeerd als men zelf groen heeft terwijl het verkeer aan de andere kant van de kruizing stagneert. Maar ja, je moet wat wil je nog een beetje vooruit komen in de stad.

Automobilisten zijn in de praktijk echter relatief engeltjes in het naleven van de verkeersregels in de stad. Fietsers, motorrijders en bestuurders van brommers en snorfietsen trekken zich helemaal nergens wat van aan, zo lijkt het. Bij mij leidt dit tot veel irritatie, maar echt fout gaat het allemaal zelden. Wel denk ik dat het tot veel commotie zou leiden als bijvoorbeeld 1 op de 10 automobilisten zich zou gedragen als dat (bijvoorbeeld) 90% van de brommerrijders doet. Denk aan inhalen over voorsorteervakken en dan voor de stopstreep gaan wachten op groen licht, links en rechts inhalen, bumperkleven, etc.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Vinny » za 19 nov 2011, 17:49

Ik denk dat wanneer je corrigeert voor de leeftijd (de meeste fietsers zijn natuurlijk roekeloze scholieren) er niet zo veel verschil bestaat tussen de modaliteiten. Maar goed, als ik een collage "zo moet het dus niet" ga maken, dan kan ik wel een full time job eruit gaan slepen. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verandering afstelling VRI's t.g.v. fietsers

Bericht door Palance » zo 20 nov 2011, 12:43

Vinny schreef:Ik heb wel eens een vrouw aangesproken die met een kind van 2 jaar hier overstak (door rood):
http://maps.google.nl/maps?q=amsterdam+ ... 62,,1,-2.3

Waar ik me mee bemoeide... :facepalm:
Dat is meer de mentaliteit van deze tijd: Ikke ikke ikke, en niemand moet mij iets zeggen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie