Aftelinstallaties bij verkeerslichten

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Chris079 » vr 16 nov 2012, 21:45

Deze week stond er een interessant artikel in de Gelderlander
Samengevat wil de gemeente Nijmegen onderzoek laten doen naar aftelinstallaties bij een VRI. Hetzelfde wat in Den Bosch is toegepast. Vooral de reacties onder het artikel zijn interessant. Men is duidelijk van mening dat men in Nederland hetzelfde moet toepassen als in bijv. Duitsland. Namelijk de toepassing van een rood-geel fase. In plaats van ogenschijnlijk dure afteldisplay.
Wat is jullie mening hierover?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Snelwegfreak » za 17 nov 2012, 13:17

Rood/geelfase is in Nederland leuk maar het heeft totaal geen meerwaarde. Door die rood/geeltijd wordt de ontruimingstijd ook langer. Wat je dus aan tijd wint bij het optrekken (als dat al zo is) verlies je dus in je ontruimingstijd. Een afteller kan dan weer wél winst opleveren, en zou m.i. ook zeker ingevoerd mogen worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Pino » za 17 nov 2012, 15:15

Dat een verkeerslicht bijna groen zal worden, dat kun je wel zien aan het verkeer op het kruispunt. Als er duidelijk een ontruimingsfase gaande is, heb ik noch rood-geel noch een afteller nodig om te zien dat ik bijna mag gaan rijden. Als ik het goed begrijp zou de Nijmeegse afteller alleen de laatste drie seconden voordat het licht groen wordt laten zien. Dat is weinig meer dan een verlengd rood-geel (zeg ik trouwens iets heel stoms als ik zeg dat rood-geel de ontruimingstijd niet verlengt, maar gewoon de laatste seconde van de ontruimingsfase op het stoplicht weergeeft?). Overigens zie ik op Amsterdamse aftellers bij fietslichten en voetgangerslichten eerder het omgekeerde. De laatste vijf seconden staat de afteller stil. Kennelijke -en vergeefse- poging om te voorkomen dat fietsers en voetgangers al tijdens de ontruimingsfase een 'pikstart' maken.

In buitenlanden ben ik de aftellers op verkeerslichten wel gaan waarderen. Ik denk niet dat het de doorstroming verbetert, maar het is prettige informatieverschaffing. Je weet als weggebruiker waar je aan toe bent en dat zorgt voor gemoedsrust. Dat kan het weggedrag ook alleen maar ten goede komen. Overigens zou ik dit soort aftellers dan niet alleen willen zien tijdens een roodfase, maar ook tijdens een groenfase. Alleen tijdens de geelfase wordt het wat overdreven en werkt het wellicht zelfs averechts.
Laatst gewijzigd door Pino op za 17 nov 2012, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » za 17 nov 2012, 15:19

Pino schreef:Overigens zou ik dit soort aftellers dan niet alleen willen zien tijdens een roodfase, maar ook tijdens een groenfase.
Zodat je m nog even naar 90 bibeko door kan trekken om groen mee te kunnen pakken?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Via » za 17 nov 2012, 15:31

Snelwegfreak schreef:Rood/geelfase is in Nederland leuk maar het heeft totaal geen meerwaarde. Door die rood/geeltijd wordt de ontruimingstijd ook langer. Wat je dus aan tijd wint bij het optrekken (als dat al zo is) verlies je dus in je ontruimingstijd. Een afteller kan dan weer wél winst opleveren, en zou m.i. ook zeker ingevoerd mogen worden.
Daarom zouden ook op veel meer kruispunten fietstunneltjes moeten komen zodat je al die oversteken uit je cyclus kunt halen. Werkt ook capaciteitsverhogend.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Groningen » za 17 nov 2012, 15:34

^^ Dat wel, maar daar zou je dan wel een goede kosten-/batenanalyse van moeten maken, per situatie, omdat dat nogal wat kost.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Pino » za 17 nov 2012, 15:47

Attietattie schreef:
Pino schreef:Overigens zou ik dit soort aftellers dan niet alleen willen zien tijdens een roodfase, maar ook tijdens een groenfase.
Zodat je m nog even naar 90 bibeko door kan trekken om groen mee te kunnen pakken?
Dat soort gedrag zou je op het eerste gezicht verwachten, maar het is niet mijn ervaring in de landen waar ze de groenfase ook aftellen. Voornaamste reden is wellicht dat de meeste verkeerslichten in de bebouwde kom nu niet direct op plaatsen staan waar je even je snelheid zo hard omhoog kúnt gooien. Als die plaatsen vervolgens 's avonds of 's nachts rustig zijn, worden de lichten vaak uitgezet of gaan ze uit hun vaste cyclus c.q. worden ze bediend op basis van vraag. In zo'n situatie werkt de afteller uiteraard ook niet. Hetzelfde geldt voor verkeerslichten op rustiger kruisingen buiten de bebouwde kom die tóch met verkeerslicht zijn uitgevoerd.

Mijn ervaring uit buitenlanden is dat een afteller in de groenfase geen gehaastheid oplevert waardoor mensen nog koste wat kost het verkeerslicht willen halen, maar eerder een soort gelatenheid waardoor iedereen feitelijk al weet of ze een licht wel of niet zullen halen. Hoef je je minder te focussen op het licht en kun je je beter focussen op mede-weggebruikers. Maar goed, wellicht reageren Nederlanders volkomen anders. We zijn immers toch een wat ander slag mensen dan Aziaten (want daar is dit systeem gemeengoed), dus mogelijk reageren we ook anders.

Overigens is het "mogelijk gaan mensen dan gas geven om het verkeerslicht nog te kunnen passeren" wel de reden dat ik vind dat in de geelfase geen afteller moet worden ingezet. Geel draait namelijk niet om het "halen", maar draagt de instructie in zich "stoppen als je kunt". Een afteller kleedt die boodschap alleen maar uit.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Ds79m » za 17 nov 2012, 19:34

^^ In de praktijk zijn dat dan hooguit aftellers die van 2 naar 0 gaan, dus echt een groot probleem zal het denk ik niet zijn.

Ik ben het er verder wel mee eens dat het racen om een verkeerslicht nog te halen bij dit soort verkeerslichten eigenlijk nauwelijks voorkomt. Niet vaker of gevaarlijker dan de manier waarop er hier door oranje-rood wordt gereden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Palance » za 17 nov 2012, 19:35

Een kwestie van mentaliteit die in elk land anders is. Ik denk daarom namelijk dat je in Nederland juist wel van dit soort races kunt verwachten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

smh
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 20:47

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door smh » za 17 nov 2012, 23:55

Snelwegfreak schreef:Rood/geelfase is in Nederland leuk maar het heeft totaal geen meerwaarde. Door die rood/geeltijd wordt de ontruimingstijd ook langer. Wat je dus aan tijd wint bij het optrekken (als dat al zo is) verlies je dus in je ontruimingstijd. Een afteller kan dan weer wél winst opleveren, en zou m.i. ook zeker ingevoerd mogen worden.
Waarom zou de ontruimingstijd bij rood/geel langer worden? Uiteindelijk is het een afteller van 1 seconde? Rood/geel lijkt me ook veel goedkoper dan overal aftellers plaatsen. Steeds meer auto's beschikken over een start/stop systeem, in de ene seconde kun je dan mooi zorgen dat de moter weer gestart is.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door fleppenstein » zo 18 nov 2012, 0:38

Aftellers bij VRI's zijn een leuke feature, maar ook niet meer dan dat. Tevens zijn ze nodeloos duur, en kost ook nog eens extra bekabeling en hardware.
Als ze gemeengoed gaan worden tevens onderwerp van extra beveiligingen en dan worden ze nog duurder. En inderdaad, het aftellen van 3-2-1 voegt ook niet zoveel toe.
Tenslotte betalen we met z'n allen die aftellers in onze belastingen.
Ik zie meer in een rood-geel fase voordat het groen wordt. Dit kan met de huidige lantaarns makkelijk worden gerealiseerd, er is geen extra hardware nodig, alleen een softwarewijziging. En omdat de meeste fabrikanten in Nederland ook internationaal werken, zit deze mogelijkheid er vaak al in.
Ander voordeel van een rood-groen fase is de mogelijkheid van een negatieve ontruimingstijd, zeker als we wettelijk vastleggen dat de rood-geel fase nog geen oprijfase wordt maar een aandachtfase. Omdat de rood-geel fase ook rood bevat, kan deze fase reeds getoond worden, als de ontruimende fase nog geel heeft. Vaak wordt nu een ontruimingsfase van 0 sec genomen, omdat negatief nu niet kan. ontruimend geel tegen groen kan nu eenmaal niet. Ontruimend geel tegen rood-geel kan echter wel.
Dit zou een VRI kruispunt nog sneller kunnen laten afhandelen en minder wachttijden veroorzaken.
Een aantal gemeenten in Nederland is al serieus negatieve ontruimingstijden aan het overwegen, en een rood-geel fase zou hen hierbij kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Snelwegfreak » zo 18 nov 2012, 2:24

smh schreef:Waarom zou de ontruimingstijd bij rood/geel langer worden? Uiteindelijk is het een afteller van 1 seconde? Rood/geel lijkt me ook veel goedkoper dan overal aftellers plaatsen. Steeds meer auto's beschikken over een start/stop systeem, in de ene seconde kun je dan mooi zorgen dat de moter weer gestart is.
Omdat die rood/geelfase een extra fase is bij elke signaalgroep. Extra fase, dus extra tijd. En die extra tijd moet je ergens vandaan halen. Je kan hem niet van je groenfase afhalen, omdat je dan in de knoop komt met je afwikkeling van het verkeer en dus zou je hem normaliter voor de groenfase zetten, wat dus ten koste gaat van de ontruimingstijd. Logischerwijs moet die laatste dan langer worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

smh
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 20:47

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door smh » zo 18 nov 2012, 9:12

Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je kunt prima tijdens het ontruimen alvast rood/geel tonen. Een afteller gaat toch ook niet ten koste van de ontruimingstijd?

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Groningen » zo 18 nov 2012, 9:17

^^ Je kunt er op wachten dat er mensen zijn die bij rood-geel alvast oprijden. En als er dan van een conflicterende richting nog iemand door geel blaast, en de ontruimingstijd is verkort om rood-geel mogelijk te maken, dan heb je wel dikke kans op een aanrijding.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » zo 18 nov 2012, 10:03

Dus? Het is nog steeds verboden om door rood te rijden. Daar verandert niets aan.

Nu is een kruising veel te lang leeg alvorens de volgende richting op mag rijden. Hartstikke zonde.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Pino » zo 18 nov 2012, 11:45

Het probleem blijft bestaan uit de mensen die menen nog wel even door te kunnen rijden als het stoplicht eigenlijk net op rood springt. Mensen die bij rood-geel menen daadwerkelijk al voorbij het stoplicht te kunnen vormen ook een probleem. Verkeerslichten zijn daar niet op afgesteld. Ze moeten daar ook niet op worden afgesteld, want anders eindig je inderdaad onvermijdelijk met het verlengen van de ontruimingstijd.

Nou goed, een zekere mentaliteitsverandering is hier wel gevraagd. De opmerking van Palance snijdt wel hout. Veel Nederlanders hebben dusdanig weinig respect voor verkeersordening dat ze zich vrij achten nog wel even door een rood licht te sneaken (de vraag of dat aan overheidsbetutteling is te danken laat ik maar even in het midden). Aftellers zouden de cynici verder kunnen helpen om de kantjes er nog ietsje verder vanaf te lopen dan nu al te geval is. Wat zonde is, want voor een grote groep welwillende burgers zouden aftellers ook wel degelijk toegevoegde waarde kunnen bieden, juist ook door het bijbrengen van de wetenschap dat je een groenfase hoogstwaarschijnlijk niet zult halen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door mavas » zo 18 nov 2012, 14:08

fleppenstein schreef:Ander voordeel van een rood-groen fase is de mogelijkheid van een negatieve ontruimingstijd, zeker als we wettelijk vastleggen dat de rood-geel fase nog geen oprijfase wordt maar een aandachtfase. Omdat de rood-geel fase ook rood bevat, kan deze fase reeds getoond worden, als de ontruimende fase nog geel heeft. Vaak wordt nu een ontruimingsfase van 0 sec genomen, omdat negatief nu niet kan. ontruimend geel tegen groen kan nu eenmaal niet. Een aantal gemeenten in Nederland is al serieus negatieve ontruimingstijden aan het overwegen, en een rood-geel fase zou hen hierbij kunnen helpen.
Je bedoelt te zeggen dat ontruimend geel tegen groen nu niet mag ipv kan. Technisch lijkt het me gewoon mogelijk als de beveiliging wordt aangepast, alleen is nu nog niet mogelijk vanwege de wet.

Ik meen dat Rotterdam laatst een kruispunt heeft ingericht met negatieve ontruimingstijden en die hebben daar goede ervaringen mee.

Laat verder onverlet dat toepassen van die tellers, toepassen van negatieve ontruimingstijden of toepassen van de rood-geelfase allemaal rommelen in de marge is. Als je al die producten zou toepassen in 1 vri dan win je alsnog niet heel veel aan cyclustijd (circa halve seconde per cyclus bij afteller, een divers aantal seconden bij Groen op Maat, een paar seconden per cyclus bij negatieve ontruimingstijden (die laatste kan ik niet inschatten)). In Nederland zijn we een kei in het zo efficient mogelijk regelen van op aanbodgerichte VRI's en daar moeten al die producten nog iets meer aan toevoegen. Maar volgens mij is de rek er wel een beetje uit in Nederland inmiddels. Ik denk dat we veel beter wat kunnen doen aan de hoge cyclustijden door eens wat meer deelconflicten toe te passen met ontruimingslichten en knipperende pijlen erbij.
Juist door het hoge aantal af te handelen richtingen wordt elke conflicterende richting elke keer weer geconfronteerd met veiligheidstijden en eventuele groentijd waarin geen verkeer rijdt. Dan denk ik, geef die parallelle richting ook gelijk groen dan wordt de groenfase van de primaire richting nog nuttig gebruikt. Of geef de linksafrichting tegelijk groen met de rechtdoorrichting en samen met de tegenliggende rechtdoorrichting dan wordt in ieder geval het kruispunt al benut en kan er veel meer verkeer linksaf afrijden. Wat ik hier als voorbeelden heb genoemd is buiten Nederland gemeengoed, en is mijns inziens net zo veilig, zo niet veiliger dan toepassen van al die aparte richtingen (waardoor de cyclustijden heel hoog worden en kruispunten heel groot worden en roodlichtnegatie met name door langzaam verkeer hoog is). En juist omdat er zoveel deelconflicten zijn, en de cyclustijden laag, is er ook veel minder ongeduld en let iedereen ook meer op als er groen wordt getoond. (Overigens zijn die genoemde toepassingen buiten de kom minder gewenst vanwege de hogere snelheid en zie ik ze vooral binnen de kom.)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Wally » zo 18 nov 2012, 15:45

@Mavas: weet je toevallig welk kruispunt in Rotterdam?

Verder eens met je betoog om meer deelconflicten toe te staan, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Pino » zo 18 nov 2012, 16:07

^^ Verboden linksaffers, ik heb dat pas in Seoul heel redelijk zien werken. In Nederland zou je erover na moeten denken of er daarvan meer moeten worden ingevoerd. Maar goed, in Seoul heb je dan ook stedelijke boulevards waar je even verderop nog wel vrij makkelijk een U-bocht kunt maken. Ik kan me in veel Nederlandse steden dat soort U-bochten of blokken-rijden gewoon niet voorstellen.

Ik denk dat je weinig anders kunt concluderen dan dat onze stedelijke wegennetten er behoorlijk slecht aan toe zijn. We hoeven geen jaren '60-beelden meer terug te halen waarin woonwijken duidelijk op een tweede plan stonden ten opzichte van stedelijke snelwegen, maar er moet gewoon eens wat enthousiaster gedacht worden over wat je kunt bereiken met stedelijke boulevards. De manier waarop je Amsterdam-Centrum vanaf de A10 vrijwel alleen kunt bereiken met tien keer afslaan, dat is gewoon dodelijk voor de doorstroming. En in veel andere steden geldt dat net zo. Nu goed, steden als London zijn er wat dat betreft nog slechter aan toe ...

Wat betreft negatieve ontruimingstijd, ik heb bij mij in de buurt een stoplicht met een ontruimingstijd van nul en daar word ik toch niet vrolijk van. Zeker omdat er standaard mensen zijn die de eerste seconde van hun roodfase nog vrolijk door rood rijden. De impact voor mij is dan toch standaard dat ik, op het moment dat ik moet optrekken, nog auto's zie rijden náár het punt dat ik een conflict met ze heb. Stel die ontruimingstijd nog een stukje naar beneden bij en je kunt wachten op de ongelukken. Als gezegd, de rek is eruit en de mentaliteit van teveel automobilisten is verkeerd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door mavas » zo 18 nov 2012, 16:07

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Ties » zo 18 nov 2012, 18:00

Attietattie schreef:
Pino schreef:Overigens zou ik dit soort aftellers dan niet alleen willen zien tijdens een roodfase, maar ook tijdens een groenfase.
Zodat je m nog even naar 90 bibeko door kan trekken om groen mee te kunnen pakken?
Dat niet, maar zeker bubeko is het behoorlijk zonde om met 80 op een kruispunt aan te rijden, en dan net op het laatst geel-rood te krijgen. Als ik van grote afstand kan zien dat het stoplicht nog maar enkele seconden groen is, en ik zie dat ik dat niet meer kan halen, dan kan ik zo'n 5 seconden eerder het gas loslaten en lekker uitrollen in plaats van vrij fors remmen. Dit is zo'n typische locatie waar dat opgaat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Vinny » zo 18 nov 2012, 20:42

In plaats van rood-geel zie ik gewoon liever wat ze in Amsterdam hebben toegepast, namelijk de ontruimingstijden verkorten en eerder groen laten zien. Hierdoor kan het voorkomen dat de kruising nog niet helemaal vrij is, maar: als je net van 0 optrekt dan heb je waarschijnlijk ook wel in de gaten dat er voor je een afslaande vuilniswagen is die de bocht niet in één keer kan nemen. Dan rem je dus af. Zoiets kweekt verantwoordelijkheid bij de weggebruiker, en bovendien levert het langere groenfases op.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Snelwegfreak » zo 18 nov 2012, 22:58

^^ Lijkt me interessant om goed te testen. Het kan zeer veel tijd schelen in een cyclus en daarmee zeer bevorderlijk voor de doorstroming.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Palance » do 20 dec 2012, 18:14

Ik trof deze in België (nabij Aubel) aan.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » do 20 dec 2012, 18:28

Vinny schreef:In plaats van rood-geel zie ik gewoon liever wat ze in Amsterdam hebben toegepast, namelijk de ontruimingstijden verkorten en eerder groen laten zien. Hierdoor kan het voorkomen dat de kruising nog niet helemaal vrij is, maar: als je net van 0 optrekt dan heb je waarschijnlijk ook wel in de gaten dat er voor je een afslaande vuilniswagen is die de bocht niet in één keer kan nemen. Dan rem je dus af. Zoiets kweekt verantwoordelijkheid bij de weggebruiker, en bovendien levert het langere groenfases op.
Bekijk je mijn filmpjes wel eens? Ik ben het op zich met je eens maar het is heel vaak wel heel erg krap hoor.
Link
Link
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door EtienneM » ma 22 jul 2013, 12:19

Afbeelding
DSCF0957 by EtienneMuis, on Flickr

Ook deze gespot in België, nabij Albertkanaal/Lanaye. Dit soort tijdelijke stoplichten zijn heel erg vaak te zien in Frankrijk, zoals ik op vakantie heb gezien. Op het display, net boven de 'aftelling' stond hij ingesteld op 300 meter en volgens mij waren de stoplichten draadloos met elkaar verbonden.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door Attietattie » ma 22 jul 2013, 13:16

^^ In Nederland mogen ze radiografisch met elkaar in verbinding staan tot 300m. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door mavas » ma 22 jul 2013, 13:47

^^ Nee, dat zit wat ingewikkelder in elkaar. Alle communicatie mag, maar dan moet de responstijd onder 0,1 seconde liggen. Systemen die dat niet kunnen halen die mogen niet toegepast worden.

Nu is er voor om-en-omregelingen een uitzondering, die worden gedoogd. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door RSK » ma 09 dec 2013, 10:28

Volgens mij raakt het onderwerp voldoende om het hier te vermelden. Zaterdag reed ik in Düsseldorf, waar ik stuitte op oranje knipperlichten die zo'n 200m voor een stoplicht stonden. Als die net gingen knipperen, dan was je op vmax bij het stoplicht als het op oranje sprong. Een soort voor-oranje dus. De werking was mij overigens pas de tweede keer duidelijk, maar het leek mij geen onaardig systeem. Immers is het altijd irritant als je lekker op snelheid aankomt en toch op het laatst in de ankers moet. Het is een stuk efficiënter als je gewoon tijdig van je gas af kunt. Dat hebben ze in Frankrijk ook goed geregeld. Daar zie ik geregeld borden met een lagere vmax, en een onderbord met de afstand waarna die vmax geldt.

Voor wat betreft de afstelinstallaties en/of de rood-geel-fase: ik vind ze altijd wel prettig. Zeker als je de gewoonte hebt om de wagen bij het stoplicht in zijn vrij te zetten, wat een stuk beter is voor je koppeling, dan is het een prettige bijkomstigheid. Het rood-geel zegt dan als het ware: naar zijn 1, klaar voor de start, af! :D
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: aftelinstallaties bij verkeerslichten

Bericht door sirdanilot » ma 09 dec 2013, 10:42

De aftelinstallaties komen bij fietslichten vaak voor, bijvoorbeeld op de VRI rijnsburgersingel bij molen de valk in Leiden.

Ik krijg persoonlijk niet de neiging om door rood te rijden van dat ding. Ik rijd hier namelijk vaak al door rood (uit de rijnsburgersingel komt maar weinig verkeer, en je mag er ook alleen uit, niet in, behalve fietsers dan maar die zie je wel aankomen), en dan kijk ik natuurlijk niet op die afteller; als ik wel al gestopt ben dan ga ik dus ook gewoon netjes wachten tot het groen is. Ik vind het prettig om te weten hoe lang het duurt.

Overigens was een tijdje de fietsersbrug afgesloten (werd gerenoveerd), dus gingen we met de fietsers en auto's gebroederlijk over de smalle brug voor autoverkeer :mrgreen: Want ja het bordje 'fietsers oversteken' werd massaal genegeerd.

Voor auto's is hier geen afteller en ik zie hier ook de meerwaarde niet van in. Alleen de voorste paar auto's zouden deze kunnen zien want vaak sta je nog voor de brug te wachten op het stoplicht, en die brug is erg steil.

Plaats reactie