Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door mhkamp » do 07 nov 2013, 19:40

rick visser schreef:Mensen kunnen toch zelf wel zien wanneer ze in een file komen?
Ja tuurlijk joh. Zie dit voorval in Duitsland (afgezien van te hard rijden):

[youtube]4rapt5EfXDw[/youtube]
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door rick visser » do 07 nov 2013, 19:53

chriskrusz schreef:…Lost een begrenzer ook maar een van die zaken op?
mhkamp schreef:Alsjeblieft niet zeg. Een snelheidsbegrenzer op LKW's en bussen kan ik me nog in vinden (concurrentie) maar in gewone voertuigen?
mhkamp schreef:We hebben allemaal onze rijbewijs behaald. Met het behalen er van gaat de wetgever er van uit dat de persoon in kwestie voldoet aan het besturen van een voertuig van een bepaalde categorie.
mhkamp schreef: Als ik een overtreding bega (en ik rij standaard bubeko boven de Vmx 60 / 80 kmh). …Ik merk dat ik wanneer ik langzaam rij veel onoplettender ben. Ik kijk veel meer in de rondte en heb minder oog voor de weg. Bij mij resulteert het soms dat ik (vanwege afslaand verkeer bijvoorbeeld) flink in de remmen moet. Wanneer ik bubeko 100, 120 of 130 rij ben ik veel meer oplettender..
Dus: Sommige mensen maken brokken als ze te LANGZAAM rijden. Het is veiliger om juist geen snelheidslimieten in te stellen?
Maar dit geldt niet voor vrachtwagenchauffeurs en buschauffeurs. Dat zijn professionals die geleerd hebben om op te letten bij lage snelheden. Daarom is het bij hun wél nuttig om een begrenzer te installeren?

Matrixborden ook: allemaal onzin. Mensen kunnen toch zelf wel zien wanneer ze in een file komen? Hebben die borden ooit ook maar één ongeluk voorkomen?

Tjongejongejonge…

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door rick visser » do 07 nov 2013, 19:58

mhkamp schreef:
rick visser schreef:Mensen kunnen toch zelf wel zien wanneer ze in een file komen?
Ja tuurlijk joh. Zie dit voorval in Duitsland (afgezien van te hard rijden):
Dat was sarcastisch, of had je dat niet in de gaten?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door mhkamp » do 07 nov 2013, 20:35

rick visser schreef:Dus: Sommige mensen maken brokken als ze te LANGZAAM rijden. Het is veiliger om juist geen snelheidslimieten in te stellen?
Juist. Door te langzaam rijden wordt je onoplettend.
rick visser schreef:Maar dit geldt niet voor vrachtwagenchauffeurs en buschauffeurs. Dat zijn professionals die geleerd hebben om op te letten bij lage snelheden. Daarom is het bij hun wél nuttig om een begrenzer te installeren?
Ik schrijf toch concurrentie? Dat is net zoiets als de rijtijdenwet. Een chauffeur moet na vier en een halve uur verplicht rusten. Als automobilist mag je 'gewoon' in één ruk naar je vakantieadres in Spanje.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door rick visser » do 07 nov 2013, 21:51

mhkamp schreef:Ik schrijf toch concurrentie? Dat is net zoiets als de rijtijdenwet. Een chauffeur moet na vier en een halve uur verplicht rusten. Als automobilist mag je 'gewoon' in één ruk naar je vakantieadres in Spanje.
Een daarom is het onzin om een normale automobilist een begrenzer te geven, want als hij geen 150 mag rijden haalt hij het nooit in één keer naar Spanje.
Ik snap het helemaal! Gôh!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Rene » do 07 nov 2013, 21:53

Ah, de zoveelste losse flodder van forumlid rick visser.
Ja, dit wordt vast en zeker net zo'n succes als de kabeltram en zo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Attietattie » do 07 nov 2013, 21:56

Daar is niets mis mee wat mij betreft. Ik bedoel, de beste inventies zijn niet gedaan omdat men inside the box heeft gedacht. En het levert weer mooi wat discussies op, één van de redenen waarom ik op een forum zit. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Rene » do 07 nov 2013, 21:59

Dat is ook zo, maar tot nu toe heb ik niet het gevoel dat ik het Ei van Columbus heb langs zien komen ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Attietattie » do 07 nov 2013, 22:00

Klopt, maar een goed ondernemer kan prima eerst 10x op zijn bek zijn gegaan. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2737
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Egbert » vr 08 nov 2013, 7:24

sirdanilot schreef:Niet iedereen kan omgaan met die moderne technologie. De tomtom bedienen is bijvoorbeeld zo ongeveer het uiterste wat mijn vader aankan; een ipad bedienen lukt al totaal niet meer (terwijl hij die wel heeft...), en een smartphone wordt al helemaal een ramp denk ik. Computers met moderne besturingssystemen zijn ook lastig, al kan hij prima overweg met MS Dos.

Zo zijn er wel veel meer voorbeelden van mensen van ergens in de 50 die niet kunnen meekomen met al die technologie. Je hebt natuurlijk altijd vooruitstrevende uitzonderingen (zoals grootmoeder die er lustig op los skypet), maar dat blijven uitzonderingen.
Dat is voor het doel waar deze discussie over gaat niet van belang. Je vader weet ook niet hoe ABS of het motormanagement werkt, maar toch gebruikt hij dat elke keer dat hij in de auto zit (okee, ABS niet elke keer neem ik aan, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel).
Er wordt dan wel gezegd "in de TomTom" en dan komen er argumenten als "maar ik heb geen TomTom" of "ik kan niet omgaan met een TomTom", maar zoiets kan natuurlijk gewoon in een auto ingebouwd worden, zonder interface naar de bestuurder. Gewoon een GPS inbouwen met een kastje dat via mobiele communicatie de maximum snelheden binnenkrijgt.
Technisch is er geen probleem om dit in te bouwen en operationeel te krijgen.

Of je het wil en of het in alle gevallen 100% werkt is een ander verhaal. Om het voorbeeld van het filmpje van mhkamp aan te halen: je zou het perfect kunnen gebruiken als aanvulling of vervanging van variabele snelheden of fileaanduidingen. Dan gebruik je het misschien niet als harde maximumsnelheid waar een auto niet boven kan, maar dan gebruik je het als waarschuwing, van "pas op, je rijdt te hard" of "pas op, over 1 km stilstaand verkeer".

Persoonlijk denk ik niet dat dit er ooit komt. Er worden bijna 10 miljoen boetes voor snelheidsovertredingen uitgeschreven, dat is een inkomstenbron van zo'n 500 miljoen euro. Dat zou de overheid allemaal weggooien als we ons allemaal gedwongen aan de snelheid moesten houden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Vinny » vr 08 nov 2013, 7:42

Als je een snelheidsbegrenzer niet verplicht stelt, maar wanneer het korting biedt op je verzekering dan kan het best wel een aardig idee zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Attietattie » vr 08 nov 2013, 8:32

Egbert schreef:maar dan gebruik je het als waarschuwing, van "pas op, je rijdt te hard" of "pas op, over 1 km stilstaand verkeer".
Doet mijn auto al en ik heb echt geen geavanceerd apparaat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Jeroen » vr 08 nov 2013, 16:54

captain007 schreef:Er waren plannen voor een verplichte begrenzer in 2020 voor alle auto's (ook bestaande) in de hele EU. Maar dat voorstel gaat het niet halen, want een aantal landen waaronder de UK zijn tegen. Zeker gezien de enorme kosten die hiermee verbonden zijn (ga maar eens miljoenen auto's hiermee uitrusten) en de inperking van vrijheid. Daarnaast is het een potentieel privacyrisico omdat je hiermee ook alle voertuigen zou kunnen tracken (je hebt immers een verbinding nodig naar de actuele database met positie/vmaxgegevens). Dat laatste is natuurlijk wel de natte droom van veiligheidsdiensten.
Als je alle voertuigen op één snelheid laat begrenzen (bv. 130km/h) heb je theoretisch geen GPS-verbinding nodig. Een begrenzer in een vrachtwagen of bus stelt bijvoorbeeld technisch ook niet zo veel voor. Ik meen dat er ergens al een land is (Japan?) waar alle voertuigen verplicht begrensd moeten zijn op een bepaalde snelheid.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door captain007 » vr 08 nov 2013, 16:56

^^ Klopt, maar volgens mij was nu juist het plan dat het een dynamische begrenzer moest worden die afhankelijk van waar je rijdt een vmax begrenst.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Chris » vr 08 nov 2013, 16:58

Jeroen schreef:Ik meen dat er ergens al een land is (Japan?) waar alle voertuigen verplicht begrensd moeten zijn op een bepaalde snelheid.
Klopt, Japanse auto's voor de binnenlandse markt zijn doorgaans begrensd op 180 of 190 kilometer per uur.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Davy » vr 08 nov 2013, 17:24

^^ En als ik nou eens eerlijk mag zijn: zo slecht vind ik dat nog niet... Snelheden daarboven vind ik tegenwoordig niet meer passen op onze (snel)wegen, ook in Duitsland niet trouwens. Het hoedt daarom geen 130 te worden, maar wie 200+ wil rijden moet maar naar een circuit gaan...

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Sophie » vr 08 nov 2013, 21:53

Er zijn wegen in Duitsland, waar onder bepaalde omstandigheden (daglicht buiten de spits) 180, 200 of zelfs 220 een prima snelheid is. Frankfurt-Karlsruhe is zo een voorbeeld.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 nov 2013, 22:39

^^ De meeste Duitse merken begrenzen hun voertuigen echter ook op 250 km/u.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door captain007 » vr 08 nov 2013, 22:57

^^ Heeft ook weer met de Duitse belastingen geloof ik te maken. Er zijn wel Duitse merken zoals Porsche die het niet hebben, aangezien die toch al uitgaan dat mensen die dat rijden een wat dikkere beurs hebben :p

Sophie
expressweg
Berichten: 3444
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Sophie » vr 08 nov 2013, 23:30

Belastingstechnische redenen heeft het niet.
Het is gewoon een Gentleman's agreement. De Duitse autoproducenten (zonder Porsche) hadden dat besloten, om een "wedstrijd" te ontwijken, wie de snelste wordt. De AMG-versies van Mercedes of de M-versies van BMW kun je met een hogere begrensing (300 of 305) kopen, al moet je daar vaak een veiligheidstraining voor doen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door chriskrusz » za 09 nov 2013, 0:12

In de VS worden auto's begrensd op de snelheidscodering van de banden waar ze mee geleverd worden. Zo is onze oude A4 begrensd op H-banden.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door exroosje » ma 11 nov 2013, 14:10

In Japan weet de Nissan GT-R zelf via de "tomtom" dat ie op een circuit is en wel harder mag als 180. De technologie bestaat dus al.

Echter, omgaam met dynamische limieten kunnen de meeste navigatie systemen niet. Ik vermoed de verkeerbord detectie van een aantal duitse merken ook niet. Of lezen die de onderborden er foutloos bij.....

Als een dergelijk systeem wordt geimplementeerd, dan niet via de navi maar via een signaal uit het wegvak zelf wat je auto ter plekke opvangt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Geen borden maar snelheidsbegrenzen via TomTom

Bericht door Peter » ma 11 nov 2013, 14:27

Dat automatisch borden lezen is wellicht leuk als TomTomadvies, maar niet dwingend. Ook Duitsland kent veel onderborden (zoals: Bei Nasse).
Wegen met dynamische snelheid zou je een signaal kunnen laten uitzenden, maar dat moet je op zijn minst Europees vastleggen, zodat alle navigatiesystemen het in heel Europa begrijpen. En dan nog moet de GPS voldoende nauwkeurig werken zodat de auto altijd weet of hij op de hoofdbaan of parallelbaan zit (zoals op de A12 door Utrecht), dit nog afgezien dat ook rijstroken een verschillende dynamische Vmax kunnen hebben (zeker op weefstroken).

Zolang een ingebouwd navigatie- en/of GPS systeem nog niet verplicht is zal niemand een dwingend systeem willen hebben.

Het vast begrenzen van voertuigen op 130-150 km/h heeft eigenlijk betrekkelijk weinig zin, daar de meeste gevaarlijke snelheidsovertredingen op het OWN plaatsvinden en je dan alsnog 130 (of meer) zou kunnen rijden op een Vmax 50-80 weg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie