Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Hensepens » za 11 jan 2014, 20:26

Vraag: indien een auto een busbaan oversteekt, kan het regeltechnisch voorkomen dat het OV (bus) al wit licht krijgt terwijl het autoverkeer nog oranje heeft? Volgens mij is dit een conflict-situatie. Ik heb hierover met iemand een verschillende mening,. Volgens mij kan er pas wit voor de bus verschijnen nadat het overige verkeer rood heeft. Er is geen sprake van een verkeersheuvel halverwege.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Snelwegfreak » za 11 jan 2014, 20:33

Volgens mij is dat echt onmogelijk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door mavas » za 11 jan 2014, 20:45

Het komt niet voor in Nederland.
Het komt ALLEEN voor als er sprake is van zogenaamde volglichten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Bart217
verkeersader
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Bart217 » za 11 jan 2014, 20:50

Dat bestaat sinds kort wel. Het heet intergroen en wordt vooral toegepast als verschillende richtingen die met elkaar conflicteren dermate ver van elkaar verwijderd liggen, dat een richting eigenlijk al eerder groen kan krijgen dan 'begin rood' van de conflicterende richting om de regeling nog sneller te maken en de (eigenlijk) onnodige wachttijden te voorkomen. Op het Churchillplein in Rotterdam is dit al toegepast.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb kunnen uitleggen. Heb je een exacte locatie van je situatie?
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door mavas » za 11 jan 2014, 20:54

Natuurlijk, dat intergroen bestaat sinds kort. Laat ik het dan zo zeggen: wettelijk mag het (nog) niet.
Gezien de historie van Hensepens zal t om de regio Zuid-kennemerland gaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Rein » za 11 jan 2014, 20:55

Hensepens schreef:Vraag: indien een auto een busbaan oversteekt, kan het regeltechnisch voorkomen dat het OV (bus) al wit licht krijgt terwijl het autoverkeer nog oranje heeft? Volgens mij is dit een conflict-situatie. Ik heb hierover met iemand een verschillende mening,. Volgens mij kan er pas wit voor de bus verschijnen nadat het overige verkeer rood heeft. Er is geen sprake van een verkeersheuvel halverwege.
Komt de vraag voort uit het ongeval op de Operaweg in Nieuw Vennep? Onder het bericht staan reacties van lezers en daar is een discussie over dit onderwerp ontstaan.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Davy » za 11 jan 2014, 21:14

mavas schreef:Natuurlijk, dat intergroen bestaat sinds kort. Laat ik het dan zo zeggen: wettelijk mag het (nog) niet.
En wat mij betreft blijft die wet ook gewoon zo.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Vinny » za 11 jan 2014, 21:16

In Amsterdam kan het voorkomen dat OV niet-conflictvrij worden ingelegd op een kruising. In dat geval knippert het witte licht. (Vergelijkbaar met afslaan bij een bolle lens)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Palance » za 11 jan 2014, 21:22

In Rotterdam ken ik knipperwit alleen bij onderling kruisende trams en bij oversteekplaatsen, niet in conflicten met gewoon verkeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Hensepens » za 11 jan 2014, 22:47

mavas schreef:Natuurlijk, dat intergroen bestaat sinds kort. Laat ik het dan zo zeggen: wettelijk mag het (nog) niet.
Gezien de historie van Hensepens zal t om de regio Zuid-kennemerland gaan.
:wow: :top:

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Hensepens » za 11 jan 2014, 22:48

Rein schreef:
Hensepens schreef:Vraag: indien een auto een busbaan oversteekt, kan het regeltechnisch voorkomen dat het OV (bus) al wit licht krijgt terwijl het autoverkeer nog oranje heeft? Volgens mij is dit een conflict-situatie. Ik heb hierover met iemand een verschillende mening,. Volgens mij kan er pas wit voor de bus verschijnen nadat het overige verkeer rood heeft. Er is geen sprake van een verkeersheuvel halverwege.
Komt de vraag voort uit het ongeval op de Operaweg in Nieuw Vennep? Onder het bericht staan reacties van lezers en daar is een discussie over dit onderwerp ontstaan.
Ook voor Mavas. Dacht ik hier toch "ongestoord" ;) de vraag neer te zetten aangezien hier altijd wel mensen met kennis zitten.
:top:

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Hensepens » za 11 jan 2014, 22:58

^^ Mavas en Rein hebben gelijk. Het gaat om de busbaan In Nieuw-Vennep. En om Bart te beantwoorden. Vandaar mijn opmerking dat er geen vluchtheuvel is. Het betreft een busbaan waar een bus tegen een bestelbus is gereden en dus te dicht op elkaar zitten om "eerder groen/wit" te verantwoorden. Hierop ontstond een discussie waarbij iemand aangaf dat dat bij oranje voor auto's er ook al wit voor de bus mogelijk is. Wat m.i. niet zou mogen.

Bart217
verkeersader
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Bart217 » za 11 jan 2014, 23:44

Intergroen schijnt wel degelijk wettelijk te mogen worden toegepast (anders zou het ook niet op steeds meer plaatsen op straat worden toegepast, lijkt mij), maar uiteraard alleen als het qua afstanden etc. mogelijk is en er rekening gehouden blijft worden met vastgelegde op- en afrijsnelheden zoals die bij het berekenen van de 'normale' ontruimingstijden worden toegepast. Ik ken de situatie in Nieuw-Vennep niet, dus kan er niets zinnigs over zeggen of intergroen zou kunnen of juist niet. Indien het wel mogelijk is (waar dan ook), mag intergroen wat mij betreft gewoon worden toegepast. Waarom zou je wachtenden immers nog langer, en onnodig, laten wachten...
Laatst gewijzigd door Bart217 op za 11 jan 2014, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Rene » za 11 jan 2014, 23:45

Het probleem is veelal dat bussen per definitie dubbel-wit krijgen (OV-prioriteit :roll: ) en dat de buschauffeur daarop anticipeert, en dus vaak eigenlijk niet de intentie heeft om tot stilstand te komen. Dat betekent dat de bus bij intergroen veel eerder en veel sneller het kruisingvlak op schiet dan een gewoon voertuig dat voor rood heeft gestaan. Intergroen vind ik daarom bij vrije busbanen een levensgevaarlijke oplossing.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door chriskrusz » zo 12 jan 2014, 0:26

Kijk maar hoe de bussen in Almere rijden. Die krijgen overal (behalve op de Krakeling sinds enige tijd) automatisch op het laatste moment groen en komen dus altijd met een noodgang op kruisingen af.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Hensepens » zo 12 jan 2014, 21:18

Bart217 schreef:....Ik ken de situatie in Nieuw-Vennep niet, dus kan er niets zinnigs over zeggen of intergroen zou kunnen of juist niet. Indien het wel mogelijk is (waar dan ook), mag intergroen wat mij betreft gewoon worden toegepast. Waarom zou je wachtenden immers nog langer, en onnodig, laten wachten...
Kijk hier en oordeel zelf: https://www.google.nl/maps/preview#!dat ... !2e0&fid=5

Bart217
verkeersader
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Bart217 » zo 12 jan 2014, 22:40

Nee, hier lijkt het wat mij betreft niet te kunnen. Misschien zijn de ontruimingstijden dan verkeerd ingesteld? Moet natuurlijk niet mogen, maar kan theoretisch natuurlijk altijd gebeuren...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

nico
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 22:51

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door nico » ma 27 jan 2014, 22:10


Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door mavas » di 28 jan 2014, 8:55

Ook met intergroen wachten nog genoeg verkeersdeelnemers onnodig voor rood. Omdat we nog steeds alle richtingen zo veel mogelijk exclusief regelen ipv met deelconflicten te werken. Waarom bv een rustige rechtsaffer apart van een rechtdoorgaande fietsrichting aansturen? Dat kan toch prima tegelijk?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Snelwegfreak » di 28 jan 2014, 10:10

Men is daarmee bang dat de veiligheid in het geding komt. Nederlandse automobilisten zijn dermate ongewend geraakt aan deelconflicten dat een ''herinvoering'' gevaarlijke en onwennige situaties op kan leveren.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door mavas » di 28 jan 2014, 10:19

Dan maar weer lekker terug invoeren, en dan met extra attentielampjes erbij. :x
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Snelwegfreak » di 28 jan 2014, 10:19

Wat mij betreft ook ja. Maar ik zie het niet snel gebeuren ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door sirdanilot » di 28 jan 2014, 11:37

mavas schreef:Ook met intergroen wachten nog genoeg verkeersdeelnemers onnodig voor rood. Omdat we nog steeds alle richtingen zo veel mogelijk exclusief regelen ipv met deelconflicten te werken. Waarom bv een rustige rechtsaffer apart van een rechtdoorgaande fietsrichting aansturen? Dat kan toch prima tegelijk?
Dat is nu júist levensgevaarlijk, op die plekken waar het wel voorkomt (in Leiden zijn er een paar locaties). Fietsers moet je niet in een deelconflict willen; het zijn kwetsbare weggebruikers, één foutje van een rechtsafslaande automobilist en hij ligt onder een auto. Ook al had de fietser voorrang en reed hij eens een keer niet door rood (ja, dat gebeurt wel eens ! ;) )

Ik zie veel meer in deelconflict voor linksafslaand verkeer. Zoals hier. Je ziet gewoon dat er rechtdoorgaand verkeer aankomt, dus iedereen met een beetje hersenen stopt gewoon veilig in de middenberm.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door mavas » di 28 jan 2014, 11:54

sirdanilot schreef:Dat is nu júist levensgevaarlijk, op die plekken waar het wel voorkomt (in Leiden zijn er een paar locaties). Fietsers moet je niet in een deelconflict willen; het zijn kwetsbare weggebruikers, één foutje van een rechtsafslaande automobilist en hij ligt onder een auto. Ook al had de fietser voorrang en reed hij eens een keer niet door rood (ja, dat gebeurt wel eens ! ;) )
Dat vindt jij levensgevaarlijk, het is niet objectief gevaarlijk. Daar zit een groot verschil tussen.
Aan de andere kant zorgen al die exclusieve regelingen er voor dat fietsers onwijs lange roodtijden hebben, en daardoor juist door rood gaan rijden. Dus dat wil jij kennelijk, dat ze maar lekker door rood gaan rijden. In Kopenhagen, een grote stad met een hoog aandeel fietsverkeer wordt ook alles in deelconflict geregeld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door sirdanilot » di 28 jan 2014, 12:05

Vind.

Zit jij ooit op de fiets? Dan snap je dat er genoeg auto's zijn, die bij het rechtsafslaan niet over hun schouder kijken en een rechtdoorgaande fietser dus kunnen aanrijden. Ook als ik voorrang heb op de fiets en rechtdoor ga, zorg ik altijd dat de rechtsafslaande auto mij gezien heeft, anders gaat het simpelweg mis.
En als jij in de auto zit en een fietser aanrijdt, dan is dat vervelend, maar die fietser is dan gewoon morsdood of zwaargewond.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Snelwegfreak » di 28 jan 2014, 12:11

^^ Het gaat erom dat niet uit de cijfers blijkt dat het onveiliger is. Daarom is het dus niet onveiliger, maar vind jij het onveiliger. Dat mag, daar is niks mis mee, maar je moet niet je mening verwarren met de feiten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door sirdanilot » di 28 jan 2014, 12:21

Oh hebben we dit weer. 'Je mag niet zeggen 'het is', je moet zeggen 'ik vind''. Ja doei. :nothanks: Als ik iets vind, dan is dat voor mij zo, dus zeg ik 'het is'. We zijn hier allemaal volwassenen !

Iedereen die op een fiets zit, weet dat veel automobilisten gewoon niet zo kundig zijn. Als het stoplicht op groen staat denken ze 'hoppetee ik ga naar rechts'. Of er nu een fietser aan komt, of niet. En dan lig je eronder. Dat is een onaanvaardbaar risico. Zeker als het zicht op rechts geblokkeerd is, bijvoorbeeld door een hek of brug of wat dan ook. Als er al weinig ongevallen gebeuren, komt dat door de oplettendheid van de fietser.

Die cijfers wil ik overigens wel eens zien, want daar wordt wel mee gezwaaid maar ik ken die cijfers niet.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door RSK » di 28 jan 2014, 12:30

sirdanilot schreef:Iedereen die op een fiets zit, weet dat veel automobilisten gewoon niet zo kundig zijn.
Ja, en iedereen die in een auto zit, weet dat fietsers levensgevaarlijke maniakken zijn die hun voertuig niet onder controle hebben, geen richting aangeven, zonder licht rijden en overal voorrang nemen.

Zijn we nu weer klaar met het generalisatiekwartiertje?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door sirdanilot » di 28 jan 2014, 12:32

Klopt. Maar we hebben het nu over een situatie met deelconflict. En in dit soort situaties zijn fietsers extra kwetsbaar, veel kwetsbaarder dan automobilisten. Als jij een fietser aanrijdt zit je vanavond nog gewoon voor de TV, terwijl die fietser in het ziekenhuis ligt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Kruisend verkeer gelijktijdig oranje (auto) en wit (OV)

Bericht door Attietattie » di 28 jan 2014, 12:48

Als ie wordt aangereden omdat ie zelf door rood rijdt, is ie dan ineens minder morsdood?

Als cijfers zeggen dat het niet gevaarlijker is, dan vind ik... oh nee, dan IS het niet gevaarlijker. Jouw perceptie verandert daar niet zoveel aan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie