Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door Claus Plein » do 01 mei 2014, 16:14

Ik worstel al een tijdje met deze vraag dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Ik ben geboren en getogen in Roosendaal en ik rij dan ook, eerst als bijrijder nu als bestuurder, vaak over de A58 naar huis. Bij dit bord: https://www.google.nl/maps/@51.518531,4 ... EWInVQ!2e0 vraag ik me altijd het volgende af: Wat kan het bord laten zien? Een omleiding? Informatie over de A17 en de A58 na knooppunt De Stok? Ik heb het immers nog nooit in werking gezien!

Net zoals deze twee: https://www.google.nl/maps/@51.528525,4 ... hxT4gg!2e0. Ik heb ze nog nooit anders gezien dat met 100. Het zijn ook maar de enige kantelwalsborden, samen met de bovengenoemde, in de omgeving Roosendaal (in ieder geval langs de A17 en A58). Wat zouden ze nog meer kunnen laten zien? En waarom zijn het geen normale borden met 100?

EDIT: als ik m'n vraag ik het verkeerde topic stel, verplaats hem gerust!

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door JB81 » do 01 mei 2014, 16:48

^^
Ik vermoed inderdaad een of andere omleiding. Voor knooppunt Hooipolder stond een vergelijkbaar exemplaar toen daar nog geen DRIP stond. Die heb ik één keer in werking gezien, volgens mij was dat een omleiding via 's-Hertogenbosch.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door Mark » do 01 mei 2014, 17:24

Claus Plein schreef:Ik ben geboren en getogen in Roosendaal en ik rij dan ook, eerst als bijrijder nu als bestuurder, vaak over de A58 naar huis. Bij dit bord: https://www.google.nl/maps/@51.518531,4 ... EWInVQ!2e0 vraag ik me altijd het volgende af: Wat kan het bord laten zien? Een omleiding? Informatie over de A17 en de A58 na knooppunt De Stok? Ik heb het immers nog nooit in werking gezien!
Ik heb geen flauw idee, maar weet wel dat bij Zonzeel ook een kantelwalspaneel van hetzelfde formaat staat (stond?) klik.

Wellicht iets met omleidingsroutes ja.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door Rene » do 01 mei 2014, 20:52

Ik zou het niet weten, maar gezien de vreemde ambulancedoorsteek verder stroomafwaarts gok ik erop dat het daarmee te maken zal hebben.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door Claus Plein » vr 02 mei 2014, 9:50

^^ Nog geeneens aan gedacht maar dat zou zeker een goede verklaring zijn. Maar hoe zou ik me dan zo'n melding voor moeten stellen?

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door fleppenstein » vr 02 mei 2014, 21:12

De eerste afbeelding zou ik zo niet weten.

De tweede kantelwalsborden hebben inderdaad te maken met de ambulanceafrit.
De Ambulance, komende vanaf de A17 het noorden, kan zich op knooppunt de Stok inmelden via een selectieve lus.
Zie;
http://goo.gl/maps/j4Z1p
In de berm rechts zie je het kastje hangen op een paal.

200m verder kan de AMbulance dan de calamiteitendoorsteek gebruiken, zie;
http://goo.gl/maps/iZU8a
Hierbij moet de ambulance de verbindingsweg vanaf de A58 Bergen op Zoom naar Breda bijna haaks kruisen om op tijd bij de ambulanceafrit te komen

Na inmelding op het eerste punt draaien de kantelwalsborden van 100 naar 70 en gaan de flashers op de borden knipperen.
Het verkeer weet dan (zou moeten weten) dat er een bijzondere situatie gaat voordoen en snelheid minderen.
Na een vaste tijd gaan de kantelwalsborden weer naar 100 en gaan de flashers uit.

Je ziet dit weinig gebeuren door een aantal factoren;

Ambulances maken liever niet langs deze weg gebruik van de Ambulanceafrit, want het blijft een gevaarlijke manoeuvre. Alleen bij echte bloedspoed. Je moet je voorstellen dat de ambulance toch al haast heeft, al goed om zich heen moet kijken, en het verkeer vanuit BOZ wordt wel afgeremd, maar niet helemaal stil gezet (met bv een VRI). Er zijn er altijd die blijkbaar denken dat die 70 dan niet voor hen geldt.

Er is geen bewaking of de melding via de lus ook binnenkomt bij het kantelwalsbord. De Ambulance kan het bord ook niet zien, en weet nooit zeker of het beeld 70+flashers er ook daadwerkelijk staat.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door Claus Plein » za 03 mei 2014, 12:09

Dankjewel voor je antwoord, maakt veel duidelijk! Ik zou het als ambulancebestuurder ook niet fijn vinden om zo te moeten rijden.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door Starlet » vr 09 mei 2014, 10:35

Ik sluit me bij voor de tweede kantelwals bij fleppenstein aan. Dit lijkt mij een zeer plausibel verhaal en logisch ook.

Op die eerste kan ik je vraag echter wel beantwoorden... en ik ben er niet trots op ook dat ik deze https://www.google.nl/maps/@51.518531,4 ... EWInVQ!2e0 in werking heb gezien.

In het geval van grote calamiteiten en/of vertraging op de A58 tussen knp De Stok en knp Princeville kan ervoor gekozen worden om deze kantelwals te gebruiken.
Een foto of exacte beschrijving van de inhoud heb ik niet, maar de strekking is als volgt:

(Hevige Stremming) <-- weet ik echt niet zeker meer....
Breda volg Rotterdam A17/A16...

Zoals ik al zei, ik heb deze kantelwals ooit 1x werkend gezien, waarbij ik ter hoogte van knp Klaverpolder doodleuk in de file reed... :facepalm:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door keokiracer » vr 09 mei 2014, 11:30

^^ Je linkje is volgens mij niet correct.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

lebre7
stadsweg
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 23:59
Locatie: A20

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door lebre7 » vr 09 mei 2014, 19:36


Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door Claus Plein » vr 09 mei 2014, 19:37

Duidelijk. Nu hem nog een keer in werking zien (of liever niet natuurlijk haha)

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal: -FOTO-

Bericht door Claus Plein » ma 28 dec 2015, 16:55

-Kick-

Na lang wachten eindelijk een definitief antwoord!

Voor de automobilist is het natuurlijk niet leuk dat de A58 t.h.v. Zegge is afgesloten vanwege de vrachtwagenbrand, maar een wegenforummer maakt van een nood een deugd. Omdat de weg dus volledig afgesloten is, ben ik snel op de fiets gestapt in de hoop dat ik het kantelwalsbord eens niet in het grijs zou zien maar daadwerkelijk met een boodschap. Het is voor mij immers toch om de hoek.

Echter, bij aankomst kwam ik bedrogen uit. Nog steeds niets terwijl een omleiding wel gepast zou zijn. Na even gewacht te hebben (ik was immers toch benieuwd) kwam er iemand van rijkswaterstaat aanrijden. Hij stapte uit en ging met z'n steeksleuteltje aan de zijkant van het bord draaien! Waarom staat er dan een regelkast naast en is er een zonnepaneel op gemonteerd zou je denken.
Afbeelding
Afbeelding

En zie hier:
Afbeelding

(In het begin draaide de meneer het bord met omleiding via Breda zichtbaar. Hier waren de dingen net wat anders maar de lay-out precies hetzelfde)

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door Bart217 » ma 28 dec 2015, 17:15

De zon heeft al heel lang niet geschenen, dus wellicht moet het daarom zo... :hap:

Wellicht tijd voor een 'normale' verbinding/stroomvoorziening voor dit bord of gewoon een mooie bermDRIP.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door Claus Plein » ma 28 dec 2015, 17:22

^^ Aan de hoeveelheid sneeuw lag het in ieder geval ook niet! Eigenlijk wel ja, alhoewel dit punt niet bijzonder belangrijk is natuurlijk.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door GuteFahrt » ma 28 dec 2015, 18:16

In ieder geval wel leuk dat je het even op de gevoelige plaat hebt vastgelegd. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door Attietattie » ma 28 dec 2015, 20:34

Interessant en apart.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door Claus Plein » ma 28 dec 2015, 22:21

^^ waarom apart?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Kantelwalsborden A17/A58 bij Roosendaal

Bericht door Attietattie » ma 28 dec 2015, 22:26

^^ Omdat ik niet snap dat je kantelwalsborden plaatst met de tekst 'ongeval'. Ten eerste zal je ze niet zo heel vaak kunnen gebruiken, ten tweede zegt het niets over vertraging vs. afsluiting en ten derde weet je niet waar het probleem zich manifesteert. Ik vind het dus een vreemde en onverstandige investering om zo'n kantelwalsbord neer te zetten (dat blijkbaar niet eens functioneert).

Edit: laat ik ook nog maar even toevoegen dat ik mag hopen dat het al bekend was dat het bord niet functioneerde. Als dat niet bekend was, gaat er nog meer niet goed. Het ding zou al lang al terugkoppeling hebben moeten geven dat ie stuk is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie