Om-en-omregelingen met en zonder verkeerslichten

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door feitelijk » do 28 mei 2015, 9:11

Egbert schreef: Volgens mij heb ik op dit forum zelfs gelezen dat de voorrang bij :F6: niet als absoluut gezien moet worden.
Er wordt wel meer onzin verkondigd op dit forum
http://wetten.overheid.nl/BWBV0004310/
5. Teken dat aanduidt dat tegemoetkomend verkeer voorrang heeft

a. Indien op een smal weggedeelte, waar voorbijgaan moeilijk of onmogelijk is, het verkeer wordt geregeld, en indien, omdat bestuurders dat hele weggedeelte 's nachts en overdag duidelijk kunnen zien, de regeling van het verkeer bestaat uit voorrang verlenen aan verkeer in een richting, en niet door het plaatsen van verkeerslichten, dient het teken B,5 VOORRANG VOOR TEGEMOETKOMEND VERKEER te worden geplaatst met de voorzijde naar het verkeer dat geen voorrang heeft. Dit teken geeft aan dat het verboden is zich op het smalle weggedeelte te begeven zolang het niet mogelijk is tot het eind van dit weggedeelte te rijden zonder tegemoetkomende voertuigen tot stoppen te dwingen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Snelwegfreak » do 28 mei 2015, 9:19

^^ Ook het CBR doet dit soort dingen heel vaak fout.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door duikgek89 » do 28 mei 2015, 9:47

Het "duidelijk kunnen zien" is bij die brug niet het geval.
Daarnaast zijn we nu Nederlandse wetteksten aan het citeren voor een Belgische situatie. De strekking zal vaak wel ongeveer vergelijkbaar zijn, maar of gewoon citeren het juiste antwoord geeft is maar de vraag.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Om-en-omregelingen met en zonder verkeerslichten

Bericht door mavas » do 28 mei 2015, 10:04

Ook een leuke om-en-omregeling is die bij de sluizen van IJmuiden/Velsen over het Noordzeekanaal. Daar zit op een locatie zelfs een gigantische ontruimingstijd in.
Zie hier: https://youtu.be/rGbyNyUDftQ?t=2m41s
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Om-en-omregelingen met en zonder verkeerslichten

Bericht door Egbert » do 28 mei 2015, 11:27

duikgek89 schreef:Nee de auto met :F6: terug laten rijden is veel normaler.
Er moet iemand terug anders kom je nergens. De bestuurder met :F5: terug laten rijden lijkt me logischer, tenzij degene met :F6: veel makkelijker terug kan (minder ver, handiger voertuig om mee terug te steken...)
Okee, dat is de situatie dat degene met :F6: bij het inrijden ook niet kan zien dat er al iemand aan de andere kant is ingereden. Ik bedoel meer het bewust blokkeren van iemand die van de :F5: kant gekomen is "omdat ik voorrang heb!".

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Egbert » do 28 mei 2015, 11:31

feitelijk schreef:
Egbert schreef: Volgens mij heb ik op dit forum zelfs gelezen dat de voorrang bij :F6: niet als absoluut gezien moet worden.
Er wordt wel meer onzin verkondigd op dit forum
http://wetten.overheid.nl/BWBV0004310/
[...] omdat bestuurders dat hele weggedeelte 's nachts en overdag duidelijk kunnen zien, [...]
Ik haal er even het volgens mij meest relevante stukje uit. Dit betekent dus ook dat de wegbeheerder de :F6: :F5: regeling niet mag inzetten als het einde van de versmalling niet te overzien is.
Volgens mij schort het daar nog wel eens aan.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Om-en-omregelingen met en zonder verkeerslichten

Bericht door feitelijk » do 28 mei 2015, 11:41

Zeker
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie