Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
lucmeex
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 10:21

Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door lucmeex » wo 03 jun 2015, 10:23

Hallo,

Ik vroeg mij af of het toegestaan is om een deelconflict te hebben tussen linksafslaand gemotoriseerd verkeer en overstekende voetgangers.

Bedankt!

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door Attietattie » wo 03 jun 2015, 10:28

Ja.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

lucmeex
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 10:21

Re: deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door lucmeex » wo 03 jun 2015, 10:30

Bedankt!

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door mavas » wo 03 jun 2015, 17:33

lucmeex schreef:Ik vroeg mij af of het toegestaan is om een deelconflict te hebben tussen linksafslaand gemotoriseerd verkeer en overstekende voetgangers.
Dit mag als het linksafslaand autoverkeer geen pijllicht heeft, maar een volle lens.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door Jackbauer1350 » zo 19 jul 2015, 1:59

Eigenlijk een vrij waardeloze constructie

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door duikgek89 » zo 19 jul 2015, 2:16

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door mavas » zo 19 jul 2015, 12:33

^^ Treffend gebracht.
Ik denk dat als we nu nog steeds zoveel deelconflicten hadden gehad zoals in de jaren 60/70 dat het niet meer dan gewoon zou zijn voor de weggebruiker. En dat heel veel kruispunten beter zouden doorstromen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door Jackbauer1350 » zo 19 jul 2015, 13:23

Deelconflicten tussen autoverkeer onderling is niet zo'n probleem. Maar vraag mij af of je fietsers en voetgangers in deelconflicten moeten betrekken. Op het filmpje is duidelijk te zien dat het net goed gaat, die rechtsafslaande wagen zag het nog net op tijd zo te zien. Fietsers en helemaal voetgangers worden makkelijk over het hoofd gezien en zijn altijd de verliezers als het mis gaat.

In bijvoorbeeld Amsterdam zijn overigens nog deelconflicten genoeg te vinden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door Snelwegfreak » zo 19 jul 2015, 13:55

Het is ook nogal afhankelijk van de weginrichting en van een eventueel geel knipperende pijl die het deelconflict aanduidt. In Breda komt het ook nog regelmatig voor, maar zelfs voor iemand die het zelf niet gewend is, heb ik er nooit problemen mee ondervonden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door duikgek89 » zo 19 jul 2015, 17:22

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door Palance » zo 19 jul 2015, 17:36

Ik word toch wel een beetje moe van dat constant afgeven op die zogenaamde 'debilisering'. Ik denk eerder dat het andersom is, die 'debilisering' is het gevolg van gedrag van automobilisten die steeds vaker volgens het ikke-ikke-ikke-principe rijden en zich ook zo gedragen. Dan zijn maatregelen wel nodig, ja.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door Vinny » zo 19 jul 2015, 17:40

mavas schreef:^^ Treffend gebracht.
Ik denk dat als we nu nog steeds zoveel deelconflicten hadden gehad zoals in de jaren 60/70 dat het niet meer dan gewoon zou zijn voor de weggebruiker. En dat heel veel kruispunten beter zouden doorstromen.
Mijn stelling is dat deelconflicten juist funest zijn voor de doorstroming, zeker als er redelijk wat afslaand verkeer is. Dat stroopt zich namelijk erg op als het moet wachten voor rechtdoorgaand ander verkeer, en soms pas de kruising kan oversteken als het allang rood is geworden. In België en Duitsland levert dat vaak erg veel problemen op. In Nederland is dat stukken beter geregeld. Het enige dat vereist is is dat VRI's flexibel zijn ingesteld, en de groenfase voor linksafslaand verkeer zo kort als mogelijk houden t.o.v. het verkeersaanbod.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door RSK » zo 19 jul 2015, 19:05

Palance schreef:Ik word toch wel een beetje moe van dat constant afgeven op die zogenaamde 'debilisering'. Ik denk eerder dat het andersom is, die 'debilisering' is het gevolg van gedrag van automobilisten die steeds vaker volgens het ikke-ikke-ikke-principe rijden en zich ook zo gedragen. Dan zijn maatregelen wel nodig, ja.
Als ik af en toe kijk naar herhalingen van Blik op de Weg e.d. waarin je een beeld krijgt hoe het verkeer er in de jaren '90 aan toe ging, dan heb ik het idee dat er tegenwoordig veel rustiger wordt gereden. Ook mijn oom hoor ik er geregeld over dat als hij weer eens in Duitsland is geweest, hij het idee heeft dat er veel minder hard gereden wordt dan bijvoorbeeld in de jaren '80. Het is dus de vraag of je het inrichten van de weg op een manier zodat de weggebruiker niet meer hoeft na te denken wenselijk is, aangezien het vaak ten koste gaat van de doorstroming. Daarbij komt dat andere landen (die er wel een degelijk OWN op na houden) niet noemenswaardig meer verkeersdoden hebben. Sterker nog: in rotondeland Frankrijk ligt de mortaliteit sterk hoger.

Persoonlijk vind ik het erg dubbel hoe men nu beleid voert. Aan de ene kant zie je dat men op grote schaal autowegen degradeert van 100 naar 80, hele buitengebieden van 80 naar 60 en woonwijken van voor tot achter van 50 naar 30. Ook wordt iedere fatsoenlijke kruising tot rotonde gebombardeerd, worden doorgaande wegen uit de voorrang gehaald en bedrempeld. Allemaal om de weg zogezegd veiliger in te richten. En wat gaan we dan binnen de kom doen? Daar richten we gebieden in volgens het 'shared space'-concept, met de gedachte dat men voorzichtiger gaat rijden als de situatie onveilig aanvoelt. Prima theorie, maar pas hem dan ook toe buiten de bebouwde kom, met ongeregelde kruisingen en absurd hoge snelheidslimieten. Dan voelen mensen zich onveiliger en gaan ze voorzichtiger rijden, toch? :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door Vinny » zo 19 jul 2015, 19:23

Daarbij komt dat andere landen (die er wel een degelijk OWN op na houden) niet noemenswaardig meer verkeersdoden hebben. Sterker nog: in rotondeland Frankrijk ligt de mortaliteit sterk hoger.
Met het OWN vergelijken begeef je je wel op bijzonder gevaarlijk ijs. Ik hanteer liever de "Motorway fatility rate", omdat dan het wegtype gelijk is (gescheiden rijbanen, gesloten voor langzaam verkeer, conflictvrije - ongelijkvloerse aansluitingen) zodat je landen beter kunt vergelijken.

Het OWN verschilt per land zodanig van aard dat het moeilijk is om hier landsbrede conclusies uit te trekken. Veel "dodenwegen" zijn enkelbaans wegen, met ongeregelde kuispunten en gemengd langzaam verkeer. In landen als Frankrijk en Duitsland komen dit soort type wegen verhoudingsgewijs gewoon veel meer voor dan in Nederland. Dit ligt dan niet aan linksafslaand autoverkeer, maar aan vrijliggende fietspaden die het verkeer in Nederland relatief veilig maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door tompie » zo 19 jul 2015, 19:45

Vinny schreef:
mavas schreef:^^ Treffend gebracht.
Ik denk dat als we nu nog steeds zoveel deelconflicten hadden gehad zoals in de jaren 60/70 dat het niet meer dan gewoon zou zijn voor de weggebruiker. En dat heel veel kruispunten beter zouden doorstromen.
Mijn stelling is dat deelconflicten juist funest zijn voor de doorstroming, zeker als er redelijk wat afslaand verkeer is. Dat stroopt zich namelijk erg op als het moet wachten voor rechtdoorgaand ander verkeer, en soms pas de kruising kan oversteken als het allang rood is geworden. In België en Duitsland levert dat vaak erg veel problemen op. In Nederland is dat stukken beter geregeld. Het enige dat vereist is is dat VRI's flexibel zijn ingesteld, en de groenfase voor linksafslaand verkeer zo kort als mogelijk houden t.o.v. het verkeersaanbod.
Ik zou niet weten welke problemen dat oplevert , het is maar welke systemen de automobilist gewend is. In Belgie is het zo dat op grote kruispunten waar er eventueel wel een opstropping van het afslaand verkeer kan zijn er een ontruimingspijl voorzien wordt die zolang blijft branden tot het kruispunt leeg is
belgie is zo slecht nog niet

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door RSK » zo 19 jul 2015, 20:12

Vinny schreef:
Daarbij komt dat andere landen (die er wel een degelijk OWN op na houden) niet noemenswaardig meer verkeersdoden hebben. Sterker nog: in rotondeland Frankrijk ligt de mortaliteit sterk hoger.
Met het OWN vergelijken begeef je je wel op bijzonder gevaarlijk ijs. Ik hanteer liever de "Motorway fatility rate", omdat dan het wegtype gelijk is (gescheiden rijbanen, gesloten voor langzaam verkeer, conflictvrije - ongelijkvloerse aansluitingen) zodat je landen beter kunt vergelijken.

Het OWN verschilt per land zodanig van aard dat het moeilijk is om hier landsbrede conclusies uit te trekken. Veel "dodenwegen" zijn enkelbaans wegen, met ongeregelde kuispunten en gemengd langzaam verkeer. In landen als Frankrijk en Duitsland komen dit soort type wegen verhoudingsgewijs gewoon veel meer voor dan in Nederland. Dit ligt dan niet aan linksafslaand autoverkeer, maar aan vrijliggende fietspaden die het verkeer in Nederland relatief veilig maken.
Ik vind persoonlijk weinig spannends aan het vergelijken van snelwegen tussen landen. Daaruit kun je hooguit de kwaliteit van de auto's en het percentage alcomobilisten afleiden. Daarop baseer ik mijn veronderstelling dat de weginrichting maar een beperkte factor is in het aantal verkeersdoden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 jul 2015, 20:39

Vinny schreef:In landen als Frankrijk en Duitsland komen dit soort type wegen verhoudingsgewijs gewoon veel meer voor dan in Nederland. Dit ligt dan niet aan linksafslaand autoverkeer, maar aan vrijliggende fietspaden die het verkeer in Nederland relatief veilig maken.
Vrijliggende fietspaden zullen hier bar weinig mee te maken hebben. In landen als Frankrijk en Duitsland heb je nauwelijks fietsers buiten de bebouwde kom.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door Vinny » zo 19 jul 2015, 21:28

RSK schreef:Ik vind persoonlijk weinig spannends aan het vergelijken van snelwegen tussen landen. Daaruit kun je hooguit de kwaliteit van de auto's en het percentage alcomobilisten afleiden. Daarop baseer ik mijn veronderstelling dat de weginrichting maar een beperkte factor is in het aantal verkeersdoden.
Leuk, maar je bent wel appels met peren aan het vergelijken. Dat zegt dus helemaal niets, en dan faalt elke vorm van conclusie. Als je dezelfde wegtypen vergelijkt en dezelfde definities hanteert kun je wel landen vergelijken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door Vinny » zo 19 jul 2015, 21:31

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:In landen als Frankrijk en Duitsland komen dit soort type wegen verhoudingsgewijs gewoon veel meer voor dan in Nederland. Dit ligt dan niet aan linksafslaand autoverkeer, maar aan vrijliggende fietspaden die het verkeer in Nederland relatief veilig maken.
Vrijliggende fietspaden zullen hier bar weinig mee te maken hebben. In landen als Frankrijk en Duitsland heb je nauwelijks fietsers buiten de bebouwde kom.
Dat is mij behoorlijk mee (of zo je wilt) tegengevallen. In Frankrijk en Duitsland zijn veel minder fietsers maar er zijn geen faciliteiten. Ik ken in Nederland eigenlijk geen weg meer die een doorgaand karakter heeft buiten de bebouwde kom en niet niet ofwel een fietspad heeft ofwel een geslotenverklaring. In Frankrijk zie je veel gedeclasseerde N wegen zonder fietspad, maar wel met fietsers (wielrijders en soms recreatieve fietsers, of gewoon ondergetekende). En in Duitsland ook.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 jul 2015, 21:49

Vinny schreef:Dat is mij behoorlijk mee (of zo je wilt) tegengevallen. In Frankrijk en Duitsland zijn veel minder fietsers maar er zijn geen faciliteiten. Ik ken in Nederland eigenlijk geen weg meer die een doorgaand karakter heeft buiten de bebouwde kom en niet niet ofwel een fietspad heeft ofwel een geslotenverklaring.
Er zijn een handvol N-wegen zonder vrijliggende fietspaden. Enkele hebben wel fietsstroken, zoals de N855 bij Diever (zal rond de 5000-6000 mvt/dag zitten), maar bijvoorbeeld de N595 tussen Wijlre en Wittem (toch nog ruim 4700 mvt/dag) heeft geen voorzieningen voor fietsers. Daarnaast zijn er in Groningen nog een hoop N9xx-wegen zonder fietsstroken of fietspaden, maar dat zijn eigenlijk wegen die in andere provincies nooit een wegnummer zouden hebben gekregen. Daar is het ontbreken van fietsstroken of fietspaden niet echt een probleem omdat de verkeersintensiteiten er zeer laag liggen.
In Frankrijk zie je veel gedeclasseerde N wegen zonder fietspad, maar wel met fietsers (wielrijders en soms recreatieve fietsers, of gewoon ondergetekende). En in Duitsland ook.
In Duitsland worden fietsroutes ook dikwijls aangegeven over andere wegen dan Bundesstraßen (en niet alleen vlakbij de grens, ook in bijvoorbeeld Beieren), en verder geldt voor zowel Duitsland als Frankrijk dat de wegen waar veel verkeer rijdt, zoals de Bundesstraßen en (gedeclasseerde) N-wegen, daar dikwijls ook breder zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door RSK » zo 19 jul 2015, 21:52

Vinny schreef:Als je dezelfde wegtypen vergelijkt en dezelfde definities hanteert kun je wel landen vergelijken.
Ja, dat kun je dan vergelijken. Maar als je 'dezelfde' wegen gaat vergelijken, lijkt het me juist dat de uitkomsten overeen komen. Het is juist interessanter om te kijken of een duurzaam veilig ingerichte Nederlandse N-weg minder ongevallen oplevert dan een Duitse weg buiten de bebouwde kom met een limiet van 100, ongeregelde kruisingen en langzaam verkeer. Als dat niet zo is, heb je een duidelijke grond om al die doorstromingsbelemmerdende maatregelen in twijfel te trekken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Deelconflicten tussen langzaam verkeer en linksafslaand autoverkeer

Bericht door Vinny » zo 19 jul 2015, 21:57

, zoals de N855 bij Diever (zal rond de 5000-6000 mvt/dag zitten)
Diever is wel een interessant voorbeeld.
https://goo.gl/maps/qsK2K

In principe buigt het fietspad af, en doorgaand fietsverkeer wordt door het dorp heengeleid. Maar je mag de rondweg voor auto's nemen. Daar geldt nu een maximumsnelheid van 60 km/h voor motorvoertuigen. In Duitsland komt 100 als maximum voor voor een vergelijkbare weg. Dat is objectief onveiliger, ook al zijn daar de intensiteiten waarschijnlijk lager. Het blijkt wel uit de cijfers, want op het onderliggend wegennet vinden in Duitsland per gereden voertuigkilometer meer slachtoffers dan in Nederland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie