Weginspecteur waarschuwt via navigatie voor gevaar

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Weginspecteur waarschuwt via navigatie voor gevaar

Bericht door mavas » vr 26 jun 2015, 12:04

Weginspecteur waarschuwt via navigatie voor gevaar

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat gaan weggebruikers via de navigatie en verkeersapps in hun voertuig waarschuwen voor ongevallen en pechgevallen op de snelweg. Het gaat om een experiment dat de veiligheid van weginspecteurs en weggebruikers moet vergroten. De proef vindt plaats op snelwegen in en rond Flevoland.

Het systeem werkt als volgt: weginspecteurs plaatsen hun voertuig diagonaal op een rijstrook of de vluchtstrook om een ongeval of pechgeval te beveiligen. Vervolgens verzenden ze door een druk op een knop via het mobiele telefoonnetwerk locatiegegevens (GPS-coördinaten). Deze waarschuwing wordt opgenomen in de reguliere datafeed van NDW en dus ook in de NDW Open Data Service. Alle service providers en andere afnemers van deze datafeed kunnen de informatie gebruiken. Afhankelijk van het type app of navigatiesysteem krijgen weggebruikers een extra melding als ze daadwerkelijk het punt naderen. Alleen verkeer op hetzelfde wegvak ontvangt deze berichten, tegemoetkomend verkeer ontvangt de melding niet.

Er doen tien weginspecteurs mee aan het experiment, dat in eerste instantie drie maanden gaat duren. Het wordt gehouden op (delen van) de A1, A6, A27, N50 en A28. Na drie maanden wordt bekeken of het daadwerkelijk heeft bijgedragen aan de veiligheid van de weginspecteurs en weggebruikers. Op basis van die bevindingen wordt een besluit genomen over verdere uitrol.
http://www.ndw.nu/nieuws/bekijk/208/weg ... or_gevaar/
Klinkt zeer interessant. Ben benieuwd of dit gaat werken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Weginspecteur waarschuwt via navigatie voor gevaar

Bericht door keokiracer » vr 26 jun 2015, 12:13

Is dat hetzelfde systeem dat in Dld gebruikt wordt? Bij een Duitse trucker die ik volg hoor je wel eens ineens 'Achtung Gefahrenstelle!'
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Weginspecteur waarschuwt via navigatie voor gevaar

Bericht door mavas » vr 26 jun 2015, 12:38

^^ Dat staat er niet bij wat voor melding er wordt gegeven. Of dat visueel, met tekst, of met knipperende lampjes of geluid wordt gedaan weet ik niet.

Op trajecten zonder signalering kan het wel interessant zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Weginspecteur waarschuwt via navigatie voor gevaar

Bericht door Lekkere Kwal » vr 26 jun 2015, 13:18

Ik heb dit in Duitsland inderdaad in werking gezien via TMC. In pricipe lijkt het me hetzelfde werken als dat nu ergens een centralist een punt of traject op de kaart actief maakt als 'incident'.

Plaats reactie