Verkeer bij grote publiekstrekkers

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door MaartenE » wo 27 feb 2019, 23:16

https://www.treinreiziger.nl/koningsdag ... reizigers/
Zo´n 270.000 mensen hebben er zaterdag voor gekozen om met de trein naar Amsterdam te gaan om daar Koningsdag te vieren. Dat blijkt uit cijfers van de NS. De spoorwegmaatschappij spreekt van een vergelijkbaar aantal bezoekers als bij Koninginnedag in de jaren 2011 en 2012. Vorig jaar was er geen Koninginnedag, omdat toen de troonswisseling plaatsvond.

,,Inmiddels gaan mensen alweer naar huis´´, meldt een woordvoerster van NS. "Dat zien we eigenlijk op alle stations.´´ De eerste evenementen zijn afgelopen en de laatste feesten vinden in de loop van de avond hun einde. NS blijft nog tot laat doorrijden om ook de bezoekers van die evenementen naar huis te brengen.
Koningsdag 2014 bracht NS 270.000 mensen naar Amsterdam. (Meest recent wat ik zo vlug kon vinden.)
Het is dus qua capaciteit wel mogelijk in theorie, alleen het spoor is natuurlijk veel smaller en beperkt van opzet richting Zandvoort.
Hotels zullen in de verre omtrek volgeboekt zitten, en hoe ver denkt de gemeente dat mensen bereid zijn te fietsen?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Attietattie » wo 27 feb 2019, 23:20

mavas schreef: wo 27 feb 2019, 23:10Men wil dat je alleen naar de race kunt kijken als je op de fiets, met het OV komt, of een hotelovernachting hebt. Bizar.
Wat is daar bizar aan? Volgens mij is het met OV prima te doen. Ja, er zal flink uitgebreid moeten worden, maar je krijgt echt wel 200.000 man in dat dorp zonder extreme opstoppingen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Coen Tunnel » do 28 feb 2019, 8:56

^^ 200.000 toeschouwers is over het hele weekend. Op de racedag zullen het niet veel meer dan 100.000 zijn, meer past niet op Zandvoort.

Stel dat je continu 12 bakken (laten we zeggen: 2 x VIRM-VI) naar Zandvoort laat rijden. Door de grootte van het station moeten die ook keren, dus je kunt hooguit elke 10 minuten een trein laten rijden. Per trein, inclusief staanplaatsen, praten we over zo'n 1700 passagiers. Dat betekent dat er per uur met de trein zo'n 10.000 mensen aangevoerd kunnen worden. Zeker mensen die een staanplaats langs het circuit hebben (en dus geen gereserveerde zitplaats) niet iedereen tijdig in Zandvoort.

Het aantal mensen dat in Zandvoort overnacht zal een druppel op de gloeiende plaat zijn. Er zijn in Zandvoort zo'n 4300 bedden in hotels, B&B's, bungalowparken, etc., plus nog een paar honderd plekken op campings en in strandhuisjes.

Op de fiets? Ja, leuk als je vanaf Haarlem komt en het weer goed is, maar als die race er echt komt zal dat begin mei zijn. Dat is ten eerste geen garantie op goed weer, het kan ook plenzen, ten tweede is een internationaal evenement als de Formule 1 iets dat toeschouwers vanuit een ruime regio aantrekt; vanuit de hele Benelux en delen van Frankrijk en Duitsland zullen mensen het als een dagtrip willen doen en dus zo vroeg vertrekken dat het OV geen optie is, en er zijn ook veel internationale toeschouwers die waarschijnlijk voor een groot deel in en rond Amsterdam willen overnachten.

Als je mensen niet met eigen vervoer tot aan Zandvoort wil laten gaan, zul je toch ergens grote parkeerterreinen moeten inrichten met pendelbussen. Die kun je veel makkelijker af en aan laten rijden, en die zullen naast de treinen hard nodig zijn. Expo Haarlemmermeer (3200 parkeerplaatsen) kan bv. gebruikt worden.
MaartenE schreef: wo 27 feb 2019, 23:16Koningsdag 2014 bracht NS 270.000 mensen naar Amsterdam. (Meest recent wat ik zo vlug kon vinden.)
Het is dus qua capaciteit wel mogelijk in theorie, alleen het spoor is natuurlijk veel smaller en beperkt van opzet richting Zandvoort.
Dat dus; Amsterdam Centraal heeft tig perrons, Zandvoort heeft één perron met twee sporen. Daarnaast zal iedereen in de ochtenduren aankomen; voor 12:00/13:00 uur zullen de meesten wel aanwezig willen zijn (de F1-race begint om 15:10). Na afloop zal iedereen tegelijkertijd weg willen, zeker de mensen voor wie het een dagtrip is.

Er is veel mogelijk, maar er moet wel goed over nagedacht worden. Zandvoort hermetisch afsluiten voor auto's zorgt weer voor andere problemen. En als alles in de soep loopt zal niemand blij zijn, ook de organisatie niet.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 13 mei 2019, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Kaaiman » do 28 feb 2019, 9:22

Op de fiets kan ook nog vanuit slaapplaatsen in de omgeving, zeg 10 km. Maar dan moeten die fietsen natuurlijk wel nog beschikbaar gemaakt worden, zeker als het buitenlandse gasten betreft. Maar daar kunnen verhuurbedrijven wel op inspelen.

Dan is de interessante vraag natuurlijk: wat is de aan- en afvoercapaciteit van het TT-circuit in Assen?

Daar kunnen mensen in ieder geval vanuit meerdere richtingen aankomen. Met de trein vanuit Zwolle en vanuit Groningen. Als doorvoerstation heb je de perrons ook makkelijker weer vrij omdat je niet hoeft kop te maken. Wel zul je pendelbussen in moeten zetten tussen station en circuit. Ook heb je de mogelijkheid van extra vluchten op Groningen Airport Eelde met pendelbussen naar Assen. En natuurlijk de 3 gebruikelijke aansluitingen op de A28 waarover men het autoverkeer kan spreiden.

Ik wist het wel hoor, als ik het moest organiseren. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Coen Tunnel » do 28 feb 2019, 9:45

Kaaiman schreef: do 28 feb 2019, 9:22Dan is de interessante vraag natuurlijk: wat is de aan- en afvoercapaciteit van het TT-circuit in Assen?

Daar kunnen mensen in ieder geval vanuit meerdere richtingen aankomen. Met de trein vanuit Zwolle en vanuit Groningen. Als doorvoerstation heb je de perrons ook makkelijker weer vrij omdat je niet hoeft kop te maken. Wel zul je pendelbussen in moeten zetten tussen station en circuit. Ook heb je de mogelijkheid van extra vluchten op Groningen Airport Eelde met pendelbussen naar Assen. En natuurlijk de 3 gebruikelijke aansluitingen op de A28 waarover men het autoverkeer kan spreiden.

Ik wist het wel hoor, als ik het moest organiseren. ;)
Op de wedstrijddag van de TT waren er vorig jaar 105.000 toeschouwers. In totaal is de capaciteit nog wat hoger, ik geloof dat het doel is om bij een F1-race maximaal 130.000 toeschouwers te herbergen.

Wat met de TT wel meespeelt is dat een relatief groot percentage van de toeschouwers per motor komt; het TT-circuit heeft dan ook een speciale parkeerplaats voor motoren. Anderzijds, toeschouwers per auto zullen vaak met 2 of meer personen gezamenlijk reizen. En, niet onbelangrijk, bij de TT komt het grootste deel van de toeschouwers eerder. Er zijn drie WK-wedstrijden, voor de Moto3, Moto2 en MotoGP, en er zijn heus wel wat toeschouwers die alleen voor de MotoGP komen, maar tegen 11:00 uur is het grootste deel van de toeschouwers toch al wel op het circuit.

Het voordeel van het TT-circuit is, behalve de ligging direct aan de A28 met meerdere afritten (inclusief een evenementenaansluiting naar de Witterbroek), dat de faciliteiten veel moderner zijn, er permanente tribunecapaciteit (60.000 stoelen) is, en men ervaring heeft met grote evenementen. Ook zou zo'n evenement een boost voor heel Noord-Nederland betekenen, van Groningen tot Zwolle zullen de hotels praktisch vol zitten. Privéjets van coureurs kunnen prima op Eelde landen, en eventueel zijn chartervluchten ook een optie.

De afvoer verloopt vaak ook vlotjes, al is er na de TT standaard wel een file in zuidelijke richting voor :KP: Hoogeveen omdat de verbindingsweg naar de A28 richting Zwolle slechts enkelstrooks is.

Waar in Zandvoort vooral beren op de weg worden gezien, zou in Drenthe de F1 met open armen worden ontvangen. Maar goed, als geboren Assenaar en F1-liefhebber ben ik niet objectief. :D

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Kaaiman » do 28 feb 2019, 10:04

Er zijn wel wat tegenstanders in Drenthe, maar over de gehele linie is men vrij positief. Met name vanuit het lokale en regionale bestuur zie ik eigenlijk nauwelijks bezwaren voorbij komen.

De meeste bezwaren die ik hier dan toch links en rechts hoor en lees gaan vooral over het vele geld dat het organiseren kost en de milieuhinder die het oplevert (geluidhinder rondom het circuit en luchtvervuiling van races op zich). De regionale trots lijkt echter te overheersen.

Vanuit de regio Zandvoort lijken er toch meer bezwaren te zijn vanuit het lokale en regionale bestuur, met name vanwege de gebrekkige infrastructuur, nog afgezien van de bij Assen genoemde bezwaren die natuurlijk ook spelen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Coen Tunnel » do 28 feb 2019, 10:15

Assen heeft trouwens 23.000 parkeerplekken voor auto's (en 25.000 voor motoren): https://www.ttcircuit.com/circuit/weetjes/

Dan kom je toch al een heel eind, ook bij een F1-race. En eventueel kunnen weilanden rondom het circuit ook nog wel gebruikt worden als parkeerruimte.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Chris » do 28 feb 2019, 12:04

Als de parkeercapaciteit bij Zandvoort vol is dan zal er ook een parkeerplaats ontstaan op de N200 en N201, waarschijnlijk tot in Haarlem. De bereikbaarheid van Zandvoort is zo slecht dat de kans op een gigantische gridlock wel reëel is.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door MaartenE » do 28 feb 2019, 12:22

Een paar jaar geleden was ik naar de Gamma Race Days geweest, kan niet meer dan 15000 bezoekers zijn geweest. Het duurde 30 minuten voor we Zandvoort uitwaren, laat staan met 8 keer zoveel bezoekers.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Robbert297 » do 28 feb 2019, 12:30

De Hungaroring in Hongarije trok vorig jaar met de Formule 1 210.000 bezoekers over het gehele weekend.
Ik was daar toen ook en ben met de metro en trein gegaan vanuit Boedapest. Elk half uur ging er een klein treintje propvol met F1-bezoekers. Eenmaal uitgestapt moesten we nog een goed half uur tot drie kwartier lopen naar het circuit. Daarnaast rijden er ook gratis bussen naar het circuit. Dit heeft alles te maken met het feit dat het met de auto niet goed te doen is door de smalle wegen er naartoe. Ik denk dat het vergelijkbaar is met Zandvoort.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Coen Tunnel » do 28 feb 2019, 12:49

^^ De Hungaroring heeft dan nog een afrit vanaf de M3, en je hoeft niet een stad door. Voor Zandvoort moet al het verkeer dwars door Haarlem.

Ik ga dit jaar naar de F1 in Montréal. Daar is ook niet veel parkeercapaciteit, maar rijden elke paar minuten metro's tot aan het circuit. Die kunnen om de 2-3 minuten gaan, dat scheelt natuurlijk wel.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Basjuh1981 » do 28 feb 2019, 12:54

Chris schreef: do 28 feb 2019, 12:04 Als de parkeercapaciteit bij Zandvoort vol is dan zal er ook een parkeerplaats ontstaan op de N200 en N201, waarschijnlijk tot in Haarlem. De bereikbaarheid van Zandvoort is zo slecht dat de kans op een gigantische gridlock wel reëel is.
Spa heeft ook een gridlock als de races afgelopen zijn.
Coen Tunnel schreef: do 28 feb 2019, 8:56 ten tweede is een internationaal evenement als de Formule 1 iets dat toeschouwers vanuit een ruime regio aantrekt; vanuit de hele Benelux en delen van Frankrijk en Duitsland
Ik vraag mij af of er veel Duitsers zullen komen. Ze krijgen hun eigen GP nog niet eens uitverkocht.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door RikB » do 28 feb 2019, 12:57

^^ maar nu een GP in combinatie met een kuil op het strand ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Coen Tunnel » do 28 feb 2019, 13:11

Basjuh1981 schreef: do 28 feb 2019, 12:54Ik vraag mij af of er veel Duitsers zullen komen. Ze krijgen hun eigen GP nog niet eens uitverkocht.
Die GP is midden in de zomervakantie, als veel mensen ook op reis zijn. Je ziet het ook wel aan het legioen van Max-supporters: die gaan massaal naar Oostenrijk en België, maar ook minder naar de Duitse GP. En voor iemand uit het noorden van Duitsland, maar bv. ook het Ruhrgebied, is Nederland vaak dichterbij dan Hockenheim.

Maar de meeste toeschouwers bij een GP van Nederland zullen waarschijnlijk uit Nederland zelf komen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Rein » do 28 feb 2019, 19:35

Hoe ging het eigenlijk in de jaren zeventig / tachtig toen er GP's werden gereden op Zandvoort? Hoeveel toeschouwers waren er toen en hoe kwamen ze naar het circuit?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Vinny » do 28 feb 2019, 19:43

Chris schreef: do 28 feb 2019, 12:04 Als de parkeercapaciteit bij Zandvoort vol is dan zal er ook een parkeerplaats ontstaan op de N200 en N201, waarschijnlijk tot in Haarlem. De bereikbaarheid van Zandvoort is zo slecht dat de kans op een gigantische gridlock wel reëel is.
Op "gewone" 's zomerse dagen is dat nu ook al het geval :facepalm:

Of de bereikbaarheid van Zandvoort moet fors worden verbeterd, en dat houdt denk ik wel in dat er wat natuurgebied opgeofferd moet worden aan asfalt, of we doen het als samenleving niet. En ik ben zelf wel meer voor de laatste optie. De TT-racebaan in Assen is veel beter toegerust om de aan- en afvoer van grote stromen bezoekers te accomoderen (via de A 28). En iets roepen dat de bezoekers maar met de fiets moeten komen is een epische vorm van wensdenken. Dat doet natuurlijk niemand :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Basjuh1981 » vr 01 mar 2019, 11:32

^^ Punt is wel dat er wat aan het circuit gedaan moet worden. Hier worden de motorrijders niet heel erg blij van. Dat schijnt ook zo te zijn met het circuit van Barcelona.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 mar 2019, 12:51

Die verandering die nodig is valt heel erg mee. Tussen bocht 8 en 10 zal een recht stuk asfalt aangelegd moeten worden voor de F1 om een voldoende lang recht stuk te hebben, waarbij bocht 9 dus niet door de F1-wagens genomen hoeft te worden. Dat stuk blijft voor de motoren gewoon behouden:

Afbeelding

In Barcelona is iets soortgelijks, waarbij de laatste chicane juist door de motoren gebypasst wordt. Met het verschil dat het circuit van Barcelona sowieso nooit ontworpen is als een circuit puur voor motoren.

Er zijn nog wel wat meer circuits waar zowel F1 als MotoGP rijden (Austin, Red Bull Ring, Silverstone) of waar F1 en MotoGP in het recente verleden ook beiden hebben gereden (bv. Sepang) en in de meeste gevallen was daar geen speciale lay-out voor de F1 of de MotoGP.

Sommige circuits die puur voor motoren gebouwd zijn, zijn te smal voor F1 (bv. Phillip Island). En sommige circuits die puur voor auto's gebouwd zijn, zijn gevaarlijk voor motoren (Suzuka, Spa). Maar dat is bij Assen sinds de inkorting van het circuit en de daaropvolgende verbreding van de baan niet langer het geval. Er zal geen veiligheidsissue zijn, de baan is met een kleine aanpassing perfect geschikt te maken voor F1.

In Assen hebben in 2007 de Champcars gereden, een Amerikaanse formulewagenklasse, en alhoewel dat niet de meest spectaculaire wedstrijd was, kon het wel prima. Qua afmetingen en snelheden komt dat aardig in de buurt van F1.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Jackbauer1350 » za 09 mar 2019, 16:26

Kort item van RTL nieuws
Link

En zo te zien best veel publiek met de auto.
Afbeelding

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door NWH » do 21 mar 2019, 9:35

De gemeente Zandvoort wil 4 miljoen steken in de formule 1. Voornamelijk in zaken als de infrastructuur en bereikbaarheid.

https://www.volkskrant.nl/sport/gemeent ... ~b46d830f/
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Kaaiman » do 21 mar 2019, 13:39

^^ Dat is ook hard nodig zonder de Formule 1.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door MaartenE » do 21 mar 2019, 15:58

4 miljoen is een druppel op een gloeiende plaat als je het mij vraagt.
Ik vraag mij ook echt af hoe de mensenmassa alleen al door Zandvoort zelf naar het circuit wil komen, laat staan met vervoersmiddelen.
Met de Gamma Race Days was het al een ramp, laten we zeggen dat daar 15000 man was op 1 dag (wat denk ik al wat veel is.)
Laat staan het 10voudige. Allemaal op vouwfietsjes en in de Noordzee dumpen? ;)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Attietattie » do 21 mar 2019, 19:19

Volgens mij is het echt onwijs makkelijk. Dat dorp hermetisch afsluiten. Alleen toegankelijk voor inwoners, (brom-)fietsers, ondernemers, hulpdiensten en pendelbussen.

Paar extreem grote parkeerplaatsen realiseren in Haarlem, Spaarnwoude en Westpoort en daarvandaan de pendelbussen laten rijden. Verder wat perrons verlengen en plankgas heen en weer met die gele rakkers.

Dat heb ik ook al op tv verteld. :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Rein » do 21 mar 2019, 19:29

MaartenE schreef: do 21 mar 2019, 15:58 4 miljoen is een druppel op een gloeiende plaat als je het mij vraagt.
Ik vraag mij ook echt af hoe de mensenmassa alleen al door Zandvoort zelf naar het circuit wil komen, laat staan met vervoersmiddelen.
Met de Gamma Race Days was het al een ramp, laten we zeggen dat daar 15000 man was op 1 dag (wat denk ik al wat veel is.)
Laat staan het 10voudige. Allemaal op vouwfietsjes en in de Noordzee dumpen? ;)
In de jaren negentig kwamen er bij de Marlboro Masters tegen de 100.000 toeschouwers. Ik weet alleen niet of dat in meerdere dagen was toen. Ik ben er toen ook wel eens geweest. Het was erg druk, maar 'gewoon' te doen met de trein.

Edit: hier wordt bijvoorbeeld gesproken over 70.000 toeschouwers (op één dag) in 1998.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door waldo79 » do 21 mar 2019, 20:35

Het is sowieso qua infrastructuur mogelijk om Zandvoort 6 keer per uur per trein te bedienen. En met wat passen en meten kun je een afwijkende dienstregeling rijden. Dat gebeurt bij de Vierdaagse in Nijmegen ook (alleen is daar het voordeel dat een deel van de aan- en afvoer 's nachts extra ritten oplevert).

En bezoekers proberen te paaien langer in Zandvoort en omgeving te houden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door mavas » ma 13 mei 2019, 13:10

Qua spoorfrequentie blijkt er toch nog het een en ander gebouwd te moeten worden:
https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf2 ... randgasten
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door mavas » di 23 jul 2019, 12:05

Een politieke partij in Bloemendaal luidt de noodklok over mogelijke problemen tijdens de Formule 1: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/249900/p ... -formule-1
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Coen Tunnel » di 23 jul 2019, 12:19

^^ Al die toeschouwers zouden toch met de trein en fiets komen, als ik sommige politici en de circuitdirectie mag geloven? Wat is dan het probleem? Zijn ze bang voor files op het fietspad? :duck:

Maar goed, verzet uit Bloemendaal. Daar zijn de linkse partijen, waaronder ook de milieuridders van GroenLinks, tegen extra treinen om de F1-toeschouwers naar Zandvoort te brengen. Het zal zo ongeveer de eerste keer zijn dat GroenLinks tegen treinen is. Het is mij niet duidelijk wat ze dan wel als concrete oplossing zien.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Attietattie » di 23 jul 2019, 12:34

Gatverdamme, wat een gejank weer zeg. Dat GroenLinks begint me echt volledig de strot uit te komen. Ik was er al geen fan van, maar dit slaat werkelijk alles.

"Zeg plebs, ga maar lekker allemaal op je zolderkamertje zitten als het buiten 35 graden is. In Zandvoort heb je niets te zoeken. Wegwezen jullie!"

Stelletje jankballen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeer bij grote publiekstrekkers

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 jul 2019, 12:54

Stille treinen? Hebben die alleen stiltecoupés? :mrgreen:

Toen de meeste mensen daar kwamen wonen lagen het spoor, het circuit en het strand er al. Ga vooral met elkaar in gesprek om te kijken hoe de overlast zoveel mogelijk kan worden beperkt. Maar door pal voor die extra treinen te gaan liggen help je niemand.

Plaats reactie