Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
lwb89
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 apr 2016, 10:35

Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door lwb89 » wo 13 apr 2016, 10:37

Stel:
Op basis van onderzoek wordt de bevinding gedaan dat bij regenval de afrijcapaciteit op kruispunten met een verkeerslicht afneemt met 2 – 5 %. Is dit een afname om rekening mee te houden, denk aan een weersafhankelijke cyclus, of wordt het verkeerslicht daarmee té complex?

Graag hoor ik jullie mening.

:top:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door Rein » wo 13 apr 2016, 10:40

Geen idee, wellicht dat iemand als Mavas het weet. Ik weet wel dat er diverse proeven zijn om fietsers bij regenval sneller/langer groen te geven zodat ze niet zo lang hoeven te wachten. Dit lijkt mij dan een typisch geval van een weersafhankelijke instelling.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door JB81 » wo 13 apr 2016, 10:55

Laten we de detectielussen dan ook maar uitbreiden met een kentekenscanner. Beetje extra groen als er een of ander ondergemotoriseerd brommobieltje vooraan de rij staat... :duck:

lwb89
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 apr 2016, 10:35

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door lwb89 » wo 13 apr 2016, 10:56

Bedankt voor je reactie, ik ben meer op zoek naar meningen. Voor zover bekend is er nog geen weersafhankelijke cyclus voor gemotoriseerd verkeer. Ik ben benieuwd of men hier meerwaarde inziet van een weersafhankelijke regeling.

Dit had ik misschien iets duidelijker moeten verwoorden in de post.

lwb89
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 apr 2016, 10:35

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door lwb89 » wo 13 apr 2016, 10:58

JB81 schreef:Laten we de detectielussen dan ook maar uitbreiden met een kentekenscanner. Beetje extra groen als er een of ander ondergemotoriseerd brommobieltje vooraan de rij staat... :duck:
Ik kan hieruit opmaken dat u niet erg enthousiast bent over de weersafhankelijke vri? ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door Rene » wo 13 apr 2016, 11:00

lwb89 schreef:Op basis van onderzoek wordt de bevinding gedaan dat bij regenval de afrijcapaciteit op kruispunten met een verkeerslicht afneemt met 2 – 5 %.
Welk onderzoek mag dat dan zijn ?

De vraag is ook waar dit een gevolg van is. Wanneer bij regen fietsers sneller en/of langer groen krijgen, dan zou de afrijcapaciteit voor de rest van het verkeer hierdoor inderdaad wel eens met een paar procentpunten beperkt kunnen worden.

Voorts is het de vraag wat het effect daarvan is op de verkeersstroom. Het lijken geen grote aantallen, maar 50 auto's in het drukste spitsuur minder doorstroming is op drukke stedelijke wegen wel degelijk een factor waar je rekening mee zou moeten houden.

lwb89
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 apr 2016, 10:35

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door lwb89 » wo 13 apr 2016, 11:08

Rene schreef:
lwb89 schreef:Op basis van onderzoek wordt de bevinding gedaan dat bij regenval de afrijcapaciteit op kruispunten met een verkeerslicht afneemt met 2 – 5 %.
Welk onderzoek mag dat dan zijn ?

De vraag is ook waar dit een gevolg van is. Wanneer bij regen fietsers sneller en/of langer groen krijgen, dan zou de afrijcapaciteit voor de rest van het verkeer hierdoor inderdaad wel eens met een paar procentpunten beperkt kunnen worden.

Voorts is het de vraag wat het effect daarvan is op de verkeersstroom. Het lijken geen grote aantallen, maar 50 auto's in het drukste spitsuur minder doorstroming is op drukke stedelijke wegen wel degelijk een factor waar je rekening mee zou moeten houden.
Dit onderzoek voer ik momenteel uit samen met mijn afstudeerpartner. De eerste conclusies die getrokken kunnen worden op basis van de data wijzen op een afname tussen de 2 - 5 %. De afname is gemeten door de afrijcapaciteit van droge uren met natte uren te vergelijken. In deze regeling is voor zover bekend geen sprake van langere groenfases voor fietsers/voetgangers.

Naast de data is ook een enquete uitgevoerd waaruit blijkt dat men vooral een grotere volgafstand hanteerd. De afrijcapaciteit wordt minder omdat men o.a. meer afstand houdt tot de voorligger.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door JB81 » wo 13 apr 2016, 11:21

lwb89 schreef:
JB81 schreef:Laten we de detectielussen dan ook maar uitbreiden met een kentekenscanner. Beetje extra groen als er een of ander ondergemotoriseerd brommobieltje vooraan de rij staat... :duck:
Ik kan hieruit opmaken dat u niet erg enthousiast bent over de weersafhankelijke vri? ;)
Oh nee hoor, ik liet gewoon nóg een proefballonnetje op :lol: .
Welk effect zou zo'n weersafhankelijke regeling eigenlijk moeten hebben? Want als je dit voor alle richtingen moet doen, wordt dan het "extra groen" niet deels teniet gedaan door het langere wachten op het "extra groen" van andere richtingen? Het eerder genoemde geven van een voordeeltje aan natgeregende fietsers kan natuurlijk wel.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door Rene » wo 13 apr 2016, 11:36

Punt is natuurlijk dat als het regent, veel mensen voor een korte verplaatsing ook de auto nemen in plaats van de fiets. Dat betekent dat er ook wat meer aanbod zal zijn, bovendien grote kans dat een niet onbelangrijk deel van dat extra verkeer gebruik maakt van die ondergemotoriseerde boodschappen-koekblikjes, die wat minder vlot accelereren. Dat kan ook gevolgen hebben voor de gemeten volgtijden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 apr 2016, 11:41

^^ De wereld is altijd te complex om in een model te stoppen ;)
Model betekent dan ook simpelweg ''vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid''
Enne gojje mins blieft altied leave.

lwb89
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 13 apr 2016, 10:35

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door lwb89 » wo 13 apr 2016, 13:25

JB81 schreef:
lwb89 schreef:
JB81 schreef:Laten we de detectielussen dan ook maar uitbreiden met een kentekenscanner. Beetje extra groen als er een of ander ondergemotoriseerd brommobieltje vooraan de rij staat... :duck:
Ik kan hieruit opmaken dat u niet erg enthousiast bent over de weersafhankelijke vri? ;)
Oh nee hoor, ik liet gewoon nóg een proefballonnetje op :lol: .
Welk effect zou zo'n weersafhankelijke regeling eigenlijk moeten hebben? Want als je dit voor alle richtingen moet doen, wordt dan het "extra groen" niet deels teniet gedaan door het langere wachten op het "extra groen" van andere richtingen? Het eerder genoemde geven van een voordeeltje aan natgeregende fietsers kan natuurlijk wel.
De weersafhankelijke regeling zou in potentie moeten inschatten dat er neerslag valt en dat deze neerslag negatieve invloed heeft op de afrijcapaciteit. Gekoppeld aan de uitkomsten van de enquete zou dit ertoe kunnen lijden dat er tijdens neerslag bijvoorbeeld geregeld wordt met een groter hiaat.

Dat "extra groen" zou inderdaad kunnen lijden tot langere wachttijden. Aan de andere kant kan het er ook voor zorgen dat een peloton zoals die gemeten wordt ook daadwerkelijk kan afrijden in de groenfase. Het heeft twee kanten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door duikgek89 » wo 13 apr 2016, 13:51

lwb89 schreef:In deze regeling is voor zover bekend geen sprake van langere groenfases voor fietsers/voetgangers.
Lees ik hier dat maar één regeling in het onderzoek is meegenomen?
Rene schreef:Punt is natuurlijk dat als het regent, veel mensen voor een korte verplaatsing ook de auto nemen in plaats van de fiets. Dat betekent dat er ook wat meer aanbod zal zijn, bovendien grote kans dat een niet onbelangrijk deel van dat extra verkeer gebruik maakt van die ondergemotoriseerde boodschappen-koekblikjes, die wat minder vlot accelereren. Dat kan ook gevolgen hebben voor de gemeten volgtijden.
Volgens mij hoort daar nog een factor bij: Veel mensen die bij droog weer op de fiets gaan maar in de regen de auto nemen, rijden niet zoveel. Daardoor zou het best eens kunnen dat de rijervaring van die mensen een negatieve invloed op het geheel heeft.
Snelwegfreak schreef:^^ De wereld is altijd te complex om in een model te stoppen ;)
Model betekent dan ook simpelweg ''vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid''
We hebben het hier toch over gemeten data? Dat is niet modelleren maar statistiek. Of heb ik iets gemist?
Verder ben ik het helemaal met je eens dat men vaak modellen gebruikt zonder zich te realiseren dat het slechts een model is, die de werkelijkheid hopelijk vrij goed benaderd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 apr 2016, 15:06

Als je dingen meet en berekent (met input) komt er uiteindelijk toch een model uit. Hetgeen je op straat meet is geen model, maar da's logisch ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door Chris » wo 13 apr 2016, 15:36

Rene schreef: die ondergemotoriseerde boodschappen-koekblikjes, die wat minder vlot accelereren.
Dat ligt vooral aan de bestuurders ervan. Ik heb zelf zo'n 'koekblik' met 70 pk en je kan als een raket optrekken naar 80 als je dat wilt. Ik heb regelmatig bij verkeerslichten dat ik veel sneller optrek dan ander verkeer, het is immers ook niet zo veel gewicht dat in beweging gebracht hoeft te worden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door duikgek89 » wo 13 apr 2016, 16:11

Snelwegfreak schreef:Als je dingen meet en berekent (met input) komt er uiteindelijk toch een model uit. Hetgeen je op straat meet is geen model, maar da's logisch ;)
Gewoon een kwestie van interpretatie van de startpost dus. Ik zag die 2% tot 5% als een resultaat van wat statistiek, met de range om een bepaalde meetonzekerheid op te vangen.

Daarmee kun je echter wel een model maken(*), dat ben ik helemaal met je eens.

*Er is een beter woord voor, maar dat wil er even niet in het Nederlands uitkomen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door Vinny » wo 13 apr 2016, 20:57

Je kunt natuurlijk ook denken aan fietstunneltjes. Ten eerste fiets je natuurlijk daar droog als het regent en ten tweede komt dat de capaciteit voor het andere verkeer op de betrokken kruisingen ook ten goede :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Weersafhankelijke verkeerslichtenregeling

Bericht door duikgek89 » wo 13 apr 2016, 21:55

^^ En als het hard regent kun je daar schuilen.

Plaats reactie