Regels spitssluiting geschonden?

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Regels spitssluiting geschonden?

Bericht door hneel » di 10 mei 2016, 21:14

Al geruime tijd, met name na de ingebruikstelling van de A4 bij Steenbergen, neemt de filedrukte op de A29 toe. Tegenwoordig is het bijna standaard om dat er zo rond 16:30 a 16:45 zware file is bij Vaanplein. Je hebt al snel zo'n 10 minuten a een kwartier vertraging.
Ik kijk meestal enkele minuten voor ik van mijn werk vertrek hoe de situatie op de weg er voor staat en meestal is de file op dat moment ergens halverwege de A29 en kruipt dan noordwaarts. Mijn vermoeden was totnutoe altijd dat de bocht bij Klaaswaal de oorzaak was. Hele volksstammen durven daar niet harder dan met 100 doorheen, maar blijven uiteraard wel altijd links rijden.

Maar vandaag ben ik eens wat vroeger op de middag gaan kijken en toen zag ik even na 16:00 dit:

Afbeelding

Blijkbaar wordt de file dus veroorzaakt door de openstaande brug! Ik kan het beeld niet anders interpreteren.

Ik dacht eigenlijk dat hij om die tijd niet meer open mocht. En na wat google'en vond ik dit:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 79608.html

Hier staat dus duidelijk dat de brug ten laatste om 15:30 geopend mag worden. De regels worden dus geschonden!

Wat zou hier tegen te ondernemen zijn?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Regels spitssluiting geschonden?

Bericht door Vinny » di 10 mei 2016, 22:24

Brugopeningstijden zijn volgens mij niet verplicht naleefbaar. De brugwachter kan ter afwikkeling van het scheepvaart- of landverkeer altijd besluiten naar eigen inzicht de brug te bedienen. Ik vind het wel bijzonder, over het algemeen worden de door Rijkswaterstaat beheerde kunstwerken redelijk nauwgezet bediend. "Zomaar" een brug opengooien zou in principe niet voor moeten komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Regels spitssluiting geschonden?

Bericht door boe! » di 10 mei 2016, 22:30

hneel schreef:Blijkbaar wordt de file dus veroorzaakt door de openstaande brug! Ik kan het beeld niet anders interpreteren.
Daar gaat je onderbouwing. 'Interpretatie'. Waar is het bewijs? Het zou ook een ongeluk, pechgeval of ander incident op knooppunt Hellegatsplein kunnen zijn geweest. Of juist een probleem op bijv. de A16 waarbij de A29 dient als omleidingsroute en het verkeer niet kan verwerken. Je conclusie is echt voorbarig.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Regels spitssluiting geschonden?

Bericht door Mark » di 10 mei 2016, 22:55

Voor de Spijkenisserbrug hanteert Rijkswaterstaat een spitsregime waarbij ze proberen te voorkomen dat de brug open gaat in de spits. De ervaring leert dat dit niet echt het geval is (zie deze Twittertijdlijn), wat volgens RWS komt wegens het getij en beroepsvaart.

Nu is de Oude Maas wel wat drukker qua beroepsvaart waarvoor de brug open moet dan de Haringvlietbrug, maar het zou mij niks verbazen als het spitsregime daar ook wat losjes is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Regels spitssluiting geschonden?

Bericht door Attietattie » di 10 mei 2016, 22:57

boe! schreef:Het zou ook een ongeluk, pechgeval of ander incident op knooppunt Hellegatsplein kunnen zijn geweest. Of juist een probleem op bijv. de A16 waarbij de A29 dient als omleidingsroute en het verkeer niet kan verwerken.
Welja joh. Een incident op Hellegatsplein waardoor het verkeer in beide richtingen precies ter hoogte van het beweegbare deel stilstaat en vlak erna weer langzaam in beweging komt. :doeidoei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Regels spitssluiting geschonden?

Bericht door hneel » wo 11 mei 2016, 9:16

Ik kwam na verder zoeken ook nog dit tegen:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 37398.html

Blijkbaar gaat de brug in deze periode om 15:45 open ipv 15:30. Dan is hij vast om 16:00 nog niet dicht. De filegolf doet er blijkbaar ruim een uur over om Vaanplein te bereiken.

Ik zie ook dat er onlangs kamervragen over gesteld zijn door dhr Hoogland van de PvdA (niet mijn favoriete partij, maar ere wie ere toekomt).
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -2021.html

Helaas zijn de antwoorden op vragen 8 en 9 niet echt bevredigend. (Waarom is trouwens de ANWB niet uitgenodigd als belangenbehartiger voor de automobilisten?)
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Regels spitssluiting geschonden?

Bericht door boe! » wo 11 mei 2016, 19:26

Attietattie schreef:
boe! schreef:Het zou ook een ongeluk, pechgeval of ander incident op knooppunt Hellegatsplein kunnen zijn geweest. Of juist een probleem op bijv. de A16 waarbij de A29 dient als omleidingsroute en het verkeer niet kan verwerken.
Welja joh. Een incident op Hellegatsplein waardoor het verkeer in beide richtingen precies ter hoogte van het beweegbare deel stilstaat en vlak erna weer langzaam in beweging komt. :doeidoei:
Je hebt maar een ongeval op de ene rijbaan nog en wat kijkvee op de andere rijbaan en het staat in beide richtingen op hetzelfde punt vast.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Regels spitssluiting geschonden?

Bericht door Attietattie » wo 11 mei 2016, 21:16

True. Maar dat zou met zo'n plaatje dan geen ongeval op Hellegatsplein zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Regels spitssluiting geschonden?

Bericht door Vinny » wo 11 mei 2016, 21:23

Zinloze gelijkwillehebben-discussie. Wat mij betreft is deze afgelopen!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Regels spitssluiting geschonden?

Bericht door boe! » wo 11 mei 2016, 21:28

^^ Nee, want dan krijg jij gelijk. ;)

BJB
woonerf
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 18:34

Re: Regels spitssluiting geschonden?

Bericht door BJB » do 12 mei 2016, 8:28

Je kan op bijvoorbeeld http://www.marinetraffic.com/nl/ais/hom ... 52/zoom:11 scheepsverkeer volgen waardoor je een volgende keer zeker kan weten dat het een brugopening betrof.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Regels spitssluiting geschonden?

Bericht door keokiracer » vr 27 mei 2016, 15:46

Daarnet is de brug ook open geweest, vlak voor 15:30, het ziet er flink rood uit in beide richtingen.

Lijkt erop alsof de boosdoener dit schip is, voor rondvaarten op het Haringvliet/Hollandsch Diep
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie