Nummering verkeerslichten

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Heavy User
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 21:20

Nummering verkeerslichten

Bericht door Heavy User » vr 02 sep 2016, 10:11

Beste wegenfoummers,

Het valt mij op dat de nummering van de verkeerslichten afloopt van links naar rechts. Een ander systeem heb ik er niet in kunnnen ontdekken.
Dus als je voor een kruispunt staat te wachen met drie verkeerslichten boven jouw weghelft aan een metalen brug, één voor linksaf, één voor rechtdoor en
één voor rechtsaf dan is de nummering - ik noem wat willekeurige getallen - van links naar rechts 9.2 9.1 en 8.4.

Andersom heb ik nog nooit gezien, maar ik zal er eens opletten.

Indien deze nummering een technisch noodzakelijk is voor de werking en afstelling van de verkeerslichten, waarom moeten deze nummers dan zichtbaar zijn voor de weggebruiker? Je gaat er toch over nadenken en wordt er misschien door afgeleid.

Met vriendelijke groet,
:top:
Heavy User
Easy does it!

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door Snelwegfreak » vr 02 sep 2016, 10:29

Alle lantaarns zijn genummerd naar signaalgroep. Zie de Wegenwiki: https://www.wegenwiki.nl/Verkeersregeli ... aalgroepen Vaak heb je meerdere lantaarns per signaalgroep, waardoor je dus 8.1 en 8.2 kunt krijgen: lantaarn in de berm en één boven de weg.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door Attietattie » vr 02 sep 2016, 10:33

^^ Ik vermoed dat niet iedereen weet wat een signaalgroep is. ;)

Een signaalgroep is simpel gezegd 'een richting'. Ik zet dat tussen aanhalingstekens, omdat een gecombineerde linksaf + rechtdoor ook maar 1 signaalgroep is. Maar als het fietserslicht en hoofdrijbaan geschakeld zijn, zijn het wel twee signaalgroepen omdat de fietserslamp zijn eigen groep heeft. Maar op de wiki zal wel een betere uitleg staan. ;)

De cijfers zijn zichtbaar omdat het bij een defect in het voorbijrijden handig is om de signaalgroep te kunnen noemen/registreren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door Peter » vr 02 sep 2016, 11:27

Ik neem aan dat een installatie die zichzelf uitschakelt doordat een kritisch rood licht defect is, ook een automatisch seintje geeft met het lampnummer, zodat deze vervangen kan worden, zonder dat de "vervanger" de lampen hoeft aan te zetten (op alles rood of zo) om de defecte lamp te vinden.
Met de huidige LED lampen minder belangrijk dan met de oude gloeilampen, maar bij LED zit ook wel eens een contactje los (en gaat ook niet langer dan een jaar of 4 mee)...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door Pino » vr 02 sep 2016, 12:39

Heavy User schreef:Indien deze nummering een technisch noodzakelijk is voor de werking en afstelling van de verkeerslichten, waarom moeten deze nummers dan zichtbaar zijn voor de weggebruiker? Je gaat er toch over nadenken en wordt er misschien door afgeleid.
Het is net de nummering van wegwijzers. Heel handig dat die van een nummer voorzien zijn, maar een noodzaak om deze aan de weggebruiker te laten zien bestaat absoluut niet. In de meeste buitenlanden kan men ook prima zonder. Anderzijds snap ik wel het gemak voor technisch personeel om dit soort nummers te kunnen lezen vanaf de rijbaan, in de reguliere rijrichting.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door fleppenstein » vr 02 sep 2016, 13:24

Peter schreef:Ik neem aan dat een installatie die zichzelf uitschakelt doordat een kritisch rood licht defect is, ook een automatisch seintje geeft met het lampnummer, zodat deze vervangen kan worden, zonder dat de "vervanger" de lampen hoeft aan te zetten (op alles rood of zo) om de defecte lamp te vinden.
Met de huidige LED lampen minder belangrijk dan met de oude gloeilampen, maar bij LED zit ook wel eens een contactje los (en gaat ook niet langer dan een jaar of 4 mee)...
Oh Ja, zeker de nieuwere installaties doen dat wel. Deze zijn ook vaak aangesloten op een beheerscentrale en melden de storingen ook langs die weg. Vaak zit er ook een display lokaal in de kast waar de storingen op getoond worden. Maar bedenk dat we ook nog te maken hebben met oudere installaties, waar deze voorzieningen niet in zitten. Dan is het vaak voor de monteur ook best nog wel eens zoeken.
De nummering op de armaturen wordt voor verschillende doeleinden gebruikt, niet alleen voor het doorgeven van storingen aan een specifiek armatuur, maar ook bv indien een richting rood blijft hangen, dan kan men adh van de nummering duidelijk een beeld doorgeven van welke richtingen niet meer groen werden. Vaak kan degene die deze storing dan voor zijn kiezen krijgt beter gericht zoeken.
Nummering op de armaturen werd ook gebruikt om specifiek aan te geven welke armatuur een defect had. Zo hield Prov Zuid Holland er bv een specifieke nummering op aan, waarbij alle armaturen laag naast de weg de subnrs 2.1, 2.3, 2.5 kregen terwijl de hoge armaturen boven de weg aan portaal of zweepmast een codering 2.2, 2.4, 2.6 mee kregen. Bij het doorgeven van een storing wist men dan meteen of een hoogwerker, of alleen een auto met trap noodzakelijk was. Verschillende andere regio's hebben dit later, al dan niet met hun eigen systeem, overgenomen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door harry » vr 02 sep 2016, 13:28

Attietattie schreef:Ik vermoed dat niet iedereen weet wat een signaalgroep is.
Mijn simpele leken-uitleg zou zijn: een signaalgroep is alles wat altijd dezelfde kleur (rood/geel/groen) aan heeft staan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door Attietattie » vr 02 sep 2016, 13:30

^^ Daarom legde ik het even uit want dat klopt dus niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door Via » zo 04 sep 2016, 9:34

En als aanvulling: de nummering is zelfs zover gestandaardiseerd dat de kruispunttakken naar windrichting dezelfde nummers hebben. Er wordt geloof ik begonnen met de eerste nummers op de oostelijke (?) tak en vervolgens de klok mee rond.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door Demassel » zo 04 sep 2016, 20:21

De nummers komen voort uit de rijrichtingen.

*Nummers 1, 4, 7 en 10 zijn de rechtsaf voor motorvoertuigen
*2,5,8,11 voor rechtdoor en 3,6,9,12 voor linksaf
*21,22 voor de fietsers kruisend over 1,2,3. Enz de 30-tallen zijn gelijk aan fietsers maar dan voor voetgangers.

Buslichten (9-oog) krijgt vaak de 60-serie mee.

Nummer 1 is als het goed is aan de meest noordelijke kant van de kruising en vlakbij de regelkast.

Als men een kruising tegenkomt met 100 en 200-tallen is dit vaak een geschakelde kruising. 1 (hoofd)kast die 2 kruisingen regelen om doorstroming te bevorderen.
Laatst gewijzigd door waldo79 op ma 05 sep 2016, 9:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige witregels verwijderd

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door Mandelsoft » zo 04 sep 2016, 21:32

^^ Klopt niet helemaal. De 60-serie is voor gekoppelde lichten De 40-serie is voor negenogen:

https://www.google.nl/maps/@52.0485232, ... 6656?hl=nl

(lamp 50 en 51 zijn respectievelijk de bus-equivalenten van respectievelijk richting 10 en 11)

In dit voorbeeld zit een fout:
https://www.google.nl/maps/@52.0480873, ... 6656?hl=nl
Dit had 71 moeten zijn, niet 61.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: RE: Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door mavas » ma 05 sep 2016, 7:34

Via schreef:En als aanvulling: de nummering is zelfs zover gestandaardiseerd dat de kruispunttakken naar windrichting dezelfde nummers hebben. Er wordt geloof ik begonnen met de eerste nummers op de oostelijke (?) tak en vervolgens de klok mee rond.
Wat een onzin. Je komt ook zeer veel tegen dat bij de hoofdrichting wordt begonnen met de telling, dat is dus niet altijd de tak vanuit het oosten of het noorden wat ik hier lees.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door Demassel » za 01 okt 2016, 19:48

Wat betreft start nummering hebben mensen van Vialis en mensen van Peek/Imtech mij geleerd dat de telling altijd vanaf meest noordelijke kant rechts-affer nummer 1 is en dan met de klok mee

Gebruikersavatar
Luuk22
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: di 30 aug 2016, 9:02
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door Luuk22 » wo 05 okt 2016, 19:40

Wegenwiki.nl schreef:
Nederland

De nummering van de verkeerslantaarns op een kruispunt is gestandaardiseerd; zie daarvoor de hiernaast getoonde afbeelding. Daarbij geldt de volgende nummering:

1 - 12: snelverkeer of gecombineerd met fietsverkeer (reserve: 13 - 19)
21 - 28: fietsverkeer (reserve: 29)
31 - 38: voetgangers (reserve: 39)
41 - 52: openbaar vervoer (reserve: 53 - 59)
Wanneer een rechtsafslaande richting wordt gecombineerd met een rechtdoorgaande richting dan krijgt de rechtdoorgaande richting het signaalgroepnummer. Voorbeeld: richting 1 is gecombineerd met richting 2, dan krijgt die rijstrook nummering 2. Voorbeeld 2: Richting 1 én 3 worden gecombineerd met de rechtdoorgaande richting, dan krijgt deze rijstrook andermaal richting 2 mee.

Eenzelfde situatie geldt bij fietsverkeer en voetgangers. Wanneer een middenberm ontbreekt dan wordt bij fietsverkeer in de regel het hoogste nummer gekozen, bij voetgangers meestal het laagste nummer. Voetgangers hebben overigens dezelfde oplopende nummering als het fietsverkeer.

Ligt een tweede geregeld kruispunt zo dichtbij (meestal wordt als maximale afstand 150 meter aangehouden), dat beide kruispunten als één geregeld kruispunt werken dan worden de volgrichtingen opgehoogd met 60. Dit resulteert in de volgende nummers:

61 - 79: snelverkeer of gecombineerd met fietsverkeer
81 - 89: fietsverkeer
91 - 99: voetgangers
Afbeelding
Als hier boven het noorden is (lijkt mij van wel) zou het verhaal van Via dat er oostelijk begonnen wordt met tellen in richting kloppen, alleen lijkt wat Demassel zegt mij logischer als het op windrichting gebaseerd is.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door fleppenstein » do 06 okt 2016, 1:46

^^
De plek waar richting 01 begint ligt niet echt vast in een regel, dus de verschillende wegbeheerders zijn vrij om hun eigen systeem te hanteren. In principe heeft demassel gelijk, vaak wordt ri 02 (de rechtdoorgaande hoofdrichting) genummerd vanuit het noorden. Soms nummeren wegbeheerders vanuit het centrum van de stad en is ri 02 naar het centrum gericht.
Vaak echter wordt voor ri02/Ri08 de hoofdrichting genomen. Neem als voorbeeld de noordelijke randweg van Breda. Deze weg loopt van west naar oost in Breda, met de zijtakken naar het noorden en zuiden. Op bijna alle kruispunten op deze rondweg is Ri 02/08 de rondweg, dus met wegen vanuit het oosten of westen. De zijtakken zijn dan ri05/11. Hier gaat de regel van demassel dus niet op en heeft de gem Breda zijn eigen methode.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Nummering verkeerslichten

Bericht door Via » do 06 okt 2016, 19:34

Dan is die oostelijke nummering alleen een regel van een opdrachtgever van mij. ;)

Plaats reactie