Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (voorheen VID)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (voorheen VID)

Bericht door Chris » di 12 dec 2017, 15:11

De VID wordt overgenomen door Rijkswaterstaat:
  • In de brief van 24 augustus jl. is uw Kamer geïnformeerd over de veranderende rol van de markt en overheid op het gebied van het verspreiden van verkeersinformatie. Deze brief was het sluitstuk van langlopende gesprekken tussen markt en overheid over dit onderwerp.In deze gesprekken heeft de VerkeersInformatieDienst het bedrijfsonderdeel wat zich bezighoudt met het verstrekken van verkeersinformatie aan weggebruikers ter overname aan Rijkswaterstaat aangeboden.

    Aangezien de ter overname aangeboden activiteiten passen in de ambitie van Rijkswaterstaat om de weggebruiker 24/7 te informeren over de toestand van het wegennet (files, werkzaamheden, oorzaken, duur, etc.) is op 11 mei 2017 een intentieovereenkomst gesloten. In de daaropvolgende periode zijn de reikwijdte en voorwaarden met betrekking tot de overname uitgewerkt. Daarbij is afgesproken, dat activiteiten van de VerkeersInformatieDienst die betrekking hebben op individuele dienstverlening aan weggebruikers, alsmede de commerciële dienstverlening aan mediabedrijven, buiten de scope van de overname vallen. Op 1 november jl. is de overname vervolgens vastgelegd in een koopovereenkomst. Op 1 maart 2018 zullen de betreffende activiteiten worden overgedragen, waarbij tevens een deel van het personeel van de VerkeersInformatieDienst van rechtswege overgaat naar Rijkswaterstaat.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... zamelbrief

De Verkeersinformatiedienst is zich ook steeds meer gaan richten op verkeersmanagement; dat bedrijfsdeel is inmiddels onder de naam INMOVES gestart: https://inmoves.nl/een-nieuwe-naam/

Het verkeersinformatie deel van de VID zal dus een Rijkswaterstaat afdeling worden?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersinformatie

Bericht door mavas » di 12 dec 2017, 15:34

Bijzonder. Ik begrijp hem ook niet helemaal.
Ik dacht dat RWS altijd alleen maar informatie wilde delen en dat de serviceproviders er dan wat mee konden doen. Men lijkt nu dus wat op te schuiven naar "er wat mee doen" ofzo?

Ik ben erg benieuwd wat dat onderdeel van RWS dan precies moet gaan doen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeersinformatie

Bericht door Piles » di 12 dec 2017, 15:39

Chris schreef: di 12 dec 2017, 15:11 Het verkeersinformatie deel van de VID zal dus een Rijkswaterstaat afdeling worden?
Nee toch:
Chris schreef: di 12 dec 2017, 15:11Daarbij is afgesproken, dat activiteiten van de VerkeersInformatieDienst die betrekking hebben op individuele dienstverlening aan weggebruikers, alsmede de commerciële dienstverlening aan mediabedrijven, buiten de scope van de overname vallen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersinformatie

Bericht door Chris » di 12 dec 2017, 15:42

Rijkswaterstaat wil blijkbaar zelf verkeersinformatie gaan verspreiden. Waarbij het deel individuele reisinformatie (het 0900-8855 nummer denk ik) en zakelijke dienstverlening dus niet overgaan naar Rijkswaterstaat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersinformatie

Bericht door Chris » di 19 dec 2017, 17:24

Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat zet stap in 24/7 verkeersinformatie

Rijkswaterstaat werkt continue aan het verbeteren van de informatie voor weggebruikers over ongevallen, pechgevallen, werkzaamheden en de gevolgen van weersomstandigheden voor het verkeer op de snelwegen. De ambitie van Rijkswaterstaat is die informatie uit te breiden en 24/7 aan te bieden.

Ambitie om informatievoorziening te verbeteren
In deze ambitie past de overdracht van de verkeersinformatieactiviteiten van de VerkeersInformatieDienst (VID) aan Rijkswaterstaat per 1 maart 2018. Door de activiteiten van de VID over te nemen verbetert Rijkswaterstaat de informatievoorziening over de doorstroming op de snelwegen. Zo gaan we 24/7 via onze eigen kanalen informatie verspreiden over filelengtes, vertragingstijden, alternatieven voor weggebruikers en inspanningen om de hinder te beperken.
VID schreef:VID verder in verkeersmanagement

De VID, die INMOVES zal gaan heten, legt zicht toe op verkeersmanagement. Zo stroomlijnt INMOVES bijvoorbeeld in opdracht van evenementenorganisatoren het extra verkeersaanbod. Voor aannemers worden verkeersstromen beïnvloed, waardoor overlast beperkt blijft. En wegbeheerders kijken dankzij onze camera?s live mee met het verkeer op hun wegen en kunnen op grond daarvan actief bijsturen.

De VID draagt de verkeersinformatie-activiteiten en de betrokken medewerkers over aan Rijkswaterstaat. RWS heeft aangegeven geen verkeersinformatie te verstrekken aan radiostations maar via de eigen kanalen weggebruikers te informeren.
Onder individuele reisinformatie die Rijkswaterstaat niet gaat aanbieden valt dus ook verkeersinformatie aan radiostations.

Ik ben benieuwd of ze een eigen website gaan maken met verkeersinformatie. In Canada en de Verenigde Staten bieden bijna alle staten verkeersinformatie en webcams aan via 511 (voorbeeld). Vroeger was dat een telefoonnummer dat je gratis kon bellen, tegenwoordig is het vooral een website, maar werkt 511 als telefoonnummer nog steeds.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersinformatie

Bericht door mavas » di 19 dec 2017, 18:27

Ik vind het nog steeds erg onduidelijk. Wat gaat RWS nu wel doen? Komt er alleen een website?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersinformatie

Bericht door Chris » di 19 dec 2017, 18:58

Misschien was het niet de bedoeling dat de informatie over de overname van de VID door Rijkswaterstaat al publiekelijk gemaakt werd en moest inderhaast een persbericht gemaakt te worden? Die kamerbrief die ik vorige week dinsdag postte was de eerste keer dat ik er over gelezen heb. De VID en Rijkswaterstaat kwamen vandaag gelijktijdig met een persbericht.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersinformatie

Bericht door boe! » di 19 dec 2017, 19:31

De VID heeft enkele dagen geleden hun afnemers zoals radiostations ingelicht over het besluit om te stoppen met het verstrekken van verkeersinformatie. RTV Utrecht meldde gisteren op hun website dat ze daarover een brief hadden ontvangen. Er is dus al eerder informatieverstrekking geweest maar niet in een officieel persbericht.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Verkeersinformatie

Bericht door Feder » di 19 dec 2017, 22:48

Ik hoop dat dit ook leidt tot betere verkeersinformatie. Vergelijk ik de filelijsten van de ANWB met die van de VID dan valt mij op dat de VID files op de A7 en A28 rondom Groningen heel vaak mist, ook al staan die files er wel (want ik zie ze, of sta er zelf in). Blijkbaar maakt de ANWB gebruik van andere (betere) gegevens dan de VID. Weten jullie waar dit verschil in zit?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersinformatie

Bericht door Coen Tunnel » di 19 dec 2017, 23:09

ANWB betrekt zijn gegevens volgens mij bij TomTom. Die zien waar de navigatiesystemen niet zo snel bewegen. ;)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeersinformatie

Bericht door captain007 » wo 20 dec 2017, 9:04

^^ TomTom krijgt die data van Vodafone (althans dat was jaren zo, ik ga er gemakshalve vanuit dat dat nog steeds zo is) die via de zendmasten kan bepalen waar mobiele telefoons zich bevinden en op basis van die patronen kan worden afgeleid waar file staat en niet.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersinformatie

Bericht door mavas » di 03 jul 2018, 17:28

Weet iemand eigenlijk waarom de files op de N202, de A208 en de A22 eigenlijk nooit vermeld worden als er iets aan de hand is met de Velsertunnel??? Op tomtom zie je wel duidelijk waar de files staan en hoe lang ze bij benadering zijn, op https://rijkswaterstaatverkeersinformat ... /overzicht zie je dat eigenlijk nooit vermeld staan. Wel vervelend is dat, dan heb je geen complete informatie.
Bij incidenten in bijvoorbeeld de Coentunnel zie je de informatie weer wel.

Afbeelding

Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersinformatie

Bericht door boe! » vr 06 jul 2018, 21:47

^^ De VID richt zich op het hoofdwegennet, dus files op N-wegen nemen ze niet mee. De ANWB doet dat dan weer wel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersinformatie

Bericht door Chris » vr 06 jul 2018, 21:50

Misschien is dat de reden dat de ANWB met nogal afwijkende / verrassende cijfers over de filedruk komt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersinformatie

Bericht door mavas » za 07 jul 2018, 16:17

boe! schreef: vr 06 jul 2018, 21:47 ^^ De VID richt zich op het hoofdwegennet, dus files op N-wegen nemen ze niet mee. De ANWB doet dat dan weer wel.
De A22 benoemde ik ook, dat is toch echt hoofdwegennet. Bovendien vermeld de VID ook veel N-wegen, zie de afbeelding bv. Maar in het overzicht staan sowieso behoorlijk wat N-wegen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersinformatie

Bericht door boe! » za 07 jul 2018, 17:46

De A22 vanuit zuidelijke richting zal door de VID nooit genoemd worden omdat de afstand tussen verkeerslicht en verbindingsboog knooppunt Velsen te kort is (en verbindingswegen worden al helemaal niet genoemd in de verkeersinformatie). Bij de N-wegen zie je bij de VID vooral cherry-picking: sommige N-wegen worden wel genoemd, andere nooit. Ze krijgen ook alleen vertragingstijd mee en geen filelengte.

Als als het verkeer op de N-wegen muurvast staat, maar er staat geen enkele file op de autosnelwegen dan is dat volgens de definities van de VID een filevrije dag. Nee, voor de verkeersinformatie ga ik naar de ANWB/TomTom.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersinformatie

Bericht door mavas » wo 05 sep 2018, 9:54

Ik krijg het gevoel dat het aantal nieuwsberichten op de website sterk is afgenomen sinds de VID RWSverkeersinformatie is geworden. Zoals vanochtend, zeer drukke spits in regio Amsterdam door zware regen en diverse ongelukken, maar totaal geen bericht er over. In mijn beleving was de good-old-VID daar toch sneller in met het aanmaken van een bericht en gebeurde het vaker.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (voorheen VID)

Bericht door Rein » wo 05 sep 2018, 14:30

Eens, herkenbaar.

Overigens is RWS-VID wel redelijk actief op Twitter. Hun tweets daar vind ik overigens zo af en toe iets te popie-jopie voor een instantie die gelieerd is aan de overheid. Blijkbaar moeten de mensen daar zelf nog een beetje wennen dat niet meer werken bij een onafhankelijk (klein) bedrijf, maar ze (door het publiek) gezien worden als onderdeel van RWS.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (voorheen VID)

Bericht door Demassel » do 06 sep 2018, 20:52

De manier van schrijven is niet veel anders dan voorheen. Dus ach dat valt wel mee.

Wat betreft die nieuwsberichten, wat maakt het bericht eigenlijk uit? Zware spits door regenval. Wat voor voordeel kunnen we er nog van halen? En als je de file-meldingen en weerberichten luistert of leest weet je toch ook dat het druk is en dat dat wel eens door het weer kan komen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (voorheen VID)

Bericht door Schelpenpaadje » do 06 sep 2018, 21:19

Het is te koop gezet omdat er geen (of onvoldoende) geld mee te verdienen viel en is inactiever geworden omdat er geen geld meer verdiend hoeft te worden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (voorheen VID)

Bericht door mavas » wo 29 apr 2020, 16:41

De aangepaste website van de voormalige VID, die RWSverkeersinfo de laatste tijd gebruikte, is zo te zien helemaal opgeheven. Er is nu een website in de stijl van de Rijksoverheid voor in de plaats gekomen.
https://rwsverkeersinfo.nl/

Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Er is nu wel een kaart beschikbaar, terwijl er voorheen alleen tekst stond.
En wegwerkzaamheden kunnen je nu ook op dezelfde website terugvinden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (voorheen VID)

Bericht door Chris » wo 29 apr 2020, 16:47

De statistieken zijn ook verdwenen? Dat is wel jammer.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (voorheen VID)

Bericht door NWH » wo 29 apr 2020, 17:16

Dat is wel even wennen ja. Ik ben er nu nog niet heel erg kapot van, al vind ik het kaartje wel een handige feature.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Plaats reactie